Gå til innhold

Misliker styreleder i sameiet :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg eier en selveierleilighet i Oslo som jeg leier ut mens jeg bor i utlandet. Er 23 og student her.

Styreleder i sameiet er så utrolig lite hyggelig. Til tross for at referat fra møter skal sendes til alle (i posten) har jeg ikke mottatt det og måtte derfor henvende meg til forretningsfører og få ekstra kopi.

Han svarer ikke alltid på mail, i hvert fall ikke uten at man oppfølger (liker ikke å "mase" men må man så må man).

Jeg ba om detaljer ang. salg av loftet - det er solgt og alle måtte skrive under på dokumenter og sende inn - jeg hev meg rundt og gjorde det så raskt som mulig samt sendte med ekspress fra utlandet og fulgte opp med forretningsfører for å se at de hadde fått det. Inntekten fra salget skal delvis til vedlikehold og delvis fordeles mellom eierne og ingenting skjer før alle signaturene er levert og jeg vil jo ikke forsinke prosessen.

Jeg sendte ham en epost for å høre om det er noen flere detaljer ang. salget, stort sett ville jeg jo bare høre generelt om fremgangen, om alle signaturene er blitt samlet. Jeg måtte resende etter to uker ettersom han ikke svarte på eposten. Skriver alltid i en vennlig og høflig tone.

Nå får jeg et sint "NEI" i caps lock samt at "ingenting blir utbetalt før pengene er frigitt".

Det var jo ikke slik at jeg maste om penger - kunne selvsagt ikke være til stede på møtet og ville gjerne vite hva som foregikk. Vet ikke engang hva slags vedlikehold som skal gjøres, om de mangler flere underskrifter osv.

Blir litt oppgitt og frustrert over slike mennesker. Han er alltid uvennlig på epost og jeg aner ikke hvorfor. I tillegg er de godt kompensert i sameiet for arbeidet.

Måtte bare lufte ut. Andre med liknende opplevelser?

Anonymous poster hash: e4bf6...e0d
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å stille til valg selv eller sørge for at noen andre blir valgt til styreleder på neste årsmøte.

Anonymous poster hash: 0a29b...aa9
  • Liker 8
Skrevet

Bare å stille til valg selv eller sørge for at noen andre blir valgt til styreleder på neste årsmøte.

Kan naturligvis ikke fungere som styredeler fra utlandet. Men håper jeg kan få en liste over de som stiller neste gang og kan på et eller annet vis få gitt min stemme. Er bare det at han har vært en stund (siden før jeg kjøpte leil) og frykter det ikke blir noe nytt valg hvis ikke majoriteten vil det.

• Liker 3
Skrevet

Kan naturligvis ikke fungere som styredeler fra utlandet. Men håper jeg kan få en liste over de som stiller neste gang og kan på et eller annet vis få gitt min stemme. Er bare det at han har vært en stund (siden før jeg kjøpte leil) og frykter det ikke blir noe nytt valg hvis ikke majoriteten vil det.

Det er som regel mulig å gi en annen i sameiet fullmakt til å stemme for deg. Sjekk vedtektene.

• Liker 6
Skrevet

Du skal kunne sende noen på møtene som kan stemme for deg. Du må bare signere for det.

Anonymous poster hash: a1110...3bd

• Liker 5
Skrevet

Du skal kunne sende noen på møtene som kan stemme for deg. Du må bare signere for det.

Ja jeg tenker det. Kjenner ingen i sameiet som eier bolig men kan evt. sende leietaker eller spørre om jeg kan stemme via post (med underskrift og legitimasjon kopiert evt.).

Uansett, jeg nevnte det for en venninne og søster og de var enige om at han er uprofesjonell. Man skal jo føle seg trygg på å kontakte styredeler hvis man har spørsmål., og det gjør jeg absolutt ikke nå.

Skrevet

Du syns du skriver i en høflig og vennlig tone, det betyr ikke at det faktisk er tilfellet. Sitter selv i et verv der jeg mottar en del mail, og mange av dem er ufattelig frekke, uten at avsender selv innser dette. Hvis alle i sameiet maser om penger så forstår jeg godt at styreleder er irritert. Bor du ikke der kan du heller ikke forvente å få like god info, f.eks vil ofte ting informeres om via oppslag. Syns du høres vrien ut, detter er jo andre tråden du har laget om temaet uten å ta poenget.

Anonymous poster hash: dc9da...b16
  • Liker 6
Skrevet

Du syns du skriver i en høflig og vennlig tone, det betyr ikke at det faktisk er tilfellet. Sitter selv i et verv der jeg mottar en del mail, og mange av dem er ufattelig frekke, uten at avsender selv innser dette. Hvis alle i sameiet maser om penger så forstår jeg godt at styreleder er irritert. Bor du ikke der kan du heller ikke forvente å få like god info, f.eks vil ofte ting informeres om via oppslag. Syns du høres vrien ut, detter er jo andre tråden du har laget om temaet uten å ta poenget.

Anonymous poster hash: dc9da...b16

Jeg har ikke startet noen andre tråder om styreverv/ledere.

Kan si med sikkerhet at jeg ikke er uhøflig. Bemerker "takk for hjelpen" hvis jeg har fått svar, skriver vennlig hilsen, alt profesjonelt osv. Er vant til å skrive e-post og hvordan det gjøres høflig, så det er ikke tilfelle at jeg fremstår frekk.

Jeg spurte forøvrig kun om noen "detaljer ang. fremdriften" hvis han hadde det.

Synd hvis du opplever noen av i din bygning som frekke, men det er altså ikke tilfelle her. Jeg er klar over at jeg får mindre informasjon som ikke boende der, men minimum jeg skal motta er altså referat og dette har flere ganger uteblitt.

• Liker 4
Skrevet

Kan legge til at jeg har selvsagt ingen kontroll over hvor mange eposter styreleder mottar. Det skal heller ikke gå utover hver enkelt eier om styreleder er irritert på andre. Det naturlige - dersom alle stiller de samme spørsmålene - er å konkludere med at noe er uklart, og sende ut en felles mail med den nødvendige informasjonen.

• Liker 8
Skrevet

Gi en du stoler på fullmakt til å stille for deg, og så forsøker man å velge inn ny styreleder og evt. andre styremedlemmer. Det er den beste måten å gjøre slik på.

Ja, dessverre er det noen som ikke har peilig på kommunikasjon, å benytte caps lock i e-post er en uting i seg selv. Om det er løpende informasjonssaker, hvorfor i all verden tar h*n ikke og heller oppretter en felles e-post liste for alle beboerne og benytter den. Det er betydelig lettere enn å måtte svare på det samme spørsmålet om igjen for hver enkelt.

Å basere seg på utsendelse av referater på vanlig post er også helt håpløst. Hvorfor kan ikke styret sende dette per e-post eller legge det ut på et dertil egnet nettsted?

Anonymous poster hash: ef07b...4ae
  • Liker 3
Skrevet

Gi en du stoler på fullmakt til å stille for deg, og så forsøker man å velge inn ny styreleder og evt. andre styremedlemmer. Det er den beste måten å gjøre slik på.

Ja, dessverre er det noen som ikke har peilig på kommunikasjon, å benytte caps lock i e-post er en uting i seg selv. Om det er løpende informasjonssaker, hvorfor i all verden tar h*n ikke og heller oppretter en felles e-post liste for alle beboerne og benytter den. Det er betydelig lettere enn å måtte svare på det samme spørsmålet om igjen for hver enkelt.

Å basere seg på utsendelse av referater på vanlig post er også helt håpløst. Hvorfor kan ikke styret sende dette per e-post eller legge det ut på et dertil egnet nettsted?

Anonymous poster hash: ef07b...4ae

Takk for svar.

Jeg har også lurt på dette. Om flere henvender seg med samme spørsmål ville det naturlige være å sette sammen et dokument/en standardisert epost som sendes til alle.

Er heldigvis bare styreleder som er problematisk her. Forretningsfører er veldig profesjonell (og hyggelig) og har flere ganger "fylt inn" med informasjon styredeler ikke har opplyst om eller sendt ut, men det er selvsagt grenser for hvor mye jeg kan velge å kun forholde meg til henne ettersom hun er innhentet ekstern og ikke er en del av sameiet.

Skrevet

Tror ikke du aner hva det går i og være styreleder for borettslager eller selveierlag. Har selv vært i styret i mange år og du aner ikke hvor mange kan mase på mail av enkelte ting og forventer svar med en gang. Du er i utlandet og kan ikke forvente at sender deg info. Hørt med leietakerne om de har fått info i postkassen.

Anonymous poster hash: 2b5eb...017
  • Liker 5
Skrevet

Tror ikke du aner hva det går i og være styreleder for borettslager eller selveierlag. Har selv vært i styret i mange år og du aner ikke hvor mange kan mase på mail av enkelte ting og forventer svar med en gang. Du er i utlandet og kan ikke forvente at sender deg info. Hørt med leietakerne om de har fått info i postkassen.

Anonymous poster hash: 2b5eb...017

Jeg forventer ikke svar "med en gang". Men når det går flere uker uten svar, vil jeg gå utifra at vedkommende har glemt eller forkastet det. Om jeg så forhører meg på nytt, gjør jeg det i en vennlig tone uten å fremstå som at jeg "maser" eller plasserer skyld.

Det er klart det er krevende å være styreleder til tider, men det er også en valgfri rolle og en rolle som er kompensert. I vårt sameie ble det også besluttet å heve deres lønn ved forrige møte.

Dersom man er tidspresset og ikke kan gi svar med en gang, er det vanlig å informere om dette, kort og konsist. Jeg forholder meg til mye press og stressede mennesker selv via jobb, og det er aldri en unnskyldning for å være frekk eller uprofesjonell.

• Liker 3
Skrevet

Å ta jobben som styreleder i et sameie eller borettslag er jo ikke en veldig ettertraktet jobb.

Som regel er alle glade for den ene som gidder å ta jobben, og benkeforslag er heller uvanlig.

Ikke ta inn over deg hvordan styrelederen svarer.

Du kan bare kontrollere din side av kommunikasjonen, og sørg for at du opptrer høflig og korrekt.

Om styreleder får deg opp i halsen, så vil han være i stand til å gjøre livet mye mer komplisert for deg.

Du er definitivt ikke tjent med det.

• Liker 3
Skrevet

Å ta jobben som styreleder i et sameie eller borettslag er jo ikke en veldig ettertraktet jobb.

Som regel er alle glade for den ene som gidder å ta jobben, og benkeforslag er heller uvanlig.

Ikke ta inn over deg hvordan styrelederen svarer.

Du kan bare kontrollere din side av kommunikasjonen, og sørg for at du opptrer høflig og korrekt.

Om styreleder får deg opp i halsen, så vil han være i stand til å gjøre livet mye mer komplisert for deg.

Du er definitivt ikke tjent med det.

Jeg opptrer naturligvis veldig høflig og lar det ikke vises på noen måte at jeg er irritert. Er ikke interessert i krangel eller sure miner. Nettopp derfor jeg reagerer på dette - har god kontakt med alle andre (leietakere, beboere, forretningsfører) og er ikke en som lager dårlig stemning, klager eller er frekk.

Nå er det vel forskjellig fra sameie til sameie men her er som sagt styreleder ganske godt kompensert og jeg har ikke inntrykk av at det har vært noen "påtvungen" stilling.

Forrige leilighet jeg eide (sammen med min søster), var det det samme, og det måtte alltid være avstemning fordi flere meldte seg. Har begge ganger fått inntrykk av at vedkommende liker å være "sjefen" og styre og stelle, uten nødvendigvis å være særlig kompetent innen administrasjon.

Forhåpentligvis kan det endres denne våren.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du fokuserer mye på det at styreleder er "kompensert" som du kaller det. Går ut fra du mener styrehonorar.

Jeg er styreleder i et lite borettslag, heldigvis med få og stabile beboere. Men det er likevel ganske mye mer arbeid enn de fleste tror. Hvis jeg deler styrehonoraret på antall timer jeg nedlegger i dette frivillige vervet så blir det ikke rare timelønnen. Likevel hender det at misfornøyde beboere kan slenge kommentarer om at "jeg får jo betalt for det" hvis jeg skulle være så uheldig å si fra om noe til enkelte av dem.

Kompensasjonen som du kaller det, er også for ansvaret man har ved å være med i styret. Som styreleder er jeg faktisk ansvarlig (også økonomisk, ja) for avgjørelser jeg tar.

"Velkommen i styret," pleier jeg å si til de som skal klage på alt mulig hele tiden (sier ikke at du er en sånn, altså, men du bor ikke i laget ditt og må derfor finne deg i å stille i andre rekke når det gis informasjon, tror jeg).

Anonymous poster hash: 0608d...131
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes du fokuserer mye på det at styreleder er "kompensert" som du kaller det. Går ut fra du mener styrehonorar.

Jeg er styreleder i et lite borettslag, heldigvis med få og stabile beboere. Men det er likevel ganske mye mer arbeid enn de fleste tror. Hvis jeg deler styrehonoraret på antall timer jeg nedlegger i dette frivillige vervet så blir det ikke rare timelønnen. Likevel hender det at misfornøyde beboere kan slenge kommentarer om at "jeg får jo betalt for det" hvis jeg skulle være så uheldig å si fra om noe til enkelte av dem.

Kompensasjonen som du kaller det, er også for ansvaret man har ved å være med i styret. Som styreleder er jeg faktisk ansvarlig (også økonomisk, ja) for avgjørelser jeg tar.

"Velkommen i styret," pleier jeg å si til de som skal klage på alt mulig hele tiden (sier ikke at du er en sånn, altså, men du bor ikke i laget ditt og må derfor finne deg i å stille i andre rekke når det gis informasjon, tror jeg).

Anonymous poster hash: 0608d...131

Jeg forstår at det ikke er den store timelønnen :)

Grunnen til at jeg poengterer kompensasjon (selv om det er vanlig overalt) er rett og slett fordi enkelte tidligere her har uttrykket seg som om det var et offer de gjorde for alle andre, når jeg har bevitnet flere ganger at enkelte kjemper med nebb og klør for stillingen. Samt, som sagt, at honorarene i mitt sameie har vært økt to ganger og det har vært fokus på at det direkte skal reflektere arbeidet lagt inn.

Dette varierer nok fra sameie til sameie, men det er i hvert fall grunn til å tro at det er ganske 'fair' belønning der jeg eier leilighet.

Når det gjelder informasjon, så er det naturlig at jeg ikke får med meg postere som henger i gangen og slikt. Men så lenge man har et skikkelig styre så er det naturlig at beskjeder som gjelder eiere i bygget går ut elektronisk. Dette gjelder jo ikke bare meg, men alle andre som leier ut, eller som evt. har en sekundærbolig, er på ferie, pusser opp og bor borte - eller hva det skulle være.

Et velfungerende styre har som regel en mailingliste. Jeg vet at det ikke er lagt post eller notiser i selve leiligheten heller, ettersom leietakerne mine informerer meg om all innkommende post.

Alt jeg egentlig forventer er å motta viktige beskjeder (via post eller e-post) samt referat fra møter, hvilket de faktisk skal sende til alle, uansett (dette er jo en oppsummering fra møtet både for de som har vært der og de som ikke har det - hvis ikke ville det ikke vært nødvendig overhodet). Har fått bekreftet at dette skal sendes ut, så det er faktisk en feil fra styreleders side når det ikke har blitt det.

Jeg har vært i styre selv i en tidligere leilighet, der søsteren min var styreleder (og jeg til tider hjalp henne), så jeg er ikke helt "utenfor" hva angår arbeidsoppgaver.

Mener uansett at evt. arbeidsmengde ikke er noen unnskyldning for å hverken unngå kontakt eller være frekk og uprofesjonell i tilbakemeldinger.

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg tenker det. Kjenner ingen i sameiet som eier bolig men kan evt. sende leietaker eller spørre om jeg kan stemme via post (med underskrift og legitimasjon kopiert evt.). Uansett, jeg nevnte det for en venninne og søster og de var enige om at han er uprofesjonell. Man skal jo føle seg trygg på å kontakte styredeler hvis man har spørsmål., og det gjør jeg absolutt ikke nå. Anonymous poster hash: e4bf6...e0d

Du kan sende hvem du vil; mor, venn, advokat, nabo, dama på Rimi. Vanligvis ligger det en fullmaktsblankett sammen med innkallelsen, men hvis det ikke gjør det er det ikke værre enn å skrive en fullmakt selv. Du kan også stemme skriftlig, jeg ville da kontaktet foretningsfører ettersom du har bedre kjemi med vedkommende.

Skrevet

Du kan sende hvem du vil; mor, venn, advokat, nabo, dama på Rimi. Vanligvis ligger det en fullmaktsblankett sammen med innkallelsen, men hvis det ikke gjør det er det ikke værre enn å skrive en fullmakt selv. Du kan også stemme skriftlig, jeg ville da kontaktet foretningsfører ettersom du har bedre kjemi med vedkommende.

Mottar aldri innkallelse, men iom. at generalmøte bør være samme tid som ifjor skal jeg sende forretningsfører en epost og spørre om jeg kan få se liste over hvem som evt. stiller og om jeg kan sende stemme skriftlig til henne.

Takk for hjelp :)

Skrevet

Det er faktisk intet krav om å sende ut referat fra styremøter, kun etter generalforsamling.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...