Gå til innhold

Munnherpes

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurer på hvor lett en blir smittet av munnherpes? Kysset en mann i dag som hadde munnsår....... MÅ det føre til at jeg blir smittet? Og MÅ alle munnsår være munnherpes?

Takker for ALLE svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle munnsår er ikke herpes. Og man kan bli smittet av munnherpes ved å kysse noe som har utbrudd. Vanlig munnherpes smitter lett og kan overføres til underlivet via fingre/håndklær etc.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og hvis dt var herpes, og jeg ble smittet.......hvor lang tid tar det da før det bryter ut på meg? Merker ingenting ennå!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Jeg har hatt herpesmunnsår i 20 år, og fast følge like lenge. Ingen av de(2) jeg hadde følge med har blitt smittet, men jeg har vært veldig forsiktig når jeg har hatt utbrudd (sår). Jeg har lagt tannbørsten min langt unna samboeren sin, brukt egen tannkrem, brukt eget håndkle for ansiktet og kastet det i skittentøyet etter en-gangs bruk, vasket hendene ofte og ikke kysset eller hatt oralsex under utbruddene, ikke latt noen drikke av vannglasset mitt og ikke latt noen spse av tallerkenen min eller bruke bestikket mitt. En sjelden gang har fått en nuss på munnen av kjæresten fordi han ikke så at jeg hadde utbrudd, eller at han glemte det. De gangene har jeg vært litt stresset en stund etterpå, men det har gått helt fint ...i 20 år! Så du kan nok ta det med ro, men vær obs i fremtiden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Var nok litt uansvarlig i går ja....... men vet jo ikke om det var herpes....... han sa ingenting om det, og hvis han visste at det var herpes så antar jeg han ville ha gitt beskjed! Var ikke alkohol inne i bilde! Problemet var at vi kysset lenge. Tunngekyss! Er redd for å bli smittet.........

Skrevet

Men hvis du blir smittet, er det så farlig da...?

Munnsår går over etter et par dager og litt krem!

Skjønner ikke hva det er å ta sånn på vei for... :roll:

Gjest Noldus
Skrevet

Ta det helt med ro du, vennen. Det er bare helt i starten av utbruddet det virkelig er smittsomt. Når såret ser ut som små værkende bobler, og når man har det så er det ganske vondt, så han hadde sikkert ikke kysset deg hvis det var tilfelle. Slapp av og nyt fridagen din! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Såret så vel egentlig ganske uskyldig ut..... ikke så veldig stort. Før vi begynte å kysse så var det verken hovent eller så betennt ut. Bare en liten skorpe. Men etter vi hadde kysset en stund, så så det litt verre ut...... eller, det ble hvitt......sånn som sår inne i munnen blir pga at det er fuktig der,.......

Han vil treffe meg igjen, kan kanskje være det blir noe mer....han virker hvertfall intressert. Så vil gjerne treffe ham igjen.... vil spørre om han har herpes, men kan nok ikke gjøre det....... blir for dumt.

Gjest Noldus
Skrevet

Antagelig ikke noe å bekymre seg for når det var en skorpe. Det er litt kjipt å spørre om han har herpes. Hvis du vil snakke med ham om det burde du kanskje si "munnsår" i stedet for "herpes" for det høres ikke så dramatisk ut. Det er ikke alle som har det som vet hvor smittsomt det er, eller vet at det er smittsomt i det hele tatt. Hvis du skal innlede et forhold med ham, så kan du jo forklare ham om hvilke forhåndsregler dere må ta. Viktig at du ikke bruker det mot ham, for det er jo ingen som vil være den som har herpes stakkar.

Skrevet

Og til opplysning har flesteparten (eller noe sånt, husker ikke nøyaktig prosentandelen) allerede herpesviruset i seg, uten at man trenger å få utbrudd av den grunn. Og får du herpes på munnen, betyr det ikke at du kan få herpes på de andre leppene.

Et munnsår er da ikke noe å skrike sånt for? Kjøp Zodviak når du er i utlandet, det skal stoppe utbrudd om du smører på akkurat når du kjenner det begynner å komme. Fås på resept her i Norge.

Skrevet

du har herpes og du har forkjølelsesår.Mange får slike sår når man er forkjølt eller kroppen er ekstra mottagelig for bakterier.Jeg er plaget av herpes og har vært det siden jeg var 4 år,får det oftere når været er ustabilt eller hvis det er veldig kaldt og rått ute.Bruker zovirax når jeg kjenner det begynner å "murre" på leppenetror du ikke trenger å få dn på resept lengremen det var det før..ellers syns jeg at herstat er bra ( får kjøpt på helsekost butikker) jeg har type og har hatt det i 4 årmen han har ikke blitt smittet en eneste gang og vi kysser litt lett når jeg har det og...men det viktigste er å ikke røre det mens det er i utbruddsperioden ( blemme og væsker) og at du ikke er syk,for da er det lettere å bli smittet,mere sårbar over bakterier.Men dette er jo da virus og det er derfor det ikke er noen spesiell medisin eller kur mot det,desverre.Men jeg syns zovirax er kjempebravær obs¨på at den er sterk,jeg merker at når jeg har brukt den så blir jeg tørr rundt det området,huden blir litt "svidd" bort.

Skrevet

Mente Zovirax, ja...

Får ofte utbrudd etter treningshelger, for jeg blir så tørr på leppene da, men nå har jeg lært meg å alltid DRIKKE NOK VANN mens jeg trener! Så enkelt kan det være... (Logisk sans er oppskrytt..)

• 4 år senere...
Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

hallo.

jeg har gått rundt og bekymret meg for det samme i en uka nå.

men etter å ha lest, så tror jeg ikke at det jeg har er herpes, men jeg bekymrer meg for det. for jeg kysset en fyr for to uker siden (en pågående svenske, skulle ikke gjort det. ) men i alle fall, han var veldig rød på underleppa, jeg tenkte over det, men tenkte at det er i alle fall ikke herpes, jeg frykter herpes, og alt annet som kan vare for alltid veldig, så er veldig ops på det.

men i alle fall, en uke senere, så merker jeg et sånt rødt punkt på leppa, litt blemmete, men ikke skorpe, bare tørt, og ja. det er tørre lepper , det er kaldt og sånt.

men er det ikke litt rart at jeg får det, etter at jeg kyssa han som hadde det?

kan munntørrhet være smittsomt?

eller kan dette, veldig mørkerødet punktet på leppa mi, som forøvrig har blitt litt større i det siste være en slags type herpes? en start?

det klør litt...

er kanskje litt vel overdrevet bekymring, men jeg spør for det.

kanskje dere har noe å komme med.

takktakk!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg er redd jeg har fått herpes, typen har det og han viste ikke at det var herpes, vi har gjort som vanlig kysst, at sex osv, han har brukt leppomaden min.. hvor stor sjanse er det at jeg har fått d?? han er ganske uansvarlig med alt mulig, drikker av mine glass og flasker og sånt, vil ungå å få det, hvordan kan jeg unngå det, vis jeg ikke har fått det??

• 2 uker senere...
Gjest cecilie81
Skrevet

Jeg må bare svare på dette.

Alle har latent herpes viruset i kroppen. di fleste opplever en eller 2 ganger i løpet av livet å få et herpes sår på munn. Det er et helt vanlig forkjølelses sår.

Men som dem også sier. Det er ikke ALLE som får det, selv om det ligger i kroppen.

Men det som er. Herpes såret er ekstremt smittsomt under utbrudd. Det vil si når det veskes av såret. Da er det som oftest blemmete. Ser ut som små kviser, eller du kan også samenligne det som et lite brannsår.

Når det begynner å komme skorpe er det på vei til å trekke seg tilbake. Eneste som er, er jo at til tider kan det veske seg selv om skorpen har kommet.

Eneste måten å bli smittet på er vis du har en liten rift eller et sår i huden, eller da leppene

Vis du kysser en person som har et utbrytene herpes sår og samtidig har et ript i leppa er du garantert smittet.

Det er ganske enkelt å ta fohåndsregler her.

Bruk en egen hånduk

Når du er på besøk å har drukket av et glass ta det med deg til kjøkkenet selv og skyld godt rundt kanten på glasset. Det er greit å vere åpen at man har det. HAr jeg et kutt i fingeren å du har drukket av glasset kan jeg nemmelig få det på fingeren min.

Husk hygjene.

Å ikke kyss under et utbrudd

• 3 måneder senere...
Gjest Anonymus
Skrevet

Jeg klinte med en fyr jeg akkurat har begynt å date, han hadde munnsår, men forklarte det med at han ble skadet på jobben (militæret). Så på lørdag fikk jeg 39 i feber og store blemmer på leppene. Gikk til legen på mandag. Halsebetnnelse med herpes første gangs utbrudd. Han virket ganske overrasket over at jeg ikke hadde hatt herpes før (er 25 år). Spurte denne gutten om han viste han hadde herpes (jeg kalte det ikke herpes, men smittsomt munnsår. Herpes høres så sykt uhygenisk og skittent ut). Det viste han ikke. Han trodde som sagt det bare var fordi han var blitt skadet på skolen. Tror han må være en av de som har hatt det hele livet i kroppen uten å være klar over det. Ligger nå hjemme med over 39 i feber på fjerde dagen. Tror ikke det blir så mye klining på meg med deg første... Har mest lyst å grine litt for jeg har aldri hatt en eneste kjønnsykdom eller noe slikt. 3 mnd som singel etter å ha vært i forhold hele mitt "voksne" liv, og så skjer dette. God has to be jocking with me!??

• 1 måned senere...
Gjest poppi
Skrevet
Jeg klinte med en fyr jeg akkurat har begynt å date, han hadde munnsår, men forklarte det med at han ble skadet på jobben (militæret). Så på lørdag fikk jeg 39 i feber og store blemmer på leppene. Gikk til legen på mandag. Halsebetnnelse med herpes første gangs utbrudd. Han virket ganske overrasket over at jeg ikke hadde hatt herpes før (er 25 år). Spurte denne gutten om han viste han hadde herpes (jeg kalte det ikke herpes, men smittsomt munnsår. Herpes høres så sykt uhygenisk og skittent ut). Det viste han ikke. Han trodde som sagt det bare var fordi han var blitt skadet på skolen. Tror han må være en av de som har hatt det hele livet i kroppen uten å være klar over det. Ligger nå hjemme med over 39 i feber på fjerde dagen. Tror ikke det blir så mye klining på meg med deg første... Har mest lyst å grine litt for jeg har aldri hatt en eneste kjønnsykdom eller noe slikt. 3 mnd som singel etter å ha vært i forhold hele mitt "voksne" liv, og så skjer dette. God has to be jocking with me!??
Gjest poppi
Skrevet

jeg er vel egentlig i en omvendt situasjon her. jeg har herpes, eller munnsår på leppene. har hatt et siden barneskolen en gang. jeg har nettopp blitt sammen med kjæresten min, og har ikke turt å si til han at jeg har herpes. jeg har munnsår nå, det har blitt til en skorpe, og jeg har ikke kysset han mens det var blemer på leppen. men angående skorpen, er det stor sjanse for at han har blitt smittet mens jeg kysset han? for jeg har virkelig ikke lyst til at han skal bli smittet!

Skrevet

Munnherpes smitter bare ved veskende blemmer :)

Skrevet

Jepp, i det daglige, når man ikke har utbrudd så kan man heller ikke smitte andre. Min kjære har aldri blitt smittet, selv om jeg en gang i blant får utbrudd. Dette er fordi jeg kun kysser etc når jeg ikke har utbrudd, ellers går det helt fint. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...