AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Noen her som bruker det nesten hver dag? Jeg bruker det pga mye angst. Er IKKE avhengig, det kan gå flere mnd før jeg bruker det, men nå siden oktober har jeg NESTEN tatt hver dag. Har gått nesten 2 uker av og til før jeg tar neste. Men noen som vet om det er farlig å gå på disse i flere år? Noen sier at det ikke er en "farlig" medisin, hvis man ser bort i fra at du kan bli avhengig. Anonymous poster hash: 4d6b2...633
WubWub Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Gikk på det 2-3 ganger i uken i 7 år. Kan ikke akkurat si jeg tok så stor skade av det men det beste er å fungere uten de. De hemmer følelsessenteret og man blir ikke like fokusert mens man bruker de. Det som er skummelt med de er at selvom de hjelper mens du har inntatt sobril så vil angsten bli større når du ikke tar de pga abstinenser. Så jo mer du tar de, jo mer angst får du. De er altså ikke egnet for angst-behandling. 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 IKKE bruk de. Bytt til Vival. Har jobbet med psykisk syke, og legene tar bort sobril med en gang de hører at de har gått på dem. Vival er mye bedre, varer lengre i kroppen og får ikke en brå avslutning. Sobril er bra noen timer, men så må en ha mer og mange blir så avhengig at de ikke fungerer uten. Så få legen din til å bytte til Vival og da de minst mulig. Prøv psykolog og trening? Anonymous poster hash: 67dbf...ebb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 IKKE bruk de. Bytt til Vival. Har jobbet med psykisk syke, og legene tar bort sobril med en gang de hører at de har gått på dem. Vival er mye bedre, varer lengre i kroppen og får ikke en brå avslutning. Sobril er bra noen timer, men så må en ha mer og mange blir så avhengig at de ikke fungerer uten. Så få legen din til å bytte til Vival og da de minst mulig. Prøv psykolog og trening? Anonymous poster hash: 67dbf...ebb åå? Da skal jeg snakke med legen om det, for hun vil egentlig ikke gi meg mer sobril. Jeg går til psykiater. Jeg får ikke mer angst av å ikke bruke de. Jeg har perioder der jeg har det veldig bra, og hvis det skjer noe eller noe så får jeg angst og da tar jeg sobril. Og slutter med en gang om jeg får det bra igjen. er det noe bivirkninger å vival? Anonymous poster hash: 4d6b2...633
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 har søkt litt på nettet, og det er ganske det samme. Noen sier at sobril varer lengre enn vival osv. "Sobril har en lengre virketid enn vival. Vival/valium går raskt inn i blodet og man får en topp og en rask nedbremsing igjen, men halveringstiden er lang. Hvis en valium virker effektivt i 4-5 timer, vil en sobril virke i ti timer men man opplever ikke en topp" Og at man har større risiko for å få demens om man bruker sånne medisiner. Jeg tror jeg skal slutte med de.. Anonymous poster hash: 4d6b2...633
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 IKKE bruk de. Bytt til Vival. Har jobbet med psykisk syke, og legene tar bort sobril med en gang de hører at de har gått på dem. Vival er mye bedre, varer lengre i kroppen og får ikke en brå avslutning. Sobril er bra noen timer, men så må en ha mer og mange blir så avhengig at de ikke fungerer uten. Så få legen din til å bytte til Vival og da de minst mulig. Prøv psykolog og trening? Anonymous poster hash: 67dbf...ebb Dette er tull og vrøvl. I rusomsorgen bruker de sobril for å trappe ned bruken av vival/valium og stesolid som alle tre har de samme virkestoffene. Grunnen er at sobril har kortere halveringtid og at den virker lengere over cirka ni timer og ikke har en brå skala mht virkning. Aberet er at man ikke merker virkningen så raskt som ved vival og ikke kan bruke sobril like akutt. Anonymous poster hash: f49b3...2b0 5
WubWub Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 IKKE bruk de. Bytt til Vival. Har jobbet med psykisk syke, og legene tar bort sobril med en gang de hører at de har gått på dem. Vival er mye bedre, varer lengre i kroppen og får ikke en brå avslutning. Sobril er bra noen timer, men så må en ha mer og mange blir så avhengig at de ikke fungerer uten. Så få legen din til å bytte til Vival og da de minst mulig. Prøv psykolog og trening? Anonymous poster hash: 67dbf...ebb Syntes du skal være ytterst forsiktig med å fortelle vilt fremmede mennesker du ikke kjenner problematikken til hva de skal og ikke skal bruke av medisiner. 8
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 jeg bryr meg ikke om hva dere anbefaler blablabla Jeg hører heller på legen enn dere. Men jeg lurer bare på om andre bruker det og, og hvor ofte! Anonymous poster hash: 4d6b2...633 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Jeg sier bare det en lege sa til oss da sobril ble tatt opp som tema. Sobril varte kort og gikk raskt ut av kroppen, mens vival gikk langsommere. Men da er det ikke sikkert det er riktig da, og det kommer nok an på personen også. Vekt osv. Ville bare si at både sobril og vival er vanedannende, så mye bruk er ikke bra uansett. Anonymous poster hash: 67dbf...ebb
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har brukt Sobril, men den skal kun brukes i kort periode pga stor fare for avhengighet. Rart du ikke har fått noe annet. Jeg brukte så lenge at jeg fikk ikke mer. Fikk for at jeg skulle bruke av og til ved behov. Har fått noe annet nå. Du kan bli avhengig uten du merker det. Synes du skal snakke med legen din om det er noe annet du kan få. Hvis du har brukt det siden oktober så skjønner jeg at legen ikke gir deg mer. Det finnes bedre produkter som man ikke blir avhengig av. Anonymous poster hash: e920e...c1d
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #11 Skrevet 4. januar 2014 IKKE bruk de. Bytt til Vival. Har jobbet med psykisk syke, og legene tar bort sobril med en gang de hører at de har gått på dem. Vival er mye bedre, varer lengre i kroppen og får ikke en brå avslutning. Sobril er bra noen timer, men så må en ha mer og mange blir så avhengig at de ikke fungerer uten. Så få legen din til å bytte til Vival og da de minst mulig. Prøv psykolog og trening? Anonymous poster hash: 67dbf...ebb åå? Da skal jeg snakke med legen om det, for hun vil egentlig ikke gi meg mer sobril. Jeg går til psykiater. Jeg får ikke mer angst av å ikke bruke de. Jeg har perioder der jeg har det veldig bra, og hvis det skjer noe eller noe så får jeg angst og da tar jeg sobril. Og slutter med en gang om jeg får det bra igjen.er det noe bivirkninger å vival? Anonymous poster hash: 4d6b2...633 Vival har enda større avhengighetspotensiale enn sobril, og har mye lengre halveringstid. Ingen av disse medikamentene egner seg til langvarig behandling av angst, og abstinensene er grusomme og ekstremt langvarige. Benzodiazepiner bør bare brukes akutt mot angst, og vil ellers potensere angsten kraftig. Medikamentavhengighet er blant de verste problemene narkomane har, og her topper benzopreparatene listen. Snakk med legen din, og ikke ta imot råd fra folk på nettet. Du aner ikke hvilken kompetanse de har. Ofte er det vill synsing, og noen råd kan være direkte livsfarlige.Anonymous poster hash: b0d39...93e 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #12 Skrevet 4. januar 2014 Vival har enda større avhengighetspotensiale enn sobril, og har mye lengre halveringstid. Ingen av disse medikamentene egner seg til langvarig behandling av angst, og abstinensene er grusomme og ekstremt langvarige. Benzodiazepiner bør bare brukes akutt mot angst, og vil ellers potensere angsten kraftig. Medikamentavhengighet er blant de verste problemene narkomane har, og her topper benzopreparatene listen. Snakk med legen din, og ikke ta imot råd fra folk på nettet. Du aner ikke hvilken kompetanse de har. Ofte er det vill synsing, og noen råd kan være direkte livsfarlige.Anonymous poster hash: b0d39...93e Mener du at for eks avhengighet av opiater ikke er verre enn avhengighet av benzo? Trodde opiater tross alt var verre, at man da får smerter ved avvenning. Anonymous poster hash: 4348e...89f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #13 Skrevet 4. januar 2014 Bruker sobril av og til, synes de hjelper meg mye når jeg plages og har angst. Tar ikke daglig, det kan gå flere uker mellom hver gang jeg tar. Men synes det er en trygghet å vite at jeg har dem liggende sånn i tilfelle. Legen min er veldig forsiktig med å skrive ut sobril, bare så vidt jeg får, selv om hun vet jeg tar veldig sjelden. Hvilke alternativ er det som er like bra men ikke vanedannende da? Anonymous poster hash: a2c92...f67
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #14 Skrevet 4. januar 2014 Mener du at for eks avhengighet av opiater ikke er verre enn avhengighet av benzo? Trodde opiater tross alt var verre, at man da får smerter ved avvenning. Anonymous poster hash: 4348e...89f Opiatabstinenser varer 3-5 dager, og har et dramatisk forløp. Benzoabstinenser er litt mindre dramatiske, men sitter i veldig mye lenger, noen ganger mer enn seks måneder.Anonymous poster hash: b0d39...93e
Millimani Skrevet 4. januar 2014 #15 Skrevet 4. januar 2014 Ulempe ved vival er at man blir jo sååå trøtt av den. Det som da er greit med sobril er jo at den ikke slår deg ut på den måten 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #16 Skrevet 5. januar 2014 Opiatabstinenser varer 3-5 dager, og har et dramatisk forløp. Benzoabstinenser er litt mindre dramatiske, men sitter i veldig mye lenger, noen ganger mer enn seks måneder.Anonymous poster hash: b0d39...93e Ok, takk for info. Jeg tar en lav dose sobril daglig, pluss innsovingstabletter. Så da kan jeg se frem til seks måneder med avvenning Anonymous poster hash: 4348e...89f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #17 Skrevet 5. januar 2014 Ok, takk for info. Jeg tar en lav dose sobril daglig, pluss innsovingstabletter. Så da kan jeg se frem til seks måneder med avvenning Anonymous poster hash: 4348e...89f Neppe. Dette skjer etter omfattende og langvarig misbruk. Men mange trenger en langvarig nedtrapping etter lengre tids terapeutisk bruk, og noen vil oppleve stort ubehag av abstinenser i en periode. En langsom nedtrapping mot seponering må legen din hjelpe deg med. Det avhenger av hvor lenge du har brukt en slik dosering, og det er store individuelle variasjoner. Legen din gir bedre og mer pålitelig informasjon enn KG.Anonymous poster hash: b0d39...93e 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #18 Skrevet 5. januar 2014 Jeg tar sobril. I perioder har jeg gått på 100 mg for dag, nå tar jeg 25 mg ved behov. Det kan være en gang for dag, en gang i uka eller en gang i måneden. Har aldri opplevd å bli avhengig, til tross for høy dagsdose over lang tid (måneder). Anonymous poster hash: 0ce7f...34c 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #19 Skrevet 5. januar 2014 Jeg har også brukt sobril , opptil 50 mg daglig i noen mnd. Så ble jeg bare bedre av meg selv, og trengte ikke ta mer. Kan vel mer eller mindre si at jeg slutta på dagen uten noen abstinenser av noe slag . Men dette er selvfølgelig veldig individuelt . Man tar ikke hodepinetabletter uten vondt i hodet, det samme med sobril, man trenger ikke den når evt angst, eller problemet forsvinner om man kan si det sånn. Anonymous poster hash: d5c6b...6fd
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #20 Skrevet 5. januar 2014 Opiatabstinenser varer 3-5 dager, og har et dramatisk forløp. Benzoabstinenser er litt mindre dramatiske, men sitter i veldig mye lenger, noen ganger mer enn seks måneder.Anonymous poster hash: b0d39...93e Benzoabstinenser er meget alvorlige. Hvis man over lengre tid har brukt store mengder av disse medikamentene, er det veldig farlig å bråslutte. Her trengs det en langsom nedtrapping under tilsyn av lege. Abstinensene kan være ganske så langvarige. Men her snakker vi nok om ganske andre doser enn 1 (?) sobril nesten hver dag i 3 måneder, altså. Opiatabstinenser kan nok vare en god del lengre enn 3-5 dager, er meget ubehagelige, men ikke farlige på samme måte som benzo. (Men selvfølgelig bør man slutte/trappe ned i samråd med lege her også). Anonymous poster hash: 82792...317
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå