AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #1 Skrevet 25. januar 2014 Har ei tulle på 15 mnd som våkner 2-3xpr natt. I tillegg er hun klar for ny dag et sted mellom kl 0430/05 hver dag! Hun legges kl 1830-sovner raskt. Sover en lur på 1, 5/2 timer fra ca kl 1030. Jeg vet at jeg ikke kan regne med å sove 8timer hver natt lengre, men det blir sjelden mer enn 4t tilsammen om jeg ikke skal legge meg kl 2030 hver kveld. Har av økonomiske årsaker måttet gå tilbake til full jobb. Mannen jobber 80% grunnet kroniske helseproblemer. Disse problemene medfører også at han ikke kan ta natten da han ikke klarer å jobbe når han sover lite. Fast her i huset er at far tar 2 netter i uka, mor resten. Jeg er sliten etter over et år med lite søvn. Far har tatt ut halve permisjonen sin allerede og tar ut dager når mini er syk så vi sparer sykt barn dager. Hvordan klarer dere andre med lite sovende barn og få nok søvn til energipåfyll?Anonymous poster hash: dc839...36f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #2 Skrevet 25. januar 2014 Vi bruker barnevakt. Anonymous poster hash: 5044d...c99
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #3 Skrevet 25. januar 2014 Ts......har ingen familie i nærheten. Bodd her i 6mnd...Anonymous poster hash: dc839...36f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #4 Skrevet 25. januar 2014 Ts......har ingen familie i nærheten. Bodd her i 6mnd...Anonymous poster hash: dc839...36f Prøv å gradvis få barnet ditt til å sove litt senere på kvelden og forkort tiden barnet sover på dagen. Så burde dere reise hjem til familien deres en helg å høre med dem om de kan avlaste dere litt den helgen dere er der så dere får sove litt. Det er ikke fysisk mulig for dere å klare dere på så lite søvn over tid. Evt. kan dere ymte litt på arbeidsplassen om noen har en datter eller noe med erfaring som barnevakt, så tar dere en datenight hvor dere bare sjekker inn på ett hotell og sover en 6-7 timer uforstyrret søvn før dere reiser hjem igjen. Anonymous poster hash: 5044d...c99 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #5 Skrevet 25. januar 2014 Har hatt det sånn i over 2 år. Alenemor og foreldre døde så ingen hjelp å få. Hatt barnevakt to netter, men har da sovet akkurat like lite. Tror kropp og hode har innstilt seg på at sånn er det, men energi har jeg ikke mye av ;-) Anonymous poster hash: 4910a...bba
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2014 #6 Skrevet 25. januar 2014 Kjøp boken Sove hele natten og følg oppskriften på hennes alder, det hjalp oss og mange av mine venner.Anonymous poster hash: ff791...f59 1
Gjest Dorey Skrevet 26. januar 2014 #7 Skrevet 26. januar 2014 Du må rett og slett legge deg tidlig! Vi har en morgenfugl (våkner mellom 5 og 6 i perioder) og vi legger oss kl 21.30 (da slår vi av lyset for å sove).
Mafalda Skrevet 26. januar 2014 #8 Skrevet 26. januar 2014 Jeg har løst slike perioder ved å legge meg fryktelig tidlig- ikke hver kveld, kanskje, men annenhver eller litt oftere. Det er litt surt, fordi kvelden ofte er den alenetiden man har (for vår del utgår også dette nå, siden vi har tenåringer i huset som aldri går og legger seg ), men står det mellom søvn som man MÅ ha for å fungere, og alenetid, så må alenetiden bare utgår en periode. Legge seg tidlig som en vane, og heller skeie ut med noen sene kvelder innimellom- for det er jeg enig i at man må ha. Men ikke oftere enn at man orker å stå på beina Vi har heller ikke tilgang til barnevakter bare fordi vi ønsker å sove ut, så da må vi ta det den harde veien. Og det går jo over, før eller siden. Det er veldig veldig få barn som fortsetter å sove like oppstykket og våkne like tidlig i årevis, så prøv å tenke at det er for en periode! 2
Stinelin Skrevet 26. januar 2014 #9 Skrevet 26. januar 2014 Vi avlaster hverandre, og prøver å legge oss tidlig. Lang sammenhengende søvn blir det aldri, men jeg synes det er himmelsk om jeg får 3-4 timer i strekk nå for tiden. Så satser jeg på at det blir bedre etterhvert. Vi har heller ikke barnevakt for å få sove, men hadde gjort det om jeg kunne.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #10 Skrevet 26. januar 2014 Du må rett og slett legge deg tidlig! Vi har en morgenfugl (våkner mellom 5 og 6 i perioder) og vi legger oss kl 21.30 (da slår vi av lyset for å sove). Ts her.....vi legger oss senest 21.30 de kveldene vi klarer det, men jeg har en jobb å skjøtte, så jeg har valgt å bruke to kvelder i uka for å komme ajour med jobben....... Anonymous poster hash: dc839...36f
Gjest Dorey Skrevet 26. januar 2014 #11 Skrevet 26. januar 2014 Ts her.....vi legger oss senest 21.30 de kveldene vi klarer det, men jeg har en jobb å skjøtte, så jeg har valgt å bruke to kvelder i uka for å komme ajour med jobben....... Anonymous poster hash: dc839...36f Da er det jo noe annet. Det hørtes bare ut som om du ikke likte å legge deg tidlig (Noe jeg egentlig ikke gjør heller). Har dere forsøkt å kutte ned på dagsoving? Vi har gjort det med stort hell nå.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #12 Skrevet 26. januar 2014 Her er det i gjennomsnitt fem oppvåkninger hver natt og vi jobber begge (mer enn) fullt. Det er til tider å bli nærmest gal av. Men jeg har innsett at jeg bare må legge meg tidlig, og finner trøst i at det er snakk om en periode. Dette siste er mitt mantra, vi er i en unntaksperiode (selv om den nå har pågått i nesten tre år). Det å legge seg tidlig går ut over en del andre sider av livet, men det er viktigere å fungere sånn noenlunde enn at huset er i tipp topp stand og jeg ikke får trent like mye som før for eksempel. Anonymous poster hash: d6f1c...0b0
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #14 Skrevet 26. januar 2014 kjenner til dette. sønnen min på tre sover ikke natta gjennom enda,men har bedra seg veldig. jeg legger meg til klokka ti som regel. om han sovner klokka åtte så våkner han likevel tidlig. så står meg og samboern opp hver vår dag i helgene så vo får sove litt. Anonymous poster hash: 1ff09...01d
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #15 Skrevet 26. januar 2014 Jeg skjønner ikke helt.... Hva har dere prøvd for å få ungene deres til å sove på natten, da? Noe må dere jo gjøre feil, særlig dersom man har en tre-åring som ikke osver hele natta! Mi er 2 måneder nå og har akkurat begynt å sove ca 7 timer i strekk. Det kommer ikke av seg selv, noen grep må man ta! Anonymous poster hash: fffd5...9eb
Harlekin Skrevet 26. januar 2014 #16 Skrevet 26. januar 2014 Jeg skjønner ikke helt.... Hva har dere prøvd for å få ungene deres til å sove på natten, da? Noe må dere jo gjøre feil, særlig dersom man har en tre-åring som ikke osver hele natta! Mi er 2 måneder nå og har akkurat begynt å sove ca 7 timer i strekk. Det kommer ikke av seg selv, noen grep må man ta! Anonymous poster hash: fffd5...9eb Jeg vil si det er ganske sannsynlig at barnet ditt også kommer til å ha perioder det første og andre året der han/hun sover dårlig og våkner mange ganger om natten. Noen barn sover godt og uten oppvåkninger gjennom hele oppveksten, men de er i fåtall ... 7
Lillie Skrevet 26. januar 2014 #17 Skrevet 26. januar 2014 Dette kjenner jeg alt til, dessverre... Har to barn. Første sov gjennom hele natten fra han var rundt året gammel. Nr. to har ikke vært i nærheten av å være så "enkel". Hun er nå 4,5 år og har hatt et rimelig stabilt sovemønster de siste månedene *bank i bordet*! Så har hatt dette i mange år, oppvåkninger i løpet av natta, 2-4 timers sammenhengende søvn i perioder (enkelte perioder har det gått bra, så tilbake igjen). Og vi har prøvd det meste, tro meg... Ingenting har hjulpet, annet enn en god dose tålmodighet og en erkjennelse om at vesla har (hatt) søvnvansker. Slik er det bare, noen barn sliter mer enn andre. Jeg har vært mye alene på nettene, så har tatt det meste selv (og har jobbet 100% i tillegg). Det jeg måtte gjøre var å legge meg tidlig hver eneste kveld. Slik fikk jeg noen timer med søvn før hun våknet. Jeg har dog fått søvnvansker selv i løpet av disse årene, sover så og si aldri sammenhengende en hel natt. Men det skal sies, det går seg til Nå føler jeg at jeg har energi igjen, jeg klarer mer enn tidligere (og jeg sover lengre økter før jeg våkner. Klarer også å sovne fortere etter oppvåkningene enn tidligere). Det er bare en periode, mager trøst kanskje, men sant. Den tanken har holdt meg oppe mang en gang Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #18 Skrevet 26. januar 2014 Jeg vil si det er ganske sannsynlig at barnet ditt også kommer til å ha perioder det første og andre året der han/hun sover dårlig og våkner mange ganger om natten. Noen barn sover godt og uten oppvåkninger gjennom hele oppveksten, men de er i fåtall ... Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at vi må til med våkenetter nå, nei. Har 4 barn og alle har sovet natten gjennom fra de er ca. 3 måneder. Gjør det samme med vesla som med de 3 andre, og det har aldri skjedd at vi har hatt en eneste våkenatt etter ihvertfall 6 månedersalder. Man får som man legger opp til! Anonymous poster hash: fffd5...9eb
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #19 Skrevet 26. januar 2014 Jeg skjønner ikke helt.... Hva har dere prøvd for å få ungene deres til å sove på natten, da? Noe må dere jo gjøre feil, særlig dersom man har en tre-åring som ikke osver hele natta! Mi er 2 måneder nå og har akkurat begynt å sove ca 7 timer i strekk. Det kommer ikke av seg selv, noen grep må man ta! Anonymous poster hash: fffd5...9eb Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at vi må til med våkenetter nå, nei. Har 4 barn og alle har sovet natten gjennom fra de er ca. 3 måneder. Gjør det samme med vesla som med de 3 andre, og det har aldri skjedd at vi har hatt en eneste våkenatt etter ihvertfall 6 månedersalder. Man får som man legger opp til! Anonymous poster hash: fffd5...9eb Så flinke dere er! Kan du lage en tråd hvor du forteller hva som er løsningen? Eller forresten, om du skriver ei bok blir du millionær på kort tid, for det er en mengde småbarnsfamilier som søker fasiten. Anonymous poster hash: 7116f...0b2 3
wondergirl Skrevet 26. januar 2014 #20 Skrevet 26. januar 2014 Jeg tror ikke det er særlig sannsynlig at vi må til med våkenetter nå, nei. Har 4 barn og alle har sovet natten gjennom fra de er ca. 3 måneder. Gjør det samme med vesla som med de 3 andre, og det har aldri skjedd at vi har hatt en eneste våkenatt etter ihvertfall 6 månedersalder.Man får som man legger opp til! Anonymous poster hash: fffd5...9eb Morsom, du. Eller heldig og naiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå