AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #1 Skrevet 16. januar 2014 Hvis man er syk og blir hentet av ambulanse. Får da de som var i ambulansen vite noen gang hva som var problemet? Altså om det var alvorlig osv. Veldig ofte vet man jo ikke hva som er i veien, man har bare smerter. Noen som vet? Jeg er bare nysgjerrig siden jeg selv har blitt hentet av ambulanse et par ganger uten å få diagnosen før etter flere timer på sykehuset (via legevakt). Anonymous poster hash: 97445...891
Frk.K Skrevet 16. januar 2014 #2 Skrevet 16. januar 2014 Hvis man er syk og blir hentet av ambulanse. Får da de som var i ambulansen vite noen gang hva som var problemet? Altså om det var alvorlig osv. Veldig ofte vet man jo ikke hva som er i veien, man har bare smerter. Noen som vet? Jeg er bare nysgjerrig siden jeg selv har blitt hentet av ambulanse et par ganger uten å få diagnosen før etter flere timer på sykehuset (via legevakt). Anonymous poster hash: 97445...891 Mest sannsynelig ja? Hvertfall om det er sykehuset / legevakten som ringer inn ambulanse til deg.
Stormborn Skrevet 16. januar 2014 #3 Skrevet 16. januar 2014 Nei, det får de ikke vite med mindre de tilfeldigvis snakker med lege senere eller legen trenger tilleggsinformasjon... I noen tilfeller som kanskje er litt spesielle kanskje de sjekker hvordan det gikk senere Men sånn generelt "driter" ambulansepersonell i hva slags diagnose du får, de kan ikke drive å holde følge med sånt! 3
TheHairyToothfairy Skrevet 16. januar 2014 #4 Skrevet 16. januar 2014 min erfaring er at personellet i ambulansene gjerne har god peiling på utfallet etter å ha levert pasient på akutt. det er min opplevelse både i oslo og bergen. jeg antar derfor at de har en viss dialog hvor de får tilbakemelding fra sykehus/legevakt. 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #5 Skrevet 16. januar 2014 Nei, det får de ikke vite med mindre de tilfeldigvis snakker med lege senere eller legen trenger tilleggsinformasjon... I noen tilfeller som kanskje er litt spesielle kanskje de sjekker hvordan det gikk senere Men sånn generelt "driter" ambulansepersonell i hva slags diagnose du får, de kan ikke drive å holde følge med sånt! Nja... jeg vet ikke. Ville tro det kunne være av interesse så man feks. ser ut fra erfaring hvordan alvorlige tilfeller arter seg på ulikt vis. Hadde jeg jobbet i ambulanse tror jeg nok jeg ville hatt behov for å vite hva som feilte pasientene jeg hadde hatt kontakt med. Er jo ikke SÅ rart, om de har et morgenmøte eller noe hvor det kommer frem hva som skjedde med hvem osv. Anonymous poster hash: 97445...891 1
Stormborn Skrevet 16. januar 2014 #6 Skrevet 16. januar 2014 Nja... jeg vet ikke. Ville tro det kunne være av interesse så man feks. ser ut fra erfaring hvordan alvorlige tilfeller arter seg på ulikt vis. Hadde jeg jobbet i ambulanse tror jeg nok jeg ville hatt behov for å vite hva som feilte pasientene jeg hadde hatt kontakt med. Er jo ikke SÅ rart, om de har et morgenmøte eller noe hvor det kommer frem hva som skjedde med hvem osv. Anonymous poster hash: 97445...891 Ja, derfor skrev jeg det med spesielle tilfeller Men et helt normalt oppdrag tror jeg nok de lar være å bry seg for mye. Hvis det er litt uerfarne medarbeidere og at de får opplæring feks. kan det nok hende de kontakter sykehuset senere Ellers kommer jo gjerne de samme ambulansefolkene flere ganger til samme sykehus så selvfølgelig kan det hende de spør, men det er ikke sånn at de ringer sykehuset utav nysgjerrighet. Den samtalen har aldri jeg tatt imot hvertfall
LittDiva Skrevet 16. januar 2014 #7 Skrevet 16. januar 2014 Ja, derfor skrev jeg det med spesielle tilfeller Men et helt normalt oppdrag tror jeg nok de lar være å bry seg for mye. Hvis det er litt uerfarne medarbeidere og at de får opplæring feks. kan det nok hende de kontakter sykehuset senere Ellers kommer jo gjerne de samme ambulansefolkene flere ganger til samme sykehus så selvfølgelig kan det hende de spør, men det er ikke sånn at de ringer sykehuset utav nysgjerrighet. Den samtalen har aldri jeg tatt imot hvertfall Nemlig. Har jobbet på ambulanse , og eneste gangen vi "brydde" oss var multitraumer eller andre spesielt dramatiske hendelser , hvor det er menneskelig å lure på om hvordan det gikk . Vi hadde tross alt kun med de første minuttene å gjøre , og så er det videre. 3
Stormborn Skrevet 17. januar 2014 #8 Skrevet 17. januar 2014 Nemlig. Har jobbet på ambulanse , og eneste gangen vi "brydde" oss var multitraumer eller andre spesielt dramatiske hendelser , hvor det er menneskelig å lure på om hvordan det gikk . Vi hadde tross alt kun med de første minuttene å gjøre , og så er det videre. Ja, det er vel en av tingene man lærer tidlig på skolen - At man faktisk ikke skal bry seg for mye. Skulle man lurt på hvordan det gikk med alle hadde man vel blitt gal Er ikke helsepersonell på den måten, men har jobbet på sykehus og hatt pasientkontakt og det var jo selvfølgelig noen man var mer "nysgjerrig" på iblant, men om Ola Nordmann hadde knekt armen ell om den bare var forstuet var uinteressant...
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #9 Skrevet 17. januar 2014 Jeg lurer fordi jeg alltid har vært litt redd for å virke "overdrivende" selvom jeg de to gangene det hendte synes det var vondt nok. Det viste seg å være hjerneblødning første gangen, og hjerteinfarkt andre gangen, men det tok en stund før diagnosene var klare på sykehuset. Jeg hadde bare vondt, vondt, vondt og var ikke helt i stand til å gjøre rede for meg. Husker egentlig ikke så mye av det. Anonymous poster hash: 97445...891
LittDiva Skrevet 17. januar 2014 #10 Skrevet 17. januar 2014 (endret) Ja, det er vel en av tingene man lærer tidlig på skolen - At man faktisk ikke skal bry seg for mye. Skulle man lurt på hvordan det gikk med alle hadde man vel blitt gal Er ikke helsepersonell på den måten, men har jobbet på sykehus og hatt pasientkontakt og det var jo selvfølgelig noen man var mer "nysgjerrig" på iblant, men om Ola Nordmann hadde knekt armen ell om den bare var forstuet var uinteressant...[/quote Jep. Men det er klart man blir lettet noen ganger , når jeg ser noen tusle rundt i beste velgående , men må di at jeg husker ikke ansiktet til mange. Og godt er det. Man skal bry seg , men etter vi var ferdig så var det noen andre som skulle ta over , som absolutt har mer peiling på videre opplegg. Og skulle man ta ALT innover seg , så hadde det blitt noen jæskla strevsomme vakter . ( om ikke det var nok med der og da momentene ). Endret 17. januar 2014 av LittDiva
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #11 Skrevet 17. januar 2014 Nja... jeg vet ikke. Ville tro det kunne være av interesse så man feks. ser ut fra erfaring hvordan alvorlige tilfeller arter seg på ulikt vis. Hadde jeg jobbet i ambulanse tror jeg nok jeg ville hatt behov for å vite hva som feilte pasientene jeg hadde hatt kontakt med. Er jo ikke SÅ rart, om de har et morgenmøte eller noe hvor det kommer frem hva som skjedde med hvem osv. Anonymous poster hash: 97445...891 Du får ikke vite hva som skjer med pasientene etter de er avlevert sykehuset, selv om det i spesielle tilfeller kan hende ambulansepersonellet lurer på om pasienten overlevde f.eks. Dersom du har behov for å vite hva som skjer alle pasientene du kjører rundt på så kan du heller ikke jobbe i ambulansen, for det får du nemlig ikke. Og jo det hadde vært meget rart om det skulle vært et morgenmøte der man informerte om tilstanden til alle pasientene ambulansen hadde kjørt på, det ville vært et grovt brudd på taushetsplikten. Man informerer ikke alle som har vært innom pasienten om hva som feilte dem, når du har avlevert pasient har du ikke lenger behov for info og jmf lov om taushetsplikt skal du da heller ikke får info. Akkurat som når akuttmottaket sender videre fru hansen med brudd i armen så får de ikke vite hvordan det er gått med henne etterpå. Det er kun lov å gi info til samarbeidende personell, dvs de som har noe å gjøre med pasienten der og da, ikke alle som er nysgjerrige fordi de har vært borti vedkommende. Hadde du likt å bli kjørt i ambulanse med akutte magesmerter for så å få opplyst på et allmøte at du hadde spontanabotert pga store cyster og muskelknuter i livmoren? Neppe. Hilsen sykepleier som har jobbet både i ambulanse og akuttmottak Anonymous poster hash: c7726...27e 8
Silfen Skrevet 17. januar 2014 #12 Skrevet 17. januar 2014 Det er bare på tv at ambulansesjåførene stikker innom for å sjekke hvordan det står til. 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #13 Skrevet 17. januar 2014 Får ambulansesjåfører opp journaler når de henter folk? Anonymous poster hash: fbe2b...fa4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #14 Skrevet 17. januar 2014 Får ambulansesjåfører opp journaler når de henter folk? Anonymous poster hash: fbe2b...fa4 Nei, de får kun den infoen AMK fikk da oppdraget ble bestilt. Men dersom den som har ringt eller adressen de skal til tidligere har vært gjenstand for vold/trusler så kommer det opp en rød trekant på skjermen hos AMK, og det får de beskjed om for å kunne være ekstra obs på egen sikkerhet. Men journalene har de ikke tilgang til, hverken hos sykehus, legevakt eller legekontor. Anonymous poster hash: c7726...27e
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #15 Skrevet 17. januar 2014 Du får ikke vite hva som skjer med pasientene etter de er avlevert sykehuset, selv om det i spesielle tilfeller kan hende ambulansepersonellet lurer på om pasienten overlevde f.eks. Dersom du har behov for å vite hva som skjer alle pasientene du kjører rundt på så kan du heller ikke jobbe i ambulansen, for det får du nemlig ikke. Og jo det hadde vært meget rart om det skulle vært et morgenmøte der man informerte om tilstanden til alle pasientene ambulansen hadde kjørt på, det ville vært et grovt brudd på taushetsplikten. Man informerer ikke alle som har vært innom pasienten om hva som feilte dem, når du har avlevert pasient har du ikke lenger behov for info og jmf lov om taushetsplikt skal du da heller ikke får info. Akkurat som når akuttmottaket sender videre fru hansen med brudd i armen så får de ikke vite hvordan det er gått med henne etterpå. Det er kun lov å gi info til samarbeidende personell, dvs de som har noe å gjøre med pasienten der og da, ikke alle som er nysgjerrige fordi de har vært borti vedkommende. Hadde du likt å bli kjørt i ambulanse med akutte magesmerter for så å få opplyst på et allmøte at du hadde spontanabotert pga store cyster og muskelknuter i livmoren? Neppe. Hilsen sykepleier som har jobbet både i ambulanse og akuttmottak Anonymous poster hash: c7726...27e Siden jeg regner ambulansepersonell som helsefaglig personell med taushetsplikt så hadde det ikke vært noe problem nei. Jeg regner med at legene diskuterer pasienters helsetilstand når en ligger på sykehus, og det gårjo for det samme. Anonymous poster hash: 97445...891
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #16 Skrevet 17. januar 2014 Siden jeg regner ambulansepersonell som helsefaglig personell med taushetsplikt så hadde det ikke vært noe problem nei. Jeg regner med at legene diskuterer pasienters helsetilstand når en ligger på sykehus, og det gårjo for det samme. Anonymous poster hash: 97445...891 Kanskje - men de har ikke bruk for den informasjonen. Opplysninger som skal utleveres skal kun være det som er relevant og har betydning for behandlingen. Det er heller ikke slik at leger som overfører pasienter til andre avdelinger eller enheter får noen opplysninger om videre forløp, med mindre pasienten legges inn hos dem igjen. Man har andre ting å tenke på enn å følge opp pasienter som andre har overtatt ansvaret for.Anonymous poster hash: 29807...6c3
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #17 Skrevet 17. januar 2014 Kanskje - men de har ikke bruk for den informasjonen. Opplysninger som skal utleveres skal kun være det som er relevant og har betydning for behandlingen. Det er heller ikke slik at leger som overfører pasienter til andre avdelinger eller enheter får noen opplysninger om videre forløp, med mindre pasienten legges inn hos dem igjen. Man har andre ting å tenke på enn å følge opp pasienter som andre har overtatt ansvaret for.Anonymous poster hash: 29807...6c3 Det er jeg enig i, men det var ikke det jeg svarte på. Anonymous poster hash: 97445...891
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #18 Skrevet 17. januar 2014 Trodde sykehuset hadde taushetsplikt overfor ambullansepersonalet jeg! Anonymous poster hash: 348a7...d4d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #19 Skrevet 17. januar 2014 Jorda, sykehuset har taushetsplikt faktisk, så ambulansepersonell skal ikke få vite hvordan det har gått, egentlig.Anonymous poster hash: 348a7...d4d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2014 #20 Skrevet 17. januar 2014 I følge taushetsplikten så har de ikke lov til å spørre andre helsepersonell om hvordan det går videre med pasienten. Det er kun ved nødvendig behandling at helsepersonell kan diskutere pasienter. Men de kan besøke pasienten og få vite det av pasienten selv. Men ofte så er man bare en i rekka. Anonymous poster hash: 1297a...d01 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå