Gå til innhold

Når barn blir engler

Gjest Citronella

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke på meg selv som kristen, men jeg tror at vi møtes igjen. Kall det en himmel da. Så selv om jeg ikke er kristen kunne jeg fint sagt at "himmelen har fått en ny engel" Jeg synes det er en god trøst at jeg tror vi kommer til en himmel og møtes igjen.

Sorgarbeid er ikke alltid logisk.

Anonymous poster hash: 620c6...690
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Riskjeks

Jeg er enig med TS, orker ikke disse sentimentale klisjéene.

Det handler nok om at når noen begynner å ta i bruk sånt, vil enda flere henge seg på (godt hjulpet av sosiale medier), og så blir det nesten en norm å skulle lire av seg noe engletull når man skal kondolere. Tror ikke noe av det er spesielt ektefølt, i alle fall ikke når det er snakk om folk man bare kjenner overflatisk, eller ukjente. Og det er vel nettopp dét som gjør det mest frastøtende for min del.

Selv foretrekker jeg å kondolere personlig, ikke over FB...

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Nå har jeg heldigvis ikke mistet et barn selv men jeg kan aldri tenke meg noe annet enn at jeg hadde satt pris på hvert eneste gode ord som kom min vei uansett hvem de var fra og hvor det ble skrevet. Og jeg hadde sett på det som utrolig respektløst å omtale andres omtanke som engletull og overfladisk. Hadde de ikke brydd seg i det hele tatt hadde det vært den enkleste ting i verden å bare la være å si noe i det hele tatt.

Facebook og andre sosiale medier har gjort det enklere for folk å uttrykke sin medfølelse. Det betyr ikke at det nødvendigvis er mindre ekte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler nok om at når noen begynner å ta i bruk sånt, vil enda flere henge seg på (godt hjulpet av sosiale medier), og så blir det nesten en norm å skulle lire av seg noe engletull når man skal kondolere. Tror ikke noe av det er spesielt ektefølt, i alle fall ikke når det er snakk om folk man bare kjenner overflatisk, eller ukjente. Og det er vel nettopp dét som gjør det mest frastøtende for min del.

Og for noen vil det at noen blir vigslet i kristen jord bli det samme klissete. klisjeen.. alt er kulturelt betinget og det å si kondolerer i virkeligheten kan for noen virke like "falskt" som englebarn på fb, det er vel derfor noen sier i dødsannonsen at " kondolanse ikke ønskes", med andre ord det er ikke mer støtende og klissete at det finnes englebarns mødre på fb en at folk kondolerer i det virkelige liv. Det er INGEN forskjell

Anonymous poster hash: 1fd90...53c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for noen andre blir utrykket "kondolerer " ment som en vanvittig klisje og som noe uønsket, det er jo ofte det står "ingen kondolanse ønskelig" i mange dødsannonser! Så med andre ord du er like skinnhellig og klisjeaktig som de som bruker ord som englebarn etc.

(det beste hadde vel vært å ikke sagt noen ting sant?, men dog det også kunne jo blitt tolket negativt av andre, så med andre ord doomed if you do don't if you don't, man kan jo ikke gjøre en dritt og utrykke datt uten å bli misforstått i dette kvasi landet)

Poin is, vi bruker forskjellige ord for å utrykke sorg, at folk virkelig har et problem med det sier mer om dere enn om ordene i seg selv.

Jeg har ikke fått inntrykk av at du har mistet et barn? Har du det Riskjeks? Mens jeg har registrert at både vampen og Sobril har det, og begge disse to legger personlig referanse til at de mener det er helt ok og ganske flott at folk bryr seg så pass som å gi et hjerte eller et stikkord der "englebarn" er involvert, kanskje du/dere burde lytte til de som faktisk har erfaring istedenfor å konspirere så altfor mye på egenhånd..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er du så kjapp på konklusjonen om at det ikke er ektefølt selv om man ikke kjenner den sørgende så godt? Mener du virkelig at man ikke kan føle med noen som har mistet noen, selv om man bare er bekjent?

Jeg er overrasket over at noen kan finne det å vise omtanke med hjerter eller engler, frastøtende!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det jeg irriterer meg over er alle de som er ateister og er så utrolig sta på det området, hakker på de som faktisk tror på noe godt, og kaller dem tullinger, hjernevasket, eventyr osv ....

Man kan godt si at religiøse prakker på andre med sin religion, men fy f .... så mange ateister som gjør det samme.

Helt enig, jeg derimot holder hemmeligheten om Den Magiske Pannepake hemmelig! Dere kan ta den der flygende spaggettisausen hvis dere absolutt vil ha en religion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. "Ektefølt" eller ikke fra mottakers side - hva har det egentlig å si for virkningen av kondolanser?

Er ikke det viktigste at en kondolanse blir uttrykt? Det er en del av forpliktelsene vi har som sosiale og moralske vesener å uttrykke deltakelse når noen mister sine kjære. Hvor dypt berørt og fortvilet skal man være selv før deltakelsen er ektefølt nok og kondolansen skal være legitim og lov å uttrykke?

Selvsagt vil den som står utenfor og kondolerer være mindre rammet enn den som kondoleres, og føle mindre eller annerledes sorg. Hvor skal man sette grensen for hva som er hykleri? Og hvordan i alle dagers skal det avgjøres, vi vet jo strengt tatt ingenting sikkert om hvordan andres følelser arter seg fra innsiden? Og om noen utenforstående blir svært utav seg pga et dødsfall som ikke direkte rammer dem, kan det da ikke være at de feks gjenopplever en tidligere sorg i egen familie, og dermed sørger over noe helt annet?

For det andre: Er "ektefølt" kondolanse en forutsetning for at kondolansen "virker", og for at den som kondoleres føler seg bedre? Hvis jeg sier noe ektefølt om englebarn til TS vil hun bli rasende, sier hun, for det er ikke slik hennes sorg arter seg. Er det ikke dermed mottakers egne følelser som er viktigst for hvordan kondolansen oppfattes, dvs mer enn de mer eller mindre oppriktige følelsene avsender måtte ha? Ingen kan jo uansett kontrollere at det man sier til andre blir oppfattet slik man mente det, noe enhver tråd på KG gir uttallige eksempler på.

Oppsummert: Dette er ikke særlig lett.

Anonymous poster hash: 29713...128
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså. "Ektefølt" eller ikke fra mottakers side - hva har det egentlig å si for virkningen av kondolanser?

Er ikke det viktigste at en kondolanse blir uttrykt? Det er en del av forpliktelsene vi har som sosiale og moralske vesener å uttrykke deltakelse når noen mister sine kjære. Hvor dypt berørt og fortvilet skal man være selv før deltakelsen er ektefølt nok og kondolansen skal være legitim og lov å uttrykke?

*avsenders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hvor har jeg skrevet at jeg kun sier "kondolerer" til folk? :klo:

Når jeg skrev kondolere, betød ikke det at det er bare det ordet jeg ytrer... Bruker sjelden det ordet. Men trodde det var normalt å kalle det å uttrykke medfølelse for kondolanse, selv om ikke ordet "kondolerer" nødvendigvis blir brukt. Hvis noen jeg kjenner har mistet noen, prøver jeg å si noen trøstende ord, jeg kommer ikke med sprøyt om engler og himmeler. Hvorfor skal man komme med ren løgn til folk i sorg? Er det folk jeg ikke kjenner noe særlig (kun bekjente på FB o.l) sier jeg ingen ting. Hvorfor skulle jeg det? Det virker bare falskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg skrevet at jeg kun sier "kondolerer" til folk? :klo:

Når jeg skrev kondolere, betød ikke det at det er bare det ordet jeg ytrer... Bruker sjelden det ordet. Men trodde det var normalt å kalle det å uttrykke medfølelse for kondolanse, selv om ikke ordet "kondolerer" nødvendigvis blir brukt. Hvis noen jeg kjenner har mistet noen, prøver jeg å si noen trøstende ord, jeg kommer ikke med sprøyt om engler og himmeler. Hvorfor skal man komme med ren løgn til folk i sorg? Er det folk jeg ikke kjenner noe særlig (kun bekjente på FB o.l) sier jeg ingen ting. Hvorfor skulle jeg det? Det virker bare falskt.

Syns det virker litt nedlatende av deg å kalle det for sprøyt dersom noen sier noe om engler og himmelen, de som sier det er nok av oppfatning at det er trøstende ord.

Og du kan ikke med sikkerhet kalle det for løgn. Liten sjans kanskje, men direkte løgn kan du ikke si det er siden vi ikke vet med sikkerhet hva som skjer etter døden, før vi dør.

Jeg viser medfølelse ovenfor bekjente på Facebook, fordi jeg syns det er viktig å vise at man er et medmenneske med empati, selv om man ikke står hverandre veldig nært!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Syns det virker litt nedlatende av deg å kalle det for sprøyt dersom noen sier noe om engler og himmelen, de som sier det er nok av oppfatning at det er trøstende ord.

Og du kan ikke med sikkerhet kalle det for løgn. Liten sjans kanskje, men direkte løgn kan du ikke si det er siden vi ikke vet med sikkerhet hva som skjer etter døden, før vi dør.

Jeg viser medfølelse ovenfor bekjente på Facebook, fordi jeg syns det er viktig å vise at man er et medmenneske med empati, selv om man ikke står hverandre veldig nært!

At det ikke finnes noen "himmel" der alle døde folk kommer, eller engler, tror jeg vi kan holde for så sikkert som det er mulig å få det. Vi VET jo ikke, men vi vet jo ikke hvorvidt julenissen eksisterer heller.

Jeg synes det er unaturlig å vise medfølelse overfor folk man ellers aldri bryr seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det ikke finnes noen "himmel" der alle døde folk kommer, eller engler, tror jeg vi kan holde for så sikkert som det er mulig å få det. Vi VET jo ikke, men vi vet jo ikke hvorvidt julenissen eksisterer heller.

Jeg synes det er unaturlig å vise medfølelse overfor folk man ellers aldri bryr seg med.

Men det er kanskje akkurat da (når det skjer noe) det er fint at man viser man bryr seg, selv om man ikke kjenner vedkommende eller har snakket med personen på flere år.

Anonymous poster hash: b9333...38b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Men det er kanskje akkurat da (når det skjer noe) det er fint at man viser man bryr seg, selv om man ikke kjenner vedkommende eller har snakket med personen på flere år.

Jeg synes derimot det virker falskt og lite oppriktig. Hvorfor bry seg nå, liksom? Hvis det er FB-kondolanser (eller engle-ønsker) det er snakk om, så ser det mer ut som om folk vil vise hvor snille og gode de er med hjerter og engler i en eneste suppe. Nei takk.

Men der er vi forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes derimot det virker falskt og lite oppriktig. Hvorfor bry seg nå, liksom? Hvis det er FB-kondolanser (eller engle-ønsker) det er snakk om, så ser det mer ut som om folk vil vise hvor snille og gode de er med hjerter og engler i en eneste suppe. Nei takk.

Men der er vi forskjellige.

"Hvorfor bry seg nå, liksom?" Fordi det er i tunge stunder folk trenger ekstra støtte. Og hjerter på Facebook kan gjøre en forskjell.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Riskjeks

"Hvorfor bry seg nå, liksom?" Fordi det er i tunge stunder folk trenger ekstra støtte. Og hjerter på Facebook kan gjøre en forskjell.

Vel, der er vi uenige. Jeg mener at når man trenger ekstra støtte, så er det ikke det samme hvem som gir denne støtten. Når jeg har det vanskelig, gjør medfølelse fra nærmest ukjente folk meg bare utilpass. Og hjerter på FB gjør absolutt ingen forskjell i min verden. Jeg prøver vanligvis å behandle andre slik jeg selv vil bli behandlet, så ingen hjerter og engler fra meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det synes jeg høres totalt ulogisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, der er vi uenige. Jeg mener at når man trenger ekstra støtte, så er det ikke det samme hvem som gir denne støtten. Når jeg har det vanskelig, gjør medfølelse fra nærmest ukjente folk meg bare utilpass. Og hjerter på FB gjør absolutt ingen forskjell i min verden. Jeg prøver vanligvis å behandle andre slik jeg selv vil bli behandlet, så ingen hjerter og engler fra meg.

Nå har jeg heldigvis ikke opplevd å miste noen helt nærme, i Facebookens tid. Men jeg vet at jeg hadde satt veldig pris på å få hjerter. Av erfaring fra andre som dessverre har mistet noen nære etter Facebookens tid, så har de vært utelukkende positive ved tilbakemeldinger på Facebook.

Men vi er helt klart forskjellige :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nesten det samme som de som kaller barna sine for prinser og prinsesser. Prinsemammaer og prinsesssemammaer. Uff. Det er fælt å si det, men jeg klarer det ikke! Også kaller de barnerommene for prinserom og prinsesserom. Det er ikke typisk meg å si noe sånt. Ikke englemamma, og jeg hadde aldri sagt at noen sitt barn hadde blitt en engel, selvom det høres fint ut, så hadde det ikke kommet naturlig for meg. Jeg syns det er fint visst man kan finne i trøst i det såklart, men for meg personlig blir det feil.

Jeg vet ikke om jeg hadde blitt irritert vist noen hadde sagt det til meg, men det plager meg ihvertfall ikke visst noen kaller sønnen min for prins selvom jeg aldri har gjort det selv :P

Anonymous poster hash: d2d93...59a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...