Gå til innhold

Kjøkkenutstyr

Fremhevede innlegg

Gjest Whitestripes
Skrevet

Hvilket kjøkkenutstyr er det beste du har anskaffet deg?

For meg må det være gode kniver og stavmikser. Lager det aller meste fra bunnen av, og stavmikseren er genial. Lager alt fra frokostshake/smoothie til sauser, dressinger, supper og grønnsaksmoser med den.

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Gode kniver slår jo alt.

Men en ting som jeg er blitt glad i er et minikjevle som jeg bruker til å kjevle ut pizzabunn rett i langpannen. Genialt.

Gjest Mary Quant
Skrevet

Stavmikseren, blenderen og K-Mix`en min.

Stavmikseren er en 13 år gammel Braun som funker som bare det, bruker den nesten hver dag.

Blenderen brukes til smoothies flere ganger i uken og K-Mix`en min er bare uunværlig.

Gjest Mary Quant
Skrevet

Hva er en K-Mix?

Kenwood K-Mix kjøkkenmaskin ..

Gjest Whitestripes
Skrevet

Aha, jeg har en gammel kjøkkenmaskin av noe slag, men bruker den aldri lenger.

Gjest Mary Quant
Skrevet

Ok - jeg bruker den masse.

Elter deigen når jeg baker, deilig å slippe å stå og elte deigen for hånd i 10 min. Så har jeg kjøttkvern som tilbehør - denne bruker jeg ofte - kverner både kjøtt og fisk - ingen er som hjemmelagede fiskekaker, dessuten bruker jeg den til diverse rører og kaker.

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Ok - jeg bruker den masse.

Elter deigen når jeg baker, deilig å slippe å stå og elte deigen for hånd i 10 min. Så har jeg kjøttkvern som tilbehør - denne bruker jeg ofte - kverner både kjøtt og fisk - ingen er som hjemmelagede fiskekaker, dessuten bruker jeg den til diverse rører og kaker.

Til elting bruker jeg håndmikser med eltekroker, det synes jeg er kjempegreit. Kjøttkvern høres derimot veldig kjekt ut!

Skrevet

Gode kniver, stavmikser'n og teflonpanna er greier jeg benytter omtrent daglig.

Skrevet

Kenwood kjøkkenmaskin (Major Titanium, med blant annet food processor, blender og kjøttkvern), kniver og jernstekepanna. Er også tilhenger av digitalt steketermometer.

Ellers har jeg en utgammel håndmikser (strålende vakker i oransje og brun) jeg ikke ville byttet bort for alt i verden!

Skrevet

Gode kniver, Kitchen Aiden og stavmikseren er vel de største heltene.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

- Helstøpt stekepanner i jern:

Brukes omtrent daglig og har av den grunn fått et naturlig "slippbelegg". I tillegg kan man sette de direkte i ovnen uten å tenke på at evt. håndtak av tre/plastikk blir ødelagt (smelter/tar fyr). Har også en fantastisk varmefordelingsevne, og kan brukes på omtrent alt av komfyrer. Hvis man behandler de noenlunde riktig, varer de tilnærmet evig (Vet dessverre ikke merket, kjøpte de i USA for omlag femten år siden)

- Jerngryte fra Le Creuset:

Super til å lage stek og gryteretter i, f.eks, Irish Stew, Lancashire Hotpot, Chicken and Dumplings, Beef Stew, Scotch Broth, etc. I tillegg kan man bruke den som fritøse

- Målekopper og -skjeer, samt målebegre i stål/glass

Meget hendig hvis man bruker britiske/amerikanske oppskrifter, da ingrediensene ofte oppgis i "cups" og "spoons"

- Blandeboller i stål:

Bruker mine til å ha opphakkede grønnsaker i, men også til å lage deig, salat, dressinger, kakerører osv. i.

- Annet som er kjekt å ha:

- Tresleiver i oliventre

- Ballong- og spiralvisp

- Stekespader

- Ovnsformer

- Potetpresse

- Morter og pistil

- Potet-/Grønnsaksskreller

- Rivjern (personlig anbefaler jeg de fra Microplane)

- Dørslag og siler

- Pinsett

- Saks

I tillegg som det er nevnt ovenfor er gode kniver noe som kan løfte kokke-opplevelsen mange hakk. Og en stavmikser av god kvalitet er ei heller å forakte.

Skrevet

Gode kniver

Juicemaskin

Kaffemaskin

Kenwood

Jerngryte

Morter

Har mange andre kjøkkentinger også, men disse er så og si i daglig bruk (kaffemaskina flere ganger hver dag).

Skrevet

Hvilket kjøkkenutstyr er det beste du har anskaffet deg?

For meg må det være gode kniver og stavmikser. Lager det aller meste fra bunnen av, og stavmikseren er genial. Lager alt fra frokostshake/smoothie til sauser, dressinger, supper og grønnsaksmoser med den.

MICROPLANES! :)

http://www.ebay.com/itm/Microplane-Stainless-Steel-Extra-Coarse-Grater-Cheese-Professional-Zester-38008-/191039673125?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c7ada1325

De er verdens beste og litt til! De skjærer faktisk i osten i stedet for å rive den opp!

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

Så mange bra tips jeg fikk her nå! Me like :tommelopp:

Gjest Mary Quant
Skrevet

Holdt på å glemme kjøkkenklypen i stål som jeg har brukt hver dag i årevis. Akkurat samme type som mor brukte i alle år.

Skrevet

- Globalkniver og knivsliper

- Trefjøler

- Kenwood Titanium kjøkkenmaskin (med blender og foodprocessor)

- og en Ankarsrum Assistent kjøkkenmaskin :rodme: (genial på gjærbakst!)

- En supergod slikkepott (og flere mindre gode)

- Kjøkkenvekt og målebegere

- Stavmixer

Skrevet
  • Skarpe kniver
  • En god blender (Wilfa BL1200)
  • Stavmikser med diverse tilbehør (Philips HR1372)
  • Mikrobølgeovn med grill- og crispfunksjon (Whirlpool GT285)
  • Vannkokeren (Invite 1L 1800W)

Alt dette gjør matlaging utrolig mye enklere og morsommere, og det brukes som regel daglig :)

Skrevet (endret)

Stavmikser! Kjempelett å blande seg en smoothie, og så er det bare å vaske selve "staven" for hånd så er den klar for neste dag. Orket aldri lage smoothie før fordi blenderen må jo vaskes og er så unødvendig stor om man bare skal lage til en person.

Og eggkoker! Genialt i eksamenstiden når jeg leste hjemme; satt på eggene, leste til de var ferdige og da piper den, så kokt egg til lunsj :)

Vannkoker er også genialt, drikker endel te.

Også har vi et sånt sett med 4 fjøler i 4 ulike farger, genialt da jeg bruker det mye og slipper å vaske det hele tiden (hiver den bare rett i oppvaskmaskina og bruker neste fjøl).

Ja, også for å ikke glemme hvitløkspresse! Genialt å bare renske hvitløken og så presse den gjennom og rett i gryta. Den jeg har er lett å vaske etterpå også :)

Endret av strawberry
Skrevet

Litt på siden, men kan fint anbefale en Spyderco Dragonfly. Det er kanskje den mest fantastiske lille kniven du kan ha med deg som finnes, perfekt om du feks sitter på jobben og skal skrelle frukt eller liknende. Den overnevnte er laget av noe av det beste stålet som finnes på denne planeten, så den kommer til å holde seg sylskarp i årevis.

Veldig deilig å slippe alt slags dårlige småkniver man finner rundt om kring på arbeidsplasser eller liknende, regner med at det er mer enn bare jeg som irriterer meg når en kniv er så dårlig at du må skjære agurkskiver som er over en centimeter tykke. :)

Eventuelt så er listen min veldig kort over ting jeg bare "må ha".

1. Kokkekniv - Mac, Global eller bedre om du ønsker å bruke masse penger å få lite igjen for det. :P

2. Fruktkniv - Altså rett og slett en liten kniv.

3. Ingen behov for å ha brødkniv hvis kokkekniven din faktisk er skarp! Null og niks, ikke i det hele tatt, trenger det ikke! Men du bør kjøpe en skinkekniv!

4. Morter - Billig medium størrelse funker fint.

5. Rosti bakeboller - Medium + Large. Gode og stabile boller med silikon under så de sitter godt fast.

6. Sklimatter fra Nille!!! - De er laget for bruk i båt, men dette er ca 2 meter lange skummatter som du skjærer til selv. Legg en under skjærefjøla og den sitter som støpt, du må da løfte den for å flytte den! Har nesten ikke ord for hvor fantastiske de her er å ha i hus. Koster 30 kr :)

7. God Stekepanne - CTX Serien fra Scanpan viser hvordan formen på en stekepanne bør være! (I følge meg ja!)

8. Microplane Professional - Verdt hver krone! Nevnte de her litt tidligere, men da hadde jeg ikke tid til en utfyllende liste.

9. Ikea panner - Ja seriøst, du kan selvfølgelig kjøpe Titaniumspanner til 3000 kroner stykket, de vil være bedre. Men de overnevnte ikea pannene har fantastisk kvalitet for prisen!

10. Kyocera Knivblokk - Liggende knivblokk der du kan løfte knivene rett opp. Beste knivblokken du finner.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...