Ciara Skrevet 16. juni 2014 #821 Del Skrevet 16. juni 2014 Heilt seriøst, det er faktisk dessverre ikkje så usannsynlig heller. På jobb, der morgendagens toppledarar blir utdanna, må visst studieveiledarane kvart år snakka med mødrer (og ein sjelden gang fedrer) av dei unge håpefulle som foreldrene ønsker inn på studiet. (Og eg håper i mitt stille sinn at dette berre er ungdommar utan gode nok karakterer for å komma inn... ) Men eg merkar sjølv at gutane mine veks raskare enn eg klarer å henga med. Og kombinert med at eldstemann er av typen som "ikke klarer herre her", er det litt for lett å få curling-tendenser. Men eg prøver å vera bevisst på det og pressa han akkurat passe. Lurer på om det blir like lett når ein har fleire som bør "sleppast", og det i forskjellig tempo. Neimen, helledussen! Noen som husker Trond Kirkvaags eminente sketsj der han la seg ned og grein i alle mulige sammenhenger hvor han ikke fikk vilja si? (...og jo da, jeg er da skyldig selv også. Senest i dag morges, hvor en furten eldstemann trassig hevdet at han ikke klarte å ta på skoene sine selv. Og der og da kapitulerte jeg og tok på ham skoene fordi vi allerede hadde brukt altfor mye tid.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. juni 2014 #822 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) En kollega har jobbet som håndballtrener for et damelag - han opplevde at en far ringte og skjelte ham ut fordi datteren ikke fikk nok spilletid. Datteren var i 20-åra... Hovedbudskapet til moren jeg måtte krangle med var at hun skjønte at jeg hadde regler å forholde meg til, men det måtte da gå an å gjøre unntak? Dessuten måtte jeg jo forstå at han ikke hadde råd til å betale... Endret 17. juni 2014 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 17. juni 2014 #823 Del Skrevet 17. juni 2014 En kollega har jobbet som håndballtrener for et damelag - han opplevde at en far ringte og skjelte ham ut fordi datteren ikke fikk nok spilletid. Datteren var i 20-åra... Hovedbudskapet til moren jeg måtte krangle med var at hun skjønte at jeg hadde regler å forholde meg til, men det måtte da gå an å gjøre unntak? Dessuten måtte jeg jo forstå at han ikke hadde råd til å betale... 😂 Måtte jeg aldri bli en slik mor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #824 Del Skrevet 17. juni 2014 Daria og dreia: Nommin, dere må jo ha litt medfølelse og sympati med de bittesmå studentene i starten av 20-årene. Det æ'kke så lett å passe på seg selv, heller! (vi har noen sånne henvendelser på jobben også. Da hender det at jeg nok ufrivillig blir litt overrasket i tonen, selv om jeg skjuler det godt. Ja, du ringer for Bjarte Sløvesen, ja? Og du er? Aha, moren hans, altså. (her prøver jeg å skjule et ) Ja, men du skjønner, dette må jeg nesten ha skriftlig melding om fra Bjarte selv." Det er sjelden jeg spekulerer i om seks barn kan ha noen preventive bieffekter på uønsket oppførsel, men akkurat her har det slått meg: i og med at jeg allerede har fått dekket "ordne opp-behovet" for resten av livet, håper jeg at jeg klarer å slippe ungene når den tid kommer Det som kverner litt i bakhodet er at det er så mange kompliserte budskap som vi skal tenke over og som det er vanskelig å finne en balanse mellom. Synes JEG da, det kan jo hende dere andre synes det er enklere. Men man skal være prinsippfast og streng mot barna sine, ikke undervurdere dem, for curlingforeldre er ikke noe man skal være. Samtidig skal man ikke være sint på barna sine (Er det bare jeg som får litt mark av den siste artikkelen der "eksperter" advarer foreldre mot å bli sinte på barna sine? Det er en tråd om den på B&F, selvfølgelig... Jeg har ingen problemer med budskapet, at for mye sinne ikke er bra og at man kommer minst like langt ved å forholde seg rolig. Samtidig sitter jeg igjen med "Sinne er farlig! Stakkars barna! De blir varig skadet!"). Dermed kan jeg noen ganger føle at det er litt galt uansett. Streng mot barna? De kommer til å bli skadet! Ettergivende? De kommer til å bli skadet! Pfft. Jeg har gitt opp. De kommer til å saksøke meg okke som, det er jeg overbevist om Neida. Men det ER vanskelig, og jeg har inntrykk av at mens det for noen kan være oppklarende å lese bøker eller artikler om emnet, så kan det like gjerne bli forvirrende. Og som du sier, for mye sånn, så blir det galt, og for mye slik, så blir det galt. Her må det jo også tilføyes at det er fryktelig lett å skylde på sine foreldre... Misforstå meg rett, mange har god grunn til å være både sinte og bitre! Men for den store majoriteten, de som befinner seg innenfor normalområdet, virker det litt ansvarsfraskrivende å sitte som 40-åring og pukke på at du hadde hatt et mye lettere liv hvis det bare ikke hadde vært for moren din. Og er nå det så sikkert? En perfekt oppvekst er jo langt fra et perfekt utgangspunkt. Noen sår og skrammer må man nesten pådra seg i løpet av barneårene, ellers kommer du ikke lengre enn til nærmeste NAV-kontor som voksen- for å si det litt spissformulert. Men ja, jo. Det er dager der jeg føler at morsrollen er så krevende, og jeg er så redd for å gjøre uopprettelige feil, at jeg når som helst hadde byttet plass med Barack Obama. Heller risikere å kødde til verdensøkonomien enn å gjøre varig skade på små, sårbare sjeler... ************* I dag ble den positive tankegangen virkelig satt på prøve Møkkatrøtt etter avslutningen i går (første gang jeg var på den type avslutning fikk jeg nesten sjokk. For et BRÅK! For et MAS! For et STYR, og så himla LENGE som den varte!), nå har jeg for lengst vent meg til det og trives sånn noenlunde med å organisere kaoset. Men jeg kjente det godt etterpå, både i hode og bein og korsrygg. Legg til en halv time for lenge i sofaen i steden for senga, og du har oppskriften på lim i lakenet klokka seks om morgenen, og ganske dårlig humør i tillegg. Da er det vanskelig å rive seg løs fra tungsinnet, altså, og tøyle lysten til å mase og kritisere litt ekstra "fordi de fortjener det". Løsningen er selvsagt å komme seg på jobb så fort som mulig (les: før jeg mister den hardt tilkjempede selvkontrollen) og drikke masse kaffe. I dag er det enda en avslutning, men bare en. Det skal vi klare. Kanskje jeg får ringt legen i dag også. UVI'en min har ettårsjubileum i disse dager, og jeg tviler på at jordmor blir spesielt imponert hvis jeg kommer ubehandlet på kontroll for tredje gang Ellers er det bare en ting å si om fotball-VM etter gårsdagen: Pepe trenger et sinnemestringskurs. ASAP. For en idiot-ting å gjøre, det er ingen som slår Tyskland med ti mann! Dusto da loco, altså! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neferet Skrevet 17. juni 2014 #825 Del Skrevet 17. juni 2014 Ellers er det bare en ting å si om fotball-VM etter gårsdagen: Pepe trenger et sinnemestringskurs. ASAP. For en idiot-ting å gjøre, det er ingen som slår Tyskland med ti mann! Dusto da loco, altså! Siden jeg ikke har så mye å komme med i diskusjonen, så henger jeg meg på denne isteden... Og jeg må bare si det, det er jo ikke akkurat så mye annet å forvente fra ham heller da... Makan til tulling. Men det er klart, det ødela jo mulighetene for å rette opp en skrantende start på kampen, jeg var overrasket over hvor lite Portugal faktisk fikk til! Håper kontoromgivelser og kaffe hjelper på en slitsom morgen (og en slitsom fortsettelse på dagen!) og at helga og barnas sommerferie lokker i det fjerne tross alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 17. juni 2014 #826 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Ellers er det bare en ting å si om fotball-VM etter gårsdagen: Pepe trenger et sinnemestringskurs. ASAP. For en idiot-ting å gjøre, det er ingen som slår Tyskland med ti mann! Dusto da loco, altså! Å, jo da! Pepe må gjerne fortsette slik..., Det er jo sånne tilstander som gir matchen det lille ekstra og gjør det ekstra moro å se fotballkamper på TV. Men, for all del, det er idioti, og man skal være rimelig Dusto da loco for å gjøre noe sånn når man vet at man ikke akkurat er dommerens yndling i utgangspunktet. Portugal storspilte ikke akkurat i kampen der fra før, og det ble ihvertfall ikke bedre med en mann mindre på banen. Endret 17. juni 2014 av SmallTalk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 17. juni 2014 #827 Del Skrevet 17. juni 2014 Å, jo da! Pepe må gjerne fortsette slik..., Det er jo sånne tilstander som gir matchen det lille ekstra og gjør det ekstra moro å se fotballkamper på TV. :glise: alltid greit med litt ekstra underholdning under fotballkampen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 17. juni 2014 #828 Del Skrevet 17. juni 2014 alltid greit med litt ekstra underholdning under fotballkampen Jepp! Det finnes ikke noe mer kjedelig enn å se på en kamp som stort sett går pent og pyntelig for seg og hvor halve kampen går med til å bedrive gymnastikk i nærheten av midtsirkelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #829 Del Skrevet 17. juni 2014 Jepp! Det finnes ikke noe mer kjedelig enn å se på en kamp som stort sett går pent og pyntelig for seg og hvor halve kampen går med til å bedrive gymnastikk i nærheten av midtsirkelen. Men Barcelona er jo ikke med i VM... (litt lei av possessionspillet til Verdens Beste Kjedeligste Klubb) Og joda, litt håndgemeng og tvilsomme dommeravgjørelser kan være krydder i tilværelsen, det... men ikke i de viktige kampene, da gitt! (og Neferet, for oss som ser en del på La Liga kom det jo på ingen måte som noen overraskelse, dessverre. Det var Pepe, eller Sergio Ramos, liksom. En av de to. Minst. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 17. juni 2014 #830 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) ..at Pepe velger å gå tilbake for å gi Müller en tikk i panna...da er man jo dum? Greit Müller provoserte med heftig reaksjon på hånda,men dog. Endret 17. juni 2014 av Mus-Katt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 17. juni 2014 #831 Del Skrevet 17. juni 2014 ..at Pete velger å gå tilbake for å gi Müller en tikk i panna...da er man jo dum? Greit Müller provoserte med heftig reaksjon på hånda,men dog. Det er jo fotballspillere det er snakk om her, da... De mister jo et utall hjerneceller hver dag, så at intelligensen ikke er helt på topp er kanskje ikke så rart. Og Pepe har tydeligvis mistet de som burde styre sinnet hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #832 Del Skrevet 17. juni 2014 ..at Pete velger å gå tilbake for å gi Müller en tikk i panna...da er man jo dum? Greit Müller provoserte med heftig reaksjon på hånda,men dog. Jepp. Sånne situasjoner kommer alltid til å være der i fotball, men det må man nesten bare takle. Provosert? Dommeren tar feil? Noen som filmer? Feilaktig offside? Irriterende, helt klart, men til en årslønn på xxx millioner bør man kunne forvente at de holder hodet på rett plass likevel. Eller for å ta den enkle varianten, den vi bruker i Miniputter G-7-aldersklassen: Blir du sint, så bare gå vekk. Gå vekk! Men som sagt: ikke overraskende. Pepe har ikke selvkontroll på en flekk. Det mangler bare at han møter Dani Alves i sluttspillet, så kan vi forvente oss drama på såpeserienivå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. juni 2014 #833 Del Skrevet 17. juni 2014 En kollega har jobbet som håndballtrener for et damelag - han opplevde at en far ringte og skjelte ham ut fordi datteren ikke fikk nok spilletid. Datteren var i 20-åra... Hovedbudskapet til moren jeg måtte krangle med var at hun skjønte at jeg hadde regler å forholde meg til, men det måtte da gå an å gjøre unntak? Dessuten måtte jeg jo forstå at han ikke hadde råd til å betale... Hehe! Men egentlig er jo ikke dette morsomt. Det er jo forferdelig. Jeg hadde vært så flau at jeg hadde dødd om min FAR hadde ringt sjefen min for å si at jeg burde få høyere lønn, liksom. Daria og dreia: Nommin, dere må jo ha litt medfølelse og sympati med de bittesmå studentene i starten av 20-årene. Det æ'kke så lett å passe på seg selv, heller! (vi har noen sånne henvendelser på jobben også. Da hender det at jeg nok ufrivillig blir litt overrasket i tonen, selv om jeg skjuler det godt. Ja, du ringer for Bjarte Sløvesen, ja? Og du er? Aha, moren hans, altså. (her prøver jeg å skjule et ) Ja, men du skjønner, dette må jeg nesten ha skriftlig melding om fra Bjarte selv." Det er sjelden jeg spekulerer i om seks barn kan ha noen preventive bieffekter på uønsket oppførsel, men akkurat her har det slått meg: i og med at jeg allerede har fått dekket "ordne opp-behovet" for resten av livet, håper jeg at jeg klarer å slippe ungene når den tid kommer Pfft. Jeg har gitt opp. De kommer til å saksøke meg okke som, det er jeg overbevist om Neida. Men det ER vanskelig, og jeg har inntrykk av at mens det for noen kan være oppklarende å lese bøker eller artikler om emnet, så kan det like gjerne bli forvirrende. Og som du sier, for mye sånn, så blir det galt, og for mye slik, så blir det galt. Her må det jo også tilføyes at det er fryktelig lett å skylde på sine foreldre... Misforstå meg rett, mange har god grunn til å være både sinte og bitre! Men for den store majoriteten, de som befinner seg innenfor normalområdet, virker det litt ansvarsfraskrivende å sitte som 40-åring og pukke på at du hadde hatt et mye lettere liv hvis det bare ikke hadde vært for moren din. Og er nå det så sikkert? En perfekt oppvekst er jo langt fra et perfekt utgangspunkt. Noen sår og skrammer må man nesten pådra seg i løpet av barneårene, ellers kommer du ikke lengre enn til nærmeste NAV-kontor som voksen- for å si det litt spissformulert. Men ja, jo. Det er dager der jeg føler at morsrollen er så krevende, og jeg er så redd for å gjøre uopprettelige feil, at jeg når som helst hadde byttet plass med Barack Obama. Heller risikere å kødde til verdensøkonomien enn å gjøre varig skade på små, sårbare sjeler... ************* Jeg tror heller ikke en perfekt oppvekst er det beste. Selv synes jeg at jeg hadde en strålende barndom, men jeg kan ramse opp mange ting jeg mener mamma og pappa gjorde feil. Men so what, i det store og det hele var de faktisk helt supre. Jeg tilgir min mor at hun kom hjem med en ny jakke hun hadde kjøpt til meg da jeg var 13. Den så helt jævlig ut, men mamma var så stolt over den at jeg ikke hadde hjerte til å si det til henne. Men nå kommer det verste: Fordi mamma synes jakka var så forferdelig fin, gikk hun likesågodt og kjøpte en lik jakke til seg selv. Og pappa, stakkar, som svinset rundt i leiligheten og sang Ace of Base-sanger når jeg hadde venner på besøk fikk vel ikke akkurat noen pokal av meg den gangen, han heller. Og resultatet er jo klart: Det er sikkert mye man kan si om meg, men jeg ligger ikke hjemme i senga mi og synes synd på meg selv, så da kunne det antakelig gått mye verre! Det jeg tror jeg vil fram til er: Ja, man driter seg helt sikkert ut som forelder. Men kanskje det er like greit å ikke tenke så mye på Jesper Juul og hans like, og heller prøve å holde hodet kaldt og bruke fornuften hjemme. Så går det kanskje ganske greit, dette her ...der har du forresten en soleklar fordel med attpåklatter, vil jeg tro: Det må være fint å få småbarn igjen på et tidspunkt hvor du ser at det går så fint med de store og at du har gjort mye riktig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 17. juni 2014 #834 Del Skrevet 17. juni 2014 (og Neferet, for oss som ser en del på La Liga kom det jo på ingen måte som noen overraskelse, dessverre. Det var Pepe, eller Sergio Ramos, liksom. En av de to. Minst. ) Ja, både Pepe og Ramos ligger på bunn av lista mi. Da Robben løp fra Ramos og scoret her på fredag godtet jeg meg stort. At Pepe også fikk en lærepenge (eller er det egentlig det, han har jo vært borti så mye tull før at denne gangen blir kun en av mange som han ikke tar til etterretning) gjør meg også ingenting. Til nå synes jeg dommerne har funnet en god balanse på å stoppe opp, gi kort etc. Det er ikke så staccato i kampene som mange ganger før. Mer flyt i spillet, og litt mer aksept for at det er mannfolk på banen, og at det blir kroppskontakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 17. juni 2014 #835 Del Skrevet 17. juni 2014 Og pappa, stakkar, som svinset rundt i leiligheten og sang Ace of Base-sanger når jeg hadde venner på besøk fikk vel ikke akkurat noen pokal av meg den gangen, han heller. Haha! I ettertid kan man tenke etter på hvor søtt det høres ut Der og da er det jo noe helt annet.. Det blir litt som Phil Dunphy i Modern Family. Sett serien? Hverdagslivet til en familie med tre barn. Utrolig morsom. Anbefales sterkt til alle med barn/familie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. juni 2014 #836 Del Skrevet 17. juni 2014 Haha! I ettertid kan man tenke etter på hvor søtt det høres ut Der og da er det jo noe helt annet.. Det blir litt som Phil Dunphy i Modern Family. Sett serien? Hverdagslivet til en familie med tre barn. Utrolig morsom. Anbefales sterkt til alle med barn/familie. Jeg har bare sett noen episoder her og der, men burde prøve fra begynnelsen, tror jeg. Den MÅ jo være morsom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 17. juni 2014 #837 Del Skrevet 17. juni 2014 Ja, det er den første serien siden Friends at jeg ler høyt i hver episode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Neferet Skrevet 17. juni 2014 #838 Del Skrevet 17. juni 2014 Jepp. Sånne situasjoner kommer alltid til å være der i fotball, men det må man nesten bare takle. Provosert? Dommeren tar feil? Noen som filmer? Feilaktig offside? Irriterende, helt klart, men til en årslønn på xxx millioner bør man kunne forvente at de holder hodet på rett plass likevel. Eller for å ta den enkle varianten, den vi bruker i Miniputter G-7-aldersklassen: Blir du sint, så bare gå vekk. Gå vekk! Men som sagt: ikke overraskende. Pepe har ikke selvkontroll på en flekk. Det mangler bare at han møter Dani Alves i sluttspillet, så kan vi forvente oss drama på såpeserienivå For ikke å snakke om dramatiske og alvorlige skader som plutselig går over helt av seg selv! Kjære blir alltid helt sprø av disse fotballspillerne som holder på å dø bare noen er borti dem, og med 13 års erfaring som fotballspiller og til sammen 14 års erfaring som bokser/kickbokser føler jeg hun har litt å komme med også. Det er ikke rent sjelden det kommer et utbrudd a la: "Det er ingen som blir knocka av det der!!!" hjemme hos oss i løpet av en fotballkamp Haha! I ettertid kan man tenke etter på hvor søtt det høres ut Der og da er det jo noe helt annet.. Det blir litt som Phil Dunphy i Modern Family. Sett serien? Hverdagslivet til en familie med tre barn. Utrolig morsom. Anbefales sterkt til alle med barn/familie. Jeg elsker Modern Family!! Men jeg ble sur på Netflix da de ikke hadde alle sesongene, så da kansellerte jeg abonnementet mitt i protest... Jeg mistenker at jeg kommer krypende tilbake når jeg finner det for godt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 17. juni 2014 Forfatter #839 Del Skrevet 17. juni 2014 Neferet: "Hurtig-helende beinbrudd"? Arrrgh, så innmari trøtt. Alt går på halv maskin, og det er ganske irriterende å vite at dersom jeg hadde fått to timer på øret i et stille og rolig hus (ha ha ha), ville arbeidskapasiteten og effektiviteten vært fordoblet. Meeen, vi har ikke fleksitid på jobben og jeg har heller ikke hjemmekontor, så i stedet sitter jeg her og jobber som en snegle. Har ikke direkte dårlig samvittighet, for gudene skal vite at det finnes mange dager der jeg jobber som en duracellkanin på speed, men i dag tror jeg at jeg har rimelig heftig betalt per e-post jeg har sendt Så, akkurat nå er min bisarre og trøtthets-induserte ønskeliste: 1. To timers søvn. Uforstyrret. 2. Fred på jorden, i alle fenomenets betydninger 3. Portugal går videre i VM til tross for um grande idiota Pepe 4. På mystisk vis blir det fredag allerede i dag 5. Vinne i Lotto 6. Enda en kopp kaffe (fy, ikke lov, og det er så deilig oppfriskende med vann) 7. En times søvn, mer eller mindre uforstyrret 8. Kveldens klasseavslutning utskytes til høsten 9. Vinne i VM-tippinga på jobben 10. En halvtimes søvn, selv med Fantorangen i bakgrunnen og bikkja pipende foran døra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. juni 2014 #840 Del Skrevet 17. juni 2014 Snik deg ut på do på jobben og ta deg en blund? Alternativt kan du sette deg til på en benk utenfor jobben (et sted du ikke lett blir observert av kollegaer). Huff! Håper det blir litt søvn på deg i kveld! Legg deg så tidlig du kan! (Og please si at det er før 23 ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå