Gå til innhold

Hvorfor er det så mye kriminalitet i USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke sagt det gjelder ALLE heller! Men veldig mange som begår kriminelle handlinger er jo omskjært. Da er det ikke rart man gjør seg opp noen tanker om hvorfor :)

Forøvrig er jeg halvt mexicansk og halvt norsk så er ikke helt nordmann.. Er faktisk innvandrer til Norge! Tror dere at varme har noe med kriminalitet å gjøre? F.eks i Mexico der jeg kommer fra så er det jo sykt varmt, og mange blir vel litt hissige i varmen. Kan det være en grunn til kriminalitet? I Sør-statene i USA er det jo varmt, og der er det masse kriminalitet også.. Jeg bare tenker høyt!

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Det at du er representativ for å tale snakke om Mexico forteller likevel ingenting om dine kunnskaper om landet ditt. Bare så du er klar over det; du er ikke norsk.

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, så sint da :) Typisk frekke nordmenn, eier ikke folkeskikk.

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Nordmann? Jeg er en brite og jeg svarte bare på et infantilt spørsmål.

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi mannfolka mangler forhud så de blir mer hissige kanskje? Det er min teori iafall. Ser jo samme tendensen i muslimske land og Israel.

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Kan du forklare meg teoretisk og medisinsk hvorfor en flik hud skal ha noe å si for menns adferd? Kilder??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ingen i tråden var seriøse? Jo du da, men ingen andre.

Jeg var også dønn seriøs da jeg listet opp lands mordrate og andelen omskårede menn på første side i denne tråden. Det er jo alt i alt flere mord i land der menn flest er omskåret enn i land der menn flest ikke er omskåret, men det er så utrolig mange indikatorer som matcher voldskriminalitet bedre enn omskjæring gjør at det er en jævlig søkt teori at det er omskjæring i seg selv som skal medføre voldelige tendenser. Varme, som det blir sagt, er et eksempel på en ting som korrelerer vel så godt med voldsforbrytelser, uten at det er varmen som er årsaken av den grunn.

Anonymous poster hash: d3fc5...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kildekritikk er en viktig ting og noe jeg ikke ser at har blitt analysert av den som la ut linken.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Renaissance_(magazine):

American Renaissance has been described as a white supremacist publication by the Anti-Defamation League[1] and by Espeth Reeve of The Atlantic Wire.[2]

White supremacy is the belief of, and/or promotion of the belief, that white people are superior to people of other racial backgrounds and that therefore whites should politically, economically and socially dominate non-whites. The term is also used to describe a political ideology that perpetuates and maintains the social, political, historical and/or industrial dominance of whites.[1] Different forms of white supremacy have different conceptions of who is considered white, and different white supremacist identify various groups as their primary enemy.[2]

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildekritikk er en viktig ting og noe jeg ikke ser at har blitt analysert av den som la ut linken.

http://en.wikipedia.org/wiki/American_Renaissance_(magazine):

American Renaissance has been described as a white supremacist publication by the Anti-Defamation League[1] and by Espeth Reeve of The Atlantic Wire.[2]

White supremacy is the belief of, and/or promotion of the belief, that white people are superior to people of other racial backgrounds and that therefore whites should politically, economically and socially dominate non-whites. The term is also used to describe a political ideology that perpetuates and maintains the social, political, historical and/or industrial dominance of whites.[1] Different forms of white supremacy have different conceptions of who is considered white, and different white supremacist identify various groups as their primary enemy.[2]

Anonymous poster hash: c6c92...788

The Anti-Defamation League describes American Renaissance as a "white supremacist journal".[17] The ADL also writes that "Taylor eschews anti-Semitism. Seeing Jews as white, greatly influential and the "conscience of society", Taylor rather seeks to partner with Jews who share his views on race and racial diversity" and "Jews have been speakers and/or participants at all eight American Renaissance conferences" although controversy followed accusations by David Duke, who was not a scheduled presenter, at the 2006 conference.[2] Taylor in response wrote that "There will be no more disgraceful behavior of this kind if people who attend AR conferences bear in mind that Jews have a valuable role in the work of American Renaissance, and are welcome participants and speakers. Anyone who thinks otherwise has the choice of staying home or keeping his views to himself."[18]

(http://en.wikipedia.org/wiki/American_Renaissance_(magazine))

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Founded by Jared Taylor in 1990, the New Century Foundation is a self-styled think tank that promotes pseudo-scientific studies and research that purport to show the inferiority of blacks to whites — although in hifalutin language that avoids open racial slurs and attempts to portray itself as serious scholarship. It is best known for its American Renaissance magazine and website, which regularly feature proponents of eugenics and blatant anti-black racists. The foundation also sponsors American Renaissanceconferences every other year where racist "intellectuals" rub shoulders with Klansmen, neo-Nazis and other white supremacists.

In Its Own Words
"In fact, blacks and Hispanics are, compared to whites, far more likely to be poor, illiterate, on welfare, or in jail; they are far more likely to have illegitimate children, be addicted to drugs, or have AIDS. By no definition of international competitiveness can the presence of these populations be anything but a disadvantage."
— "‘Who Speaks for Us?' (A Word of Introduction to Our Readers)," American Renaissance, 1990

"There is a difference between blacks and whites — analogous to the difference in intelligence — in psychopathic personality considered as a personality trait. ... For psychopathic personality, the mean and distribution are higher among blacks. The effect of this is that there are more black psychopaths and more psychopathic behavior among blacks."
— Richard Lynn, American Renaissance, 2002

"Blacks and whites are different. When blacks are left entirely to their own devices, Western civilization — any kind of civilization — disappears."
— Jared Taylor, American Renaissance, 2005

(http://www.splcenter.org/get-informed/intelligence-files/groups/american-renaissance)


Du har visst bare søkt etter noe på Google og lagt det ut ser det ut som. Les dette avsnittet:

"Founded by Jared Taylor in 1990, the New Century Foundation is a self-styled think tank that promotes pseudo-scientific studies and research that purport to show the inferiority of blacks to whites — although in hifalutin language that avoids open racial slurs and attempts to portray itself as serious scholarship".

Hva er Southern Poverty Law Center:

The Southern Poverty Law Center (SPLC) is an American nonprofit civil rights organization noted for its legal victories against white supremacist groups; its legal representation for victims of hate groups; its classification of militias and extremist organizations; and its educational programs that promote tolerance.[2][3][4] The SPLC also classifies and lists hate groups, organizations that in its opinion denigrate or assault entire groups of people, typically for attributes that are beyond their control.[5]

(http://en.wikipedia.org/wiki/Southern_Poverty_Law_Center
)



Anonymous poster hash: c6c92...788
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kildekritikk:

Når du skal drive samfunnsstudier eller samfunnsforskning, er det viktig at du setter deg godt inn i det temaet som du vil studere. Sørg for at du bruker pålitelige kilder.

Hensikten med forskning er å framskaffe ny kunnskap, eller nye måter å forklare og forstå ting på. Forskning er kunnskapsbygging. Og det nye bygges på toppen av det gamle, det som finnes fra før.

Når du skal forske på et tema, starter du med å sette deg inn i hva fagfolk har funnet ut og tenkt om dette tidligere. Du leser en god del før du selv setter i gang med egne undersøkelser, og det er viktig at du velger lesestoffet ditt med omhu – med kritisk blikk.

Den kunnskapen som du skal bygge med ditt forskningsprosjekt, står på en "grunnmur" av det som du finner hos dine kilder. Bruker du upålitelige kilder, blir byggverket ditt upålitelig, uansett hvor godt du gjør det.

Konklusjon: Velg pålitelige og gode kilder.

Utfordring: Hvilke kilder skal du bruke?

Relevante og pålitelige kilder

Du velger relevante og pålitelige kilder. Relevante betyr at de har noe med saken å gjøre. Pålitelige betyr at det som kommer fram er riktig.

Her er noen spørsmål du kan stille for å sjekke om stoffet du finner er relevant:

  • Handler det om spørsmålet du stiller i forskningsprosjektet ditt?
  • På hvilken måte kan dette stoffet belyse spørsmålene du stiller?

Her er noen spørsmål du kan stille for å sjekke om innholdet i tekstene er pålitelig:

  • Hvem er forfatteren?
  • Har han greie på det han skriver om?
  • Hva vil han oppnå med det han skriver?
  • Hvor er stoffet publisert – hvor finner du det?
  • Hvor gammelt er det?

Mer om pålitelige kilder Hvem er forfatteren? Har han greie på det han skriver om?

Dersom du henter stoff fra en blogg eller en avisartikkel på nett, bør du sjekke hvem forfatteren er. Det er bortkastet å lese tekster som "hvem som helst" har skrevet, dersom ikke disse tekstene kan lede deg videre til mer pålitelige kilder. Når du vil sjekke hvem en forfatter er, kan du spørre på biblioteket eller du kan gjøre et søk på nettet.

Hva vil han oppnå med det han skriver?

Noen ganger har du bruk for saksopplysninger, andre ganger har du bruk for å vite hva pålitelige kilder mener. Generelt bør du unngå artikler som er politisk propaganda eller salgsbudskap. Debattinnlegg kan du sjelden bruke. Det samme gjelder reklame. Vært spesielt oppmerksom på såkalt "skjult reklame". Dette er gjerne saklige artikler som ligger på firmasider på nett.

Nyttig stoff finner du i bøker som bibliotekarer hjelper deg å finne. Du finner også mye godt stoff i faglige tidsskrift, og i tidsskrift for store ideelle organisasjoner (Røde Kors, Regnskogfondet, Amnesty International, m.fl.) Og du finner pålitelig stoff på "seriøse" nettsteder. Hvordan vet du om et nettsted er seriøst? Det stoffet du finner her på ndla sine sider, kan du regne som pålitelig. Her har lærere og andre fagfolk sjekket kildenes pålitelighet. Du kan også stole på stoff som ligger på nettsteder som er laget av offentlige myndigheter som departement-sider, eller offentlige skolesider som skolenettet.no og undervisning.no.

Du kan ikke uten videre stole skolesider som er laget av private eller firma som selger noe. Du kan heller ikke stole på tilfeldige blogger.

Mye av stoffet på Wikipedia er pålitelig, fordi det er skrevet av forskere og andre fagfolk. Men mye er ikke pålitelig, og det er vanskelig å vite forskjellen fordi forfatter ikke er oppgitt. Bruk Wikipedia til å finne gode formuleringer på stoff som du allerede vet mye om. Og til å finne linker til seriøst stoff.

Store Norske Leksikon på nett er like pålitelig som papirutgaven. 

Sjekk domenenavnet på nettstedene du besøker. De vil kunne si deg mye om avsender. Er du i tvil, så les det som står under "Om oss".

Hvor gammelt er stoffet?

Sjekk dato for publisering på artikler du finner på nettet eller andre steder. Gammelt stoff er ofte ikke interessant å bruke tiden på.

(http://ndla.no/nb/node/15781)

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premisset i denne tråden er bare tullball. Korrelasjon er ikke det samme som kausalitet, altså at noe er en konsekvens av noe annet. To fenomener (variabelverdier) kan fint oppstå på samme tid og med samme varighet uten at de egentlig påvirker hverandre eller i det hele tatt er knyttet til hverandre i det hele tatt. Sånn sett kan utstrakt omskjæring være vanlig i et land med mye kriminalitet, men at det skulle være generelt knyttet til hverandre utenom en og annen syk mann som er ekstremt forbanna på sine foreldre for at valget ble tatt for han og som går så langt at han blir kriminell er bare vås. Det er knyttet andre og mer åpenbare mekanismer bak fattigdom i USA, som også understøttes av sosiologisk forskning.

USA er et land med relativt stor forskjell mellom fattig og rik, og har man ikke foreldre eller collegestipend som kan betale utdanning begrenses den personlige sosiale mobiliteten. Det finnes få eller ingen støtteordninger for de som faller utenfor og man har da ikke noe annet valg enn å ty til kriminalitet for å overleve. Jobbsikkerheten er betydelig lavere, lønnsnivået er lavere for de lavtlønte og USA har et privat fengselsvesen som profitterer sterkt på at det fortsetter å være høy kriminalitet. USA er det landet i verden med flest innsatte per innbygger (i landet) og forskere har titt og ofte sett på koblingen mellom lobbyisme fra fengselsselskapene og høy kriminalitet. I fengslene er det mindre fokus på rehabilitering og mer på straff, noe som gjenspeiles av de ekstremt høye straffene, og dette forsterkes videre av "three strike rule" som gir en veldig mye høyere straff ved tredje lovbrudd.

Det er kort og godt så mange etablerte teorier på USA's kriminalitet at det er meningsløst å knytte det opp mot noe så "ukausalt" som omskjæring.



Anonymous poster hash: 15611...6d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er rart er at TS hevder å være halvt norsk og halvt meksikaner, og ikke føler seg støtt av innholdet i linken han har lagt ut. Som for eks. dette avsnittet:

In fact, blacks and Hispanics are, compared to whites, far more likely to be poor, illiterate, on welfare, or in jail; they are far more likely to have illegitimate children, be addicted to drugs, or have AIDS. By no definition of international competitiveness can the presence of these populations be anything but a disadvantage."
— "‘Who Speaks for Us?' (A Word of Introduction to Our Readers)," American Renaissance, 1990

Vil det si at TS sier seg enig i at latineres skjebne er deterministisk bestemt? Noe sier meg at han bare har skummet over artikkelen, og ikke satt seg inn i tematikken...



Anonymous poster hash: c6c92...788
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg synes er rart er at TS hevder å være halvt norsk og halvt meksikaner, og ikke føler seg støtt av innholdet i linken han har lagt ut. Som for eks. dette avsnittet:

In fact, blacks and Hispanics are, compared to whites, far more likely to be poor, illiterate, on welfare, or in jail; they are far more likely to have illegitimate children, be addicted to drugs, or have AIDS. By no definition of international competitiveness can the presence of these populations be anything but a disadvantage."

— "‘Who Speaks for Us?' (A Word of Introduction to Our Readers)," American Renaissance, 1990

Vil det si at TS sier seg enig i at latineres skjebne er deterministisk bestemt? Noe sier meg at han bare har skummet over artikkelen, og ikke satt seg inn i tematikken...

Anonymous poster hash: c6c92...788

Jeg er en HUN, ikke en HAN, så slutt å anta noenting du!

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en HUN, ikke en HAN, så slutt å anta noenting du!

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Hehehehe :D Morsomt fordi det er det samme som du har gjort i hele tråden :D

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehe :D Morsomt fordi det er det samme som du har gjort i hele tråden :D

Anonymous poster hash: c6c92...788

Om du er hun eller han spiller ingen rolle all den tid premissene for dine ytringer er basert på kvasi-vitenskapelige kilder :D

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mangel på sosialt fallnett, dårlige skoler, alt for lange straffer, et ujevnt rettssystem etc etc.

Takk!!!

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er jo at jeg tenkte høyt, jeg er ingen forsker, men sier at det hadde vært gøy å forske på dette. Tror jeg hadde blitt steinrik! Da skulle jeg reist til Israel, Pakistan og USA. Den boka hadde blitt konge! Har tittelen klar og jeg: Circumcision - the root to all evil?

Ser for meg intervjuer på Skavlan, og millioner på bok!



Anonymous poster hash: 79397...d1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...