Gå til innhold

Hvorfor er det så mye kriminalitet i USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det fordi mannfolka mangler forhud så de blir mer hissige kanskje? Det er min teori iafall. Ser jo samme tendensen i muslimske land og Israel.



Anonymous poster hash: 79397...d1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå må du snart gi deg med å spre den teorien i nær sagt alle tråder om vold og/eller menn her inne. Den har aldri blitt bevist, eller i det hele tatt sannsynliggjort, av noen forskning som helst.



Anonymous poster hash: d3fc5...043
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordi de ikke har så gode velferdsordninger. Det er da lettere å falle utenfor samfunnet og ty til kriminalitet. Det er ganske paradoksalt at de bruker så mye penger på private fengsler, i stedet for å hjelpe innbyggerne. Har hørt at 25 % av alle innsatte i i verden, selv om USA bare er 5 % av verden. De har et system hvor mange private aktører tjener seg rike på nettopp det at det finnes innsatte, derfor påvirker private selskaper ofte myndigheter, til å gjøre småting ulovlig igjennom lobbyisme, for å få flere innsatte.

Dette er blandt annet grunnen til at jeg er imot privatisering av fengsler i Norge.



Anonymous poster hash: bb254...ae7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du snart gi deg med å spre den teorien i nær sagt alle tråder om vold og/eller menn her inne. Den har aldri blitt bevist, eller i det hele tatt sannsynliggjort, av noen forskning som helst.

Anonymous poster hash: d3fc5...043

Men tror du ikke det er en sammenheng? Hvorfor er det da så mye kriminalitet i land med omskjærte menn? Nordmenn er jo rolige, lite kriminalitet i Norge og mannfolka her er ikke omskjært (stort sett,finnes alltid unntak).

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke det er en sammenheng? Hvorfor er det da så mye kriminalitet i land med omskjærte menn? Nordmenn er jo rolige, lite kriminalitet i Norge og mannfolka her er ikke omskjært (stort sett,finnes alltid unntak).

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Jeg tror det er et sammenfall, men ikke en sammenheng. Jeg tror det er mer kriminalitet i mer bakstreverske kulturer, og at det er derfor de bedriver omskjæring, ikke omvendt. Det er litt for mange unntak til at jeg tror omskjæring er årsaken.

Honduras er verdens soleklare ener i mord, men knapt noen er omskåret. Nr. 2, El Salvador, det samme. Venezuela, Belize, Jamaica og Guatemala er alle blant de aller øverste på listen, men ingen av dem bedriver omskjæring av vanlige, friske guttebarn. Sør-Korea ligger på nivå med Norge i drap, altså lavt, selv om 75-80 % er omskåret. Bahrain, Oman og Emiratene har en tredjedel av Norges drap pr. innbygger, og praktisk talt alle er omskåret. Sør-Afrika, kjent for å være et av de landene i verden med flest mord og flest voldtekter, har under 40 % omskårede menn, altså langt, langt mindre enn mange av de fredelige.

Anonymous poster hash: d3fc5...043

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tall! Jeg er klar over at teorien min ikke er 100% vanntett, Mexico f.eks har ekstremt mye kriminalitet og de driver ikke med omskjæring (trust me, dette vet jeg alt om høhø). Men er det ikke likevel en interessant teori?

En annen ting jeg ikke skjønner er de høye straffene i USA. Da skulle man jo tro kriminaliteten skulle gå NED. Fengslene der er ikke som i Norge for å si det sånn.. Så hvorfor gidder de drepe/rane etc når det er så kjipt å være i fengsel?



Anonymous poster hash: 79397...d1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det fordi mannfolka mangler forhud så de blir mer hissige kanskje? Det er min teori iafall. Ser jo samme tendensen i muslimske land og Israel.

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Norge og Israel ligger på samme nivå på denne kriminalitetsstatistikken:

http://www.numbeo.com/crime/rankings_by_country.jsp

Norge og Israel har hhv. 2,3 og 2,1 drap pr. 100.000 innbyggere:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate#By_country

Teorien din holder ikke vann.

Anonymous poster hash: 12ab1...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante tall! Jeg er klar over at teorien min ikke er 100% vanntett, Mexico f.eks har ekstremt mye kriminalitet og de driver ikke med omskjæring (trust me, dette vet jeg alt om høhø). Men er det ikke likevel en interessant teori?

En annen ting jeg ikke skjønner er de høye straffene i USA. Da skulle man jo tro kriminaliteten skulle gå NED. Fengslene der er ikke som i Norge for å si det sånn.. Så hvorfor gidder de drepe/rane etc når det er så kjipt å være i fengsel?

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Det statistikken viser er at straff mister sin preventive effekt veldig tidlig. Stort sett er det rehabilitering som fungerer. Jeg mener ikke at vi skal slutte med fengselsstraff, det er viktig for samfunnet å få straffet og ikke bare "behandlet", men det er et av de minst effektive tiltakene mot kriminell atferd. Rett nok begår folk ikke kriminalitet når de først sitter inne, men de kommer gjerne ut med et hat mot samfunnet, få støtteordninger, dårlig sosial trening og et ønske om å tjene raske penger. Som sagt, jeg sier ikke at vi ikke skal straffe, men det er en balanse mellom lav gjentakelsesfare og å gi ofre og andre en følelse av at man har latt vedkommende få som fortjent.

Frykt for å havne i fengsel har ikke så mye å si for hvorvidt fengselsfugler begår kriminalitet eller ikke. De fleste er ikke rasjonelle, tenkende, risikoavveiende folk, de er impulsive og irrasjonelle. I hvert fall de med størst gjentakelsesfare. De som først frykter fengsel og tenker så mye gjennom det at det hindrer dem i å begå kriminalitet sitter sjelden ine i utgangspunktet.

Men ikke misforstå, jeg er en mann med bakgrunn fra et U-land, og jeg synes omskjæring er barbarisk og håper inderlig at man snart slutter å drive med en slik midderaldersk ting. Jeg bare tror ikke omskjæring leder til kriminalitet, jeg tror i beste (verste?) fall det er et symptom på en bakstreversk kultur.

Anonymous poster hash: d3fc5...043

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA har som land mye kriminalitet i forhold til andre vestlige land først og fremst for at landet har svært mange metropoler, hvorav enkelte bydeler i metropoler med ekstremt mye gjengkriminalitet trekker snittet ekstremt mye opp. F.eks deler av Chigago og Detroit. Det forekommer dobbelt så mye voldelig kriminalitet og drap i amerikanske metropoler sammenlignet med gjennomsnittet i landet forøvrig (tall fra FBI). Og siden USA har langt flere metropoler per capita enn f.eks Storbritannia og Frankrike så blir det uredelig å sammenligne kriminalitetsratioen sett under ett. USA har 186 byer med over 250,000 innbyggere, Storbritannia har 32. Hadde f.eks Storbritannia hatt en like stor del av befolkningen boende i metropoler så hadde kriminalitetsratioen sannsynligvis vært tilnærmet like høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye kriminalitet i USA ja, men de er også veldig mange mennesker, så jeg vil tro at raten ikke er megahøy i forhold til andre land. Min teori er at noen av de menneskene som sliter med f.eks. dårlige familieforhold, dårlig økonomi, lite gunstige oppvekstvilkår, rusavhengighet osv. har lettere for å begå kriminelle handlinger. Det kan være flere grunner til det, f.eks. det å bli akseptert i ungdomsgjenger, få penger til mat, penger til rusmidler osv. Ser at kjønn har blitt nevnt i denne tråden og nå er det en gang slik at både menn og kvinner begår kriminelle handlinger. Statistikken i de fleste land (kan sjekkes opp på ssb.no) viser at menn er de som begår flest kriminelle handler, og jeg aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fordi mannfolka mangler forhud så de blir mer hissige kanskje? Det er min teori iafall. Ser jo samme tendensen i muslimske land og Israel.

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Det finnes kriminelle nordmenn også og de mangler vel ikke forhud? Logisk brist eller? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke det er en sammenheng? Hvorfor er det da så mye kriminalitet i land med omskjærte menn? Nordmenn er jo rolige, lite kriminalitet i Norge og mannfolka her er ikke omskjært (stort sett,finnes alltid unntak).

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Nå roter du fælt. Har du empiri å vise til for å bygge under påstanden din?

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå roter du fælt. Har du empiri å vise til for å bygge under påstanden din?

Anonymous poster hash: c6c92...788

Men vi ser jo tendensen i Norge også! I mye mindre grad så klart, men hvem er det som stort sett begår kriminelle handlinger i Norge? Menn UTEN forhud. Nå har jeg ikke tall på dette, men hadde vi tatt en tur innom et fengsel i Oslo så er det nok flertallet av de innsatte som er ikkevestlig der. Ja nordmenn dreper raner og voldtar de også, men ikke i like høy grad.

Skulle ønske jeg kunne fått penger av UiO til å forske på dette, hadde sikkert funnet mye spennende. Jeg tror at når menn blir omskjært får de en skade av noe slag som trigger aggresjonsnivået.

Enig i at størrelsen på USA har en klar sammenheng med kriminaliteten. Men det er ganske skremmende at man plutselig kan bli skutt hvis man er på kino eller shoppingsenter.. hvorfor gidder folk å gjøre sånn? De blir jo garantert tatt? Og mange stater har jo dødsstraff og det må være utrolig kjipt.

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men vi ser jo tendensen i Norge også! I mye mindre grad så klart, men hvem er det som stort sett begår kriminelle handlinger i Norge? Menn UTEN forhud. Nå har jeg ikke tall på dette, men hadde vi tatt en tur innom et fengsel i Oslo så er det nok flertallet av de innsatte som er ikkevestlig der. Ja nordmenn dreper raner og voldtar de også, men ikke i like høy grad.

Skulle ønske jeg kunne fått penger av UiO til å forske på dette, hadde sikkert funnet mye spennende. Jeg tror at når menn blir omskjært får de en skade av noe slag som trigger aggresjonsnivået.

Enig i at størrelsen på USA har en klar sammenheng med kriminaliteten. Men det er ganske skremmende at man plutselig kan bli skutt hvis man er på kino eller shoppingsenter.. hvorfor gidder folk å gjøre sånn? De blir jo garantert tatt? Og mange stater har jo dødsstraff og det må være utrolig kjipt.

Anonymous poster hash: 79397...d1a

Det der er bare en frekk måte å årsaksforklare problemer på. Hvis teorien din skulle holde vann så skulle alle omskjærte menn være kriminelle eller aggressive, men det vet vi at ikke er tilfellet. Og ikke være så selvgod du nordmann - mange av dere er ikke et spor bedre.

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi ser jo tendensen i Norge også! I mye mindre grad så klart, men hvem er det som stort sett begår kriminelle handlinger i Norge? Menn UTEN forhud. Nå har jeg ikke tall på dette, men hadde vi tatt en tur innom et fengsel i Oslo så er det nok flertallet av de innsatte som er ikkevestlig der. Ja nordmenn dreper raner og voldtar de også, men ikke i like høy grad.

Lær deg å skille mellom korrelasjon og kausalitet, du kunne like godt påstått at det er varmen som gjør folk utenfor Nord-Amerika og Vest/Nord-Europa mer kriminelle. Det er tusenvis av faktorer som er forskjellige mellom folk som bor i land med høy frekvens av omskjæring sammenlignet med land med lav frekvens, enn bare omskjæringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er bare en frekk måte å årsaksforklare problemer på. Hvis teorien din skulle holde vann så skulle alle omskjærte menn være kriminelle eller aggressive, men det vet vi at ikke er tilfellet. Og ikke være så selvgod du nordmann - mange av dere er ikke et spor bedre.

Anonymous poster hash: c6c92...788

Så polakker, sigøynere osv. som sitter i norske fengsler er også omskjærte? Ta deg en bolle, sug på den og kravle deg tilbake til fanget til hu mor - du antageligvis "voksne" mannen på 50.

Anonymous poster hash: c6c92...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...