AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #21 Skrevet 13. januar 2014 Det er feil å ikke sende informasjon pr post til de som ikke bor i sameiet. Jeg er styreleder selv, og sitter og pakker info om felleskostnadøkning, sameiemøteinnkalling und zu weiter. Jeg får også kompensasjon - det dekker ikke arbeidet nedlagt i dette. Her har det vært vekking midt på natten fordi en har rotet bort nøkkelen sin, politiet tilkalt grunnet vill festing, etc. Og enkelte av sameirne her er det virkelig bare mas med. Enkelte andre er bare helt fabelaktige som både foreslår og foretar vedlikehold uten at jeg trenger å løfte en finger. Den som har lyst å overta vervet må gjerne komme og ta det - jeg skal ikke protestere. Vi har forøvrig en Facebook gruppe som fungerer som "oppslagstavlen" i gangen. Anbefales - sparer en styreleder for mye informasjonsarbeid. Når alt dette er sagt: også en sliten styreleder plikter å være høflig. Istedenfor å være skarp kan man jo svare "det er ingenting nytt, jeg kontakte deg når det er". F.eks.Anonymous poster hash: f8c34...1e4 1
Gjest Blondie65 Skrevet 13. januar 2014 #22 Skrevet 13. januar 2014 Det er faktisk intet krav om å sende ut referat fra styremøter, kun etter generalforsamling. Man kan jo faktisk vedta egne krav da - virker som de har gjort det her.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #23 Skrevet 13. januar 2014 Det er faktisk intet krav om å sende ut referat fra styremøter, kun etter generalforsamling. Ikke et lovlig/formelt krav, men noe som er blitt presisert tidligere. Med det mener jeg at det er blitt enighet om at det skal gjøres, og at jeg er den eneste eller en av få som ikke har mottatt det. Nå er det forøvrig ikke mange styremøter, og det var generalforsamlingens referat jeg savnet. Anonymous poster hash: e4bf6...e0d
Ellevill Skrevet 13. januar 2014 #24 Skrevet 13. januar 2014 (endret) Sitter man i styret er det en fordømt plikt å oppføre seg skikkelig og dessuten sørge for god informasjon. Jeg har sittet i styret i et borettslag selv og selv frekke henvendelser ble besvart raskt, høflig og grundig. Endret 13. januar 2014 av Ellevill 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #25 Skrevet 13. januar 2014 Når alt dette er sagt: også en sliten styreleder plikter å være høflig. Istedenfor å være skarp kan man jo svare "det er ingenting nytt, jeg kontakte deg når det er". F.eks.Anonymous poster hash: f8c34...1e4 Ja, det var et slikt svar jeg forventet. Har forståelse for at enkelte kan være vanskelige. Jeg sender aldri epost til styreleder og spør om ting ellers, derfor jeg ikke forsto denne negative minen. Mine leieboere har sendt ham epost én gang, i forbindelse med utbygging som tok tid, der jeg hadde fått et feil anslag på hvor lang tid det skulle ta. De er et voksent par fra Frankrike i full jobb uten barn - veldig ordentlige og vennlige, litt sjenerte. Når det er noe de lurer på sender de først meg en epost, evt. trenger de hjelp til noe kontaktes mine foreldre. Jeg vet de er svært ryddige og ikke bringer noen noe besvær - min far er utleier i stor skala og sa jeg ikke kunne ha funnet bedre leieboere. Må nok være et herk med fyllefester og slikt fra enkelte beboere, men heldigvis er det ikke et problem fra min leilighet. Anonymous poster hash: e4bf6...e0d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #26 Skrevet 13. januar 2014 Jeg tror du har alt for høye forventninger TS, og at du var heldig med leiligheten / boligsameiet du eide tidligere. Jeg har bodd lenge i en relativ stor boligsammenslutning. Jeg har nesten aldri sett at det har vært kamp om å bli valgt inn til styret. Styret "tar seg" også usedvanlig godt betalt (det er alltid en gruppe som backer dem opp på generalforsamlingen), de gidder ikke å informere om planer, annet enn veldig store prosjekter, og de setter ut alt av arbeid til andre (dvs OBOS, OBOS-konglomoratet med OBOS forvaltning, tjener godt på slike som oss, og dette er ingen OBOS-borettslag!) Jeg har faktiskt mistenkt OBOS-selskapene å gi styret noen type personlig kick-back. Det verste er at OBOS som er en gammelt og profesjonell selskap, oppfører seg svært uprofesjonellt og boligsammenslutninger som dette, er en god melkeku for dem. De siste styrelederne har vært uprofesjonelle og arrogante, typiske gamle nerder som endelig har funnet en posisjon der de kan utøve makt. (Husker du Robert Stoltenberg i TV-serien Borettslaget?) Styret prioriterer oppgaver etter sitt eget forgodtbefinnende, og så får vi en overfladisk orientering ved hver generalforsamling. Men får å prøve med et konstruktivt forslag som ikke er nevnt; kan du ikke kontakte andre i styret i stedet for styrelederen? Anonymous poster hash: 99287...47d
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #27 Skrevet 13. januar 2014 får -> * for Men for å prøve med et konstruktivt forslag som ikke er nevnt; kan du ikke kontakte andre i styret i stedet for styrelederen? Anonymous poster hash: 99287...47d
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #28 Skrevet 14. januar 2014 Min erfaring tidligere er at styret stedene jeg har bodd har opptrådt profesjonelt og gjort jobben sin, selv med dårlig kompensasjon. Nå har vi bodd et nytt sted i 3 år, og det styret vi har her fungerer som et enkeltmannsløp med to diltende etter. Det har eskalert nå det siste halvannet året, og nå står styret for fall. Vi er et lite borettslag, men når 30 av 39 er misfornøyd så sier det seg at noe er galt. Her får faktisk styret også godt betalt, styreformannen har 100 000 i året og de to andre 80 000. De jobber ikke så mye. Vi har slitt med problemer i forbindelse med utbygging av nabotomter. Her har styret vårt som eneste i området ikke ville støtte de beboerne som har vært plaget av dette (snakk om store brudd på loven ang støy, ødelagte ting mm). Fordi de selv bor på andre siden av området og ikke har vært plaget. Vi hadde naboer som stjal, forsøplet og laget kvalme generelt for alle på denne siden. De gjorde ingenting med saken, og svarte heller ikke på skriftlige klager fra flere beboere som var berørte. Heldigvis løste saken seg selv med at to av familiene flyttet, så nå er det ikke like ille. Men styret gjør fortsatt ingenting med de som er igjen. De svarer ikke på henvendelser de er pliktige til å svare på. Nekter å behandle skriftlige klager, velger å gjøre dem om til muntlige. Opplyser ikke om endringer som gjelder husleie, kabelanlegg, garasjeplasser, mm. Det toppet seg før siste generalforsamling da de ikke ga info i forkant om når det skulle være og med frist for å sende inn forslag. Vi fikk innkallelsen til generalforsamling 1 uke før, og eneste på agendaen var selvfølgelig regnskap og deres eget honorar. Siden den ene som satt i valgkomiteen hadde flyttet, så valgte de å ikke ha et nytt valg. Ergo fikk vi ikke lov til å ta opp noe annet. Det kunne vi ta på "beboermøte" som da ikke kan bestemme noe som helst. Det siste nå er økning på husleien med 15 % uten varsel og begrunnelse. Så nå er det sendt inn krav om ekstraordinær generalforsamling og hele styret vil bli kastet. De skal ha at de har styrt økonomien godt, men det er faktisk bare en del av den jobben de er valgt til å gjøre. Anonymous poster hash: 9ba45...d09
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2014 #29 Skrevet 14. januar 2014 Hjelpe meg, går det virkelig an? Men kunne dere ikke nektet møtet satt grunnet feil i innkallingen?
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #30 Skrevet 14. januar 2014 Min erfaring tidligere er at styret stedene jeg har bodd har opptrådt profesjonelt og gjort jobben sin, selv med dårlig kompensasjon. Nå har vi bodd et nytt sted i 3 år, og det styret vi har her fungerer som et enkeltmannsløp med to diltende etter. Det har eskalert nå det siste halvannet året, og nå står styret for fall. Vi er et lite borettslag, men når 30 av 39 er misfornøyd så sier det seg at noe er galt. Her får faktisk styret også godt betalt, styreformannen har 100 000 i året og de to andre 80 000. De jobber ikke så mye. Vi har slitt med problemer i forbindelse med utbygging av nabotomter. Her har styret vårt som eneste i området ikke ville støtte de beboerne som har vært plaget av dette (snakk om store brudd på loven ang støy, ødelagte ting mm). Fordi de selv bor på andre siden av området og ikke har vært plaget. Vi hadde naboer som stjal, forsøplet og laget kvalme generelt for alle på denne siden. De gjorde ingenting med saken, og svarte heller ikke på skriftlige klager fra flere beboere som var berørte. Heldigvis løste saken seg selv med at to av familiene flyttet, så nå er det ikke like ille. Men styret gjør fortsatt ingenting med de som er igjen. De svarer ikke på henvendelser de er pliktige til å svare på. Nekter å behandle skriftlige klager, velger å gjøre dem om til muntlige. Opplyser ikke om endringer som gjelder husleie, kabelanlegg, garasjeplasser, mm. Det toppet seg før siste generalforsamling da de ikke ga info i forkant om når det skulle være og med frist for å sende inn forslag. Vi fikk innkallelsen til generalforsamling 1 uke før, og eneste på agendaen var selvfølgelig regnskap og deres eget honorar. Siden den ene som satt i valgkomiteen hadde flyttet, så valgte de å ikke ha et nytt valg. Ergo fikk vi ikke lov til å ta opp noe annet. Det kunne vi ta på "beboermøte" som da ikke kan bestemme noe som helst. Det siste nå er økning på husleien med 15 % uten varsel og begrunnelse. Så nå er det sendt inn krav om ekstraordinær generalforsamling og hele styret vil bli kastet. De skal ha at de har styrt økonomien godt, men det er faktisk bare en del av den jobben de er valgt til å gjøre. Anonymous poster hash: 9ba45...d09 Dette er graverende at de ikke går etter boka. Dere har litt av en jobb å få nytt styre og ordna opp. Det er faktisk regler angående generalforsamling og hvordan man driver et borettslag. Er der dere ikke tilknyttet et boligbyggelag? Noen dessverre er mer opptatt av å få penger enn og gjøre noe. Anonymous poster hash: 2b5eb...017
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2015 #31 Skrevet 29. mai 2015 Advokat som selv bor i boliggården er god å ha som styreleder - da blir det orden i Sameiet! 👩💼👓Anonymous poster hash: 58407...29f
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2015 #32 Skrevet 30. mai 2015 Huff, å være styreledere er er skikkelig drittjobb. Samboeren er det og jeg sjal love deg at han får opp mit 15 Mail hver dag. Den kompensasjonen du får er bare latterlig. Det går så utrolig mye tid på å svare folk på Mail på spørsmål de burde vite på grunn av tidligere informasjon, eller som det er på vei informasjon om. I tillegg til dette er det en veldig utakknemlig jobb. Folk kontakter bare styreleder når de har noe å klage på. Nei huff, glad min samboer snart slutter...Anonymous poster hash: ccc99...6f8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå