Gå til innhold

Sobril, andre som bruker det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Benzoabstinenser er meget alvorlige. Hvis man over lengre tid har brukt store mengder av disse medikamentene, er det veldig farlig å bråslutte. Her trengs det en langsom nedtrapping under tilsyn av lege. Abstinensene kan være ganske så langvarige. Men her snakker vi nok om ganske andre doser enn 1 (?) sobril nesten hver dag i 3 måneder, altså. Opiatabstinenser kan nok vare en god del lengre enn 3-5 dager, er meget ubehagelige, men ikke farlige på samme måte som benzo. (Men selvfølgelig bør man slutte/trappe ned i samråd med lege her også). Anonymous poster hash: 82792...317

Den akutte fasen av opiatabstinenser varer ikke mer enn 3-5 dager, men ingen har sagt at det ikke er (stort) ubehag i tiden fremover. Farlighetsgraden er mer knyttet til sekundærtilstander som følge av abstinensbildet. Dette kan i verste fall være dødelig, men det er ikke abstinensen i seg selv som gjør det.

Bråseponering etter langvarig benzobruk kan være farlig, ja.

Anonymous poster hash: b0d39...93e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv erfaring med opiatabstinenser. Det tok betydelig lengre tid enn 5 dager før jeg følte den verste fasen var over. Jeg har lest masse på amerikanske sider om dette, og der oppgis det ofte en periode på 3-5 dager før man merker klar bedring. Min "topp" (de verste dagene) var dag 8 og 9, og spesielt stor bedring merket jeg ikke før etter over 2 uker. Jeg fikk dog aldri de ekstremt sterke abstinensene, så kan man jo diskutere om det er verst å ha 10/10 ubehag i 5 dager eller 6/10 ubehag i 14. (Og så kommer det jo an på både hvilket medikament man har brukt, dose og hvor lenge man har brukt det).

Anonymous poster hash: 82792...317
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv erfaring med opiatabstinenser. Det tok betydelig lengre tid enn 5 dager før jeg følte den verste fasen var over. Jeg har lest masse på amerikanske sider om dette, og der oppgis det ofte en periode på 3-5 dager før man merker klar bedring. Min "topp" (de verste dagene) var dag 8 og 9, og spesielt stor bedring merket jeg ikke før etter over 2 uker. Jeg fikk dog aldri de ekstremt sterke abstinensene, så kan man jo diskutere om det er verst å ha 10/10 ubehag i 5 dager eller 6/10 ubehag i 14. (Og så kommer det jo an på både hvilket medikament man har brukt, dose og hvor lenge man har brukt det). Anonymous poster hash: 82792...317

Det er selvfølgelig individuelle variasjoner her. Jeg har nok sett rundt 10.000 forløp gjennom årene, og jeg har definitivt sett de som sliter i godt over 7 dager, men de aller fleste begynner å merke at det slipper etter den femte dagen.

Selvsagt vil bildet kunne dreies om det er andre stoffer med i avgiftningsprossessen.

AnonymBruker
Skrevet

Neppe. Dette skjer etter omfattende og langvarig misbruk. Men mange trenger en langvarig nedtrapping etter lengre tids terapeutisk bruk, og noen vil oppleve stort ubehag av abstinenser i en periode.

En langsom nedtrapping mot seponering må legen din hjelpe deg med. Det avhenger av hvor lenge du har brukt en slik dosering, og det er store individuelle variasjoner.

Legen din gir bedre og mer pålitelig informasjon enn KG.Anonymous poster hash: b0d39...93e

Det var litt mer betryggende å høre. Skal høre med legen. Har veldig sterk angst (de som har opplevd det, vet at det føles som man skal dø), så det må i så fall trappes veldig sakte ned.

Men til TS: vær forsiktig med dette. Det hjelper veldig bra i begynnelsen, men til slutt befinner man seg ofte der at medisinen ikke virker like godt som før, men man må ta medisinen for å ikke få enda mer angst av å slutte (pga abstinenser). Ta sobril kun av og til, da beholder du effekten best. Men jeg klarte ikke det selv, bare et råd.

Anonymous poster hash: 4348e...89f

AnonymBruker
Skrevet

Benzoabstinenser er meget alvorlige. Hvis man over lengre tid har brukt store mengder av disse medikamentene, er det veldig farlig å bråslutte. Her trengs det en langsom nedtrapping under tilsyn av lege. Abstinensene kan være ganske så langvarige. Men her snakker vi nok om ganske andre doser enn 1 (?) sobril nesten hver dag i 3 måneder, altså.

Opiatabstinenser kan nok vare en god del lengre enn 3-5 dager, er meget ubehagelige, men ikke farlige på samme måte som benzo. (Men selvfølgelig bør man slutte/trappe ned i samråd med lege her også).

Anonymous poster hash: 82792...317

Tull. Legen min og psykiater sier det ikke trengs noen nedtrapping på sobril. Jeg har brukt det i 5 år, nesten hver dag, men kan og gå nesten 1 år uten jeg trenger de. Ikke noen abstinenser. Spørte psykiater om det var farlig å slutte brått på de, og det var det ikke. Kun ubehagelig.

Anonymous poster hash: 4d6b2...633

AnonymBruker
Skrevet

Tull. Legen min og psykiater sier det ikke trengs noen nedtrapping på sobril. Jeg har brukt det i 5 år, nesten hver dag, men kan og gå nesten 1 år uten jeg trenger de. Ikke noen abstinenser. Spørte psykiater om det var farlig å slutte brått på de, og det var det ikke. Kun ubehagelig. Anonymous poster hash: 4d6b2...633

Jeg har jobbet med rusmisbrukere i 20 år, og sett dette på nært hold. Det kommer helt an på hvor mye du har brukt, og over hvor lang tid. Svarene du fikk, var nok tilpasset ditt teraputiske forbruk.

Det du beskriver er jo ikke et misbruk - men for mange er det lett å komme i den situasjonen, og derfor er man særlig forsiktig med slike forskrivninger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med rusmisbrukere i 20 år, og sett dette på nært hold. Det kommer helt an på hvor mye du har brukt, og over hvor lang tid. Svarene du fikk, var nok tilpasset ditt teraputiske forbruk.

Det du beskriver er jo ikke et misbruk - men for mange er det lett å komme i den situasjonen, og derfor er man særlig forsiktig med slike forskrivninger.

Ja, jeg svarte litt for fort uten å tenke meg om . Jeg skjønner det hvis folk misbruker det osv. Men jeg håper ikke jeg kan få farlige abstinenser av å slutte ? Er det farlig å gå 1 uker uten å ta det, og så begynne på det igjen i 2 uker, så kanskje 4 uker uten osv? :P

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg svarte litt for fort uten å tenke meg om . Jeg skjønner det hvis folk misbruker det osv. Men jeg håper ikke jeg kan få farlige abstinenser av å slutte ? Er det farlig å gå 1 uker uten å ta det, og så begynne på det igjen i 2 uker, så kanskje 4 uker uten osv? :PAnonymous poster hash: 4d6b2...633

Poenget er å unngå toleranseoppbygging. Det gjør du ved å ha pauser i bruken, og du bør diskutere det med legen din. Det er både individuelle og generelle variasjoner her, så jeg synes ikke det er forsvarlig å gi deg noe råd om det her, siden dt eneste jeg vet om din helse er at du får det forskrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg svarte litt for fort uten å tenke meg om . Jeg skjønner det hvis folk misbruker det osv. Men jeg håper ikke jeg kan få farlige abstinenser av å slutte ? Er det farlig å gå 1 uker uten å ta det, og så begynne på det igjen i 2 uker, så kanskje 4 uker uten osv? :P

Er ikke farlig bare utrolig kjipt.

Anonymous poster hash: f79c6...579

Skrevet

Poenget er å unngå toleranseoppbygging. Det gjør du ved å ha pauser i bruken, og du bør diskutere det med legen din. Det er både individuelle og generelle variasjoner her, så jeg synes ikke det er forsvarlig å gi deg noe råd om det her, siden dt eneste jeg vet om din helse er at du får det forskrevet.

Det er sant :) Men tillbake til det jeg egentlig spørte om her :P

Noen andre som bruker sobril? :)

Skrevet

Det er sant :) Men tillbake til det jeg egentlig spørte om her :P Noen andre som bruker sobril? :)Anonymous poster hash: 4d6b2...633

Ja, men jeg bruker aldri mer enn to tabletter på en dag (10 mg per tablett). Orlver å ha sobrilfrie perioder innimellom, både så jeg kan kjøre bil og for å unngå toleranse.

Skrevet

Ja, men jeg bruker aldri mer enn to tabletter på en dag (10 mg per tablett). Orlver å ha sobrilfrie perioder innimellom, både så jeg kan kjøre bil og for å unngå toleranse.

OK, jeg bruker kun 1 om dagen, når jeg trenger. Men hvor lenge må du vente med å kjøre bil etter å tatt sobril?

Skrevet (endret)

Jeg prøvde sobril for første gang da jeg var lagt inn på sykehuset, for å sove og roe meg litt ned. Første gangen jeg fikk det, var faktisk ved et slags panikkangstanfall første dagen min der inne. Sovnet bare, og alt var fint da jeg våknet. Jeg får slike panikkangstanfall en sjelden gang i blant, og tenker at det å fakisk kunne ha sobril i kun slike tilfeller hadde vært ganske fint. Sykepleierne på sykehuset sa at unge jenter som meg ikke skulle begynne med sobril, siden det er så avhengighetsskapende.

En ting jeg tenker på, er at det kanskje er en litt dum måte å "rømme" fra problemene på. At man skyver problemene vidre, i stedet for å faktisk fikse det. Det er jo et bra hjelpemiddel, men da burde man kanskje prøve å fikse problemet (gå til psykolog, få hjelp) slik at det ikke blir at man bruker det hver gang man havner i vanskelige situasjoner og rømmer fra virkeligheten. Ikke vet jeg, men jeg synes det høres ganske fornuftig ut.

Endret av Jumo
  • Liker 2
Skrevet

Jeg prøvde sobril for første gang da jeg var lagt inn på sykehuset, for å sove og roe meg litt ned. Første gangen jeg fikk det, var faktisk ved et slags panikkangstanfall første dagen min der inne. Sovnet bare, og alt var fint da jeg våknet. Jeg får slike panikkangstanfall en sjelden gang i blant, og tenker at det å fakisk kunne ha sobril i kun slike tilfeller hadde vært ganske fint. Sykepleierne på sykehuset sa at unge jenter som meg ikke skulle begynne med sobril, siden det er så avhengighetsskapende.

En ting jeg tenker på, er at det kanskje er en litt dum måte å "rømme" fra problemene på. At man skyver problemene vidre, i stedet for å faktisk fikse det. Det er jo et bra hjelpemiddel, men da burde man kanskje prøve å fikse problemet (gå til psykolog, få hjelp) slik at det ikke blir at man bruker det hver gang man havner i vanskelige situasjoner og rømmer fra virkeligheten. Ikke vet jeg, men jeg synes det høres ganske fornuftig ut.

Dette tror jeg er det mest fornuftige jeg har lest i denne tråden så langt!

Skrevet

Er veldig enig i det :) Jeg går til psykiater og, men er heldigvis mange dager der jeg ikke bruker sobril. Men er greit å vite at jeg har de.

Men hvor lenge må jeg vente med å kjøre bil etter å tatt en ?

Skrevet

Tull. Legen min og psykiater sier det ikke trengs noen nedtrapping på sobril. Jeg har brukt det i 5 år, nesten hver dag, men kan og gå nesten 1 år uten jeg trenger de. Ikke noen abstinenser. Spørte psykiater om det var farlig å slutte brått på de, og det var det ikke. Kun ubehagelig.

Helt enig! Jeg brukte 5mg daglig kjempelenge (en halv 10mg tablett), og det var null problem å slutte tvert. I den perioden så var jeg under behandling hos psykolog, samt jeg startet opp på antidepressiva.

Anonymous poster hash: 864b0...989

Skrevet

Er veldig enig i det :) Jeg går til psykiater og, men er heldigvis mange dager der jeg ikke bruker sobril. Men er greit å vite at jeg har de.

Men hvor lenge må jeg vente med å kjøre bil etter å tatt en ?

Ifølge felleskatalogen: "Bilkjøring og bruk av maskiner:

Sobril påvirker reaksjonsevnen og må brukes med forsiktighet av bilførere og personer som betjener maskiner."

Så er nok ikke noe fasitsvar, med tanke på at det er veldig individuelt fra person til person hvordan man reagerer på medikamentet. Når du føler deg klar nok i hodet til å kjøre så er det nok safe, kan jeg tenke meg :)

Skrevet

Hva skal egentlig til før legen skriver ut sobril til deg? Bare lurer. Kunne trengt det selv, men vet ikke helt om legen går med på det.. Sliter med angst og depresjoner. Mamma har sagt mange ganger at unge folk ikke bør starte på sobril, så vet at hun ikke kommer til å like det heller.. Men jeg føler at det hadde vært en bra hjelpemiddel i min hverdag.

Anonymous poster hash: 739bc...7c6
Skrevet

Ifølge felleskatalogen: "Bilkjøring og bruk av maskiner:

Sobril påvirker reaksjonsevnen og må brukes med forsiktighet av bilførere og personer som betjener maskiner."

Så er nok ikke noe fasitsvar, med tanke på at det er veldig individuelt fra person til person hvordan man reagerer på medikamentet. Når du føler deg klar nok i hodet til å kjøre så er det nok safe, kan jeg tenke meg :)

ok, får jeg har pleid å kjøre etter 1-2 timer, eller 3 timer. Da jeg ikke blir sløv osv av de. Men det er jo trekant på de, så aner ikke hvor mange timr jeg må vente:p Redd for å bli tatt for det og.

Skrevet

Hva skal egentlig til før legen skriver ut sobril til deg? Bare lurer. Kunne trengt det selv, men vet ikke helt om legen går med på det.. Sliter med angst og depresjoner. Mamma har sagt mange ganger at unge folk ikke bør starte på sobril, så vet at hun ikke kommer til å like det heller.. Men jeg føler at det hadde vært en bra hjelpemiddel i min hverdag.

Anonymous poster hash: 739bc...7c6

usikker. En jeg kjenner fikk det skrevet ut med en gang, pga han sleit sånn der og da. litt skummelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...