AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #41 Skrevet 5. januar 2014 Når man ikke vaksinerer, snylter man på andre som er vaksinert. Det er noe som heter flokkimmunitet. Noen få kan ikke ta vakisne, og de får da en beskyttelse ved at så mange andre er vaksinert så det er liten sannsynlighet for at de kan bli syke. Hvis mange nok lar være å vaksinere barna sine, noe som har begynt å bli et problem i visse miljø, får vi oppblomstring av farlige sykdommer som nesten var utdødd. Anonymous poster hash: edfd0...f75 2
Berit Skrevet 5. januar 2014 #42 Skrevet 5. januar 2014 Er det ikke noen vaksiner som rett og slett er påbudt å ta? Og noen som er sterkt anbefalt? Mens noen er mindre viktige, men anbefales av noen leger for barnets beste?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2014 #43 Skrevet 5. januar 2014 Jeg synes ikke foreldre skal få bestemme sånt selv. 2
kiki1980 Skrevet 5. januar 2014 #44 Skrevet 5. januar 2014 Men dette vet vi jo allerede, og har visst det veldig lenge.... Selvfølgelig tar man hensyn til familieanamnese i slike tilfeller. Hva du TROR er egentlig ikke interessant, for å være litt skarp. Det at noen veldig få har slike potensielle anlegg er jo bare et enda sterkere argument for at alle de andre bør vaksinere seg.Anonymous poster hash: 26533...2d2 Så lenge vaksinasjonsprogrammet er frivillig så må en være litt diplomatisk med folk som er skeptiske. Enten det eller så skal du få et klart NEI fra dem. Og da får vi et problem, ikke sant? Om du er en av dem som arbeider i helsevesenet så er du nødt til å høre på folks meninger, dessverre. Og det er ikke bare genetiske anlegg for autoimmune sykdommer som finns i vår DNA men også mange andre gener som vaksinene kan være triggere. Nei, det ble ikke tatt grundig nok familieanamnese i min mors tilfelle, som du ser fra tidligere svar. men må si til slutt at jeg er for vaksinasjonsprogrammet slik den ser ut i dag selv om det var DTPer vaksinen som jeg er allergisk mot, og den er lengst i bruk og mest undersøkt. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 5. januar 2014 #45 Skrevet 5. januar 2014 Er det ikke noen vaksiner som rett og slett er påbudt å ta? Og noen som er sterkt anbefalt? Mens noen er mindre viktige, men anbefales av noen leger for barnets beste? Ingen vaksiner er påbudte, men de som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet er anbefalte, og blir tilbudt "automatisk" (altså man må ikke be om det) på helsestasjon og senere av helsesøster i skolen. Utenom disse, så finnes også influensavaksiner, som anbefales til eldre og andre som av en eller annen grunn (kronisk sykdom osv) har redusert immunforsvar, og vaksiner man er anbefalt å ta om man skal reise til eksotiske land.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #46 Skrevet 5. januar 2014 Så lenge vaksinasjonsprogrammet er frivillig så må en være litt diplomatisk med folk som er skeptiske. Enten det eller så skal du få et klart NEI fra dem. Og da får vi et problem, ikke sant? Om du er en av dem som arbeider i helsevesenet så er du nødt til å høre på folks meninger, dessverre. Og det er ikke bare genetiske anlegg for autoimmune sykdommer som finns i vår DNA men også mange andre gener som vaksinene kan være triggere. Nei, det ble ikke tatt grundig nok familieanamnese i min mors tilfelle, som du ser fra tidligere svar. men må si til slutt at jeg er for vaksinasjonsprogrammet slik den ser ut i dag selv om det var DTPer vaksinen som jeg er allergisk mot, og den er lengst i bruk og mest undersøkt. Det er ikke meningen å krangle med deg, jeg mener bare å si at ditt tilfelle ikke er representativt for vaksineringsprogrammene generelt. Men - det er faktisk ditt ansvar å informere om familieanamnesen. Helsepersonell er ikke synske. Dog bør man som vaksinatør/lege stille en del spørsmål som kan avdekke slikt, siden pasienter ikke kan forventes å forstå hvilken informasjon som er viktig.Anonymous poster hash: 26533...2d2
Berit Skrevet 6. januar 2014 #47 Skrevet 6. januar 2014 Ingen vaksiner er påbudte, men de som inngår i barnevaksinasjonsprogrammet er anbefalte, og blir tilbudt "automatisk" (altså man må ikke be om det) på helsestasjon og senere av helsesøster i skolen. Utenom disse, så finnes også influensavaksiner, som anbefales til eldre og andre som av en eller annen grunn (kronisk sykdom osv) har redusert immunforsvar, og vaksiner man er anbefalt å ta om man skal reise til eksotiske land. Takk for svar, Riskjeks
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #48 Skrevet 6. januar 2014 Er det ikke noen vaksiner som rett og slett er påbudt å ta? Ikke nå lenger, som Riskjeks sa, men koppevaksinen var påbudt til 1976. Kopper var antatt utryddet da. Det ble oppdaget ett tilfelle i 1977, ikke i Norge, og i 1980 ble kopper erklært utryddet av WHO. Det er dette påbudet folk flest har i bakhodet når de tror/lurer på om det er noen vaksiner som er obligatoriske i dag. Det er mulig, med tanke på at enkelte sykdommer er på full fart tilbake i Vesten på grunn av vaksinasjonsmotstand, at det vil komme nye påbud i framtiden. Det har vært på tale å påby meslingvaksine i Wales i kjølvannet av fjorårets epidemi der, selv om det "bare" var ett dødsfall (en mann på 25). Foreløpig satser de på informasjonskampanjer. Anonymous poster hash: aac6f...ba3
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #49 Skrevet 6. januar 2014 Det har vært på tale å påby meslingvaksine i Wales i kjølvannet av fjorårets epidemi der, selv om det "bare" var ett dødsfall (en mann på 25). Foreløpig satser de på informasjonskampanjer. Anonymous poster hash: aac6f...ba3 Og til alle dere skeptikere: Slike utbrudd er en direkte konsekvens av Wakefields forfalskede forskning om vaksiner og autisme og den påståtte sammenhengen. Flokkimmuniteten i Storbritannia er fortsatt ikke tilbake på nivået den var før denne ulykksalige saken.Anonymous poster hash: 26533...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #50 Skrevet 6. januar 2014 Ja, si det. Jeg er ikke motstander. Jeg hadde nok vaksinert mine barn på det jeg hadde følt at jeg strengt talt måtte og var nødvendig for barnet og med hensyn til samfunnet. Da hadde jeg satt meg enda bedre inn i det. Men må si jeg er meget skeptisk til vaksiner. Mest på grunn av kvikksølv som jeg tror er i alle vaksiner. Også fordi jeg har lest flere artikler der det hevdes at vaksinen har vært årsak til at barnet har fått autisme. Noen barn har reagert veldig på vaksinene. Har også lest at amish folk både lever lenger og er mye mer friske enn oss, og at der knapt finnes autisme eller ADHD, og at noen mener at det er fordi de ikke vaksinerer seg. Vet ikke om dette er tilfelle, men jeg har lest det. Kanskje noen her kan si noe mer om det? Interessant spørsmål. Wakefieldstudien er allerede kommentert. Kvikksølv brukes ikke lenger i vaksiner. Man fikk uansett. i seg mindre kvikksølv gjennom en vaksinasjon enn et fiskemåltid... Hva angår Amish-folket: De lever i et lukket samfunn, og det er derfor vanskelig å registrere noen helsestatistikk. De er i utgangspunktet ikke noen del av amerikansk helsevesen. Det er høye tall på barselsdød og barnedødelighet, i den grad vi har oversikt. Grunnen til at man ikke ser forekomst av diagnoser som adhd og autisme er fordi de ikke blir registrert. Ingen av disse "fantes" heller ellers i samfunnet tidligere, fordi man avskrev det som problembarn og "åndssvake". Amishbarn med disse lidelsene blir ikke diagnostisert, og reflekterer derfor heller ingen statistikk. Det er ikke noe forbud mot vaksinasjon blant Amishfolket. Man regner at ca. 16-26% av amishbarn er vaksinerte. At amishfolk skal ha bedre helse enn andre er bare en påstand som har opphav i at de sjelden søker helsehjelp, og at de fleste sykdommer derfor ikke kommer inn under noe register. Det er ingen grunn til å tro at amishfolk har bedre helse enn andre, selv om bildet for livstilssykdommer kan se annerledes ut.Anonymous poster hash: 26533...2d2 2
Berit Skrevet 6. januar 2014 #51 Skrevet 6. januar 2014 Ikke nå lenger, som Riskjeks sa, men koppevaksinen var påbudt til 1976. Kopper var antatt utryddet da. Det ble oppdaget ett tilfelle i 1977, ikke i Norge, og i 1980 ble kopper erklært utryddet av WHO. Det er dette påbudet folk flest har i bakhodet når de tror/lurer på om det er noen vaksiner som er obligatoriske i dag. Det er mulig, med tanke på at enkelte sykdommer er på full fart tilbake i Vesten på grunn av vaksinasjonsmotstand, at det vil komme nye påbud i framtiden. Det har vært på tale å påby meslingvaksine i Wales i kjølvannet av fjorårets epidemi der, selv om det "bare" var ett dødsfall (en mann på 25). Foreløpig satser de på informasjonskampanjer. Anonymous poster hash: aac6f...ba3 Takk for svar. Synes det er viktig å følge opp og vaksinere mot det som er påbudt. Synes det kommer frem mye som ikke er så bra med enkelte vaksiner, spesielt noen av de nyeste.
Berit Skrevet 6. januar 2014 #52 Skrevet 6. januar 2014 Wakefieldstudien er allerede kommentert. Kvikksølv brukes ikke lenger i vaksiner. Man fikk uansett. i seg mindre kvikksølv gjennom en vaksinasjon enn et fiskemåltid... Hva angår Amish-folket: De lever i et lukket samfunn, og det er derfor vanskelig å registrere noen helsestatistikk. De er i utgangspunktet ikke noen del av amerikansk helsevesen. Det er høye tall på barselsdød og barnedødelighet, i den grad vi har oversikt. Grunnen til at man ikke ser forekomst av diagnoser som adhd og autisme er fordi de ikke blir registrert. Ingen av disse "fantes" heller ellers i samfunnet tidligere, fordi man avskrev det som problembarn og "åndssvake". Amishbarn med disse lidelsene blir ikke diagnostisert, og reflekterer derfor heller ingen statistikk. Det er ikke noe forbud mot vaksinasjon blant Amishfolket. Man regner at ca. 16-26% av amishbarn er vaksinerte. At amishfolk skal ha bedre helse enn andre er bare en påstand som har opphav i at de sjelden søker helsehjelp, og at de fleste sykdommer derfor ikke kommer inn under noe register. Det er ingen grunn til å tro at amishfolk har bedre helse enn andre, selv om bildet for livstilssykdommer kan se annerledes ut.Anonymous poster hash: 26533...2d2 Absolutt noe å tenke på det, ja
kaprifolen Skrevet 6. januar 2014 #53 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede i en del år. Dette har ført til at jeg har hatt tilgang på mange, hundrevis, av journaler. Jeg vet, med sikkerhet, at mange hadde en normal utvikling, før de fikk en reaksjon på en vaksine. Det er klart at dette er en kalkulert risiko i forhold til antall barn som blir født. Altså få barn som får alvorlige reaksjoner. Det er mange medikamenter mor ikke kan ta under svangerskapet på grunn av risikoen for fosterskade. Dette selv om bare enkelte fostre blir skadet. Det er vel ikke usannsynlig at vaksiner kan virke på samme måte? Anonymous poster hash: a13ed...08a Da burde du også vite at de i dag ser den samme utviklingen uansett, men at det inntrer i samme tidsperspektiv som man får vaksiner. Og ang kvikksølv: du får i deg mer av et gjennomsnittlig fiskemåltid i Norge, enndet har vært brukt i vaksiner.
Missy1 Skrevet 6. januar 2014 #54 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede i en del år. Dette har ført til at jeg har hatt tilgang på mange, hundrevis, av journaler.Jeg vet, med sikkerhet, at mange hadde en normal utvikling, før de fikk en reaksjon på en vaksine.Det er klart at dette er en kalkulert risiko i forhold til antall barn som blir født. Altså få barn som får alvorlige reaksjoner. Det er mange medikamenter mor ikke kan ta under svangerskapet på grunn av risikoen for fosterskade. Dette selv om bare enkelte fostre blir skadet. Det er vel ikke usannsynlig at vaksiner kan virke på samme måte? Anonymous poster hash: a13ed...08a Til å ha jobbet med psykisk utviklingshemmede virker det som du har utrolig lite kunnskap om diagnosen. Man kan ikke utrede en baby for PU, utviklingen går til en viss alder også stopper den opp. Ikke alle barn utvikler seg helt likt, noen er langt fremme og noen er litt bak, det betyr ikke at de er unormale og skal ha en diagnose. Når de blir eldre så er det noe annet og da er det lettere å se om utviklingen er så langt den normale utviklingen at det skal stilles noe diagnose. Samme med autisme. Symptomene opptrer ikke så tydelig at man virkelig kan mistenke noe før i 1,5års alder og vaksinen som noen påstår at forårsaker autisme settes ved 18mnd. Gutten min utviklet seg også normalt, han begynte å bable som alle andre babyer gjør, hadde øyekontakt osv, men plutselig stoppet det opp. Men når jeg ser tilbake til babytiden så ser jeg ting som er ganske typisk for autister (ikke like nærkontakt, like å være for seg selv, leke på en spesiell måte osv) så han har alltid vært autist, det var bare ikke nok tegn til å mistenke noe før han var ca 1,5år gammel. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå