Gå til innhold

Spm. ang. assistert befruktning

Gjest Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderjenta

Jeg vet at man tilbyr to typer assistert befruktning, IVF og ICSI. Men er det noen som vet om de tilbyr inseminasjon også? At man samler opp flere "doser" med sperm (i vårt tilfelle er det nemlig snakk om dårlig sædkvalitet) og inseminerer den vordende mor?

Huldermannen og jeg venter på henvisning til KK og det går nok i retning assistert befruktning for oss. Men tanken på egguthenting og heftige hormonkurer i forkant skremmer meg - og jeg skulle ønske de kunne sprøyte spremiene direkte inn i meg... De gjør jo det med donorsæd, kan de ikke gjøre det med ens egen mann sin sæd også?

Noen som vet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser jo slik ut - det er jo et enklere "inngrep".

http://www.fub.no/hva/behandling.shtml

Typer av assistert befruktning:

Assistert befruktning

Inseminasjon med partners sæd (AIH)

Enklere form for assistert befruktning. Kvinnen tar Pergotime for at flere egg skal modnes, deretter en eggløsningssprøyte som løsner eggene, og så blir hun inseminert med sin partners sæd på sykehuset.

Inseminasjon med donorsæd (AID)

Som ved AIH, men donorsæd brukes når partners sædkvalitet er for dårlig til å brukes.

Prøverør (IVF) befruktning utenfor kroppen, brukes først og fremst ved tette eggledere. Kvinnen tar medisner for at eggløsningen kan kontrolleres. Mange modne egg blir hentet ut og blir lagt i skåler sammen med ca. 100.000 gode sædceller. Etter at befruktning har funnet sted, settes de befruktede eggene tilbake.

Microinjeksjon (ICSI) injeksjon av én sædcelle i et egg i forbindelse med prøverørsbehandling. Kalles også microinjeksjon og benyttes dersom sædkvalieteten er nedsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuddly

Men det vil vel ikke ha noe mer for seg enn vanlig samleie, når det er dårlig sædkv. som er grunnen...

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det vil vel ikke ha noe mer for seg enn vanlig samleie, når det er dårlig sædkv. som er grunnen...

Eller?

Forskjellen er at sæden er preparert & vasket og injiseres rett inn i livmor (slipper å svømme selv). I tillegg gjennomgår kvinnen en "mild" hormonbehandling (mild ifht. andre former for assistert befruktning.

Masse nyttig informasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Takk for linker med mye god informasjon, Veronal! :D

Tanken bak spørsmålet med slik inseminasjon var finne ut om man kan slippe egguthenting, men jeg skal nok kunne overleve det om det blir aktuelt.

Etter linkene å dømme er sjansen for å lykes mye lavere ved inseminasjon enn ved IVF/ICSI. Jeg hadde håpet at de kunne bruke flere "doser" med spermier slik at det blir flere av dem, men spermiene som blir brukt ved AIH er jo "sluppet løs" samme dag og vil jo derfor være samme "dose" som ved et samleie. Men til forskjell fra et samleie, så vil jo samtlige insimineres på rett sted - ved et samleie forsvinner jo mange undervegs, og tar turen til "feil" eggleder osv. Så det er jo større sjanser enn ved et gjennomsnittlig samleie.

Jaja, tiden får vise hva som skjer! Forhåpentligvis så klaffer det en vakker dag uten hjelp..

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både med IVF og ICSI så gjennomgår kvinnen samme hormonbehandling. Den eneste forskjellen er hva som skjer på lab'en etter egguttak.

Det er også slik at man ikke nødvendigvis oppnår ønsker befruktning selv om sædkvaliteten tilsynelatende er god. Det kan hende at egget og sædcellene ikke helt finner hverandre. Da blir gjerne neste forsøk 50/50 ICSI og IVF eller rent ICSI-forsøk.

ICSI krysser også en etisk grense siden man "tvinger frem" en befruktning i motsetning til IVF der befruktningen skjer uten innblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men til forskjell fra et samleie' date= så vil jo samtlige insimineres på rett sted - ved et samleie forsvinner jo mange undervegs, og tar turen til "feil" eggleder osv.

Kan vel fremdeles være svømmere som tar turen til feil eggleder ved AIH, eller tar jeg feil nå?

Trodde sæden ble sprøytet inn livmormunnen, men at svømmerene da selv måtte finne egget, på en måte (altså at de må dra opp egglederene selv for å finne egget, og da blir det jo nødvendigvis noen som drar i feil alikevell)

Eller tar jeg feil nå?

(Jeg har ikke satt meg så fryktelig inn i dette, men jeg tror da det er slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Trodde sæden ble sprøytet inn livmormunnen' date=' men at svømmerene da selv måtte finne egget, på en måte (altså at de må dra opp egglederene selv for å finne egget, og da blir det jo nødvendigvis noen som drar i feil alikevell)[/quote']

Du har helt rett, Chiquita! :Nikke: Ved litt grundigere lesing så skjønte jeg at det var sånn det var. De må finne fram på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...