Gjest Jumo Skrevet 12. januar 2014 #41 Skrevet 12. januar 2014 ok, får jeg har pleid å kjøre etter 1-2 timer, eller 3 timer. Da jeg ikke blir sløv osv av de. Men det er jo trekant på de, så aner ikke hvor mange timr jeg må vente:p Redd for å bli tatt for det og. Anonymous poster hash: 4d6b2...633 Det går nok bra! Er nok bare når du føler at det er forsvarlig å kjøre at du kan kjøre Er du veldig usikker og redd, synes jeg du skal ringe å høre med legen din, bare sånn for å være på den sikre siden.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #42 Skrevet 13. januar 2014 Det går nok bra! Er nok bare når du føler at det er forsvarlig å kjøre at du kan kjøre Er du veldig usikker og redd, synes jeg du skal ringe å høre med legen din, bare sånn for å være på den sikre siden. Tja...synes du det gjelder alkohol også, at man kan kjøre når man føler det er forsvarlig? Med en halveringstid på 10-15 timer, synes jeg det er vanvittig å sette seg bak rattet etter 1-2 timer. Helst bør man ikke kjøre den dagen i det hele tatt. Jeg ville ha ventet minimum seks timer. Minimum.Anonymous poster hash: b0d39...93e 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #43 Skrevet 13. januar 2014 Ifølge felleskatalogen: "Bilkjøring og bruk av maskiner: Sobril påvirker reaksjonsevnen og må brukes med forsiktighet av bilførere og personer som betjener maskiner." Så er nok ikke noe fasitsvar, med tanke på at det er veldig individuelt fra person til person hvordan man reagerer på medikamentet. Når du føler deg klar nok i hodet til å kjøre så er det nok safe, kan jeg tenke meg Jo det kom nye retningslinjer i 2012. Dersom du har tatt 15 mg eller mer Sobril, må du vente 24 timer før du kan kjøre. Jeg orker ikke å søke opp retningslinjene nå, men de er absolutte, og fastlegen viste meg dem. Dersom du tar innsovningstabletter (imovane, Zoplikone, Stilnoct og andre Z-preparater) samtidig med Sobril, så får du ikke kjøre bil i det hele tatt. Snakk med legen om du ikke tror meg. Husk at man kan bli økonomisk og menneskelig ansvarlig for skader man forårsaker med bilkjøring under påvirkning. I verste fall er man gjeldsslave resten av livet, om man skader et annet menneske.Anonymous poster hash: 4348e...89f 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #44 Skrevet 13. januar 2014 Jo det kom nye retningslinjer i 2012. Dersom du har tatt opp til 15 mg Sobril, må du vente 24 timer før du kan kjøre. Jeg orker ikke å søke opp retningslinjene nå, men de er absolutte, og fastlegen viste meg dem. Dersom du tar innsovningstabletter (imovane, Zoplikone, Stilnoct og andre Z-preparater) samtidig med Sobril, så får du ikke kjøre bil i det hele tatt. Snakk med legen om du ikke tror meg. Husk at man kan bli økonomisk og menneskelig ansvarlig for skader man forårsaker med bilkjøring under påvirkning. I verste fall er man gjeldsslave resten av livet, om man skader et annet menneske.Anonymous poster hash: 4348e...89f Rettelse: opp til 15 mg Sobril. Tar du mer enn dette, må du vente flere dager før du kan kjøre bil.Anonymous poster hash: 4348e...89f 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #45 Skrevet 13. januar 2014 Rettelse: opp til 15 mg Sobril. Tar du mer enn dette, må du vente flere dager før du kan kjøre bil.Anonymous poster hash: 4348e...89f tuller du? åå, hva skjer om jeg blir tatt med sobril? Mister jeg lappen med en gang? Anonymous poster hash: 4d6b2...633
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #46 Skrevet 13. januar 2014 tuller du? åå, hva skjer om jeg blir tatt med sobril? Mister jeg lappen med en gang? Anonymous poster hash: 4d6b2...633 Den eneste måten å bli tatt for dette, er om det skjer en ulykke. Da blir det gjerne tatt blodprøver. Dersom det kommer frem at du har stor serumkonsentrasjon av Sobril, vil det være store muligheter for at du får skylden for ulykken (uansett). Da kan du bli pliktig til å erstatte både skade på andres (og eget) kjøretøy, men enda verre; du blir erstningsansvarlig for eventuelle helseskader fører og passasjerer i den andre bilen får. Det kan være snakk om millioner, dersom disse får livsvarige skader eller død. Din forsikring vil mest trolig ikke dekke dette, da du var under påvirkning av et medikament med restiksjoner i fht bilkjøring. I tillegg til skyldfølelsen, kan man altså bli gjeldsslave. Dersom du har tatt 15 mg Sobril, skal det gå 24 timer før du kjører bil, i følge min fastlege. Min fastlege har vist meg disse retningslinjene. Jeg finner dem ikke på nett, så skal ta et lite forbehold om at det har skjedd forandringer. Snakk med fastlegen din om du er i tvil.Anonymous poster hash: 4348e...89f 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2014 #47 Skrevet 13. januar 2014 Den eneste måten å bli tatt for dette, er om det skjer en ulykke. Da blir det gjerne tatt blodprøver. Dersom det kommer frem at du har stor serumkonsentrasjon av Sobril, vil det være store muligheter for at du får skylden for ulykken (uansett). Da kan du bli pliktig til å erstatte både skade på andres (og eget) kjøretøy, men enda verre; du blir erstningsansvarlig for eventuelle helseskader fører og passasjerer i den andre bilen får. Det kan være snakk om millioner, dersom disse får livsvarige skader eller død. Din forsikring vil mest trolig ikke dekke dette, da du var under påvirkning av et medikament med restiksjoner i fht bilkjøring. I tillegg til skyldfølelsen, kan man altså bli gjeldsslave. Dersom du har tatt 15 mg Sobril, skal det gå 24 timer før du kjører bil, i følge min fastlege. Min fastlege har vist meg disse retningslinjene. Jeg finner dem ikke på nett, så skal ta et lite forbehold om at det har skjedd forandringer. Snakk med fastlegen din om du er i tvil.Anonymous poster hash: 4348e...89f Men om jeg blir stoppet og må blåse i sånn greie de bruker ved alkohol . Viser det noe da? Anonymous poster hash: 4d6b2...633
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #48 Skrevet 14. januar 2014 . Anonymous poster hash: 4d6b2...633
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #49 Skrevet 14. januar 2014 sendte inn spørsmål på rustlf, om benzo abstinenser. Fikk dette til svar: "Benzo-abstinenser er ubehagelig men svært sjeldent livstruende." Til dere som sier det er veeeldig farlig Anonymous poster hash: 4d6b2...633
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #50 Skrevet 14. januar 2014 Men om jeg blir stoppet og må blåse i sånn greie de bruker ved alkohol . Viser det noe da? Anonymous poster hash: 4d6b2...633 Tror ikke den kan påvise benzo, nei. Anonymous poster hash: 4348e...89f
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #51 Skrevet 14. januar 2014 sendte inn spørsmål på rustlf, om benzo abstinenser. Fikk dette til svar: "Benzo-abstinenser er ubehagelig men svært sjeldent livstruende." Til dere som sier det er veeeldig farlig Anonymous poster hash: 4d6b2...633 Det er riktig - men en farlig og tidvis dødelig komplikasjon er epileptiforme kramper, som kan oppstå etter lengre tids høyt forbruk. Abstinensene i seg selv er ikke farlige, men ekstremt ubehagelige, avhengig av forbruk og varighet av det selvsagt.Anonymous poster hash: b0d39...93e
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #52 Skrevet 15. januar 2014 Tror ikke den kan påvise benzo, nei. Anonymous poster hash: 4348e...89f åh, så bra. Så det er kun hvis det skjer en ulykke? Da kan jo alle kjøre med medisin i kroppen da som er trekant på. Jeg blir ikke sløv eller noe av sobril. Det er bedre jeg er rolig når jeg kjører enn mye angst Anonymous poster hash: 4d6b2...633
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #53 Skrevet 15. januar 2014 Hvordan får du tak i det?? Jeg spurte om å få beroligende, men fikk ikke. Anonymous poster hash: ed739...05c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #54 Skrevet 15. januar 2014 åh, så bra. Så det er kun hvis det skjer en ulykke? Da kan jo alle kjøre med medisin i kroppen da som er trekant på. Jeg blir ikke sløv eller noe av sobril. Det er bedre jeg er rolig når jeg kjører enn mye angst Anonymous poster hash: 4d6b2...633 Tuller du? Tenk om det skjer noe, en ulykke som for eks skyldes glatt føre. Det blir uansett tatt blodprøver om den er alvorlig. Da får den med Sobril i blodet trolig skylden, uansett årsak...Anonymous poster hash: 4348e...89f
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2014 #55 Skrevet 15. januar 2014 åh, så bra. Så det er kun hvis det skjer en ulykke? Da kan jo alle kjøre med medisin i kroppen da som er trekant på. Jeg blir ikke sløv eller noe av sobril. Det er bedre jeg er rolig når jeg kjører enn mye angst Anonymous poster hash: 4d6b2...633 UP har iblant kontroller med utvidet prøvepanel, og ønsker å standardisere dette. De blir også trent i å se fysiske og adferdsmessige tegn på medikamentpåvirkning, og kan ta deg med for videre prøver. Ikke kjør med benzo i blodet. Man klarer ikke å vurdere selv når man er under påvirkning.Anonymous poster hash: b0d39...93e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2014 #56 Skrevet 16. januar 2014 Hvordan får du tak i det?? Jeg spurte om å få beroligende, men fikk ikke.Anonymous poster hash: ed739...05c Det er ikke noe du BARE FÅR Jeg fikk det pga jeg sliter ekstremt med angst, og hadde gjort i 6 år FØR jeg fikk sobril. Da var jeg 15 (!!!) år. Noe jeg synes er sykt. 15 år og sobril. det er ikke bra. Men er veldig glad for det og, da jeg er blitt mye bedre! Nå vil ikke legen skrive det ut til meg før pga alle skadene du KAN få av sobril om noen år. Anonymous poster hash: 4d6b2...633
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå