Gå til innhold

Føder igjen ikke så lenge etter mammaperm - hva får jeg da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med to barn, yngste fyller ett år i begynnelsen av august og jeg skal ha perm frem til da. Men så er jeg gravid og har termin i slutten av september, og lurer på om jeg får foreldrepenger igjen da? Eller får jeg bare engangsstønad fordi jeg ikke har tjent opp nok. Noen som vet?

Anonymous poster hash: 373bb...806
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du opparbeider deg rett til nye foreldrepenger når du har foreldrepenger så da vil du få foreldrepenger også i neste permisjon. Om du ikke kommer deg ut i jobb mellom permisjonene er det det du har i første permisjon som blir grunnlaget for neste permisjon - velger du 80% dekningsgrad i begge permisjonene vil du altså få 80% av 80% i permisjon nummer 2..

Husk at du mister i utgangspunktet stønader som enslig forsørger når neste barn fødes, dersom du er alene om omsorgen også for neste barn så må du søke om stønader pånytt.....

Anonymous poster hash: 54016...2e6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du mister i utgangspunktet stønader som enslig forsørger når neste barn fødes, dersom du er alene om omsorgen også for neste barn så må du søke om stønader pånytt.....

Jepp, du må huske på å søke på nytt, minst 12 uker før termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, takk for opplysningen om at jeg må søke på nytt, for det visste jeg ikke.

Blir lite penger med 80% av 80 %, men det skal vel gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barna forskjellige fedre? Anonymous poster hash: da063...5e9

Ja, de har det. Har det noe å si for hvor nye penger jeg får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du alenemor med 3 barn som har 3 forskjellige fedre?

Anonymous poster hash: 1d46a...506

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har snart 3 barn med ulike fedre?

Anonymous poster hash: da063...5e9
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mottar stønad som enslig forsørger (overgangsstønad og/eller stønad til barnetilsyn) så har det noe å si, ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Hvis 80% av 80% blir lite, så anbefaller jeg å vurdere 100% av 80% denne ganger. Tiden blir kortere, men økonomisk sett, så vinner du på å ta resten som ulønnet permisjon, eller skaffe barnepass og begynne å jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at de har strammet kraftig inn på ordningen med overgangsstønad. Du vil ikke få nye 3 år når du søker, du kan få totalt tre år og fram til du har rett på barnehageplass med siste barnet... Perioder du har hatt stønad tidligere teller altså med.... Du gjør lurt i å bruke tiden fremover godt for du står uten overgangsstønad om en stund (sjekk med nav om du lurer på hvor mye du har brukt) og da må du klare deg på egne ben....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå at de har strammet kraftig inn på ordningen med overgangsstønad. Du vil ikke få nye 3 år når du søker, du kan få totalt tre år og fram til du har rett på barnehageplass med siste barnet... Perioder du har hatt stønad tidligere teller altså med.... Du gjør lurt i å bruke tiden fremover godt for du står uten overgangsstønad om en stund (sjekk med nav om du lurer på hvor mye du har brukt) og da må du klare deg på egne ben....

Ikke engang tre år. Så snart minste barn har rett til barnehage, spiller ingen rolle om man søker om plass eller ikke, mister man OS. Men man kan få 2 år til dersom man er under nødvendig utdanning. Dette kan forlenges med enda ett år dersom man har flere barn.

Anonymous poster hash: 0ac81...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har brukt alle de 3 årene før neste barn blir født, fortsetter 3 års perioden (så sant vilkårene fortsatt er oppfylt). Når disse 3 årene så er oppbrukt, og yngste barn ikke har rett på barnehageplass etter barnehageloven, kan man få utvidet stønadstiden til barnet har rett på barnehageplass.

Tidligere var det 3 nye år for hvert barn. Man så mange perfekt "timede" graviditeter på den tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt behov for overgangsstønad før, har en jobb som jeg kan gå tilbake til. Det jeg var interessert i, var hvordan det blir med mammaperm. Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg ikke vil jobbe, men jeg kan jo ikke overlate ungen til noen andre med en gang den er født. Skjønner ikke hvorfor dere antar ting dere ikke vet noe om...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...