Gå til innhold

Lettstelt staude/plante i bed med bark.


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vi har en lav mur i hagen med en skrådning over.

Nå har vi lagt på barkduk og bark der for å stoppe ugresset :-?

Men det ser jo ikke akkurat frodig ut, da...

Derfor har jeg skumle planer om å sette ned noen stauder der, slik at det blir litt mindre bark og litt mer farge.

Nå trenger jeg altså tips til frodige og gjerne lettstelte stauder/planter.

Det er ikke nødvendig med store blomster, men LITT farge bør det være.

De må tåle både sol og skygge og helst ikke kreve for mye stell.

Vil veldig gjerne ha noe som kryper langs bakken, men det er ikke noe krav. Jeg vil ikke ha noe som vokser ekstemt sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Veldig enkelt, veldig voksevillig; krypfredløs. Samme som fagerfredløs, bare at de kryper bortover bakken istedet for å vokse oppover. Pass bare på at du ikke får de i plenen, for da er de noe herk å bli kvitt.

Krypfredløs

Ellers kan du jo plante gravmyrt som er vintergrønn, og som det kommer lilla blomster på. Kjempefin sammen med humleblomster som vokser i høyden, men ikke så veldig høyt og som det kommer oransje blomster på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :-)

Må nok ut og sjekke hva jeg finner på gartneriene.

Fredløs er jo flott, men har bare sett den typen som vokser i høyden.

Visste ikke at den kunne krype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skråning med bark........... Har plantet en del busker der også, spirea og duft-sjasmin - samt mye forskjellige stauder.

Stauder er stort sett lette å stelle - klippe ned på høst/vår - og så klarer de seg sjøl..........

Med barkduk og bark har du jo gjort grunnarbeidet for å slippe ugress-luking også. Jeg brukte aviser under barken jeg - og det har også funket veldig bra. Noen få ugress stikker opp her og der - med de sitter så løst i bakken (p.g.a. avisene) at de er enkle å nappe opp.

Anbefaler deg å oppsøke gartneren for å få noen tips. Også anbefaler jeg at du planter i grupper........ ikke èn og èn. Det "gjør seg" mye bedre å gruppere blomstene. Synes jeg hvertfall :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er jo å overtale sjarmøren jeg bor sammen med til å plante noe som helst.

Han vil ikke ha planter, han.. bare bark.

:roll:

Sist vi snakket om det fikk begge vondt i hodet og han spurte om det vare farger på stauder og ba meg om å kjøpe den "ferdige" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...