Gå til innhold

Hvor stor er sjansen for å få en kjønnssykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I det siste året har jeg hatt sex med ca. 10 menn. Noen av dem brukte jeg ikke prevensjon med....veldig dumt, og de presset og presset på. Etter at jeg hadde spurt dem om de var syke på noe vis eller hadde vært det, sa de nei og jeg gikk med å ikke bruke beskyttelse/prevensjon.

Nå er jeg i ferd med å få meg kjæreste, og han har spurt om jeg har noen kjønnssykdommer, jeg har sagt nei (fordi jeg tror ikke jeg har noen, har aldri hatt det og har ikke merket noen symptomer) -men vi er enige om at vi begge skal teste oss for sikkerhets skyld.

Det jeg lurer på er hvor stor sjansen er for at jeg kan ha fått noe.... :(

Erfaringer, statistikk? Er veldig bekymret nå. Lurer også på dette med symptomer...Har ikke merket noen symptomer, lever livet mitt som jeg alltid har gjort. Testet meg for tre år siden i forbindelse med diverse reisevaksiner etc., og jeg hadde absolutt ingenting.

Anonymous poster hash: c768b...053
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har hatt sex med flere partnere som presset på for å slippe kondom (noe de antagelig også har gjort med sine tidligere sexpartnere) så ville jeg ansett sjansen som ganske høy, iallefall for de mest vanlige sykdommene.

Mennesker som ikke vil bruke kondom er normalt de som ikke bryr seg om sykdommer og derfor heller ikke gidder å teste seg - så de kan samle opp mye herk...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde sex med fire stykker på et år uten å bruke beskyttelse. Jeg angret veldig på dette og testet meg regelmessig det året og fikk ingenting. Det er helt personlig erfaring. Mer kan jeg virkelig ikke si. Jeg synes ikke at du skal gå rundt og tenke på sannsynligheten osv. Bare test deg før du ligger med flere og ta det som det kommer dersom du har noe.

Anonymous poster hash: db347...b27
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ubeskyttet sex da jeg hadde sex for første gang. Fikk ingen symptomer. Tok en test etter en stund, for moro skyld. Trodde ikke jeg hadde noen sykdommer.. Men joda. Hadde visst klamydia. Test deg, for det er faktisk en sannsynlighet for at du har fått en sykdom, selv om du ikke har symptomer.

Anonymous poster hash: a4f16...4ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for av kvinner blir smittet er mye høyere enn menn. I tillegg trenger man ikke å få symptomer.

Ta en full undersøkelse med det samme så har du det ute av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ubeskyttet sex da jeg hadde sex for første gang. Fikk ingen symptomer. Tok en test etter en stund, for moro skyld. Trodde ikke jeg hadde noen sykdommer.. Men joda. Hadde visst klamydia. Test deg, for det er faktisk en sannsynlighet for at du har fått en sykdom, selv om du ikke har symptomer.

Anonymous poster hash: a4f16...4ac

Jeg bor i Oslo-området, er det noe sted jeg kan teste meg uten å måtte innom fastlegen min? Så pinlig og ekkelt å måtte forklare for fastlegen at jeg ønsker å teste meg for kjønnssykdommer, hater det der fastlegetullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sannsynligheten for av kvinner blir smittet er mye høyere enn menn. I tillegg trenger man ikke å få symptomer.

Ta en full undersøkelse med det samme så har du det ute av verden.

Ja, skal teste meg. Hvor lang tid tar det forresten å få svar på slike tester?

Og, er det sant at kvinner lettere blir smittet?? Hvorfor i så fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke tallene i hodet. Men mener å huske at det var 3-5 ganger så stor sannsynlighet for kvinner å bli smittet av samleie med smittet mann enn motsatt i forhold til hiv.

Mest sannsynligvis fordi området som er mottakelig for smitteoverføring er langt større for kvinner enn menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Calavi

Tar ca. en ukes tid. Om alt er i orden så hører du som regel ingenting.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i Oslo er det flere steder du kan få time på dagen uten henvisning fra fastlege. F.eks Byporten legesenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På hiv-testen tok det vel to uker. Eller... De skulle ikke ringe om den var negativ, men sa at etter ca. to uker visste de svaret, og da var jeg så nervøs at jeg ringte og spurte. Andre sykdommer vet jeg ikke for da ringte jeg ikke, men er vel ca. en uke.

Hvis du er under 25 finnes det helsestasjoner for ungdom overalt i Oslo. Jeg benyttet meg mye av dem. Dro aldri til fastlegen med slikt.

Anonymous poster hash: db347...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i Oslo-området, er det noe sted jeg kan teste meg uten å måtte innom fastlegen min? Så pinlig og ekkelt å måtte forklare for fastlegen at jeg ønsker å teste meg for kjønnssykdommer, hater det der fastlegetullet.

Olafia-klinikken, ligger på Grünerløkka. De har drop-in, og er profesjonelle, siden det er dette de driver med. Anbefaler at du møter minst en halvtime før åpningstid, så går det relativt raskt.

Og slutt med sannsynlighetsberegning, selv om det bare er en promilles risiko kan den promillen være deg, så den eneste måten å finne ut av dette er ved å teste deg. Du bør også få partneren din til å teste seg ca samtidig, så dere unngår ping-pong smitte av klamydia hvis en av dere skulle ha det.

Anonymous poster hash: 0a294...3d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste året har jeg hatt sex med ca. 10 menn. Noen av dem brukte jeg ikke prevensjon med....veldig dumt, og de presset og presset på. Etter at jeg hadde spurt dem om de var syke på noe vis eller hadde vært det, sa de nei og jeg gikk med å ikke bruke beskyttelse/prevensjon.

Nå er jeg i ferd med å få meg kjæreste, og han har spurt om jeg har noen kjønnssykdommer, jeg har sagt nei (fordi jeg tror ikke jeg har noen, har aldri hatt det og har ikke merket noen symptomer) -men vi er enige om at vi begge skal teste oss for sikkerhets skyld.

Det jeg lurer på er hvor stor sjansen er for at jeg kan ha fått noe.... :(

Erfaringer, statistikk? Er veldig bekymret nå. Lurer også på dette med symptomer...Har ikke merket noen symptomer, lever livet mitt som jeg alltid har gjort. Testet meg for tre år siden i forbindelse med diverse reisevaksiner etc., og jeg hadde absolutt ingenting.

Gitt risikobildet ditt , er ikke risikoen VELDIG stor når det gjelder de VIKTIGE sykdommene, men jeg ville uansett gått og fått en kontroll på følgende :

HIV og Herpes: Fordi det ikke bare er dritt som er umulig å bli kvitt, faktisk er svært alvorlig for partner.

HPV og Clamydia. Begge er sykdommer menn som regel ikke vet om de har, og følgelig kan smitte uten å vite det. HPV har du nok fått, den er utrolig vanlig, men det er også den som er minst farlig og han har den sikkert også. Men clamydia er litt mere viktig for deg.

Gonore er på vei fram, men den er i Norskversjon mindre problematisk, det store der er at HAN VIL VITE at han har fått gonore; du vil ikke kunne lure deg unna der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klamydia og gonorree er visst ganske smittsomt og de fleste som får noe får en av de. Heldigvis kan de behandles med antibiotika. Men du vil bare finne ut via en test. De kan være asymptomatiske. Så er det jo herpes, men mange har dette i munnen feks, herpes type 1. Herpes type 2 er mer typisk for underlivet, kjønnssykdom. Mange får utbrudd i form av blemmer og nedsatt allmenntilstand. Beste er å teste seg. Vet om mange som har vært uforsiktige og fått ingenting, mens andre som har vært uforsiktig 1 gang bare har fått en kjønnssykdom. Man kan aldri vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vell, tror jeg leste noe sånt som at rundt 20% av ungdommen til en hver tid er smittet, (unnskyld meg om jeg tar feil) sannsynligheten for å få klamydia ved ett ubeskyttet samleie er vell noe sånt som 10-20%. Så med andre ord, den sannsynligheten er ganske stor. Selv fikk jeg både klamydia og endte opp gravid ved kun ett tilfelle av ubeskyttet sex (selv om jeg løp på apoteket å kjøpte angrepille) så man kan alltids bli smittet om man har ubeskyttet sex. Klamydia er heller ikke noe big deal så lenge du får testet deg og fått behandling. Litt som en halsbetennelse som ikke går vekk ved det første,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Du bør nok teste deg ja. Jeg testet meg første gang når en venninne skulle på helsestasjonen bare for "gøy", men joda, det hadde jeg. Man merker som regel ingen symptomer som kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt meningsløst å spørre om det her! Test deg umiddelbart, ta det som eventuellt måtte komme, og bruk kondom fremover.............

Husk at du kan smitte andre med det du ikke vet at du har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvordan tas disse testene?

Nei, jeg har aldri testet meg før, men så har jeg også vært sammen med samme mann i en årrekke. Helt til nå. Nylig singel.

Anonymous poster hash: 21c07...c98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan tas disse testene?

Nei, jeg har aldri testet meg før, men så har jeg også vært sammen med samme mann i en årrekke. Helt til nå. Nylig singel.

Anonymous poster hash: 21c07...c98

Det varierer. Noen tas vaginalt, andre tas ved blodprøve. Kom deg til Olafia. I ditt tilfelle regner jeg med du kommer inn til lege (noen ganger slipper man unna med å snakke med sykepleier som tar blodprøve også tar man prøve for klamydia/mycoplasma selv på toalettet og legger i en beholder). Da tar legen prøver fra underlivet mens du ligger i stolen. Anbefaler Olafia på det varmeste og det er ikke flaut, alle på venterommet er der av samme grunn…

Anonymous poster hash: 7346b...f44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med dette, så tenkte jeg kunne svare deg. Disse kjønnssykdommene kan du teste deg for:

Chlamydia:

- trenger ikke å gi symptomer

- kan føre til sterilitet hvis ubehandlet over lang tid

- 20 % sjanse for å få chlamydia fra ett samleie med chlamydiainfisert partner

- kan testes fra urinprøve (førstestråle om morgenen) eller underlivspensel

Mycoplasma:

- gir vanligvis symptomer

Gonoré:

- gir vanligvis symptomer

Trichomonas vaginalis:

Herpes:

- kan kun testes med prøve fra åpent sår, så har du ingen sår er det meningsløst å teste for det

Syfilis:

- kan kun testes med prøve fra åpent sår, så har du ingen sår er det meningsløst å teste for det

HIV:
- det skal mye til å bli smittet med HIV. Under sex smitter det lettest gjennom slimhinnene i endetarmen.

- kan testes med blodprøve

Hepatitt A, B og C:

- kan testes med blodprøve

Du bør teste deg for de fire første, Chlamydia tracomatis, Mycoplasma genitalium, Neisseria gonorrhoea og Trichomonas vaginalis, og kanskje HIV dersom du er veldig engstelig for det. Hvis du ikke har noen symptomer er det lite sannsynlig at du har noe annet enn chlamydia, men greit å få testet det likevel. Jeg anbefaler deg å enten ta turen til Olafia, eller levere en urinprøve hos legen din og få tatt en blodprøve der i tillegg dersom du vil teste deg for HIV. Om legen tar penselprøve fra underlivet er det egentlig enda bedre, men om du syns det er ubehagelig fungerer urinprøve også. Bare pass på å levere førstestrålemorgenurin så er du sikker på at det du har av bakterieflora kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...