Gå til innhold

nok søvn-hvordan?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvordan man "legger opp til" at barn har søvnvansker...? Hmm, noe jeg tydeligvis har gått glipp av her...

Men jeg syns faktisk det er flott at noen sitter på løsningen her. Kanskje greit å dele "oppskrifta" med andre da? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsom, du. Eller heldig og naiv.

Er det virkelig SÅ rart?

Om man legger opp til det så får man det slik, med mindre det er noe veldig spesiellt med barnet (sykdom ol.)

Her på KG er det selvfølgelig ikke lov å si slikt, og man må for guds skyld ikke prøve å komme med råd, så da får dere andre slite videre. Jeg syntes det er merkelig at dere ikke lurer på hvordan man skal få det til, og at dere istede slenger dritt, men dere er vel trøtte og slitne.

Anonymous poster hash: fffd5...9eb

Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at vi må til med våkenetter nå, nei. Har 4 barn og alle har sovet natten gjennom fra de er ca. 3 måneder. Gjør det samme med vesla som med de 3 andre, og det har aldri skjedd at vi har hatt en eneste våkenatt etter ihvertfall 6 månedersalder.Man får som man legger opp til! Anonymous poster hash: fffd5...9eb

Spar meg. Jeg skjønner ikke vitsen med å kommentere, dersom du bare skal fortelle at TS gjør noe feil. Barn er faktisk forskjellige! Det er faktisk ikke slik at alle barn reagerer likt på samme behandling. Noen venner av meg fikk barn nr 5 for ett år siden. De 4 første var sovebarn, som sov hele natta fra de var bittesmå. Unge nr 5 har fått akkurat samme behandling, men han er våken 100 ganger hver natt.

Jeg har tvillinger, og har hele tiden behandlet de likt og gjort alt for å samkjøre de. Men her sover ene jenta natta gjennom, mens den andre våkner oftere og har et helt annet behov for nærhet og oppmerksomhet.

Fint for deg at ungene dine sover, men ikke sitt der på din høye hest og rakk ned på andre som sliter og ber om råd!

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig SÅ rart? Om man legger opp til det så får man det slik, med mindre det er noe veldig spesiellt med barnet (sykdom ol.) Her på KG er det selvfølgelig ikke lov å si slikt, og man må for guds skyld ikke prøve å komme med råd, så da får dere andre slite videre. Jeg syntes det er merkelig at dere ikke lurer på hvordan man skal få det til, og at dere istede slenger dritt, men dere er vel trøtte og slitne. Anonymous poster hash: fffd5...9eb

Men det var jo flere her som spurte etter oppskrifta! Hvis det er noen som virker bitter og sur her, så er det faktisk deg!

Anonymous poster hash: e4cbf...d4e

Skrevet

Jeg lurer på hvordan man "legger opp til" at barn har søvnvansker...? Hmm, noe jeg tydeligvis har gått glipp av her...

Men jeg syns faktisk det er flott at noen sitter på løsningen her. Kanskje greit å dele "oppskrifta" med andre da? :)

Noen måter å legge opp til søvnvansker:

-Urolige, rastløse foreldre

-Mye mas og uro på kveld

-Synging, lek og hurra på kveld

-Samsoving fra første stund

-Ikke nøye nok med raping

-For varme klær på baby

-For lite mat på ettermiddag/kveld

-Byssing, vugging og trilling i vogn for å få baby til å sove

-Amming i søvn (en av de største synderne, man får nesten garantert en sutreunge)

Masse mer også!

Skrevet

Noen måter å legge opp til søvnvansker: -Urolige, rastløse foreldre-Mye mas og uro på kveld-Synging, lek og hurra på kveld-Samsoving fra første stund-Ikke nøye nok med raping-For varme klær på baby-For lite mat på ettermiddag/kveld-Byssing, vugging og trilling i vogn for å få baby til å sove-Amming i søvn (en av de største synderne, man får nesten garantert en sutreunge) Masse mer også! Anonymous poster hash: fffd5...9eb

Og hvis man mot formodning ikke har "syndet" på noen av disse områdene og barnet fremdeles våkner da?

Anonymous poster hash: e06fc...b3a

Skrevet

La meg si det slik, vi har vært knallhard på rutiner fra dag en. Dette gjelder begge barna våre. Det har aldri vært "syndet" i forhold til noen av de punktene du skriver (eller for så vidt andre "punkter" heller). Jeg har fått råd fra helsestasjon, lege, bøker...you name it. Vi har rett og slett et barn som ikke har klart å sove godt de første årene av sitt liv. Det startet allerede da hun ble født, på sykehuset kommenterte faktisk pleierne og jordmødrene at vesla var mye våken (til nyfødt å være). Så at alle "legger opp" til søvnvansker er rett og slett bare sprøyt.

Skrevet

Og hvis man mot formodning ikke har "syndet" på noen av disse områdene og barnet fremdeles våkner da?

Da må du gjøre det rette for å få baby til å sovne igjen og det innebærer bl.a.

IKKE :

-Amme i søvn (igjen)

-Ta baby opp av sengen sin

-Skifte bleie med mindre den har bæsja

-Prate eller synge

-Skru på lys (kun en liten, svak nattlampe om nødvendig)

Men, så klart, dette er noe dere alle praktiserer og det virker selvsagt ikke på deres babyer!

Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at vi må til med våkenetter nå, nei. Har 4 barn og alle har sovet natten gjennom fra de er ca. 3 måneder. Gjør det samme med vesla som med de 3 andre, og det har aldri skjedd at vi har hatt en eneste våkenatt etter ihvertfall 6 månedersalder.

Man får som man legger opp til!

Blir så forbanna provosert av svar som dette. Det er så mange grunner til at en unge ikke sover natten gjennom.

Hadde selv en gutt som hadde kolikk fra dag 1. Han hylte hver kveld i 8 mnd. Vi byssa, bar på han, masserte og gjorde alt for at han ikke skulle ha vondt. Dersom du hadde hatt en unge som har vært utrøstelig pga forferdelige magesmerter hadde du gjort det samme.

Selvsagt har dette skapt uvaner for barnet, uvaner vi fremdeles sliter med å bli kvitt. Vi har kommet langt på vei for å bli kvitt de, men noen er der fremdeles.

"Man får som man legger opp til", piss meg i øre.

Du har vært jævla heldig, så drit i å komme med slike sleivspark til noen som er fortvilet pga en vanskelig situasjon. Ts trenger råd og oppmuntring, ikke dritt kommentarer fra noen som tydeligvis ikke har peiling på hvordan det er å ha barn som har problemer med søvn.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Disse rådene dine er jo akkurat de samme som man får på helsestasjonen eller overalt på nettet som omhandler artikler om barn og søvn. Det er ingenting nytt i det. Disse har jeg fått servert i årevis, og levd etter i årevis også. Likevel - mitt yngste barn har slitt med søvnen.

Tror kanskje du, Anonymbruker, bare må innse at ikke alle barn er som dine (og ja, jeg skal være enig med deg at rådene burde funke. Og for de fleste gjør de nok det. Men ikke for alle).

..svaret var til anonymbruker # 28..glemte å sitere innlegget

Endret av Lillie
Skrevet

Det er slitsomt og jeg kjenner meg igjen.

Hadde det på samme måte frem til våren 2013, bare litt mer ekstrem versjon med skriking 1-2ganger i timen (hadde det slik i nesten 3år).

Her var det av medisinske årsaker så etter at han begynte med medisiner for plagene sine har han sovet gjennom natten. Det hender at vi har våkennetter fortsatt, men mer skjeldent (1 gang i uka kanskje).

Her er det også morgen i 4-5tiden, det har vi blitt vant til og har ingen løsning på det.

Har ikke lest hele tråden, men vet du hvorfor disse oppvåkningene skjer? Virker barnet våkent og uthvilt? Er det intens skriking?

Hvis du tror det er noe som kan plage barnet så burde du snakke med lege om å få sjekket det ut. Hvis barnet virker våkent når det våkner om natta bør du kanskje kutte ned på dagtidssovingen og se om det hjelper.

Skrevet

Blir så forbanna provosert av svar som dette. Det er så mange grunner til at en unge ikke sover natten gjennom.

Hadde selv en gutt som hadde kolikk fra dag 1. Han hylte hver kveld i 8 mnd. Vi byssa, bar på han, masserte og gjorde alt for at han ikke skulle ha vondt. Dersom du hadde hatt en unge som har vært utrøstelig pga forferdelige magesmerter hadde du gjort det samme.

Selvsagt har dette skapt uvaner for barnet, uvaner vi fremdeles sliter med å bli kvitt. Vi har kommet langt på vei for å bli kvitt de, men noen er der fremdeles.

"Man får som man legger opp til", piss meg i øre.

Du har vært jævla heldig, så drit i å komme med slike sleivspark til noen som er fortvilet pga en vanskelig situasjon. Ts trenger råd og oppmuntring, ikke dritt kommentarer fra noen som tydeligvis ikke har peiling på hvordan det er å ha barn som har problemer med søvn.

Jeg skrev jo at det var unntak bl.a ved kolikk og sykdom, så piss deg i øret selv!

Dessuten har jeg kommet med flere råd (som selvsagt ikke fungerer for noen av dere, for dere gjør jo alt det der allerede....my ass)

Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at vi må til med våkenetter nå, nei. Har 4 barn og alle har sovet natten gjennom fra de er ca. 3 måneder. Gjør det samme med vesla som med de 3 andre, og det har aldri skjedd at vi har hatt en eneste våkenatt etter ihvertfall 6 månedersalder.

😵😱😤😨😈😭

Anonymous poster hash: b495d...6a8

Skrevet

Da må du gjøre det rette for å få baby til å sovne igjen og det innebærer bl.a. IKKE :-Amme i søvn (igjen)-Ta baby opp av sengen sin-Skifte bleie med mindre den har bæsja-Prate eller synge-Skru på lys (kun en liten, svak nattlampe om nødvendig) Men, så klart, dette er noe dere alle praktiserer og det virker selvsagt ikke på deres babyer! Anonymous poster hash: fffd5...9eb

Jeg gjorde faktisk det, i mange måneder, men det kommer du vel ikke til å tro på ettersom det kommer til å knuse livsløgner din om at du sitter med fasiten som gjelder for alle. Håper forresten du selv ser hvor tåpelig det er å hevde at ettersom du har oppdratt et par unger så vet du hva som burde gjelde for alle unger. Anekdoter er ikke bevis, det blir like tåpelig som å si at man like gjerne kan røyke og drikke under svangerskapet for man kjenner noen som gjorde det og ungen ble frisk som en fisk.

Nå skal det sies at mitt barn plutselig begynte å sove bedre, og nå sover natta gjennom men det betyr ikke at jeg tror det jeg gjorde passer for alle og det betyr iallefall ikke at jeg antyder at folk lyver hvis de sier at de har prøvd de samme tingene uten hell.

Skrevet

Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at vi må til med våkenetter nå, nei. Har 4 barn og alle har sovet natten gjennom fra de er ca. 3 måneder. Gjør det samme med vesla som med de 3 andre, og det har aldri skjedd at vi har hatt en eneste våkenatt etter ihvertfall 6 månedersalder.Man får som man legger opp til! Anonymous poster hash: fffd5...9eb

TULL. Jeg har 5 barn alle har hatt samme rutiner. Vi har fått 3 sovebarn og 2 antisovebarn. Ingen barn er like så du kan ikke gå rundt å være kjepphøy og tro at andre gjør noe galt og du alt rett fordi om barna dine sover.

Anonymous poster hash: 4910a...bba

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ganske enig med AB, jeg. Greit nok at noen barn er vanskeligere å få innarbeidet rutiner med enn andre. Men jeg har observert en del småbarnsforeldre, i tillegg til at jeg har barn selv. Og jeg har aldri sett noe annet enn at det er foreldre som stresser, er usikre og duller og diller som sliter. I flere tilfeller har jeg sett at en eldre, tryggere person (som regel bestemor) lykkes bedre med leggingen enn foreldrene selv.

Det blir sikkert en vond sirkel for foreldrene, og jeg skjønner at det ikke er enkelt å bestemme seg for at man skal utstråle trygghet og ro.

Skrevet

Evt så er barn deres heldige og født med sovehjertet?

Min mor hadde det også sånn med alle sine tre barn og trodde også at det "var bare" for dette kunne hun.

Det var litt godt å se uttrykket den dagen hun faktisk innså at det ikke alltid er hva foreldrene gjør, men også hvordan barna er. Ikke alle barn sover like godt.

Anonymous poster hash: b0dcc...7d4

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv, men mine foreldre forteller meg stadig vekk at jeg ikke sov mer enn 2-3 timer i strekk frem til 3 års alderen. Jeg hadde verken kolikk eller noe annet. Min søster sov 7 timer i strekk fra og med 5 mnd. Jeg er enig med flere her at barn rett og slett er forskjellige.

Skrevet

Da må du gjøre det rette for å få baby til å sovne igjen og det innebærer bl.a.

IKKE :

-Amme i søvn (igjen)

-Ta baby opp av sengen sin

-Skifte bleie med mindre den har bæsja

-Prate eller synge

-Skru på lys (kun en liten, svak nattlampe om nødvendig)

Men, så klart, dette er noe dere alle praktiserer og det virker selvsagt ikke på deres babyer!

Så når jeg har en baby som bæsjer 6-10 ganger i døgnet, og dermed MÅ opp med henne når hun våkner om natta, kommer jeg til å påføre henne søvnproblemer?

Dessuten sovner hun ALLTID til puppen, dag som natt. Hva skal jeg da gjøre? Ikke gi henne mat om natta?

Skrevet

Har ei tulle på 15 mnd som våkner 2-3xpr natt. I tillegg er hun klar for ny dag et sted mellom kl 0430/05 hver dag! Hun legges kl 1830-sovner raskt. Sover en lur på 1, 5/2 timer fra ca kl 1030.

Jeg vet at jeg ikke kan regne med å sove 8timer hver natt lengre, men det blir sjelden mer enn 4t tilsammen om jeg ikke skal legge meg kl 2030 hver kveld.

Har av økonomiske årsaker måttet gå tilbake til full jobb. Mannen jobber 80% grunnet kroniske helseproblemer. Disse problemene medfører også at han ikke kan ta natten da han ikke klarer å jobbe når han sover lite. Fast her i huset er at far tar 2 netter i uka, mor resten.

Jeg er sliten etter over et år med lite søvn. Far har tatt ut halve permisjonen sin allerede og tar ut dager når mini er syk så vi sparer sykt barn dager.

Hvordan klarer dere andre med lite sovende barn og få nok søvn til energipåfyll?

Anonymous poster hash: dc839...36f

Harr du prøvd å legge henne senere? Hva skjer da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...