Gå til innhold

Barnebidrag, samboer osv.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg betaler barnebidrag hver måned for mitt barn på 3 år. Moren til barnet har samboer, jeg vet ikke hvor lenge de har bodd sammen men det er nok minst et år. Nå er det slik at jeg har kommet i en økonomisk situasjon hvor jeg har mye høyere utgifter enn innteker, i en periode fremover. Så mens jeg tenker på hvordan jeg kan redusere inntekter, har jeg kommet inn på tanken barnebidrag. Jeg vil selvsagt at barnet mitt skal nyte godt av pengene, men jeg har begynt å tenke på dette med at mor har samboer. Stemmer det at jeg må betale selv om det bor en annen mann sammen med dem, på fulltid?

Anonymous poster hash: d0a8c...d4c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her.... jeg mener bare at jeg ikke synes det er riktig at jeg skal betale to tusen hver måned når hun bor med en annen mann. Han må vel bidra??!

Gjest Solsmil
Skrevet

TS her.... jeg mener bare at jeg ikke synes det er riktig at jeg skal betale to tusen hver måned når hun bor med en annen mann. Han må vel bidra??! Anonymous poster hash: d0a8c...d4c

Det er ikke hans barn, det er ditt. Da er det du som skal betale for det.

Skrevet

Du må betale vanlig beløp selv om barnets mor er samboer. Samboers inntekt har null å si for det du skal betale.

Jeg er lavtlønnet, eksen tjener godt og betaler over 4000kr i mnd (han har etter eget valg lite samvær, ca annenhver helg når han har anledning).

Samboeren min tjener veldig godt, over 1mill i året. Likevel er bidraget uendret.

Dessuten er ikke bidraget som er det første du skal tenke på for å få ned utgifter. Du er like pliktig som før til å være med å bidra til barnet ditt selv om mor har fått ny mann.

Anonymous poster hash: d7c9b...d42
  • Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig skal du betale bidrag! Ærlig talt..

• Liker 5
Skrevet

Synes du det er riktig at en annen mann skal forsørge ditt barn sånn at du får betale mindre bidrag?

• Liker 4
Skrevet

Så, hvorfor skal det at bidragsyter har samboer påvirke bidraget?

For en gjeng høner.

Anonymous poster hash: fe724...5b5

• Liker 1
Gjest star123
Skrevet

sier seg jo selv at man ikke kan betale barnebidrag når han har utgifter som overstiger inntekt

når mor har samboer så deler jo de på utgiftene, og hun har barnebidrag og kan skrive av 12500 pr år på skatten.

så må ikke de her inne glemme at når han er hos far så må jo far ha penger til mat osv

Skrevet

Det er vel sånn at en stønad til mor blir redusert etter et år med samboer, men det er ikke bidraget fra far.

Anonymous poster hash: 8b789...e91

Skrevet

TS her.... jeg mener bare at jeg ikke synes det er riktig at jeg skal betale to tusen hver måned når hun bor med en annen mann. Han må vel bidra??!

Hvorfor i alle dager vil du at en annen mann skal ta ansvar for ditt barn?

du kan jo be om mer samvær med barnet.. da vil ihvertfall bidraget gå ned-)

• Liker 3
Skrevet

TS her.......Jeg har nesten ikke samvær fordi moren har foreldreansvaret alene. De få gangene jeg ser barnet er alltid mor med. Hun vil ikke at jeg skal ha foreldreansvar. (nei det er ikke pga. noen dom eller noe slemt jeg har gjort, men en lang historie som jeg ikke vil utdype, men jeg var ikke tilstede det første året av barnets liv da).

Jeg skjønner godt at kvinner bare finner seg en fin mann å bli gravid med, men ikke være sammen med, når dere kan ta så masse penger fra oss for resten av livet! Jeg har ingen rettigheter, bare plikter!!

• Liker 1
Skrevet

TS her.......Jeg har nesten ikke samvær fordi moren har foreldreansvaret alene. De få gangene jeg ser barnet er alltid mor med. Hun vil ikke at jeg skal ha foreldreansvar. (nei det er ikke pga. noen dom eller noe slemt jeg har gjort, men en lang historie som jeg ikke vil utdype, men jeg var ikke tilstede det første året av barnets liv da).

Jeg skjønner godt at kvinner bare finner seg en fin mann å bli gravid med, men ikke være sammen med, når dere kan ta så masse penger fra oss for resten av livet! Jeg har ingen rettigheter, bare plikter!!

Slutt å syt og ta tak i problemet. Barnet er 3 år, og gammelt nok til å ha samvær med deg alene (så sant barnet kjenner deg godt nok nå da siden du ikke var tilstede det første året av barnets liv). Innkall mor til møte på familievernkontoret og krev samvær, ta ansvar som mann og pappa.

Blir så lei av disse mannfolka som klager sin nød over å måtte betale penger for barnet sitt når de ikke gjør noe for å få samvær……. Såklart du har rettigheter, men ingen gir de til deg, du må kreve de!

• Liker 6
Skrevet

Det er vel sånn at en stønad til mor blir redusert etter et år med samboer, men det er ikke bidraget fra far.

Anonymous poster hash: 8b789...e91

Såklart ikke. Mors nye mann er ikke far til det barnet hun har fra før, og har ikke forsørgerplikt for et avkom som ikke er hans. Biologisk far har selv forsørgeransvar for barnet sitt på lik linje som mor.

• Liker 1
Gjest star123
Skrevet

men vis du har så mye utgifter som du hevder så har du sikkert rett på bostøtte

Skrevet

For det første- det er forskjell på foreldre ansvar og omsorg. Du kan fint kreve å få både delt foreldre ansvar og omsorg.. men da må du faktisk gidde det.

Både du som far og barnet har mange rettigheter, det første du kan gjøre er jo å ta kontakt med familievernkontoret og innkalle til samværs mekling.

Jo mer samvær du har med barnet, jo mindre vil du måtte betale i bidrag- men det vil tilkomme andre utgifter i forhold til det å ha barnet.. Men alt dette vil du få informasjon om av familievernkontoret.

Du kan også kreve å få en meklingsattest- denne kan du innen 6 mnd bruke dersom du er nødt til å gå til retten for å få samvær..

men som en tidligere skrev her.. du må faktisk manne deg opp og ta ditt ansvar som pappa- det vil helt sikkert berike livet ditt :-)

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Du må forsørge barnet ditt om du bor sammen med det eller ei. Om barnet ditt er sultent skal du heller kjøpe mat til barnet enn å betale ned på gjeld. Derfor settes også bidragsbetaling foran opparbeidet gjeld.

Det er du som er far. Rett deg opp i ryggen og oppfør deg slik.

• Liker 2
Skrevet

Når mor har samboer har hun lavere boutgifter så da skal vel bidraget reduseres på lik linje med at det økes når far har samboer? Synes det er rart midt oppi all likestillings at det er forskjell på bidragsyter og bidragsmottager.

Anonymous poster hash: ca6ee...245

Skrevet

eg skjønner godt at kvinner bare finner seg en fin mann å bli gravid med, men ikke være sammen med, når dere kan ta så masse penger fra oss for resten av livet! Jeg har ingen rettigheter, bare plikter!! Anonymous poster hash: d0a8c...d4c

Eh... Og samtidig forventer du selv at en annen mann skal ta ansvar for og betale for DITT barn, så du kan bruke egne penger på andre ting?! Selvinnsikt er en fin bil...

• Liker 3
Skrevet

Jeg personlig synes du skal prøve å redusere alle andre utgifter før du ber om nedslag i barnebidraget du skal betale.

• Liker 2
Skrevet

Du finner helt sikkert andre utgifter du kan kutte ned på. Barnet ditt må forsørges, det er en æressak synes jeg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...