Gå til innhold

Munnherpes

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har man herpes for ''alltid''? eller? For de vil ikke e ha!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, man har det for alltid. Men utbruddene varierer, og det kan gå alt i mellom dager, måneder og år til man får nye utbrudd.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Munnherpes er meget utbredt og veldig mange vet ikke at det er det de har en gang. Les hva andre her skriver om hvordan det smitter. Og ja, det er kronisk. Jeg har det selv og var mye plaget før jeg lærte meg at jeg måtte passe på å ikke bli for tørr på leppene, pluss at jeg må bruke leppepomade med HØY faktor i påskefjellet og på sydenturer, altså sterk sol.

De gangene det allikevel går galt har jeg veldig god erfaring med Antrix, som du får reseptfritt på apoteket. Ta det på med en gang du merker at noe er på gang og følg bruksanvisningen. Er noe dyrt da, synes jeg.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg tror d e veldig mange som forbinder herpes med kjønnsykdom. D blir feil! Jeg fikk beskjed av legen når jeg skulle få en ny type salve, at herpes kom i 2 former, altså munnherpes og herpes nedentil. D e nok lett å smitte d nedentil på partneren når man selv har munnherpes. Så man må jo være forsiktig. Jeg har munnherpes. Fikk d faktisk av mamma når jeg var liten jente. Hun hadde stadig store væskende blemmer og hun kysset meg godnatt på munnen t.o.m når hun hadde utbrudd. Hun visste jo ikke at hun hadde herpes før mange år seinere. Hun trodde bare munnsåret oppstod som følge av vær og vind... jeg e forsiktig når d gjelder mine barn og mann. Veldig påpasselig med håndhygiene og bruker ikke samme håndduker osv. Har min egen lypsyl ogsp som ingen får bruke. Jeg har mest utbrudd på høst og vinterstid. Får også større utbrudd i forbindelse med influensa. Blir en slags forvarsel;-) munnherpes er vondt de to første dagene hos meg men når skorpen kommer så e d på en måte over for den gang. Husk at vi som har munnherpes ikke har noe sykdom, vi er ikke farlige! E jo ikke noe kult å få d men e som enkelte sier, de fleste har d latent i kroppen. Vi e bare uheldig vi som får skikkelige utbrudd...

Skrevet

Mannen min har munnherpes og har utbrudd nesten hele tida. Om vi skulle latt være å kysse hver gang han hadde munnsår hadde det blitt lite kos på oss to. Han bruker munnsårplaster og det funker kjempebra på flere måter. For det første så lindrer det for hans del, det svir ikke så mye og han får ingen skorpe som kan sprekke og blø. Samtidig føles det helt greit med lette kyss for oss begge. Heftige tungekyss blir det lite av under utbruddene, men litt forsiktigere kyssing går greit.

Fryktelig dyrt med munnsårplaster da.

Jeg får munnsår selv en eller to ganger i året, så jeg er vel smittet selv også. Men jeg hadde det likt lenge før jeg fikk mitt første kyss noensinne, så jeg vet ikke om det er herpes eller bare forkjølelsesmunnsår jeg får. I allefall har jeg ikke blitt noe mer plaget etter at jeg møtte mannen min for seks år siden.

• 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...