Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2004 #1 Del Skrevet 19. mai 2004 Dagmammaen vi bruker har hittil jobbet svart, men vil nå registrere seg og jobbe hvitt. Kan hun kreve å få mer i lønn fra oss nå? Hvilke fordeler og ulemper vil dette medføre for oss? Hvordan forholder vi oss som arbeidsgivere? Jeh har litt hetta for papirting og vet ikke helt hva jeg må gjøre for at dette skal ordnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
murmeldyret Skrevet 20. mai 2004 #2 Del Skrevet 20. mai 2004 Det blir nok noe papirarbeid av det Du blir hennes arbeidsgiver, og du må betale skatt. Egentlig vet jeg alt for lite om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 20. mai 2004 #3 Del Skrevet 20. mai 2004 Teknisk sett burde hun starte et enmannsforetak, og fakturere dere. Så sitter hun med alt papirarbeidet, og dere slipper å være arbeidsgivere. Hvis hun er dagmamma for flere barn, vil det være det enkleste for alle foreldrene. Mulig hun vil ta mer i lønn, siden hun skal betale skatt av pengene. Forhåpentlgivis blir det ikke altfor mye mer for dere. Dere får nesten ta en snakk med henne om hvordan hun har tenkt til å gjøre dette. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 20. mai 2004 #4 Del Skrevet 20. mai 2004 Regelverket for hvit dagmamma er blitt veldig forenklet, så det er ikke noe voldsomt papirvelde. Dagmammaen bør ta kontakt med ligningskontoret for å få informasjon om hva hun skal gjøre. Om prisen skulle gå litt opp, så må du ikke glemme at dere vil få et betydelig fradrag på ligningen for utgifter til barnepass, så det skal mye til for at dere taper på å benytte hvit dagmamma. Dagmammaen vil opparbeide seg pensjonspoeng og rettigheter til sykepenger, så alt i alt er det en stor fordel for alle parter at dagmammaen er "hvit". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naken Skrevet 21. mai 2004 #5 Del Skrevet 21. mai 2004 Jeg har vært på begge sider av bordet. Har vært hvit dagmamma, (er det ennå), og jeg har brukt hvit dagmamma, så jeg føler meg kvalifisert til å si at det er mange fordeler med hvite dagmamma. Tror bare du skal være glad at dagmammaen din blir lovlig. Det er ryddig, og best for alle parter. Av papirarbeid er det kun en ting å tenke på; en gang i året skal du levere en lønns og trekkoppgave til ligningskontoret, der det enkelt og greit står hva du har betalt dagmammaen i lønn. Hun trekker skatt etter dette, og du får denne summen inn på selvangivelsen, under "utgifter til barnetilsyn". Dette gir deg skattefradrag. Noe du ikke får når dagmammaen er svart. Dette er noe du må ta med i beregningen når du sammenligner prisene hos svarte og hvite dagmammaer. Selv om hun skulle øke prisen, (noe hun kan gjøre om hun ønsker det), så er det ikke sikkert at du ender med å betale mer, når alt kommer til alt. Her finner du mer info. om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. mai 2004 #6 Del Skrevet 23. mai 2004 :o :o Innn i svarte h......, er man arbeidsgiver om man benytter "hvit" dagmamma? Da ar man vel i så fall også pliktig å betale sykepenger om h*n blir syk. Det er jo galematias ikke å benytte seg av noen som ikke er registrert som personlig næringsdrivende i så fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naken Skrevet 23. mai 2004 #7 Del Skrevet 23. mai 2004 :o :o Innn i svarte h......, er man arbeidsgiver om man benytter "hvit" dagmamma? Da ar man vel i så fall også pliktig å betale sykepenger om h*n blir syk. Det er jo galematias ikke å benytte seg av noen som ikke er registrert som personlig næringsdrivende i så fall. Nei man må ikke betale sykepenger til hvit dagmamma. Dagmammaen må skaffe seg forsikring for å ha rett på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå