Gå til innhold

Shampo for hodebunnsproblemer


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Min kjære sliter med hodebunnen; han blir fort veldig før, og har vekslende problemer med enten flassete flekker og et kviseliknende utslett, mest i hårfestet bak. Fungoral hjelper tildels, men jeg vil gjerne få tak i en shampo til daglig bruk som funker mot tørr og irritert hodebunn. Jeg må ellers nevne at han er veldig tørr i huden, og tildels plaget av eksem (som han behandler med reseptbelagte midler).

Den eneste shampoen jeg kjenner til, er Kerastase Dermocalm, men finnes det andre (fra frisør) som er bra???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Butterflygirl

Jeg er også plaget med lignende problemer. Men jeg har fet hud. Jeg har prøvd Head and Shoulders for tørr hodebunn, den grønnblå. Men den hjalp meg ikke så mye. Så nå bruker jeg Head and Shoulders for fet hår. Hvis ikke samboern din har prøvd den for tørr hodebunn, så kanskje prøve den? Ellers så har jeg ikke flere på lageret.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Takk for tips, men jeg er litt skeptisk til H&S, det er ganske sterke saker. Vet du hva den inneholder? Er det et virkestoff med sink? Isåfall har KMS en shampo som skal hjelpe, OG være mild mot håret. Plagsomt, selv om det ikke er farlig. Jeg bekymrer meg nok mer enn han gjør selv, siden det ikke vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med en shampo fra Vichy, selges på apoteket. De har en shampo for "vanskelig" hodebunn. Den finnes i to varianter, en for tørt hår og en for fett hår, og begge er på grønn/hvite flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuddly

Min samboer har tørr hodebunnflass, og har, med godt resultat, brukt Nautrogena TGel.

Liten flaske med brunt innhold, kjøpt på Vita, men den finnes sikkert andre steder også, feks. apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Vichy høres bra ut; det er et merke jeg har gode erfaringer med selv. Jeg skal sende ham på apoteket (eller sikkert bedre: gå dit selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll

Matrix har en god shampo for tørr hodebunn, men jeg ville spurt frisøren - i og med at han også har litt utslett.

Kan det forresten være shampoen han bruker nå som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuddly

Men det var det utslettet da...

Farger han håret eller bruker stylingprod.?

Kan jo være en allergisk reaksjon :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett hørt med frisøren. Sliter med tørr hodebunn selv, og brukte en flasshampoo fra frisøren en tid tilbake. Husker dessverre ikke hva den heter nå...

Det ble ikke helt bra, men en del bedre. I tillegg går det an å ta hodebunnskur. Å bruke shampoo fra dagligvarebutikkene er visst en veldig dårlig idé hvis du har tørr hodebunn. De etterlater flere "rester" av et eller annet slag enn hva frisørshampooene gjør, som bidrar til å tørke ut hodebunnen enda mer. Det har jeg merket stor forskjell på selv. Jeg synes KMS er en bra serie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Han sliter generelt med huden, men hudlegen han var hos gav bare resept på sterke saker, og ville ha masse penger. Ikke akkurat slik man får tiltro til legene av.

@My: han farger ikke håret, men bruker en paste fra Renati(?) som han kjøper hos frisøren. Han har brukt andre ting før, så jeg tror ikke den er problemet.

Tror de selger Wella der han går (har ennå ikke klart å overtale ham til å gå dit jeg går). Skal høre med MIN frisør når jeg skal dit, kanskje hun har noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Han kan prøve å skylle håret et par ganger i uka med mildt eddikvann(2ss 7% pr liter vann).

På meg hjelper det bedre mot tørr og sår hodebunn enn fungoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Kerastase har et nattserum mot irritert hodebunn som er det nærmeste jeg har kommet noe vidunderprodukt. Dryppes i hodebunnen og smøres godt inn om kvelden og virker over natten. Gjør ikke håret fett eller klissete, så kan godt sitte i til en vasker håret neste gang. På min hodebunn har dette gjort underverker.

Produktet heter Dermo-calm Noctocalm og finnes på LF, men er like billig hos frisøren hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Der kom Kerastase igjen... Tipper jeg ender opp med å kjøpe det til ham, og holde kjeft om prisen. Jeg må høre ang. Noctocalm, kanskje det kan hjelpe. Husker du prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie
Der kom Kerastase igjen... Tipper jeg ender opp med å kjøpe det til ham' date=' og holde kjeft om prisen. Jeg må høre ang. Noctocalm, kanskje det kan hjelpe. Husker du prisen?[/quote']

Mellom 150 og 200 et sted, husker ikke nøyaktig. Den er hvertfall det absolutt beste jeg har prøvd mot min til tider meget stressede og irriterte hodebunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn hadde veldig mye flass for noen år siden, og jeg ble anbefalt av en venninne å prøve anti dandruff shampoen til VOLARE. Den viste seg å ha en utrolig god effekt, og tro det eller ei; etter bare 1-2 ukers bruk var han kvitt flassen! Han brukte shampoen ett års tid etterpå, en flaske eller tre (husker ikke, men den er i alle fall veldig drøy) før han etterhvert gikk over til vanlig shampo. Problemet har heller ikke kommet tilbake!

Nå oppdaget jeg her i går at mellomstemann har fått flass, og jeg skal få tak i denne shampoen igjen, helt garantert! Den selges kun gjennom homeparties, og koster et par hundre kroner - som en vanlig dyr frisørshampo, men den er verdt hver krone!

Shampoen skal visstnok også kunne smøres direkte i hodebunn/panne f.eks. ved psoriasis og hudutslett, men uten at jeg kan si jeg har prøvd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære har psoriasis i hodebunnen, og er veldig fornøyd med Redken Solve AntiDandruff Shampoo. Kjøper den på Adam & Eva, men det er mulig de har den på Smart Club (fant nemlig "min" Redken-shampoo der). Han gikk over til en annen noen uker og begynte å flasse igjen. Det har han aldri gjort så lenge han brukte Redken-shampooen. Så nå er han tilbake på Redken, siden den fungerer veldig bra!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Niniel

Jeg anbefaler Eucerin med Karbamid (igjen)! Den har tatt bort min kløende og røde (med små sår noen ganger) hodebunn bedre enn noen flasshampo jeg har prøvd. Den heter Eucerin Washlotion (med Karbamid), og kan brukes over hele kroppen + håret. Kjøpes på apoteket. Inneholder hverken farge eller parfyme, og er spesielt beregnet for tørr hud. Jeg siterer fra www.eucerin.no :

Eucerin® Dry Skin er en serie rense- og pleieprodukter, som passer for alle med tørr og svært tørr hud - også for psoriatikere, atopikere og diabetikere. Produktene inneholder fuktighetsbindende karbamid, har en pH-verdi nær hudens egen og høyteknologiske emulsjoner uten natriumklorid. Dette gjør at de gir effektiv lindring og en god kosmetisk følelse, med svært lav risiko for negative bivirkninger, som svie. Alle Eucerin Dry Skin-produktene har bevist effekt og hudvennlighet i kliniske studier - også på syk hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kerastace Dermocalm er veldig god synes jeg... Wella SP har en for sensibel hodebunn. Den fungerte greit for hodebunnen, men jeg synes den gir for lite til håret.

Ellers så har man Biojoba fra Joico. Jeg har ikke prøvd den selv, men fått den anbefalt. Dette er riktignok for meg - jeg har ikke så store problemer som typen din tror jeg.

Frisører har aldri anbefalt anti-flass-shampoer til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Problemet er at det er mer som eksem enn som flass, det er veldig rødt og hissig, men klør merkelig nok ikke. Niniel, den karbamidsaken hørtes interessant ut; karbamid binder fuktighet i huden, og Eucerin har bra produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niniel

Ja, prøv den! De har fuktighetskrem også, kanskje han kan smøre den i hodebunnen om kvelden? Etter han har blitt litt bedre da, for den skal visst ikke brukes på hud som har sår. (selv om jeg gjorde det, og hadde ikke vondt av det så vidt jeg vet.. )

Uansett så koster den ikke så mye - mellom 100 og 150 kr - og hjelper den ikke på hodebunnen så er det en veldig god dusjsåpe/intimvask, så du taper ikke noe på å kjøpe den :) Du kan lese veldig mye mer om denne serien på www.eucerin.no bl.a om tester som er foretatt, og om hvordan huden fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...