Gjest made4u Skrevet 27. januar 2014 #21 Skrevet 27. januar 2014 Hvor representativt er slike slott for sigøynere generelt, du er naiv ut over det julenissegodtroende om du tror det er slike hus sigøynere som kommer hit har. Det burde heller ikke overaske deg at fattige som har lite gjør mye for å overleve, også kriminalitet, slik er det over hele verden. Dessuten må du ikke glemme at det er en vanskelig situasjon for dem, selv for mange her til lands kan det være vanskelig å få jobb og få sjanser - for sigøynerne er det voldsomt mye vanskeligere og kjeppjaget og med de holdninger de møter over alt (og spesielt i Romania) så er ting ikke så enkrlt som du vil ha det til. Ikke glem at også sigøynere har drømmer for livet og gjerne vil ha et verdig liv også dem, er snevertenkte som deg som er det største hinderet for dem heller enn sigøynerne selv. Dessverre er det for mange som deg, ironisk nok ser de ikke egen rolle i problemstillingen og skyver alt over på sigøynerne alene.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #22 Skrevet 27. januar 2014 Hvor representativt er slike slott for sigøynere generelt, du er naiv ut over det julenissegodtroende om du tror det er slike hus sigøynere som kommer hit har. Det burde heller ikke overaske deg at fattige som har lite gjør mye for å overleve, også kriminalitet, slik er det over hele verden. Dessuten må du ikke glemme at det er en vanskelig situasjon for dem, selv for mange her til lands kan det være vanskelig å få jobb og få sjanser - for sigøynerne er det voldsomt mye vanskeligere og kjeppjaget og med de holdninger de møter over alt (og spesielt i Romania) så er ting ikke så enkrlt som du vil ha det til. Ikke glem at også sigøynere har drømmer for livet og gjerne vil ha et verdig liv også dem, er snevertenkte som deg som er det største hinderet for dem heller enn sigøynerne selv. Dessverre er det for mange som deg, ironisk nok ser de ikke egen rolle i problemstillingen og skyver alt over på sigøynerne alene. Kan ikke se at de drar hit for å tigge/stjele gjør saken noe bedre. Romfolkets kultur er bygget på at det siter familekonger på toppen som er rike, de under må tigge og stjele og mye av det de skaffer går til de som sitter på toppen. Jentene blir giftet bort / gitt bort når de er 12-13 år, fullbyrdet med voldtekt (jfr Rom-kvinnesaken til NRK) på den måten greier de ikke å skaffe seg utdannelse. Familie kullene blir store og toppene blir enda rikere. Å tilrettelegge for snylting/tyveri og tigging gavner ingen heller ikke romfolket som bare vil fortsette. Anonymous poster hash: 60e7d...7ac 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #23 Skrevet 27. januar 2014 Det er ikke alltid en god grunn til at romfolket er uønsket selv i sine egne land. Jeg er gift med en sigøyner (jeg er norsk), og vi har barn sammen, jeg har et utrolig godt forhold til hans familie og har vært i hjemlandet hans ved flere anledninger, og vi bodde der et år for å bygge hus for et par år siden, så jeg vil si jeg har fått et ganske godt innblikk i hvordan det er å være sigøyner både i Norge, og i landene de kommer fra. Min mann og hans familie jobber hardt, verken tigger eller baserer seg på andres hjelp, men blir likevel sett ned på både i Norge, og i sitt eget land, kun fordi de er sigøynere. De aller, aller fleste sigøynerne jeg har møtt i Norge og hvor han kommer fra er hardarbeidende mennesker som står på fra tidlig morgen til kveld for å fø sin familie. De aller, aller fleste gjør dette på ærlig vis også. Det er jo såklart kriminelle sigøynere, men det er det jo av alle folkeslag. Tiggerne i Norge er de man ser, men det finnes sigøynere som jobber som helt normale folk også, du vet kanskje ikke de er sigøynere, fordi de syns det er flaut å si det. Norge har en utrolig ensidig oppfattning av sigøynerne. Selvfølgelig er det ikke greit at noen kommer hit kun for å tigge å drive med kriminelle ting, men dette gjelde jo alle utlendinger og ikke spesielt sigøynere. Syns dette blir litt vel generaliserende altså. Anonymous poster hash: ca1b8...46e 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #24 Skrevet 27. januar 2014 Hvor representativt er slike slott for sigøynere generelt, du er naiv ut over det julenissegodtroende om du tror det er slike hus sigøynere som kommer hit har. Det burde heller ikke overaske deg at fattige som har lite gjør mye for å overleve, også kriminalitet, slik er det over hele verden. Dessuten må du ikke glemme at det er en vanskelig situasjon for dem, selv for mange her til lands kan det være vanskelig å få jobb og få sjanser - for sigøynerne er det voldsomt mye vanskeligere og kjeppjaget og med de holdninger de møter over alt (og spesielt i Romania) så er ting ikke så enkrlt som du vil ha det til. Ikke glem at også sigøynere har drømmer for livet og gjerne vil ha et verdig liv også dem, er snevertenkte som deg som er det største hinderet for dem heller enn sigøynerne selv. Dessverre er det for mange som deg, ironisk nok ser de ikke egen rolle i problemstillingen og skyver alt over på sigøynerne alene. Det er mye fattigdom blant sigøynere ja. Selv om det kanskje ikke er rett det de gjør, gjør man det man må for å forsørge familien sin. Enig at sigøynere ikke bor i slott og palass. Det er jo noen veldig rike som bygger seg slike hus, men dette er jo langt fra standarden. De fleste sigøynere jeg har møtt og vært på besøk hos er fattige, og bor ofte i hus uten toalett og dusj. Anonymous poster hash: ca1b8...46e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #25 Skrevet 27. januar 2014 FEIL !! De har bodd i Romania i flere hundre år. De har en egen luxus by med flere slott, alt byggd opp ved hjelp av kriminalitet. De er Rumenske / Bulgarske statsborgere og er også født i disse landene. De har ingen tilknytting til Norge, men kommer for å tigge å stjele. At Rom-folket er upopulære i Romania, det er riktig, det er kanskje en grunn til det. Anonymous poster hash: aca43...a56 Slott?? Dette er snakk om én gate i Romania, der det er slike hus. Det er ikke mange sigøynere som lever slik, kun et fåtall. Det er ikke standarden i det hele tatt. Nå må du gi deg å slutte å spy ut ting som fakta når det er langt i fra fakta. Har du vært i Romania? Kjenner du sigøynere? Eller tror du alle er tiggere og kriminelle? Anonymous poster hash: ca1b8...46e 1
Gjest made4u Skrevet 27. januar 2014 #26 Skrevet 27. januar 2014 Kan ikke se at de drar hit for å tigge/stjele gjør saken noe bedre. Romfolkets kultur er bygget på at det siter familekonger på toppen som er rike, de under må tigge og stjele og mye av det de skaffer går til de som sitter på toppen. Jentene blir giftet bort / gitt bort når de er 12-13 år, fullbyrdet med voldtekt (jfr Rom-kvinnesaken til NRK) på den måten greier de ikke å skaffe seg utdannelse. Familie kullene blir store og toppene blir enda rikere. Å tilrettelegge for snylting/tyveri og tigging gavner ingen heller ikke romfolket som bare vil fortsette.Anonymous poster hash: 60e7d...7ac Nå tilrettelegges det langt ifra for snylting og stjeling etc., snarere tvert imot så jobbes det mye med å forhindre slik, uavhengig av hvem som bedriver slikt. Når det er sagt så blir det feil av deg å dømme slik du gjør, du sier jo rett ut at sigøynere er ille og at det ligger i deres kultur... Kan du ikke heller åpne øynene og se an situasjonen deres og prøve å ta inn over deg hvorfor det er som det er, det er holdninger som dine som i stor grad er skyld i hvorfor det er vanskelig for dem å komme opp og frem. Er det ikke vanlig at noen som hele tiden fordømmes og aldri får ta del i et samfunn går i opposisjon mot samfunnene de ikke får ta del i grunnet negative holdninger. Det skjer jo på alle plan, så om du endrer egne holdninger og slutter å fordømme, og andre gjør det samme - bare slik kan kulturer oppnå et godt samspill, når det ikke skjer så må du ikke være overasket over at de lever på siden av den kulturen du gjør.
Sophie-Ann Skrevet 27. januar 2014 #27 Skrevet 27. januar 2014 Tråden er ryddet for personangrep Sophie-Ann, mod
Sommerfugl90 Skrevet 27. januar 2014 #28 Skrevet 27. januar 2014 At Romania heller ikke vil ha dem forandrer ikke at Norge ikke kan ta inn en haug med mennesker som driter ned gatene og veiver kopper i trynet på folk som et skalkeskjul for kriminalitet. Anonymous poster hash: 84af9...381 Nei, riktig. Likeså burde ingen land i verden ta ansvar for å hjelpe mindre heldige menneskegrupper. Vi bør lukke øynene for all urettferdighet, og mye heller kose oss med vår egen rikdom. Som bare er vår.
AmandaVI Skrevet 27. januar 2014 #29 Skrevet 27. januar 2014 (endret) En uheldig ringvirkning som for konsekvenser for alle innenfor en minoritet er når noen av dem lager kvalm og skaper et dårlig inntrykk av resten av dem. En stor porsjon av sigøynere/romfolk insisterer dessverre på å lage kvalm konstant. "Please give me money, I'm starving," var det et av kvinnfolka som sa en gang jeg satt på bussterminalen. Hun stilte seg opp to cm fra trynet mitt. Jeg hadde to handleposer fulle av mat ved siden av meg på benken som hun ikke enset. Hun glodde på veska mi, men jeg hadde ikke hatt pengene mine oppi der siden jeg ble antastet av romtiggere ved minibanken i sentrum. Ubehagelig når de kommer så tett på, særlig når det står en gruppe av dem like ved. Endret 27. januar 2014 av AmandaVI 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #30 Skrevet 27. januar 2014 Hvor representativt er slike slott for sigøynere generelt, du er naiv ut over det julenissegodtroende om du tror det er slike hus sigøynere som kommer hit har. Det burde heller ikke overaske deg at fattige som har lite gjør mye for å overleve, også kriminalitet, slik er det over hele verden. Dessuten må du ikke glemme at det er en vanskelig situasjon for dem, selv for mange her til lands kan det være vanskelig å få jobb og få sjanser - for sigøynerne er det voldsomt mye vanskeligere og kjeppjaget og med de holdninger de møter over alt (og spesielt i Romania) så er ting ikke så enkrlt som du vil ha det til. Ikke glem at også sigøynere har drømmer for livet og gjerne vil ha et verdig liv også dem, er snevertenkte som deg som er det største hinderet for dem heller enn sigøynerne selv. Dessverre er det for mange som deg, ironisk nok ser de ikke egen rolle i problemstillingen og skyver alt over på sigøynerne alene. Er det særlig bedre å skyve ansvaret over på alle andre? De som prøver å gjøre det samme, men som ikke tilhører noen definert etnisk gruppe, blir kalt sytekopper. Med god grunn. Det er noen få som bryter ut, tar utdannelse, integrerer seg, og får jobb. Så det går an snu om på livet sitt. Hva med å fokusere på hva de gjør isteden? Anonymous poster hash: 37361...26f
Drizzt Skrevet 27. januar 2014 #31 Skrevet 27. januar 2014 Nei, riktig. Likeså burde ingen land i verden ta ansvar for å hjelpe mindre heldige menneskegrupper. Vi bør lukke øynene for all urettferdighet, og mye heller kose oss med vår egen rikdom. Som bare er vår. Dramatikken din er unødvendig. Du har åpenbart ikke skjønt problemstillingen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #32 Skrevet 27. januar 2014 En uheldig ringvirkning som for konsekvenser for alle innenfor en minoritet er når noen av dem lager kvalm og skaper et dårlig inntrykk av resten av dem. En stor porsjon av sigøynere/romfolk insisterer dessverre på å lage kvalm konstant. "Please give me money, I'm starving," var det et av kvinnfolka som sa en gang jeg satt på bussterminalen. Hun stilte seg opp to cm fra trynet mitt. Jeg hadde to handleposer fulle av mat ved siden av meg på benken som hun ikke enset. Hun glodde på veska mi, men jeg hadde ikke hatt pengene mine oppi der siden jeg ble antastet av romtiggere ved minibanken i sentrum. Ubehagelig når de kommer så tett på, særlig når det står en gruppe av dem like ved. Da sier jeg: Go home and ask for money there. Anonymous poster hash: c33e9...790 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå