Gå til innhold

Noen som har født hjemme?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg må bare tilføye en ting. Selv om man føder på sykehus, så betyr ikke det at man får hjelp på sekundet dersom noe skulle skje. Det er mange sykehus med fødeavdeling som IKKE har lege på vakt om natten. Så dersom noe skulle skje med en fødsel midt på natten, så må lege tilkalles. Dvs. han må vekkes, han må stå opp og kjøre til sykehuset.

Jeg har selv en venninne som opplevde at sønnen satt seg fast på vei ut. Hun ble da liggende i èn time før legen kom. Ved hjemmefødsel tar det trolig ikke mer enn en time å få hjelp...

Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Phair

Måtte? Hva mener du? Du tror da vel ikke det er straffbart eller noe å føde uten jordmor tilstede? :ler:

Da mener jeg det er enda mer uansvarlig å føde hjemme. En jordmor er ikke utdannet lege vel og merke, men har opplevd nok situasjoner hvor hun vet hva som må gjøres og er i bedre stand enn mor og far til å bedømme situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg det er enda mer uansvarlig å føde hjemme. En jordmor er ikke utdannet lege vel og merke, men har opplevd nok situasjoner hvor hun vet hva som må gjøres og er i bedre stand enn mor og far til å bedømme situasjonen.

Utolig hvor stor tiltro folk har til mennesker i visse profesjoner. Jeg har vært borti mange jordmødre. Noen har vært dyktige, mens andre ville jeg ikke hatt i mils nærhet ved en fødsel rett og slett fordi de ikke har hatt peiling på hva de har drevet med. For meg er ikke jordmor/lege alfa og omega ved en fødsel. Jordmødre er ikke en slags guder som er livsnødvendige ved fødsler, de er mennnesker som oss, men med litt mer kunnskap på enkelte felter en den jevne kvinne og mann, men det fine med kunnskap er at den kan hvem som helst tilegne seg...

I tillegg har jeg en utrolig stor fordel framfor jordmødrene når jeg føder. Jeg kjenner hva som skjer i kroppen min, det gjør ikke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair

Asterix, hvis du leser innleget mitt en gang til så vil se at jeg ikke fremstiller jordmødre hverken som leger eller guder. Men å ikke vedkjenne at de aller fleste jordmødre vet hva de driver med og har kunnskap til hva som skjer under en fødsel finner jeg en smule arrogant. Står ved mitt, så lenge man vet at ingen fødsel er "sikre", så er det for meg innlysende å føde på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patricia,du bør nok også lese mitt innlegg en gang til siden du ikke har forstått at det jeg sier er at man godt kan ha kunnskapen selv om man ikke har tittelen jordmor og man kan godt mangle kunnskapen selv med tittelen.

Jeg har født både med og uten jordmor og fødslene uten var definitivt de beste og minst stressende. For deg er det innlysende med jordmor tilstede når du føder, for meg er det ikke det. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo godt at vi har en "dommer" her på forumet som kan avgjøre hva som er tåpelig og ikke...

Skulle tilføyd at det virker tåpelig på meg. Det var det jeg mente. Hvis man mener at risikoen er stor for at pappaen krasjer på veien, er jeg enig i at det er tryggere å holde seg hjemme, men herre gud, da... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle tilføyd at det virker tåpelig på meg. Det var det jeg mente. Hvis man mener at risikoen er stor for at pappaen krasjer på veien, er jeg enig i at det er tryggere å holde seg hjemme, men herre gud, da... :-?

Nå er ikke jeg kristen, så det er nok derfor jeg ikke skjønner hva Gud har i denne saken å gjøre?

For friske kvinner med normale sv.skap er det faktisk generelt tryggere å føde hjemme enn på sykehus. Og det har ikke noe med trafikkfarer å gjøre.

Men siden det nå er den delen du har hengt deg opp i så er det den generelle holdningen at det er livsnødvendig for enhver pris å komme seg til sykhus for å føde som gjør at det faktisk skjer mange trafikkulykker på veien til sykehuset. Jeg hadde en gang for noen år siden en statistikk på dette, finner den dessverre ikke nå, men det er i hvertfall ikke så lenge siden dette skjedde: http://www.smh.com.au/articles/2004/04/16/...2055633204.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er vanskelig å finne statistikk på hvor mange som krasjer på vei til fødestuen, men akkurat denne påstanden må du underbygge, noe som ikke burde være så vanskelig.

Hvis det er sant, da.

For friske kvinner med normale sv.skap er det faktisk generelt tryggere å føde hjemme enn på sykehus.

Men men, når man påberoper seg å inneha mer kunnskap enn de med 7 års utdanning og x antall års praksis synes du kanskje det holder med din ekspertuttalelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye data på dette og et kjapt søk på Internett vil kunne gi deg haugevis med info, men tar med denne siden den er fra et "Tidsskrift for Den Norske Legeforening":

Olsen O.

Afdeling for Social Medicin, Kobenhavns Universitet

[Home delivery and scientific reasoning]. [Norwegian] Source Tidsskrift for Den Norske Laegeforening. 114(30):3655-7, 1994 Dec 10.

Doctors commonly assume that it is safer for all women to give birth in hospital rather than at home. Nevertheless, all statistical comparisons relevant to Nordic women today show that for healthy pregnant women it is at least as safe to give birth at home--and perhaps even safer. Furthermore, many randomised clinical trials consistently show that several of the elements which characterize home births make the births proceed much easier. The question is raised, in what ways it is possible to convince obstetricians that they should base their judgements and advice regarding place of birth on empirical evidence rather than on "well established" but pre-scientific dog-mas.

Og ellers med tanke på problemene knyttet til smitte og sykehusinfeksjoner er ikke sykehus det mest egnede stedet for nyfødte barn og barselkvinner, eller andre friske mennesker for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Jeg tror det er stor forskjell på å føde hjemme med nr en og med senere barn. Med nr en fikk jeg panikk for hver ting som skjedde, var skikkelig usikker og trengte jordmora da faren var enda mer skrekkslagen enn meg. (og dette er ting man ikke vet om på forhånd, hvordan en fødsel virkelig er, hvordan du vil reagere og hvordan mannen vil reagere). Med fødsel nr to var jeg sikker på meg selv, jeg viste hva som skulle skje og turte også gi utrykk for hva jeg ønsket.

jeg tror nok ikke jeg ville født hjemme med nr en, muligens ikke med nr to heller, men vis jeg får like mange barn som asterix skal jeg virkelig vurdere det. For da kan man virkelig det å fø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart anbefale deg og planlegge en hjemmefødsel.

Min første fødsel fødte jeg på sykehus, da man anbefalte at man gjorde det første gang.

Andre gang, valgte jeg så bevist at jeg ville føde hjemme. Jeg fortalte det til min jordmor, ved første besøk. Og hun var helt med på tanken.

Her i Danmark, kan man leie et fødekar, gjennom en forening som heter foreldre og fødsel. Man kan bruke et normalt badekar, et basseng (oppblåsbart, som får plass og ikke lekker inne på badet/stuen eller soverommet, hvor man vil føde).

Min andre fødsel endte tilslut på sykehuset, da min fødsel gikk i stå. Etter 2 timer med presseveer. Så jeg måtte avsted for å få vedrop. Men jeg ville ikke ha vært uten den tiden hjemme, og den roen det er. Jeg hadde 2 jordmødre (her skal sykehusene sende minst 1 jordmor ut, når det er hjemmefødsel) for meg selv, og det var godt. Fødekaret, var jeg også glad for, det varme vannet linderer en god del.

Til dere som er negative ovenfor hjemmefødsel. Jordmoren som er tilstedet, forteller om man bør overveie og ta inn på sykehuset. Hvis hun synes at det er på tide, med hensyn til både barnet og deg. Hun tar beslutningen lenge før det er noe alvorlig. Jeg hadde selv valget ved å fortsette hjemme, eller ta avsted. Men valgte det siste, da jeg ikke hadde noen krefter igjen. Man får heller ikke lov til å føde hjemme, hvis de på forhånd kan se en risiko angående en hjemmefødsel. Hvis man ser på Nederland, der føder nesten alle hjemme. Jeg mener det er snakk om 70% av alle fødslene som foregår hjemme.

De som vil kan lese min fødselsberetning på min hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mer avslappende og føde hjemme, og jeg ville gjerne gjort det, men tar ikke sjansen. Det er jo bare og reise på sykehuset og føde og reise hjem igjen etter noen timer hvis man vil og alt er greit. Med tredje mann reiste jeg hjem dagen etter. Det var så deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mer avslappende og føde hjemme' date=' og jeg ville gjerne gjort det, men tar ikke sjansen. Det er jo bare og reise på sykehuset og føde og reise hjem igjen etter noen timer hvis man vil og alt er greit. Med tredje mann reiste jeg hjem dagen etter. Det var så deilig.[/quote']

Dette er noe jeg også ønsker å gjennomføre hvis vi skal ha flere barn.

Med 1 time til nærmeste fødeavdeling er jeg ikke komfortabel med tanken på å føde hjemme, men kan godt tenke meg å reise hjem i lag med mannen min om alt går bra under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...