Gå til innhold

Erfaringer rundt brystreduksjon osv

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 19 snart 20 år, er 170 høy og veier 82 kg. Mine bryster er store og har alltid vært store. Har alltid vært "jenta med store bryster". Jeg har alltid hatt former og er ikke en kjempetynn jente, men normal kropp med former. Prøver å gå ned i vekt og har prøvd lenge, men smertene i brystene mine hindrer meg i en del aktivitet. Må bruke 2 stramme sportsbh-er på trening. Det har blitt et større og større problem for meg å ha store bryster. Spesielt smerter i nakken og STORE smerter i rygg. Jeg bruker som regel str. 80G. Til daglig bruker jeg vanlig bh og en sportsbh oppå for at jeg skal føle meg vel og for at smertene i nakken og i ryggen ikke skal være så gale.

Jeg har vært hos min fastlege (3 ganger) og forhørt meg om brystreduksjon, og mine muligheter til å få det dekket. Svaret jeg har fått er at jeg skal gå ned i vekt og at mine bryster da minskes. Har også fått høre av fastlegen at jeg måtte vente til jeg har fått barn, kanskje jeg fikk dekket det av staten da.

Mine muligheter for at det skulle dekkes av staten nå var svært lite. Men med tanke på min hverdag, smertene, min holdning og mitt selvbilde så gir jeg ikke opp, jeg vil ha brystreduksjon. Jeg klare ikke mer. Har ikke råd til brystreduksjon, derfor prøver jeg så intenst å få det dekket. Jeg mener selv jeg har gode nok grunner og plager for å få det dekket. Er jeg helt på jordet? Er det andre som også har det slik?

Jeg har nå byttet fastlege pga. min forrige fastlege pensjoneres snart. Håper min nye fastlege kan hjelpe meg i å få det dekket.

Jeg lurer på om det er noen med samme problem som meg her? Evt. erfaringer rundt dette med brystreduksjon? Tips til hva jeg kan gjøre? Hvordan få det dekket??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ettersom jeg har forstått må man ha en BMI ned mot 25, og hvert fall under 28 for å kunne operere. Det har både noe å gjøre med komplikasjoner og at resultatet kan påvirkes veldig om man først går ned en del i vekt etter operasjonen. I følge BMI-kalkulatoren så har du en BMI på 28.37, så det er ikke så langt over kravet (:

Jeg er også 19, snart 20 år, og var til konsultasjon for bare noen dager siden på Aleris (med rekvisisjon fra fastlegen). Jeg får det dekket :) Er ca 157cm høy og veier rundt 59 kilo. Bruker størrelse 70E-F.

Jeg tror egentlig bare at du bare må stå på ditt for å få det dekket. Kanskje det hadde vært lettere å overbevise dem om du klarte å gå ned 2-5 kilo, sånn at BMIen blir under 28? Ellers så får du bare være overbevisende og si at du ikke kommer deg ned i vekt når brystene er i veien. Har lest et sted at de tar skjønn i betraktning (altså at kvinner kan hindres fra å trene på grunn av brystene, og at de tar en reduksjon for å få dem i gang).

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: f53d2...86c
Skrevet

Tusen tusen takk for svar :-) Skal ikke gi meg. Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...