Gå til innhold

Er du for eller mot jakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jakt trengs i Norge. Det er mange dyrearter det er for mye av, og om ikke bestandene holdes ved et stabilt nivå oppnår det haugevis med problemer.

Er du glad i flått og skabb?

Siden du er så glad i dyr så går jeg utifra at du ikke vil at fuglearter skal dø ut- men det gjør de om vi ikke forhindrer at mink, mår, og rev spiser alt av reir de kommer over.. ;)

Da dør de ut av naturlige årsaker. Noe som er bedre enn at mennesker skyter og flår de for underholdning og KLÆR (!)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig i mot. Hvorfor? Fordi jeg er veldig glad i dyr og mener de har like mye rett til å leve som oss.

Det kan så være, men jakter man ikke i det hele tatt blir bestanden etterhvert så stor at dyrene dør av sult eller sykdom. Er det en bedre måte å dø på?

Skrevet

Det kan så være, men jakter man ikke i det hele tatt blir bestanden etterhvert så stor at dyrene dør av sult eller sykdom. Er det en bedre måte å dø på?

Folk må da få lov til å jakte så mye de vil. SPørsmålet er hva vi mener om det. Og jeg mener at det er helt forjævlig og jeg hadde ikke klart å ta livet av et annet vesen. Jeg forstår heller ikke hvordan folk har samvittighet nok til det.

Gjest bustyvel
Skrevet

For, selvsagt. Uten jakt ville det vært altfor mange individer i enkelte bestander, og de ville ha dødd av sykdommer (naturens måte å regulere bestanden på) - ergo bedre at de drepes humant. Og så er jo ingenting så godt som skikkelig viltkjøtt, mmm! Glad jeg bor under samme tak som en jeger med sans for godt kjøtt!

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Da dør de ut av naturlige årsaker. Noe som er bedre enn at mennesker skyter og flår de for underholdning og KLÆR (!)

Men det er da naturlig for mennesker å spise kjøtt også. Så da dør de av "naturlige årsaker". Det er ikke for underholdning de fleste jakter i Norge. Det er for å spise dyret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk må da få lov til å jakte så mye de vil. SPørsmålet er hva vi mener om det. Og jeg mener at det er helt forjævlig og jeg hadde ikke klart å ta livet av et annet vesen. Jeg forstår heller ikke hvordan folk har samvittighet nok til det.

Sikkert full av myggstikk om sommeren, du da. Myggen må jo få lov å suge blod, det er jo den måte å leve på. Skal godt gjøres å fjerne en sugende mygg fra huden uten å klapse den.

Anonymous poster hash: 3ba77...0fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg vil heller ha jakt enn produksjonen vi har av dyr på gårder i dag. når man jakter får dyrene gå fritt, helt til de ikke er mer. mens i feks kyllingproduksjonen blir de stappa inn i små rom å blir ikke behandle på en fin måte i det hele tatt.

Anonymous poster hash: da48c...acd
  • Liker 1
Skrevet

Sikkert full av myggstikk om sommeren, du da. Myggen må jo få lov å suge blod, det er jo den måte å leve på. Skal godt gjøres å fjerne en sugende mygg fra huden uten å klapse den.

Jeg slår ikke mygg heller, nei. So what?

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

Utrolig innsiktsfull sammenlikning :ironi:

Skrevet

Men det er da naturlig for mennesker å spise kjøtt også. Så da dør de av "naturlige årsaker". Det er ikke for underholdning de fleste jakter i Norge. Det er for å spise dyret.

Spørsmålet mitt er hvordan folk har samvittighet nok til å se inn i de vakre, uforstående øynene til et rådyr for så å blafre det ned så blodet renner. Dette klarer ikke jeg å forstå. Da går man heller til butikken og kjøper ferdig slakta dyr så man slipper å se det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette får jeg sikkert masse pepper for, men jeg tror empatien til en jeger OFTE fungerer annerledes enn snittet.

Det er også påfallende at mange hvite menn som knivdreper ektefelle osv, er aktive jegere.

I tillegg til å skyte så vet de hvordan det føles å stikke gjennom skinn og bein, og lista er lavere for å dra den lenger dersom man har en krise. Feks i parforholdet.

Anonymous poster hash: b0825...2b1

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Spørsmålet mitt er hvordan folk har samvittighet nok til å se inn i de vakre, uforstående øynene til et rådyr for så å blafre det ned så blodet renner. Dette klarer ikke jeg å forstå. Da går man heller til butikken og kjøper ferdig slakta dyr så man slipper å se det.

Fordi noen av oss vet hvor kjøttet kommer fra :P Jeg har selv slakta et par syke sauer. Og det er mye billigere og gå på jakt enn å kjøpe kjøtt.

Skrevet

Fordi noen av oss vet hvor kjøttet kommer fra :P Jeg har selv slakta et par syke sauer. Og det er mye billigere og gå på jakt enn å kjøpe kjøtt.

Svarer jo fortsatt ikke på spørsmålet mitt: hvordan kan noen med hjerte og samvittighet skyte søte, vakre, uskyldige dyr?

AnonymBruker
Skrevet

hm. idiot.

Anonymous poster hash: 6c499...316

Takk det samme :)

Anonymous poster hash: e8e71...50f

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Dette får jeg sikkert masse pepper for, men jeg tror empatien til en jeger OFTE fungerer annerledes enn snittet.

Anonymous poster hash: b0825...2b1

Som sagt over her så har jeg slakta et par sauer selv, og jeg har så mye empati at man ikke skulle tro det var mulig. Man er ikke psykopat fordi man skjønner hvor kjøttet kommer fra som sagt og at man er oppvokst med jakting.

Så ja, du er ganske idiot om du mener at jeg som kan drepe et dyr for at det enten skal slippe og lide eller at jeg må ha meg mat kunne knivstukket kjæresten min :P Haha, herregud..

• Liker 4
Gjest avocadoen
Skrevet

Svarer jo fortsatt ikke på spørsmålet mitt: hvordan kan noen med hjerte og samvittighet skyte søte, vakre, uskyldige dyr?

Fordi vi spiser kjøtt. That's why. Og fordi som sagt så vet vi at kjøttet må komme fra et sånt søtt, vakkert og uskyldig dyr.

• Liker 3
Skrevet

Fordi vi spiser kjøtt. That's why. Og fordi som sagt så vet vi at kjøttet må komme fra et sånt søtt, vakkert og uskyldig dyr.

Jeg har vært vegetarianer i 6 år, så snakk for deg selv

Gjest Reza08
Skrevet

Veldig i mot. Hvorfor? Fordi jeg er veldig glad i dyr og mener de har like mye rett til å leve som oss.

Regner med at du da er vegetarianer, siden du mener dette. En elg lever fritt ute i naturen, noe som er helt naturlig for den. En gris som blir fetet opp eller en høne som blir sperret inni et bur, kun for at den skal sendes til slakteren etterpå, er mye verre en å drepe et dyr som har levd et fritt liv ute i naturen, uten tvang.

Dessuten er det svært viktig å holde bestanden nede, for at den ikke skal bli for stor så den dominerer andre arter. De som er jegere kan dessuten referere til et regelverk som forteller at alle som vil være autoriserte jegere i Norge, må ha tatt jegerprøven før den kan gå ut på jakt. Viktig at unge jegere også får sjansen, siden alle må begynne en gang, skal de ble noe bedre.

Er derimot enig i at de skal bli skutt på en human måte, og at man ikke dreper hva som helst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...