Gå til innhold

Single mennesker: Hvor mye handler dere mat for i uka?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bruker alt fra 500 til 2000 i mnd, så å gi en ukesum er litt vanskelig. Kommer an på om det nettopp har være salg eller ikke :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker rundt 5000 kroner i måneden. Synes mat er dyrt i Norge, spesielt på café/restaurant.

Skrevet

1500-2000, og da med matallergier. Jo mer tid jeg bruker på kjøkkenet jo mindre blir beløpet.

Anonymous poster hash: 63e8f...a73
Skrevet

i måneden*

Anonymous poster hash: 63e8f...a73
Skrevet

Jeg har egentlig ikke veldig oversikt, men mellom 2000 og 3000 i måneden er et anslag som ikke helt på jordet. Måltider ute kommer i tillegg, dette er det jeg handler for i matbutikken (og inkluderer derfor også vaskemidler, sjampo, bind osv).

Den lureste idéen jeg har hatt er å ha liste på kjøleskapsdøra over hva jeg faktisk har i fryseren. Lurer jeg på hva jeg skal ha til middag er det mye raskere og enklere å se der hva jeg har enn å begynne å grave i skuffene. Middagsplaner og handlelister også gode tips.

Skrevet

Jeg bruker et sted mellom 1500 og 2000, men jeg er dårlig på å få brukt opp alt... Så jeg kaster nok for minst en hundrelapp i måneden. Vil tro at jeg fint kunne fått budsjettet ned til under 1500 med litt mer bevisste innkjøp (og det er også planen fremover).

Skrevet

Jeg har et mål om å ikke bruke mer enn 4000. Bruker kanskje sånn ca 3300 pr mnd. Vil få den redusert mer.

Skrevet

Jeg driver også å prøver å få ned matbudsjettet mitt. Jeg er mann og bruker nok minst 6000 på mat i mnd. Kanskje mer også.

Anonymous poster hash: ac762...fd1
Skrevet

4-500 i uka inkl såpe, shampo, balsam, vaskemidler. Lager mat fra bunnen, spiser ikke mye frukt men mye grønnsaker i stedet. Er kvinne. Regner ikke med når jeg spiser ute, men det er ikke hver måned.

Anonymous poster hash: 0bac4...572
Skrevet

Syns ikke det var så mye, jeg, ts. Selvsagt kan du leve billigere en kort periode (lurt om du er student feks) men det er vanskelig å få skikkelig og variert kost under 3-4000 for en. Min erfaring.

I år har jeg satt av 4000 pr mnd. Da har jeg til brie på matpakka, men jeg spiser nesten ikke ferdigmat (inkludert kafé/restaurant) og minimalt med halvfabrikata.

Men jeg spiser grønnsaker i stedet for poteter og ris og veldig lite kjøtt. Om en synes koteletter og ris med grønsaksblanding er ok mat så blir det jo mye billigere.

Anonymous poster hash: 0ed50...664

Skrevet

Bruker vel i snitt 400-700kr i uka(inkl. Om jeg drar på restaurant)

Anbefaler å kjøpe inn tørrprodukter,hermetisk,krydder,div oljer,bakevarer osv. Da trenger man bare å "tilsette"ferskvarer for å få fullerdige måltid.

Kjøp for et par dager for ellers hvis du kjøper for mye kaster du det bare vekk.

Skrevet (endret)

Jeg har lenge bare antatt hva jeg bruker i måneden på mat. Siden jeg utelukkende bare betaler med bankkortet mitt (tar kanskje ut 200 kr et par ganger i året for anledninger der jeg må betale med kontanter), gikk jeg i dag over kontoutskriftene mine for å faktisk rekne ut hva jeg har brukt de siste månedene på mat.

Det var et ganske intressant ekspriment.

Jeg rekna ut tre ulike poster for å se om jeg eventuelt kan kutte en plass.

1. Mat jeg handler i dagligvarebutikken. Det er altså medregnet alt som ikke er mat som jeg også handler der: Dopapir, vaskemidler og utstyr, tannkrem og etc, men mest av alt er det jo selvfølgelig mat.

2. Studentkantinen. Jeg laga en egen post for dette da jeg ønsker at jeg skal bli bevisst på hvor mye penger jeg faktisk legger igjen der i måneden.

3. Den siste matbudsjettposten er mat jeg spiser ute/alkohol/de få gangene jeg handler noe på f.eks. Deli de luca.

1. Ble faktisk veldig positivt overrasket. Både i november og oktober brukte jeg 2200 kr i dagligvarebutikken, og det er jo helt greitt. Jeg sparer ikke spesielt når jeg handler. Jeg kjøper den maten som jeg liker og vet gir meg energi. Det blir godt brød, godt pålegg, når jeg spiser skive/knekkebrød er det nesten alltid med agurk på, tomat/avoado etc. Sparer altså ikke på brødskriven. Kjøper også mye frukt og grønnsaker, av og til en god juice som magen min liker, tar meg alltid råd til en ekstra god lørdagskos, av og til inneholder denne posten også en en øl eller mer, men egentlig veldig sjeldent. Har laktoseintoleranse så kjøper lite melkeprodukter, og kjøper sjeldent halvfabrikat mat. Middagen min består som regel av greie karbohydrater som poteter, eggnudler, taco, grønnsaker og innimellom med kjøtt. Prøver å kjøpe smart. Noen ganger storhandler jeg, andre ganger er jeg bare innom for å kjøpe brød og noe annet. Kaffe og presskannete inngår i denne posten også. Presskannekaffe er veldig drøy. I gamlekollektivet der vi hadde moccamaster gikk kaffien merkelig fort tom.

2. Jeg var mest spent på studentkaféposten, da jeg vet det lett går mye penger der på en dag jeg ikke har hatt tid til å smøre niste. Spiser noen ganger middag der også. November var jeg veldig mye på lesesalen/universitet, og dermed brukte jeg 650 kr i kantinen den måneden!

I oktober brukte jeg i sammenligning 400 kr. Det interessante er altså at jeg brukte like mye i matbutikken de to månedene, men likevel mer i kantina i november. Uansett synes jeg dette er i overkant mye, da mye av det kunne vært unngått om jeg hadde hatt mer mer mat enkelte dager/ikke glemt å smøre niste andre. Så det er en post som absolutt kan kuttes i, og vips har jeg smart noen hundrelapper i måneden.

3. Til gjengjeld brukte jeg nesten ingenting på å spise ute/alkohol i november. Kommer sannsynligvis av at jeg ikke hadde så mye tid til det. Bare 200 kr utgjør denne utgiftsposten i november, mens i oktober var det 400 kr (men da jeg var en tur til Oslo, så det skulle egentlig bare mangle).

Jeg synes det er verdt å f.eks bruke 200 kr ekstra i måneden på å spise sushi ute. Jeg bruker generelt lite på alkohol, så der andre kanskje prioriterer et par øl mer enn meg, prioriterer jeg sushi.

Uansett er ikke resultatet avskrekkende. Totalt bruker jeg ca 3000 kr i måneden på til sammen dagligvarer, som inkluderer mat og noen andre dagligvaremidler, studentkafé og mat/alkohol ute. Det er også det jeg har satt opp i budsjett, så resultatet er jo absolutt brukbart. Men har som sagt forbedringspotensiale med tanke på studentkafé, og skal gå inn for å redusere denne posten i månedene fremover.

Om dere ikke har reknet det faktiske forbruk en gang før, kan jeg anbefale å gjøre det. Veldig mye enklere å sette opp budsjett når en faktisk vet hva en har brukt før.

Endret av lillsunshine
Skrevet

Syns ikke det var så mye, jeg, ts. Selvsagt kan du leve billigere en kort periode (lurt om du er student feks) men det er vanskelig å få skikkelig og variert kost under 3-4000 for en. Min erfaring.

Min erfaring er at det uten tvil er mulig å få en skikkelig og variert kost under 4000 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...