Gjest reiselysten Skrevet 20. mai 2004 #1 Del Skrevet 20. mai 2004 Hei! En venn og jeg har planlagt en tur til Los Angeles i høst. Men det har seg slik at min venn har noe på rullebladet (betinget fengsel i 30 dager). Betyr dette at han ikke kan komme inn i USA? Han er norsk, men har i tillegg amerikansk statsborgerskap. Kan han søke om amerikansk pass så er det i orden, eller? Håper noen vet hvordan vi kan finne ut av dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. mai 2004 #2 Del Skrevet 20. mai 2004 Statsborgere har rett til å komme inn i eget land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reiselysten Skrevet 20. mai 2004 #3 Del Skrevet 20. mai 2004 Poirot, takk for svar. Hvis han kun har sitt norske pass, så kan han ikke komme inn i USA pga rullebladet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2004 #4 Del Skrevet 20. mai 2004 Hvis han har dobbelt statsborgerskap og ikke har amerikansk pass bør han ringe American citizens services på ambassaden. Selv om du kan reise uten visum som turist (inntil 90 dager?) tror jeg at det er andre regler for han. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, har bare hørt om det. Jeg vet ikke om han vil bli stoppet, bare be han om å få det undersøkt. Kan tenke meg at det muligens har å gjøre med innreise med annet lands pass i et land man er statsborger i. Dette har ikke noe med rulleblad å gjøre. Det er lurt å skaffe seg pass fra begge land man er statsborger i så slipper man sånne problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reiselysten Skrevet 20. mai 2004 #5 Del Skrevet 20. mai 2004 Balenciaga: så det er kanskje ikke mulig for min venn å reise til USA med norsk pass siden han også er amerikansk (han har dobbelt statsborgerskap)? Han må skaffe seg amerikansk pass, altså? Forvirrende greier dette. Håper dere bærer over med mine dumme spørsmål. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2004 #6 Del Skrevet 20. mai 2004 Jeg vet ikke. Jeg tror det er slik. Ring ambassaden. Hvorfor i all verden kan han ikke skaffe seg et amerikansk pass?? Problemet vil da være ute av verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest reiselysten Skrevet 20. mai 2004 #7 Del Skrevet 20. mai 2004 Selvsagt kan han skaffe seg amerikansk pass. Jeg bare lurte på om rullebladet ville bli noe problem, men tydeligvis ikke hvis han får seg amerikansk pass. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 20. mai 2004 #8 Del Skrevet 20. mai 2004 Poirot, takk for svar. Hvis han kun har sitt norske pass, så kan han ikke komme inn i USA pga rullebladet? Han er amerikansk statsborger selv om han ikke har pass, akkurat som at nordmenn er statsborgere i Norge selv om de ikke har pass. Men han må kunne bevise at han er det. Ville ringt ambassaden for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehu Skrevet 20. mai 2004 #9 Del Skrevet 20. mai 2004 Er ikke sikkert at en gammel,betinget dom har noe å si. En kamerat av meg som måtte sone noen måneder i fengsel pga slossing med politi i fylla reiste flere år senere til USA uten problemer.Giftet seg der og har blitt boende der . Den Amerikanske ambassaden kan nok gi dere alle svar dere lurer på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 21. mai 2004 #10 Del Skrevet 21. mai 2004 Ehu, du har rett i det du sier. Tror ikke mitt svar var klart så jeg vil spesifisere litt. Selv om hans rulleblad ikke skulle få konsekvenser kan det at han som amerikansk statsborger reiser inn i USA med norsk pass ha det. Dette er noe helt annet enn rullebladsaken. Som jeg prøvde å forklare men mislyktes med, og som Poirot formulerte tydelig er en statsborger i et land selv uten pass. Dette er jeg ikke sikker på, men jeg tror det er slik: Når man er statsborger både i Norge og USA (som jeg er selv) bør(kreves?) det at man bruker am. pass når man reiser inn og ut av USA. Det er alltid det jeg gjør selv. Har alltid gjort det slik og har ikke reflektert over hvorfor. Kanskje er jeg langt utpå landet nå. Ring for å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. mai 2004 #11 Del Skrevet 21. mai 2004 I mange land er det forbudt å benytte andre pass for innreise i det landet du er statsborger i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå