Gå til innhold

Hvor stor er sjansen for å få en kjønnssykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så det meste kan tas med urinprøve, det er jo supert!

Jeg er ikke TS, men lurer på om alle disse smarte sentrene finnes i nord-norge også? Eller er det bare rundt oslo man slipper å gå til fastlegen? Jeg er ikke under 25.

Anonymous poster hash: 21c07...c98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 3.1.2014 den 18.05):

Så det meste kan tas med urinprøve, det er jo supert!

Jeg er ikke TS, men lurer på om alle disse smarte sentrene finnes i nord-norge også? Eller er det bare rundt oslo man slipper å gå til fastlegen? Jeg er ikke under 25.

Anonymous poster hash: 21c07...c98

Førstestråleurinprøve fungerer fint:) Jeg vet ikke om noe tilsvarende klinikk som Olafiaklinikken for dere i nord, men det er ikke farlig å gå til fastlegen. Du kan kjøpe et sterilglass på apoteket og levere det med førstestråleurin (trenger ikke mye) på legekontoret, og si du ønsker det sjekket for de fire øverste sykdommene jeg nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg vil si at sjansen er absolutt tilstede hvis du har hatt 10 ONS som sikkert og har hatt 10 ONS da er det potensielt hvis 1 av de har hatt noe galt at du kan ha fått det...

Sex uten kondom på ONS er rett og slett utrygt og stor sjanse for å få en sykdom / bli gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal aldri ha sex igjen..! Har skikkelig angst for kjønnssykdommer og graviditet.

Anonymous poster hash: 6800f...f7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kytro skrev (På 3.1.2014 den 22.07):

JEg vil si at sjansen er absolutt tilstede hvis du har hatt 10 ONS som sikkert og har hatt 10 ONS da er det potensielt hvis 1 av de har hatt noe galt at du kan ha fått det...

Sex uten kondom på ONS er rett og slett utrygt og stor sjanse for å få en sykdom / bli gravid

Helt på siden av saken, og unnskyld denne skulemeister-holdningen - men jeg synes det blir plagsomt å lese gang på gang om "sjansen for kjønnsykdommer."

Kjønnsykdom er ikke noe positivt - følgelig bør det hete "risiko for.." Sjanse bør forbeholdes lottogevinster el.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2014 den 0.49):

I det siste året har jeg hatt sex med ca. 10 menn. Noen av dem brukte jeg ikke prevensjon med....veldig dumt, og de presset og presset på. Etter at jeg hadde spurt dem om de var syke på noe vis eller hadde vært det, sa de nei og jeg gikk med å ikke bruke beskyttelse/prevensjon.

Nå er jeg i ferd med å få meg kjæreste, og han har spurt om jeg har noen kjønnssykdommer, jeg har sagt nei (fordi jeg tror ikke jeg har noen, har aldri hatt det og har ikke merket noen symptomer) -men vi er enige om at vi begge skal teste oss for sikkerhets skyld.

Det jeg lurer på er hvor stor sjansen er for at jeg kan ha fått noe.... :(

Erfaringer, statistikk? Er veldig bekymret nå. Lurer også på dette med symptomer...Har ikke merket noen symptomer, lever livet mitt som jeg alltid har gjort. Testet meg for tre år siden i forbindelse med diverse reisevaksiner etc., og jeg hadde absolutt ingenting.

Anonymous poster hash: c768b...053

Tipset mitt er: Ikke bruk sannsynlighetsberegning på dette. Hendler ikke bare om deg selv, men et annet menneske. Dritkjipt å starte et forhold med å smitte den du liker/er glad i.

Ta en test før du har sex med han og vær ærlig om det (testen altså, kanskje ikke antall sexpartnere). Det vil han sikkert sette pris på.

Er bare dumt å spekulere i om hvor stor sjansen er. Noen kan ha sex med en person og bli smitta, mens andre han ha 10 ulike og likevel ikke få noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 3.1.2014 den 1.48):

Jeg bor i Oslo-området, er det noe sted jeg kan teste meg uten å måtte innom fastlegen min? Så pinlig og ekkelt å måtte forklare for fastlegen at jeg ønsker å teste meg for kjønnssykdommer, hater det der fastlegetullet. Anonymous poster hash: c768b...053

Olafiaklinikken. Det er gratis, og de er spesialister på seksuelt overførbare sykdommer.

Anonymous poster hash: 57544...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Laughter skrev (På 3.1.2014 den 17.39):

Jeg jobber med dette, så tenkte jeg kunne svare deg. Disse kjønnssykdommene kan du teste deg for:

Chlamydia:

- trenger ikke å gi symptomer

- kan føre til sterilitet hvis ubehandlet over lang tid

- 20 % sjanse for å få chlamydia fra ett samleie med chlamydiainfisert partner

- kan testes fra urinprøve (førstestråle om morgenen) eller underlivspensel

Mycoplasma:

- gir vanligvis symptomer

Gonoré:

- gir vanligvis symptomer

Trichomonas vaginalis:

Herpes:

- kan kun testes med prøve fra åpent sår, så har du ingen sår er det meningsløst å teste for det

Syfilis:

- kan kun testes med prøve fra åpent sår, så har du ingen sår er det meningsløst å teste for det

HIV:

- det skal mye til å bli smittet med HIV. Under sex smitter det lettest gjennom slimhinnene i endetarmen.

- kan testes med blodprøve

Hepatitt A, B og C:

- kan testes med blodprøve

Du bør teste deg for de fire første, Chlamydia tracomatis, Mycoplasma genitalium, Neisseria gonorrhoea og Trichomonas vaginalis, og kanskje HIV dersom du er veldig engstelig for det. Hvis du ikke har noen symptomer er det lite sannsynlig at du har noe annet enn chlamydia, men greit å få testet det likevel. Jeg anbefaler deg å enten ta turen til Olafia, eller levere en urinprøve hos legen din og få tatt en blodprøve der i tillegg dersom du vil teste deg for HIV. Om legen tar penselprøve fra underlivet er det egentlig enda bedre, men om du syns det er ubehagelig fungerer urinprøve også. Bare pass på å levere førstestrålemorgenurin så er du sikker på at det du har av bakterieflora kommer med.

Flere feil her. Syfilis kan testes med blodprøve! Herpes kan testes med blodprøve, og mange ønsker å vite om de er smittet, fordi herpes kan smitte selv om man ikke merker noe utbrudd. Hepatitt B og C kan være lurt å teste for om man har hatt mange partnere (som igjen har hatt mange). Man kan vaksineres for hepatitt B. Hepatitt A smitter gjennom mat og er ingen kjønnssykdom (vaksine finnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og syfilis bør behnadlea kjapt, så man ikke går inn i stadim 2 eller 3 - mye vanskeligere å behandle sent. I forløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, det som er greia er at når du har fått det så har du fått det. Og sjansen er der for alle som har ubeskyttet sex jevnlig, uavhengig av hvor mange som forsikrer deg "jeg hadde ubeskyttet sex med 5 og fikk ingenting, "hadde ubeskyttet sex med 15 og fikk ingenting".

Det er flere faktorer;

- hvorvidt de du har sex med er i risikogruppen. At de svarer "nei" på spm betyr ingenting. Den største risikoen er ikke hvorvidt de lyver, men snarere at de ikke vet.

- mange kjønnssykdommer har ingen symptomer, så dette kan du ikke lene deg på

- antall samleier og naturen av dem - oralt, analt, om han ejakulerer inne i deg

Når det er sagt, er farlige kjønnssykdommer få og mer sjeldne.

Uavhengig - test deg for alt. Du skal teste deg uansett, så be om hele pakka. Klamydia, HPV, syfilis, HIV osv.

Hvis du ikke har spor av HPV kan du ta vaksinen, men dette må gjøres privat.

Anonymous poster hash: 18452...bcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AB over ^

Synes IKKE det er pinlig å be om en sjekk for kjønnssykdommer. Føler du det, så har du helt feil tankegang. Alle ansvarlige, voksne, seksuelt aktive mennesker gjør det. Kjenner flere unge som var såpass nervøse etter de mistet jomfrudommen at de ville sjekke seg likevel, til tross for å ha brukt kondom.

Du kan selvsagt teste deg hos en klinikk, men det burde ikke være et problem å si til fastlegen, "jeg har en ny partner og har faktisk ikke sjekket meg for kjønnssykdommer før - vi har begge bestemt oss for å testes for alt så jeg vil gjerne ha "hele pakka".

Jeg har gjort det, til tross for å knapt ha hatt ubeskyttet sex.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.1.2014 den 11.21):

AB over ^

Synes IKKE det er pinlig å be om en sjekk for kjønnssykdommer. Føler du det, så har du helt feil tankegang. Alle ansvarlige, voksne, seksuelt aktive mennesker gjør det. Kjenner flere unge som var såpass nervøse etter de mistet jomfrudommen at de ville sjekke seg likevel, til tross for å ha brukt kondom.

Du kan selvsagt teste deg hos en klinikk, men det burde ikke være et problem å si til fastlegen, "jeg har en ny partner og har faktisk ikke sjekket meg for kjønnssykdommer før - vi har begge bestemt oss for å testes for alt så jeg vil gjerne ha "hele pakka".

Jeg har gjort det, til tross for å knapt ha hatt ubeskyttet sex.

Fikk testet meg i dag; blodprøve (for HIV-sjekk), og den ubehagelige underlivssjekken. Får svar i neste uke eller tidlig uken etter. Intet svar betyr visst at ingenting er galt.

Men så kjenner jeg en viss panikk: Hva om jeg har HIV? Hvor stor er sjansen for det? Altså, jeg har ikke hatt noen symptomer, men man kan kanskje ha HIV uten å merke noe til symptomer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjansene i prosenter husker jeg ikke i farta. Men sjansen for at noe skjer, sier ingenting om hvem det skjer med. Det fungerer ikke slik at så lenge sjansen er under (sett inn det som passer), så skjer det ikke meg.

Sjansen for å vinne i Lotto er veldig liten, likevel er det som regel minst en heldiggris som vinner førstepremien hver en bidige lørdag. Sjansen for kraftige allergiske reaksjoner på solhatt er ganske liten, men si det til min mor som måtte få datteren sin på sykehuset for å få adrenalinsprøyte, at sjansen var for liten. Sjansen for å bli gravid på tross av kvinnens hormonspiral og mannens sterilisering er minimal, men ta en titt på graviditetsforumet ...

Enten har du det, eller så har du det ikke. Jeg skjønner godt panikken og grubleriene, for all del. Men det nytter ikke å basere seg på sannsynlighetsregning på dette. Pust litt is ned i magen, nå er det for sent å påvirke prøveresultatene.

Anonymous poster hash: f4ef2...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.1.2014 den 14.39):

Fikk testet meg i dag; blodprøve (for HIV-sjekk), og den ubehagelige underlivssjekken. Får svar i neste uke eller tidlig uken etter. Intet svar betyr visst at ingenting er galt. Men så kjenner jeg en viss panikk: Hva om jeg har HIV? Hvor stor er sjansen for det? Altså, jeg har ikke hatt noen symptomer, men man kan kanskje ha HIV uten å merke noe til symptomer? Anonymous poster hash: c768b...053

Hiv er eldig lite smittsomt, så den sjansen er ekstremt liten. Hepatitt B/C er mer smittsomt. Men det vanligste er klamydia eller andre, liknende bakterier som gir urethritt (og dette kan jo behandles med antibiotika). Går nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2014 den 0.49):

I det siste året har jeg hatt sex med ca. 10 menn. Noen av dem brukte jeg ikke prevensjon med....veldig dumt, og de presset og presset på. Etter at jeg hadde spurt dem om de var syke på noe vis eller hadde vært det, sa de nei og jeg gikk med å ikke bruke beskyttelse/prevensjon.

Nå er jeg i ferd med å få meg kjæreste, og han har spurt om jeg har noen kjønnssykdommer, jeg har sagt nei (fordi jeg tror ikke jeg har noen, har aldri hatt det og har ikke merket noen symptomer) -men vi er enige om at vi begge skal teste oss for sikkerhets skyld.

Det jeg lurer på er hvor stor sjansen er for at jeg kan ha fått noe.... :(

Erfaringer, statistikk? Er veldig bekymret nå. Lurer også på dette med symptomer...Har ikke merket noen symptomer, lever livet mitt som jeg alltid har gjort. Testet meg for tre år siden i forbindelse med diverse reisevaksiner etc., og jeg hadde absolutt ingenting.

Du bør teste deg uansett, også din kommende kjæreste. Jeg synes at begge bør teste seg i et forhold før man dropper kondom. Enkelte kjønnsykdommer, som f.eks Klamydia kan ligge latent et stund før det blir oppdaget, og du rekker å smitte mange.

Bør også teste for HIV og hepatitt.

Det er IKKE flaut å teste seg, det er heller ansvarlig og voksent gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomperipossa skrev (På 10.1.2014 den 21.49):

Du bør teste deg uansett, også din kommende kjæreste. Jeg synes at begge bør teste seg i et forhold før man dropper kondom. Enkelte kjønnsykdommer, som f.eks Klamydia kan ligge latent et stund før det blir oppdaget, og du rekker å smitte mange.

Bør også teste for HIV og hepatitt.

Det er IKKE flaut å teste seg, det er heller ansvarlig og voksent gjort.

Har testet meg nå, venter bare på resultatet. Hepatitt spurte jeg ikke om spesifikt....Sa jeg ville testes for de kjønnssykdommene det er vanlig å bli testet for. Legen sa at blodprøven kun var for å teste for HIV, så betyr det at hepatitt testes via celleprøvene fra underlivet -eller at han rett og slett ikke kommer til å teste for hepatitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 10.1.2014 den 22.14):

Har testet meg nå, venter bare på resultatet. Hepatitt spurte jeg ikke om spesifikt....Sa jeg ville testes for de kjønnssykdommene det er vanlig å bli testet for. Legen sa at blodprøven kun var for å teste for HIV, så betyr det at hepatitt testes via celleprøvene fra underlivet -eller at han rett og slett ikke kommer til å teste for hepatitt? Anonymous poster hash: c768b...053

Hepatitt B og C testes ved blodprøve. Av en eller annen merkelig grunn er de litt dårlige til å teste dette i Norge om man ikke ber om det spesifikt. I for eks Storbritannia tester de mye mer regel essig for dette. Det er på fremmasj i hele verden, og er vanlige hos mennesker slm har sex med mange (som noen av dine partnere kanskje hadde?) samt injisjerende rusmisbrukere,

Det beste er å spørre legen om de testet for det. Man kan vaksinere seg mot hepatitt B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å spille russisk rulett. Tviler på at det ligger noe statistikk over det.

Selv hadde jeg meget flaks, hadde ubeskyttet sex med en mann fra et band som turnerer over hele verden to ganger. Han er godt kjent for sitt rykte og kvinnesyn. Og da tenker jeg: Dersom han ikke bruker kondom med meg, hvorfor skulle han bry seg om å bruke det med andre som kanskje også er groupies.

Fikk testet meg, og det var lange to uker, hørte ingenting, og ringte selv etter tre uker, alle testene var negative. Ble noen kg av skuldrene da. Aldri mer!

Anonymous poster hash: 5dc10...368
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnsvorter, klamydia og herpes er vel de kjipeste sykdommene du kan få… Klamydia kan du bli kurert for, hvis du oppdager det i tide. Oppdager du det forseint så kan du bli steril. Kjønnsvorter er et virus, og du kan ha mange ganger vorter i underlivet som kan smitte til partner. For ikke å snakke om herpes….sviende sår, vondt, smitter….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomperipossa skrev (På 10.1.2014 den 22.33):

Kjønnsvorter, klamydia og herpes er vel de kjipeste sykdommene du kan få… Klamydia kan du bli kurert for, hvis du oppdager det i tide. Oppdager du det forseint så kan du bli steril. Kjønnsvorter er et virus, og du kan ha mange ganger vorter i underlivet som kan smitte til partner. For ikke å snakke om herpes….sviende sår, vondt, smitter….

Hepatitt B/C og hiv troner vel også høyt på kjiphetsskalaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...