Gå til innhold

NA

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Noen her inne som har utdannet seg på Nærings Akademiet???

Hvordan var det å få jobb etter endt utdanning?

Blir glad, hvis noen vil dele sine erfaringer her.. :)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv ikke tatt utdannelse der, men kjenner to som har gjort det, begge to gikk rett ut i jobb etterpå. Fikk ganske bra betalt og, og vi bor på et mindre sted hvor det ikke er like lett og få seg jobb.

Selv hadde jeg tenkt og begynne der i høst, men tror du ikke de skal legge ned den avdelingen. Det ble ganske nedtur. Og da blir den nermeste 15 mil unna.

:-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at utdannelsen tilsvarer vgs., at de som utdanner seg der ikke får jobb, og at det ikke er verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke å anbefale.

Jeg har ikke gått der selv, men har fått inntrykk av bekjente av at den skolen er juks & bedrag.

Det er bl. a "lettvarianter" av andre utdannelser og med kanskje halvparten av hva pensumet egentlig bør være.

Misliker slike privat"skoler" sterkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er overhode ikke juks og bedrag.

Det er mer praktisk rettet enn vanlige universiteter og høyskoler - men videregående er det aboslutt ikke! Det kommer sikkert an på hvilken linje du velger - og det varierer sikkert rundt om i landet - det avhenger av forelesere også, selvsagt.

Hvis du vil vite mer og mer konkret, hvilken linje jeg gikk på osv, så får du sende meg en pm, jeg ønsker ikke å gå så veldig i detalj. Jeg angrer i hvert fall ikke - og å "mislike slike privatskoler" er åndssnobberi, mener jeg - har du satt deg inn i hva du snakker om, Diva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er overhode ikke juks og bedrag.

Det er mer praktisk rettet enn vanlige universiteter og høyskoler - men videregående er det aboslutt ikke! Det kommer sikkert an på hvilken linje du velger - og det varierer sikkert rundt om i landet - det avhenger av forelesere også, selvsagt.  

Hvis du vil vite mer og mer konkret, hvilken linje jeg gikk på osv, så får du sende meg en pm, jeg ønsker ikke å gå så veldig i detalj. Jeg angrer i hvert fall ikke - og å "mislike slike privatskoler" er åndssnobberi, mener jeg - har du satt deg inn i hva du snakker om, Diva?

Om du vil, så kan jeg godt bruke litt mer tid på å liste opp.

1 ) Jeg kjenner ei som har jobbet på en slik privatskole ( nå snakker jeg ikke om alle privatskoler, men om bl. a Noroff, IT-akademiet, NA, Utdanningshuset etc. ) og hun hadde ikke så mye positivt å si om pensum ved flere av linjene og hun var sjokkert over hvor lite elevene faktisk lærte.

2 ) Disse skolene som du brenner så for, mener jeg faktisk har en kvasi-utdanning (ja, jeg er så FREKK å tillate meg å kalle dem det) når det gjelder IT-relaterte yrker og såkalt helsesekretærutdanning.

Nå skal du høre :

Elever fra disse skolene ( innen IT ) kaller seg dataingeniører. Det etter et halvt eller et års utdanning. Det er fullstendig på jordet. Det er STOR forskjell på 3-årig høgskole og noen måneder eller et år på privatskole. Man lærer ( i noen tilfeller ) akkurat det man skal ha eksamen i, og that`s it. (dette har jeg HØRT fra kjente, så det er ikke bare åndssnobberi og innbilling fra min side)

Ovennevnte skoler har også en såkalt helsesekretærutdanning,. - det korrekte er sykehussekrtær/legesekretær/medisinsk sekretær.

Det er kun de med nok erfaring /3-årig videregående skole som kan kalle seg helsekretærer,- det er nå blitt en beskyttet tittel.

Skolene er dyre, de har ikke på langt nær det pensumet de tror de skal få, og de kan ikke sammenliknes med de "opprinnelige" yrkestitlene og utdannelsene.

Jeg har selv opplevd å ha flere kolleger fra ovennevnte skoler, som faktisk ikke kan det de skal kunne! De har hovedvekt på kontorarbeid, medisinsk terminologi og "nogo attåt" som valgfag, om de vil.

Jeg har selv blitt forbigått av folk som har "giddet" å tatt et lite kurs på NA e.l. og sklidd rett inn i "helsesekretærstillinger". Mens jeg som har den "opprinnelige" utdannelsen til yrket, kommer ikke inn. ( ikke før nå i allefall...)

Nå kan det hende dette har forandret seg, men jeg skal ikke si noe sikkert.

Det er mye snakk om NA og liknende skoler i helsevesnet, og flere begynner å bli skeptiske til disse. I allefall i forbindelse med sekretærer som er utdannet til å jobbe i helsevesnet.

Jeg har også en samboer som er dataingeniør, og han har slitt hardt på høgskole i tre år + et påbygningsår, og han opplever stadig å bli forbigått og forbikjørt av folk fra Noroff, NA etc. som faktisk får MYE i lønn og har liten erfaring og en liten utdannelse.

Kan du skjønne at jeg er kritisk og har min mening om dette ?

Førstemann bad om erfaringer, og jeg har da vel lov til å snakke om mine / våre erfaringer selv om du er fornøyd og vel så det, Tusenfryd.

Jeg vet faktisk hva jeg uttaler meg om her, men jeg skal innrømme at jeg ikke kan si det om ALLE skoler og ALLE linjer. Men mitt generelle inntrykk er og blir dårlig, til jeg ser det motsatte!

Jeg mener (fremdeles mht IT og helse) at nevnte skoler har "snarveier" som er til for de som har penger og trenger en "kjapp og grei" utdannelse.

Så, grill meg i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herregud Diva, du skriver jo selv at både du og samboeren har blitt forbigått av folk med utdannelse fra disse skolene. Kan jo umulig være en dum utdannelse og ta da vel?

SiBa

(som forøvrig ikke har peiling på disse skolene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud Diva, du skriver jo selv at både du og samboeren har blitt forbigått av folk med utdannelse fra disse skolene. Kan jo umulig være en dum utdannelse og ta da vel?

SiBa

(som forøvrig ikke har peiling på disse skolene)

Tja.. det spørs jo. Kjenner vel tre fire stykker som har tatt en slik privatskole, og jeg har ikke hørt noe om at de har noe IT-relatert i dag nei. På den annen side, så er det flust av NA, Noroff etc-utdannede sekretærer på sykehus etc. Men de har (heldigvis) vanskeligere for å få jobb på legekontor etc. med mer labtekniske og praktiske ting.

Ja, det er sikkert knallbra! Men jeg er personlig glad jeg ikke har tatt en slik utdannelse. Jeg synes min burde strekke greit nok til.

Det som er med noen av disse skolene, er de som underviser har "gode kontakter" med bedriftene. Så en liten del av klassen er SIKRET jobb, mens resten går på gress og tvinner tommeltotter.

Det er også forskjell på bedrifter og helseforetak på hvem de velger og hvilken bakgrunn de krever.

Enkelte bedrifter er tydeligvis blendet av disse sertifiseringene og kursene, mens andre igjen gir beng i hva slags skole en har, så lenge en er voksen.

En vi kjenner hadde faktisk et tre-årig opplegg med en slik privatskole,(IT) og faktisk sponset av aetat, han satt og pugget og lærte og tok mange sertifiseringer, men han kunne ikke bruke utdannelsen til noe.

En grunn til at jeg i mitt tilfelle kan ha blitt forbigått, er at det er folk som har tatt omskolering, som er midt i livet og "ferdig med barn" etc., og som da tydeligvis har bedre grunnlag til å få jobben enn det jeg har.

Jeg føler personlig at en del av gründerene bak disse utdanningene har smidd mens jernet er varmt og kreert utdannelser da det var stort behov for helsesekretærer og dataingeniører og gjort det lettere å få folk med, og dermet tjent penger.

Dette har ført til at arbeidsmarkedet innen disse har blitt sprengt.

Er jeg litt irritert på dette og har følt litt "misunnelse" ovenfor disse ?

Ja, meget godt mulig. Jeg skal innrømme det. Synes det er litt urettferdig.

Men nå skal jeg ikke komme med flere ufine kommentarer om disse skolene. Ta deres egne valg for guds skyld, og ikke hør på meg.

Men min mening har jeg uansett rett til å komme med, på lik linje med alle andre.

Om folk har positive erfaringer og vil anbefale skolene, så må de få lov til det :wink: Jeg mener ikke å sitte på fasiten, men jeg synes jeg har rett til å si det jeg har hørt og vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare forsvare it utdanningen til NA, for den tror jeg faktisk er kjempebra.

De jeg kjenner som har gått der, hadde ett skikkelig tøft år, fordi de skal lære seg veldig mye på dette året for og bli kvalifisert.

Og i undervisningen er alt veldig praktisk retta. Hver eneste elev har sin egen datamaskin osv.

Kjenner også en som har studert it på høyskole i 3 år, og der foregikk nesten ikke noe av undervisningen foran data, det var mest bare teori. Og han har nå vært ferdig utdanna i 2 år og får seg ikke jobb innen it.

Mens begge kameratene hans som tokk NA, fikk seg data jobb før de faktisk var ferdig på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

men gikk de samtidig?? Bunnen falt fullstendig ut i it-bransjen for ca 2 år siden. Da mistet plutselig de som hadde jobbet inntil et år jobben, og samtidig kom det mange nyutdannede, dermed hadde vi for mange utdannet innen it.

Om de smykker seg med tittelen dataingeniør, så er det feil. Ingeniør er et treårig studium som inneholder et minimum av ingeniørfag (som f.eks. matte og fysikk), nå har det vel blitt gjort om til bachlor? To år utdanning på høgskole gir tittelen høgskolekandiat. Så hva et år på NA burde gi... tja?

Det er nok mye sant i at det er mer praktisk rettet hos NA, men er det du lærer nok til å fungere hos en bedrift? og klarer du å finne svar på andre ting enn det du har lært? Det er vel der mange feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av de som gikk på NA, ble ferdig samme år som han på høyskolen ble ferdig. Han andre ble ferdig to år før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føt IT bobla sprakk fikk man jo jobb bare man hadde data kortet også. Om folk fra NA har fått jobb må jo vurderes etter dagens situasjon. For øyblikket er det ikke lett for nyutaneede ingeniører og bachelor grader innen IT å få jobb.

Personlig trodde jeg NA gikk mye på å lære/bruke eksisterende IT verktøy. Andre it utdanninger utvikler man verktøy.

Hvis det er en IT jobb du skal ha, hadde jeg ikke valgt NA, hvis det er sekretær du vil bli så kansje.

Uansett de gikk konkurs noen år tilbake, vet ikke hvordan de kom på bena igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...