Gå til innhold

Lik erfaring vedrørende legging.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først av alt vil jeg gjerne si at jeg ikke vil ha en moralpreken og bli rettet pekefinger på. Jeg er ute etter å høre om noen har vært borte i det samme problemet vi har vedrørende legging.

Det har seg slik at jenta vår på 2 år og 3 mnd de siste månedene har nektet plent å bli lagt av pappaen. Forsøkes det så blir det hyl ut av en annen verden. Om hun er sint eller redd er faktisk ikke lett å høre, men hyl blir det. Dette har resultert i at vi gjør det enklest mulig, at jeg (mor) tar leggingen. Vi har forsøkt flere ganger at pappan gjør det, men med samme resultat. Jeg trenger ikke høre at dette må vi ta tak i og bare si at det er vi voksne som bestemmer.

Det jeg lurer på er om det er andre som har hatt det på samme vis med sine unger, og som har løst det på samme måte som oss, altså at den foretrekte forelderen legger. Og om dette er noe som har gått over av seg selv når barnet blir større? Våkner hun opp om natta så er det også bare mamma som gjelder.

Anonymous poster hash: f3883...a72
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøver igjen

Gjest Magdalene
Skrevet

Vi har hatt det som dere, men løste det på en annen måte.

Hvordan går det når du er borte og far MÅ legge? Og hva når hun sover borte?

Skrevet

Vi har hatt det som dere, men løste det på en annen måte.

Hvordan går det når du er borte og far MÅ legge? Og hva når hun sover borte?

Hvordan løste dere det?

Jeg drar aldri bort før etter hun er lagt. Har fortsatt ikke hatt henne borte. Hun er jo bare litt over 2 år.

Gjest Magdalene
Skrevet

Hvordan løste dere det?

Jeg drar aldri bort før etter hun er lagt. Har fortsatt ikke hatt henne borte. Hun er jo bare litt over 2 år.

Vi... Nei, vi gjorde det slik dere ikke vil.

Voksne bestemmer. Er jeg borte, er det jo ikke noe valg. Er jeg hjemme, så tar en av oss kveldsstell og en av oss leggingen. Bytter på, men har ingen fast rutine på det.

Her sover begge ungene borte i ny og ne (1 og 4), så de er vandt med at andre legger dem.

Skrevet

Det du egentlig spør om helt utelukkende og uten amdre innspill er altså "kan dere som har gjort det samme som oss di om dette vil, med vår metode, gå over av seg selv?"

Anonymous poster hash: 42379...c06

Skrevet

Hvordan løste dere det?

Du høres jo ut som en skikkelig hønemor da :hug: Kanskje du har gjort snuppa litt for avhengig av deg? Hun har bare godt av å få kose seg på overnattingsbesøk hos besteforeldre eller tante/onkel ei natt innimellom. Slik som du holder på nå så kommer det jo til å bli umulig for henne å venne seg til noe annet enn å legges av mamma og sove hjemme.

Anonymous poster hash: 01e78...b1f

• Liker 1
Skrevet

Innerst inne kunne jeg tenkt meg at pappaen hadde stått i det når han prøver, men det gjør han ikke.

Så ja, jeg lurer på om noen har "løst" det på vår måte og at det har gått over av seg selv. Det kom vel ganske klart fram i startinnlegget mitt.

Skrevet

Innerst inne kunne jeg tenkt meg at pappaen hadde stått i det når han prøver, men det gjør han ikke.

Så ja, jeg lurer på om noen har "løst" det på vår måte og at det har gått over av seg selv. Det kom vel ganske klart fram i startinnlegget mitt.

Da er det vel pappaen du må ta en alvorsprat med? Hun kommer jo ikke til å bli mindre mammajente om faren ikke klarer å være med på å oppdra henne, men leverer henne til deg straks det blir litt vanskelig..

Skrevet

Da er det vel pappaen du må ta en alvorsprat med? Hun kommer jo ikke til å bli mindre mammajente om faren ikke klarer å være med på å oppdra henne, men leverer henne til deg straks det blir litt vanskelig..

Hva får deg til å tro at jeg ikke har forsøkt å ta en prat med mannen?

Skrevet

Hva får deg til å tro at jeg ikke har forsøkt å ta en prat med mannen?

Siden du skriver at du innerst inne ønsker at han skal stå i det når han prøver, men at han ikke gjør det.

Skrevet

Du høres jo ut som en skikkelig hønemor da :hug: Kanskje du har gjort snuppa litt for avhengig av deg? Hun har bare godt av å få kose seg på overnattingsbesøk hos besteforeldre eller tante/onkel ei natt innimellom. Slik som du holder på nå så kommer det jo til å bli umulig for henne å venne seg til noe annet enn å legges av mamma og sove hjemme.

Er det virkelig SÅ vanlig å sende vekk en 2 åring på overnatting en natt i ny og ne?

Jeg akter ikke å gjøre det før hun viset trygghet for det! Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å "tvinge" en 2 åring til å ligge borte for å gjøre henne vant til det.

• Liker 2
Skrevet

Siden du skriver at du innerst inne ønsker at han skal stå i det når han prøver, men at han ikke gjør det.

Tro meg, jeg har forsøkt!

Skrevet

Tro meg, jeg har forsøkt!

Vanskelig å få pappa populær når han ikke gidder å gjøre en innsats for barnet sitt :( Men mitt tips er at han tar med seg snuppa på morsomme ting i helgene uten deg, f eks aketur, lek i snøen, lekeland eller badeland osv. Da får de knyttet tettere bånd og hun blir tryggere på ham.

Skrevet

Jeg lurer litt på hvorfor man ofte blir karakterisert som overbeskyttende hvis man velger å gjøre ting på andre måter enn den vanlige alminnelige aksepterte...

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å få pappa populær når han ikke gidder å gjøre en innsats for barnet sitt :( Men mitt tips er at han tar med seg snuppa på morsomme ting i helgene uten deg, f eks aketur, lek i snøen, lekeland eller badeland osv. Da får de knyttet tettere bånd og hun blir tryggere på ham.

Akkurat dette er vi faktisk i gang med :)

Gjest Magdalene
Skrevet

Er det virkelig SÅ vanlig å sende vekk en 2 åring på overnatting en natt i ny og ne?

Jeg akter ikke å gjøre det før hun viset trygghet for det! Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å "tvinge" en 2 åring til å ligge borte for å gjøre henne vant til det.

Jeg sender jo ikke vekk ungene, men de overnatter hos besteforeldre, og tanter. Det har de gjort siden de var små, så de er helt trygge med det, og storkoser seg med tid uten foreldrene.

Alle i min omgangskrets lar hvertfall barna overnatte hos besteforeldre og slikt fra barna er små, så her er det helt vanlig.

Også er det jo vanlig at mammaene også finner på ting utenfor huset før leggetid, reiser mens barnet er hjemme med pappaen og slikt.

• Liker 1
Skrevet

Akkurat dette er vi faktisk i gang med :)

Da løser det seg sikkert av seg selv snart :Nikke:

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Min snuppe på 2 1/2 sover hos besteforeldrene sine innimellom, og av og til sover hun en natt hos tante og onkel, hvor hun koser seg og leker med jevnaldrende søskenbarn. Viktig kosetid og hyggelig for besteforeldre og tanter/onkler. Er jo ikke snakk om å "sende vekk" og "tvinge" barna til å sove hos andre, det er snakk om å la familien få være sammen (dvs å la besteforeldre og barnebarn bli kjent uten far og meg hengende over dem) og å gi min mann og meg et lite pusterom innimellom :) Min snuppe har aldri grått når jeg har levert henne, som regel har hun vært opptatt med å leke og bare vinker meg av gårde. Men er vel snakk om en helg tredjehver måned da, vi er jo mest glad i å ha henne hjemme. Men viktig at hun kan kose seg og føle seg hjemme andre steder også :)

Endret av Trøffel
  • Liker 1
Skrevet

Det er kanskje du som ikke er klar for at hun skal overnatte borte? Så lenge hun overnatter hos noen dere er helt trygge på vil hun neppe ta noen skade. Hvis det blir for vanskelig så kan jo faktisk du ta deg fri en natt og overnatte et annet sted? Eller pappaen kan ta med seg frøkna på overnatting hos sine foreldre eller dine. Mulighetene er mange. Jeg har vært der selv, så jeg prøver ikke å dømme deg. Vi gjør alle så godt vi kan :) Det er ingen konkurranse om å holde igjen lengst mulig med overnatting. Hun er i en alder nå hvor hun lærer at mamma kommer tilbake selv om hun har vært borte ei natt.

Gi litt slipp, det høres ut som dere alle har godt av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...