Ciara Skrevet 5. juni 2014 #761 Del Skrevet 5. juni 2014 God morgen! Håper det er greit at jeg kan spørre om noen råd her inne, selv om det tross alt er dagboka di Mafalda! Lillemor har nå i løpet av et par dager begynt å dra seg opp og stå. Det er det eneste hun vil holde på med, og nå sitter jeg bak/rundt henne hele dagen slik at hun ikke faller hardt osv. Står hun ved tv-bordet så har hun en tendens til å bare lene seg til en side og "lar seg falle"... Lærer de selv utifra knall og fall hva som gjør vondt og ei? Bør jeg ta imot alle bevegelser som ser ut som det blir til fall? Er et par ganger at jeg har vært for sen og hun har havna feil eller med knollen på gulvet og skriker da i 10 sekunder... Vanligvis sover hun hele natta uten problem, men inatt var jeg oppe 9 ganger fordi hun stod i senga og ropte. Hun har ikke fått dreisen på å sette seg ned fra stående enda, så det blir mye fall hvis jeg ikke er der og passer på.. Hva er riktig av meg å gjøre? La henne holde på eller være der for å unngå at hun slår seg hele tiden? Håper det er greit jeg svarer selv om jeg ikke er Mafalda Jeg føler nemlig med deg, for min eldste var sånn, og jeg ble nesten sprø. Dro seg opp etter alt, null vett i skallen og det endte selvfølgelig med knall og fall. Men! Her kommer de gode nyhetene: Kanskje jeg var heldig, men den perioden varte veldig kort, kanskje bare en uke eller to. For all del, han har jo slått seg etter dette, men den mest intense eksperimenteringen var kort. Så virket det som om han skjønte selv at dette her gikk over stokk og stein og roet seg ned litt. Med min første passet jeg på en del. Både fordi han var mest bajas, og fordi, vel, han var min første. Den andre var en roligere baby, og jeg var roligere. Jeg så an hva han virkelig kunne slå seg av, resten mot jeg ham finne ut selv. I praksis betyr det at jeg passet ekstra godt på på badet (falle på fliser, huff!) og rundt stuebordet (noen skarpe kanter), barnesikret resten etter beste evne (men ikke hysterisk) og deretter krysset fingrene for at det gikk bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 5. juni 2014 #762 Del Skrevet 5. juni 2014 Ja Ciara, tusen takk for svar! Jeg skrev her inne siden i håp om at noen av dere erfarne hadde noen gode råd Som du sier... etter bare et par dager holder jeg på å bli sprø. Det er jo hele dagen! og som du sier, ingen vett i skallen. Får håpe hun roer seg ned snart da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 5. juni 2014 #763 Del Skrevet 5. juni 2014 En bekjent av meg brukte innehjelm til sin første pga dette. Nå skal det sies at de bodde i en liten og overmøblert leilighet så potensialet for å denge hode i et eller annet hjørne var temmelig stor bare man snudde seg, men det så unektelig merkelig ut. Hun roet seg med de to neste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 5. juni 2014 Forfatter #764 Del Skrevet 5. juni 2014 Hehe, kanskje innehjelm er tingen? Neida, det høres unektelig litt over-the-top ut, Skravla. Og det kan jo se ut som hun fant ut det selv også etter hvert... Men jeg kan skjønne frustrasjonen, Mus-Katt. Det verste må vel være dette med at hun reiser seg i senga og ikke klarer å sette seg igjen, det virker slitsomt! Håper hun knekker koden snart. Senga er jo myk også, så det er ikke fullt så farlig om hun ramler litt ukontrollert. Men som Ciara husker jeg også den fasen der jeg levde med høyre arm konstant i 45 graders vinkel ut fra kroppen (klar til å fange en fallende baby) som veldig kort. Så fort de lærer seg å falle på rumpa er mye gjort Og det går på en uke eller to. Deretter kan du slappe litt mer av (i alle fall der det ikke er skarpe kanter), og i tillegg må du slutte å skifte bleie altfor ofte: den er tross alt mykere jo fullere den er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 5. juni 2014 Forfatter #765 Del Skrevet 5. juni 2014 Ciara: Du skulle ikke bare sakse ut hele innlegget og rett og slett sende til den godeste Fotballfrua, for å høre hva hun mener om saken? Ikke for det. Genialiteten ville nok blitt moderert bort asap (og du har så rett, så rett. Og ikke glem at i tillegg til å kunne "jobbe" med egne interessert, så er hun altså gift med Lionel Messi Steven Gerrard Robin van Persie Cristiano Ronaldo en innbytter på benken til Odd som antagelig "jobber" med å trene litt hver dag og delta på et og annet teknikkmøte. Tror ikke den felles arbeidsbelastningen der i huset er sånn overveldende stor, altså... Synes forøvrig også at det er veldig spennende å lese når folk diskuterer både barnehage og barnepass. Blir litt irritert når jeg leser om de som mener det er sååååå fælt å ha en 1 åring i bhgn. Det eneste som er såååå fælt med det må være alle baseluskene ungen drar med seg hjem og at man selv går rundt og er sjuk i 6 mnd samtidig som man skal ta seg av villbassen som helst ikke skal sitte stille Mini her elsker å være i barnehagen så mye at jeg må løpe etter han og fange han når jeg skal hente han. Ser hvor glade de andre ungene er når foreldrene kommer, og de løper mot de og gir de verdens største klem. Mens min smiler lurt til meg og løper i motsatt retning Jeg er nesten litt bekymra for at noen av de ansatte skulle tro at han har det fælt hjemme med den oppførselen der Hehe, skjønner hva du mener. Litt samme følelsen som når ungene roper: Hurra, jeg skal ikke hjem i dag, jeg skal besøke Frida...! Det er så fint hos Friiiida, og jeg skal ikke hjeeeem! (det er da du i ditt stille sinn tenker "Takk skarru ha, illojale filleunge, i morgen kan du glemme rosiner i matpakka!") Men jeg er sikker på at det personalet ser, er en glad liten tass som koser seg i barnehagen og kan tøyse med mammaen sin- med andre ord: akkurat sånn det skal være! Nå skal jeg støvsuge, vaske gulvet, badet, brette alle klær, skifte på alle senger, trene, lage en sunn kveldsmat og gi mannen det han fortjener før det er natta… Drit nå i at jeg har fått kyssesyka med "gjøre noe som helst" forbud av legen.. Her kommer mitt vakre "må ta masse bilder av og legge på instagram" hjem først Godt jeg har en flink mann som i det minste lager middag til meg…(les: han kommer inn døra hver øyeblikk med take away fra den nærmeste Kinashappa ) Håper du får mer søvn i natt Mafalda Du får dandere kinamaten på et fat, så kan du legge den ut sammen med resten av bildene og si at du vippet opp litt kveldsmat innimellom slagene. Med undertekst: gjort på fem minutter, superenkelt og godt, noe alle kan klare hvis de bare prioriterer litt (prioriterer vekk kyssesyken, for eksempel. Nå tuller jeg ikke: greit at du ikke kan legge vekk alt av hjemmejobbing, men pass nå på slik at du ikke tar i for hardt. Legen sier det han sier for en god grunn! Masse god bedring herfra! ) Dersom dette er definisjonen på hysterisk, så er nok jeg også hysterisk, for jeg har heller ikke troen på at det lønner seg å sende så små barn avgårde på overnatting flere dager i strekk hos "fremmede" med mindre man er klin nødt. En natt eller to hos noen man kjenner godt regner jeg med at går fint for de fleste, men jeg for min del hadde nok slitt med å sende barnet mitt avgårde for mer enn en natt så tidlig. Og ikke minst så må jeg vel si at jeg nok har en over-hysterisk samboer i hus. Han syntes det var direkte fælt første gang vi hadde barnevakt for Knerten (da var han 6 mnd og vi var borte i 4 timer for å spise middag og å dra på kino) og ringte hjem minst to ganger for å spørre hvordan det gikk. Og han syntes det var helt grusomt første gang Knerten sov borte og var ute av døra før kl 9 på morgenen for å hente han igjen, imens jeg for min del ikke akkurat hadde noe hast med å komme meg ut av senga når vi endelig kunne sove lenge en morgen. Hehe, det er jo litt søtt av pappaen også, da. Her kan dere endelig sove lenge, og så spretter han ut av senga for å hente! Nei, det er godt å lese at jeg ikke er helt på bærtur når det gjelder Smule og overnatting, men at mange er enige med meg. Og det er jo særlig dette med at de ikke har sett hverandre så ofte, og hun er så fryktelig vant til å bare være hjemme... tror rett og slett hun får litt skrekken og ikke kommer til å skjønne noe- og da slapper jeg dårlig av, altså. Og bare om et år er jo ting helt annerledes. Og bare om tre-fire år er det antagelig mye mer stas å besøke mormor enn å være hjemme, så hun skal nok få sin dose av overnattingsturer og moro hun også. Puh! Travle dager, og jeg må stort sett nøye meg med å sniklese på mobilen. (Eller travelt og travelt... Sammenlignet med deg er vel dette rene feriekolonien, men snuppa her vet å kreve sitt iløpet av dagen. _p) Tviler ikke! Det står jo nærmest i stillingsbeskrivelsen til babyer, det. Kan ikke ligge på latsiden, det gjelder å få satt mor og far i arbeid Håper dere koser dere, både du og Bolla- og storebror og den lettere overnervøse pappaen som ikke tåler frihelger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 5. juni 2014 #766 Del Skrevet 5. juni 2014 (og du har så rett, så rett. Og ikke glem at i tillegg til å kunne "jobbe" med egne interessert, så er hun altså gift med Lionel Messi Steven Gerrard Robin van Persie Cristiano Ronaldo en innbytter på benken til Odd som antagelig "jobber" med å trene litt hver dag og delta på et og annet teknikkmøte. Tror ikke den felles arbeidsbelastningen der i huset er sånn overveldende stor, altså... Det er jo unektelig det virkelig geniale med den dama - hun har klart å skape seg en identitet som kjendiskone uten at noen vet hvem gubben hennes er. Nå skal det sies at fotballinteressen min ikke lenger er der den en gang var (det var en gang jeg ikke sa "Hæ? Hvem er det?" til halve landslaget, men det var også en gang landslaget faktisk var litt stas å følge med på), men jeg husker fortsatt ikke navnet på fyren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaoen Skrevet 5. juni 2014 #767 Del Skrevet 5. juni 2014 Heter ikke han fotballspilleren "mannen til fotballfrue"?? Eller har jeg misforstått noe?? Takk Mafalda. Tror jeg snart kan være med på NM i sofasitting med denne kjedelige sykdommen. For første gang i mitt liv har jeg fått høre at jeg egentlig er litt for gammel for å få noe.. Og jeg har enda til gode å runde 30 Gleder meg til de tidene når ungene jubler av glede for å være hos besteforeldrene Mamma passer gjerne sine små barnebarn over natta. Men når jeg leser i babyboka mi så overnatta ikke jeg hos mi bestemor før jeg var 3-4 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 5. juni 2014 #768 Del Skrevet 5. juni 2014 Ja, du vet, jeg er hysterisk fordi jeg ikke har tro på å sende unger på overnatting i flere dager før de har rundet året, og fordi jeg helt ærlig mener det må være grenser for hvor mye barnevakt folk har behov for. Skjønner at man blir sliten med baby, altså, men trenger man virkelig en helg borte når barnet er fire måneder? Jeg har veldig stor tro på å ta livet med ro den første tiden, og la barnet få bli trygt og få gode rutiner hjemme først. Og så kommer det en tid hvor de kan overnatte mye, og alle parter har glede av det. Mine barn sov ikke en natt borte før de var halvannet (og jeg innrømmer gladelig at det også var fordi det verket i mammahjertet!) og vi har alltid hatt veldig stramme leggerutiner. Begge mine har sovet natta gjennom fra de var 10 måneder, våkner aldri om natta og er verdens enkleste å legge. Da får man til svar: "Jamen alle unger er forskjellige!" Og det er helt sant, barna mine er nok også født med godt sovehjerte. Men samtidig liker jeg ikke den setningen alltid, for da kan man skylde alt på barna og ingenting på manglende rutiner. Jeg har en fetter som har et barn på to som aldri har sovet natta gjennom og som lager et helsikes spetakkel hver eneste natt. Samme barn har blitt sendt på overnatting alene over flere dager fra hun var TRE måneder, og fortsatt overnatter hun hos andre MINST en natt hver eneste uke. Ja, unger er forskjellige, men du får meg ikke til å tro at det ikke er en sammenheng der... Dette ble langt, men det er et utrolig interessant tema! Jeg er helt enig med deg! Ei som jeg kjenner sender barna sine på 4 mnd og 3 år på overnatting til bestemora annenhver helg! Det hadde aldri skjedd her....Enda vi har foreldrene mine 10 minutter unna. Ikke har vi brukt dem så mye til barnevakt heller, liker best å tilbringe tiden jeg har fri med mini selv jeg... Faktisk har gutten min hatt sine første dager borte fra oss nå, 19 mnd gammel. Tok med mannen min på en kjærlighetstur til Krakow. (Han blir 40 i år, så det blir bursdagsgaven, dessuten har han aldri hatt et pass før, så det var på tide!) Man merker jo at det blir litt mindre tid til å pleie forholdet etter små... Faktisk så hadde jeg el mens vi var på tur, så håper på gode sjanser for en liten en til års! Håper du fremdeles har hodet over vannet Mafalda! Og den stelleveska var knallfin, stemmer i de som sier at du skal kjøpe deg den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. juni 2014 #769 Del Skrevet 5. juni 2014 Skal bare huke deg inn på mine innlegg, og komme sterkere tilbake med kommentarer senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 6. juni 2014 Forfatter #770 Del Skrevet 6. juni 2014 Bare å huke i vei, Vera Vinge! Tror jeg hadde vært her i et halvt år før jeg oppdaget "Mine innlegg"-funksjonen. Ble litt lettere å følge med etter det Men jeg har en tendens til å huke av igjen- pølsefingre på smarttelefon- så lista er sjelden helt komplett... Det er jo unektelig det virkelig geniale med den dama - hun har klart å skape seg en identitet som kjendiskone uten at noen vet hvem gubben hennes er. Nå skal det sies at fotballinteressen min ikke lenger er der den en gang var (det var en gang jeg ikke sa "Hæ? Hvem er det?" til halve landslaget, men det var også en gang landslaget faktisk var litt stas å følge med på), men jeg husker fortsatt ikke navnet på fyren. Ikke sant... Nå synes jeg jo ikke at WAG (Wives And Girfriends, for de uinnvidde- damene til styrtrike fotballspillere) er noen skikkelig jobbtittel uansett, men jeg kan jo se at for eksempel Fru Rooney og dama til Ronaldo er i en litt spesiell, og privilegert, posisjon. Men det må liksom opp på det nivået før vi snakker skikkelig WAG, med heltidsjobb å ta seg godt ut og passe på de velkledde barna og de fire luksusbilene i garasjen mens de viser finger'n til paparazzier samtidig. Ikke et vondt ord om norske eliteseriespillere, men jeg tror muligens de fleste koner og kjærester ville ønske å defineres ut fra seg og ikke mannen sin. VI henger jo som kjent mye på anlegget til en fotballklubb av en viss størrelse, og selv om det dukker opp noen damer innimellom er det relativt lav Porsche- og LV-faktor Men vi kan jo snu på det: flaks for ham at han har fått seg en dame som kan lage gull av gråstein, for det ser ikke ut som om proffspill i utlandet, eller landslag blir aktuelt sånn med det første... Heter ikke han fotballspilleren "mannen til fotballfrue"?? Eller har jeg misforstått noe?? Takk Mafalda. Tror jeg snart kan være med på NM i sofasitting med denne kjedelige sykdommen. For første gang i mitt liv har jeg fått høre at jeg egentlig er litt for gammel for å få noe.. Og jeg har enda til gode å runde 30 Gleder meg til de tidene når ungene jubler av glede for å være hos besteforeldrene Mamma passer gjerne sine små barnebarn over natta. Men når jeg leser i babyboka mi så overnatta ikke jeg hos mi bestemor før jeg var 3-4 år Jo, du er nok inne på noe der! NM i sofasliting høres kjedelig ut. Håper det blir bedre snart, men det er jo lumske greier har jeg skjønt... Og den tiden kommer raskere enn du aner! Synes det går helt horribelt fort, jeg. Nå er det bare et par uker igjen før vi må pakke ned sakene til HK-jenta i barnehagen og hun må ta farvel for godt. Til høsten er hun skolejente... Blandet følelse, jeg må innrømme det. Og hun skal på tur med mormor nå i juli og gleder seg vilt til det! Egentlig var det Susain og mormor som skulle på tur til London, men jeg ba rett og slett mamma om å endre billetten da sommerplanene for eldstejenta var klare. En uke sommerskole og litt dødtid innimellom her hjemme, men ellers skal hun først til Wien og så til Oxford. Fra før av har hun vært på skoletur til Roma, kortur til Køben og orkestertur til Berlin, og så skal de tilbake til Praha i høst, så jeg synes rett og slett at det holder. Det er noe med å ha tid til å sette pris på ting også, og ikke bare rase av gårde fra sted til sted. Så nå blir det HK-jenta på tur, og de har allerede billetter til Løvenes Konge! Fjerde gangen mamma ser den nå, hehe. Jeg er helt enig med deg! Ei som jeg kjenner sender barna sine på 4 mnd og 3 år på overnatting til bestemora annenhver helg! Det hadde aldri skjedd her....Enda vi har foreldrene mine 10 minutter unna. Ikke har vi brukt dem så mye til barnevakt heller, liker best å tilbringe tiden jeg har fri med mini selv jeg... Faktisk har gutten min hatt sine første dager borte fra oss nå, 19 mnd gammel. Tok med mannen min på en kjærlighetstur til Krakow. (Han blir 40 i år, så det blir bursdagsgaven, dessuten har han aldri hatt et pass før, så det var på tide!) Man merker jo at det blir litt mindre tid til å pleie forholdet etter små... Faktisk så hadde jeg el mens vi var på tur, så håper på gode sjanser for en liten en til års! Håper du fremdeles har hodet over vannet Mafalda! Og den stelleveska var knallfin, stemmer i de som sier at du skal kjøpe deg den! Oi, dere har vært på tur nå? Husker du snakket om det. Var det en bra tur? Håper dere koste dere skikkelig, bare dere to, og at årets jubilant ble fornøyd! Jeg har aldri vært i Krakow... eller i Polen i det hele tatt. Enda en ting på skal-gjøre-en-vakker-dag-lista (den er lang, den...)! Så spennende hvis det klaffer, da! Hvis det gir resultater denne måneden får dere gi nykomlingen et polsk mellomnavn, hehe. Siden det er litt fotballsnakk her inne kan jeg foreslå Wojciech, det er jo enkelt og greit å uttale også! Veske skal bli... nå er det snart tid for feriepenger. Og de vil komme godt med i år! Over et år på 80% merkes, og det er jo nå på våren at alt skal betales. La oss si det sånn at pungen er litt slunken akkurat nå. Vi har penger til å betale det vi må, men ikke så mye til overs. Men- nå kommer jo feriepenger og skattepenger og mannens bonus i rask rekkefølge, så det skal nok ordne seg med veske. Mulig jeg også skal være vill og gal og kjøpe meg et par lave sommersko og et nytt skjørt, garderoben er en smule begrenset etter at den gamle gravidbuksa sprakk (den også! Ciara, det MÅ være ett eller annet med disse buksene, de tåler jo ingenting!)... ************' Sånn passe festlig å våkne så tidlig Jeg er fra naturens side utstyrt med et godt sovehjerte, men med en sprellende Smitt midt foran og mange tanker i hodet er løpet kjørt hvis jeg først får sove et par timer og så våkner. Det er noe skikkelig dritt. Hadde jeg kunnet sove utover morgenkvisten ville det vært greit å legge seg igjen, men når klokka ringer om et par timer er det liksom ikke vits i. Så dette blir nok en trøtt dag, med mye virtuell kaffe. Jobben er også et kapittel for seg. Ikke før er jeg tilbake igjen før noen går ned for telling, og selv om jeg har all sympati med sykdom fører det jo til at jeg må steppe inn for vedkommende mens mine egne oppgaver bare ligger og baller på seg et helt annet sted i bygget. Herlig. Men nå er det snart langhelg, og så kommer de virkelige helvetesukene. Det er bare snakk om to uker, eller fem hverdager, da, men på de dagene skal vi i utgangspunktet rekke 22 forskjellige ting. Som om ikke det var nok har vi fått innkalling til foreldresamtaler for to av klassene. I juni! Da kunne de like godt latt være, altså- det er en fordel at det er noe igjen av skoleåret hvis det skal være noe poeng å vurdere og evaluere og sette nye mål... Jeg er i utgangspunktet superfornøyd med skolen til ungene (og rister oppgitt på hodet over AB'er inne på B&F som helt tydelig ikke har satt sin fot inne på norsk skole siden de selv var unge, men likevel slakter den nord og ned og forteller hvordan de kunne blitt president i USA hvis det ikke hadde vært for den kjedelige historielæreren ), men dette synes jeg var dårlig. Jaja. En dag av gangen, skritt, pust, kost. Vi rekker det vi rekker, resten får jeg bare gi beskjed til om at det dessverre ikke går. Selv ikke SnillVImsen kan spille kamp OG være på speider OG spille huskonsert samtidig. Og jeg slår fremdeles et slag for å spre slike ting litt ut over året og ikke samle alt i juni og desember. Men, det er mulig pipa får en annen lyd om noen år og det bare er Smitt og Smule som skal organiseres, det må da være levelig. - og 20. juni er det definitivt slutt! Da er det ferieeeee....! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 6. juni 2014 Forfatter #771 Del Skrevet 6. juni 2014 Og så må jeg for å ha rundet 100 dager igjen! Hurra! (tickeren min er litt for treg, og selv jeg som er så surrete klarer å huske det etter sist kontroll da jordmor fortalte meg at jeg bytter uker på fredager. Så altså, 26 uker i dag, "bare" 99 dager igjen...). Akkurat nå kan tiden nesten ikke gå fort nok. De første ukene etter bikket 20 uker har jeg alltid syntes har vært de mest nervepirrende. Hvis noe går galt tidlig i svangerskapet, vel, så er det selvsagt fryktelig trist, men det er ikke stort å gjøre med. Og hvis babyen blir født for tidlig, men i tredje trimester, så går det som regel alltid bra. Men akkurat rundt grensa for abort/for tidlig fødsel er jeg litt jumpy. Tanken på å bli mamma til et nydelig, men bittelite krek på størrelse med en margarinpakke, med store medisinske utfordringer og særdeles uavklarte muligheter senere i livet, skremmer vannet av meg. Så jeg er glad for hver uke som går. Når jeg nærmer meg 30 skal jeg for alvor begynne å slappe av (fram til det nærmer seg termin, selvfølgelig, da kan jeg sette i gang bekymringen igjen ). Og formen, selv om den er milevis bedre enn sist, er jo... øh, gravid. Jeg har følt meg bedre, liksom Så jeg faller inn i gravid-syte-modus og synes at ting er tungt og slitsomt og ønsker at dette skal rase av gårde slik at jeg kan bli fort ferdig. Men så- reality check. Dette blir, garantert, sistemann. Det vil si: - Neste sommer kan jeg sove på magen, er ikke trøtt hele døgnet, har fått tilbake ekteskapet mitt og kanskje litt overskudd og kan drikke cava på terrassen i lyse sommerkvelder. - Og neste år der igjen - Og der igjen - Og der igjen - Og der igjen - Og der igjen. - Og... Ja, dere skjønner tegninga. Det er rett og slett et forsøk på å hamre litt tidsperspektiv i den tette gravidskolten min, for jeg har mange tiår foran meg i ugravid tilstand, så selv om dette er slitsomt og utmattende og jeg til tider føler meg som en dame på 90 som har tatt vel hardt i på kampsport-øvelsen, så kommer jeg til å savne det en gang. Og da er det for sent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 6. juni 2014 #772 Del Skrevet 6. juni 2014 Hurra for 100 dager igjen! Jeg liker tenkemåten din! Jeg skal ta litt cava for deg i sommer jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mus-Katt Skrevet 6. juni 2014 #773 Del Skrevet 6. juni 2014 100 dager høres jo virkelig ikke lenge ut nå. Jeg synes det har gått veldig fort for deg denne gangen! Kan jo ha noe å gjøre med at mitt eget tidsperspektiv ikke lenger er hva det var. Min svigerinne har termin om 3 uker og hun var jo "nettopp" 8 uker på vei. Hvor tiden har blitt av vet ikke jeg. Angående "trygg" for tidlig fødsel.. Jeg hadde selv en slags grense på 28, da skulle jeg være glad jeg var kommet såpass langt. Da veide fosteret ca 1 kg og lungene var litt mer utviklet osv. Hva skulle jeg si... Jo det er er 1 uke til FOTBALL-VM! Jeg har kjøpt inn den Nederlandske fotballdrakta, jeg har nederlandsk cowboy-hatt med krone på og blingbling lys på fronten. Supporter. Jeg kan mer av den nederlandske nasjonalsangen enn hva nederlendere kan. Jeg er klar. Uten øl da...Får ta det igjen om 4 år. Å jeg gleder meg så! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakaoen Skrevet 6. juni 2014 #774 Del Skrevet 6. juni 2014 Så deilig å ha bikka 100 dager. De ukene mellom 24-30 husker jeg også som ganske nervepirrenda. Dytta som en tulling på magen hver kveld bare for å forsikre meg om at det var noe liv inni der Jeg tviler ikke på at tiden går fort. Selv med bare en krabat som bare er halvannet så synes jeg tiden har flydd. Han hadde i går kveld en av sine episoder hvor han våkner og gråter uten en tydelig grunn og vil helst bare sove på fanget. Satt der i saccosekken med en halvsovende gutt og da gikk det opp for meg hvor stor han plutselig har blitt. Han fyller jo hele fanget mitt og vel så det. Skal sies at jeg ikke er spesielt høy, men han er definitivt ingen baby lengre Det må jo være trist å si hadet til barnehagen etter så mange år. Vi skal bytte barnehage nå, og bare etter 1/2 år så synes jeg det er trist at han ikke skal gå der lenger Deilig eller vemodig å ha tatt avgjøreslsen om at Smitt er den siste ungen?? Skal du eller mannen snippe litt reproduksjons organet nå da? (Jeg vet jeg har en rar måte å spør på når jeg heller kunne spurt om en av dere skal sterilisere seg ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 6. juni 2014 Forfatter #775 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Kort innpå: Har hatt en fullstendig latterlig stressende dag på jobb! Sånn ja, nå begynner det er ligne noe. E'kke normalt med hvilepuls og pensumbok- gi meg hjertebank, tusen telefoner, sakspapirer i glemmeboka og generelt ting som går skeis. Lunsj? Glem det. Sommertid? Glem det! Joda, så jeg kan endelig konstatere at ingenting, absolutt ingenting, har endret seg i mitt fravær. Her er det akkurat like kaotisk som det skal være, ha ha. Endret 6. juni 2014 av Mafalda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 8. juni 2014 Forfatter #776 Del Skrevet 8. juni 2014 En søndag som ikke er en søndag! Det kan jeg like Ikke minst med tanke på de to ukene som ligger foran oss, så er det utrolig deilig å ha en ekstra dag i helgen nå. Må bare huske på å slå av alarmen på vekkerklokka (noe jeg er fæl til å glemme i ferier og på helligdager). Greit nok at de små sikkert våkner tidlig uansett, men hvis de ikke gjør det er det bra bortkastet at alarmen går av klokka seks! Hurra for 100 dager igjen! Jeg liker tenkemåten din! Jeg skal ta litt cava for deg i sommer jeg Takk! Ta gjerne et ekstra glass bobler de få kveldene der alt klaffer- barna sover søtt, alt er idyll, det er varmt og lyst og deilig og livet bare er en fest. Med baby OG skolebarn i hus er det kanskje ikke så veldig ofte det blir snakk om, men noen få ganger klaffer det vel i løpet av sommeren. Og ja, det gjelder å holde perspektivet på plass. Selv om det aldri virker sånn akkurat når man ER gravid, så er det jo snakk om en veldig kort periode av livet. Jeg begynner å slite skikkelig med å få sove godt- sånn er det når man er die-hard magesover og egentlig ikke trives verken på siden eller ryggen- men jeg er allikevel ganske sikker på at jeg på et underlig vis kommer til å savne magen litt likevel, når det er ugjenkallelig slutt. 100 dager høres jo virkelig ikke lenge ut nå. Jeg synes det har gått veldig fort for deg denne gangen! Kan jo ha noe å gjøre med at mitt eget tidsperspektiv ikke lenger er hva det var. Min svigerinne har termin om 3 uker og hun var jo "nettopp" 8 uker på vei. Hvor tiden har blitt av vet ikke jeg. Angående "trygg" for tidlig fødsel.. Jeg hadde selv en slags grense på 28, da skulle jeg være glad jeg var kommet såpass langt. Da veide fosteret ca 1 kg og lungene var litt mer utviklet osv. Hva skulle jeg si... Jo det er er 1 uke til FOTBALL-VM! Jeg har kjøpt inn den Nederlandske fotballdrakta, jeg har nederlandsk cowboy-hatt med krone på og blingbling lys på fronten. Supporter. Jeg kan mer av den nederlandske nasjonalsangen enn hva nederlendere kan. Jeg er klar. Uten øl da...Får ta det igjen om 4 år. Å jeg gleder meg så! Uke 28 er litt magisk her også. Og så uke 30, og så kan man for alvor senke skuldrene i forhold til dette med for tidlig fødsel. Ikke at det på noen måte er optimalt med fødsel tidlig på 30-tallet heller, men vi er i alle fall over "bittelite krek som svever mellom liv og død"-fasen. For min egen del hadde det vært perfekt med fødsel omtrent på 37+3. Da slipper jeg de megatunge siste ukene, og i tillegg får vi rett til barnehageplass, hehe. Men jeg har ikke trua på det, altså. Og det har jo en bakside det også, nemlig at jeg ikke får noen slappe-av-permisjon for meg selv i det hele tatt.... noe som helt sikkert trengs hvis jeg klarer å stå løpet ut på jobb. Men altså, kunne jeg fått barnehageplassgaranti hadde det nesten værtt verdt det. Kanskje like bra at det ikke er jeg som bestemmer Og så godt at du er klar! Dette skal bli en fest! Jeg holder jo en litt urealistisk knapp på Portugal, men i sympati med deg og alle de nederlandske supporterne vi var omringet av under forrige VM (da var vi i Spania, masse nederlandske turister og absolutt alle barer viste VM hele tiden...!) får jeg dra på meg en oransje t-skjorte og rope HUP HOLLAND, HUP! når de spiller. De som sier at man ikke får noe kultur ved å dra til tradisjonell sydenland har ikke tatt høyde for fotballsupportervisdom som blir delt og lært over diverse kafebord Jeg tviler ikke på at tiden går fort. Selv med bare en krabat som bare er halvannet så synes jeg tiden har flydd. Han hadde i går kveld en av sine episoder hvor han våkner og gråter uten en tydelig grunn og vil helst bare sove på fanget. Satt der i saccosekken med en halvsovende gutt og da gikk det opp for meg hvor stor han plutselig har blitt. Han fyller jo hele fanget mitt og vel så det. Skal sies at jeg ikke er spesielt høy, men han er definitivt ingen baby lengre Det må jo være trist å si hadet til barnehagen etter så mange år. Vi skal bytte barnehage nå, og bare etter 1/2 år så synes jeg det er trist at han ikke skal gå der lenger Deilig eller vemodig å ha tatt avgjøreslsen om at Smitt er den siste ungen?? Skal du eller mannen snippe litt reproduksjons organet nå da? (Jeg vet jeg har en rar måte å spør på når jeg heller kunne spurt om en av dere skal sterilisere seg ) Da Susain hadde sin aller siste dag, måtte jeg sende moren min for å hente Hun hadde gått der i fem år, og vi hadde flyttet i mellomtiden så Nani og SnillVimsen gikk i en annen barnehage- så det var liksom et absolutt farvel. Det ble for mye for en sentimental stakkar, så vi leverte blomster og kort om morgenen og så sendte jeg mormor for den siste hentingen, hehe. Skjønner godt at det er trist med siste dagen, selv om det ikke er snakk om at han har gått der så lenge. Hvis man er fornøyd med barnehagen og de ansatte, så blir det jo trist! Sånn sett er jeg superglad for at HK-jenta bare leverer stafettpinnen videre til Smule, så vi kan henge rundt der noen år til. HK-jenta var superliten da hun begynte, og er nå 6,5 år, så hun må nesten ha rekorden i å være der... Husker da hun var liten og gikk på småbarnsavdelingen, og gikk rundt og sa "HK-jenta elsker mamma, elsker pappa, elsker Jæiduuun!" (Altså Reidun Og selvsamme Reidun fikk faktisk tårer i øynene på sommerfesten da vi fortalte at Smule også hadde fått plass hos dem. Det er så herlige folk i den barnehagen!) Så lillegutt er ikke så liten lenger heller? Tenk da hvor stor han plutselig blir hvis det kommer en lillesøster eller lillebror. Da vokser de nesten en halv meter, og det er ikke tull en gang! Jeg antar det er dette de mest innbitte to-tette-motstanderne sikter til når det er "synd" på eldstemann, men jeg synes ikke det har vært noe problem. Litt vemodig, joda, men om de får søsken eller ei så er de jo faktisk i ferd med å bli større. Og jeg har såpass trua på de fleste foreldre at de ikke lar eldstemann gå for lut og kaldt vann og bare sitter og kurrer over babyen Har i alle fall til gode å se det! At Smitt blir siste er ikke vemodig i det hele tatt. Bare veldig naturlig Det hadde kanskje vært vemodig å sette punktum etter Smule, for selv om hun ikke har vært verdens enkleste baby har det vært en kjempeopptur for hele familien, og hun er jo så vanvittig søøøøøt! Men selv en babyfantast som jeg får nok dosen min med to tette på slutten av en lang remse med unger. Tre år med graviditet og nattevåk og bleier bør holde, selv for meg. Så når Smitt er født, skal jeg uten blygsel stjele Ciaras utsagn om å "ta vare på det jeg har", og nyte at de blir større og mer selvhjulpne. Strengt tatt kan vi jo pådra oss barnebarn om ikke altfor mange år også, selv om husets ungdommer heldigvis ikke har noen planer i den retningen foreløpig Sterilisering er nok siste utvei for Gubben, han er som mannfolk flest ufattelig redd for utstyret sitt, men jeg tviler ikke på at han gjør det hvis jeg somler med å sette inn spiralen, hehe! Han er veldig klar på at det holder nå, ikke minst i forhold til alderen- og jeg er enig. Seks unger er i overkant av det som er vanlig, sju eller åtte vil vel få folk til å se rart på oss Dessuten er det noe med det å nyte friheten som større barn tross alt gir. Det er i skrivende stund halvannet år siden vi sist spiste middag ute, bare vi to (og da var jeg også på tjukken, så noen helaften ble det ikke....) og det kommer neppe til å skje med det første heller. Jeg tror at gammer'n, i enda større grad enn meg, savner kjærestetid. Godt nytt for de av dere som fremdeles holder til i tjueårene: godt voksne menn har også lyst til å bare være sammen med kona innimellom! Jeg har sneket meg unna søndagsmiddagen og nyter et par timer helt i fred og ro. Deilig! Fredagen var som sagt totalt kaos bananas på jobben, og med toukersspøkelset hengende over meg som en mørk sky er det herlig å kunne sitte i fred og ro og samle tankene litt (og tjatre på KG... ). I dag sang HK-jenta i kirken, så vi har vært der og hørt på, og SnillVimsen har vært på trening. Jeg har også fått vasket litt og mast på de andre for å ta badene og rommene sine, i morgen står litt hagearbeid og to fotballkamper for tur. Apropos kirken, så satt vi et par rader bak en skikkelig megagravid dame. Ikke størrelsesmessig (hun var vel bittelitt mindre enn meg, men ung som hun var er det mulig at hun var et stykke lenger på vei likevel, det er ikke alle som er så slappe i strikken...), men hun var sånn veldig-veldig gravid. Magen først, ene hånda under og den andre oppå, pust og sukk og stønn, sette seg ned, reise seg opp, gå ut, komme inn igjen, vifte vifte vifte med en brosjyre, be om å få bytte plass ørten ganger... Og selv jeg, som sympatiserer mye med alle slags plager folk kan ha, var et øyeblikk fristet til å bare be henne gå hjem hvis det var så vanvittig slitsomt Men nå får jeg se til å rense rabarbraen vi fikk med oss fra min stemor i går (hurra for kolonihager, et genialt konsept her i byen! Her er det rabarbra og squash og rips og jordbær og epler og alt man måtte ønske, hele sommeren- og en fantastisk idyllisk uteplass som klippet ut fra en Astrid Lindgrenbok. At sommeridyllen er klemt mellom diverse høyhus og trafikkmaskiner spiller ingen rolle), og ha klar rabarbrakompott klar til folket kommer hjem. Det skal lønne seg å la mor være i fred innimellom, hehe. Håper dere andre også nyter sommervarmen og har en deilig avslappende pinse (igjen, med et unntak for helten Tekola, som antagelig er alt annet enn avslappet... men hurra for vel overstått, jeg håper du er raus med klappene på skuldra både til deg og mannen. Og hurra for snart innflytting!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 8. juni 2014 #777 Del Skrevet 8. juni 2014 Mafalda, da, du kan'ke skrive sååånt! Men, tusen takk. Og, om det er lov, fy faen for ei bra dame jeg er, bra mann og barn jeg har og fantastiske venner og familie! Det har gått så smooth at jeg ikke fatter hva vi har oversett! De neste to månedene skal nytes på østlandet, med en og annen Oslo-tur, litt vaking i strandkanten og kos! Vesla fikk springe litt rundt i sin mormors hage i bare nettoen nå før leggetid, og da innså jeg hvor utrolig godt det er å være nærmere familie igjen. Skjønner godt at dere sier dere ferdige nå med reproduksjonen, så får avkommet ta over igjen om noen år Lykke til med siste innspurt på juni! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 8. juni 2014 #778 Del Skrevet 8. juni 2014 Siste dag i barnehagen er vanskelig. Overraskende vanskelig, i vårt tilfelle. I over ett år var jo barnehage i riktig bydel på toppen av ønskelista, og jeg var jublende glad da han fikk plass. Men den siste dagen gråt alle, hehe! Det var et par ansatte i barnehagen som hadde et veldig nært forhold til Eldstemann som gråt som bare det. Og jeg gråt. Og selv min far, som var med og hentet siste dag, syntes det var trist. Men det er noe bra med det - det betyr jo at det var gode barnehager og gode ansatte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 8. juni 2014 #779 Del Skrevet 8. juni 2014 Jeg er forresten veldig skuffet over at den mye omtalte Momo-boka det skrives så mye om her ikke er tilgjengelig på Kindle. Hadde store planer om å få lest den nå i sommer! Men da ble det et annet KG-bokforslag i stedet: Gone Girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 8. juni 2014 Forfatter #780 Del Skrevet 8. juni 2014 (endret) Det er jo akkurat det det betyr, Ciara... og da får heller "prisen" være at det blir overraskende sterke følelser i sving siste dagen. Og der sa du noe- jeg er jammen glad for at jeg ikke jobber et sted med hyppige avskjeder! (det er jo ikke bare barnehage det er snakk om... læreren til Susain har det med å tute hver gang det er tid for å sende tiende klasse over på videregående, og alle vi foreldre står og ser på med klump i halsen). Tekola: det er deg vel unt, litt skryt er definitivt på sin plass! Bra jobba- og tenk så herlig at det er første av MANGE ganger Vesla kan løpe i hagen til mormor i sommer. Måtte det bli varmt og idyllisk og deilig for både små og store! Det var utrolig deilig med et par fritimer. Og de kommer evig godt med, for da klokka nærmet seg åtte, hørtes det akkurat sånn ut i Mafalda-heimen: *bikkja bjeffer, logrer og løper rundt seg selv ved lyden av bildøra* *Dør røskes opp, kræsj, bang, bom* - Mammaaaaa, er du her? - Mamma, har du laget rabarbrakompott? - Kjære, har du fått telefon fra moren til Louise? Hun har prøvd å få tak i deg, passer det at HK-jenta overnatter i morgen? - Mamma, når er det vi er tilbake fra klasseturen på torsdag? Skal jeg på kamp eller fløyteøvelse? - Klassetur på TORSDAG? Var det ikke onsdag? Hva med astmatesten da, rekker vi den klokka to? - Mamma, hvem skal jeg sitte på med på tirsdag? Dere kommer og henter, ikke sant? - Ja, kjære, har du sendt ut mail om tirsdagen? - Men mamma, kan dere kjøre på torsdag da? Sånn at jeg kan gå litt på øvelsen og så bare komme en halvtime ut i oppvarmingen? - Mamma, dirigenten har tekstet meg og lurt på om vi kommer på onsdag, og om vi kan ta med boller og saft siden faren til Markus ikke kan være med siden de er i Karibien #JævligSvettIØra Og kjære Gud, eventuell annen høyere makt: hvis vi bare overlever fram til 20. juni, så skal jeg ikke si et eneste knyst om at jeg må jobbe resten av sommeren. Lover. Ingen klaging. Kors på halsen. Bare la ungene få sommerferie, og helst uten større skader og traumer på veien. Please. Endret 8. juni 2014 av Mafalda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå