Gå til innhold

Transportarbeider streiken!


Colargol

Anbefalte innlegg

Nå har transportarbeider streiken holdt på i en mnd. snart, butikk hyllene begynner å bli tomme.

Dette er nesten skummelt å være vitne til synes jeg! Jeg har jobbet i dagligvare i flere år men sluttet for godt i januar i år, det er nesten litt synd for det hadde vært morsomt å jobbe akkurat nå, få litt "inside informaiton" og få oppleve kaoset. :-)

Har hørt at fra tirsdag av så skal transporten med mineralvann og øl også kuttes nå. 2-3butikker like utenfor Oslo er blitt stengt,-de gikk tom for varer. Akkurat her i Oslo har vi jo 7-eleven på hvert gatehjørne, så det er jo en nødløsning for å få tak i noen varer, men det er dyrt og funker ikke akkurat i lengden.

Vi har gått tom for Zalo så oppvasken har blitt kjempestor de siste dagene (bor i bofelleskap i tillegg også da vet du), og det er jo umulig å få tak noe som helst av oppvaskmidler for tiden. 7-eleven har endelig fått inn igjen nå da så skal stikke å kjøpe om litt! :o

Her inne på KG er det jo folk fra alle forskjellige deler av landet. Hvordan er det hos dere? Er det kaos? Hvordan får dere tak i mat og vaskemidler ol.? Lei av streiken?

Jeg er drittlei, men må tilså at jeg synes det er litt morsomt i tilegg..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe problem her i Trondheim. Det er noen varer som ikke er, men det er andre merker men samme vare så det er ikke noe problem. Har ennå ikke opplevd å ikke få tak i noe. Mulig forskjellig fra butikk til butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Handler på Coop. Men det skal bli morsomt å se om det blir ølstreik fra onsdag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli kjedelig. Merker at butikkene er rimelig tomme

Ikke ost/smør/majones/salater/tørrvarer av noen sort.. og tidvis veldig lite grønnsaker også..

Blir snart så tomt hjemme hos meg av enkelte ting (kan ikke "leve" uten ost... ) - at jeg må kjøre en tur til en Coop butikk.. selv om jeg ikke har "lyst"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er butikkene litt slunkne i utvalget, men vi mangler ingenting. Handler på Prix for å spare tid. Orker ikke å handle på flere butikker bare fordi de mangler noe her og noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
kan de ikke bare bli ferdige snart...

Denne streiken går nok ikke over før en av partene gir seg, og et slikt prestisjetap ønsker nok ingen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Nja... vi kjøpte ikke karbonadene vi hadde tenkt å putte i fryseren, for det hadde de ikke, og vi måtte kjøpe kjøttdeig av et annet merke enn vi pleier. Ellers kunne vi fritt velge fra hyller som stort se4tt var helt fulle. Bortsett fra der det er toalettpapir, der er det litt lite. Pga mediehysteri hamstrer alle toalettpapir, derfor er det lite av det.

Bor nå i Bergen jeg da, og her er et altså ikke det minste problem. Men folk er hysterikse og hamstrer, og snakker om varemengel, enda jeg altså ikke har opplevd noe spesielt av det... (og nei, jeg har ikke vært på en coop butikk heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli lei av streiken, kjipt å måtte dra innom fem-seks butikker hvis du skal ha ti forskjellige matvarer. får som regel tak i det jeg skal ha, selv om jeg må bruke lenger tid på å finne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop blir tatt ut fra tirsdag, tror jeg...?

Har gått om for - men fått tak i må - makrell i tomat fra Stabburet. Synes det er slitsomt nå til søttemai med mat og varer som man liksom må ha. Men etter mandag så er det over, og vi kan klare oss med alternativ mat. Vi kommer ikke til å sulte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Handler på Meny og lider ingen nød... Men den lokale Rimien ser ut som den er rammet av atomkrig og sovjetkø på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes egentlig det er litt bra at velfødde nordmenn får se hvordan det er å ikke ha 14 forskjellige versjoner av alle varer å velge mellom!

Men jeg synes streiken er håpløs. Jeg støtter ikke kravet til transportarbeiderne i det hele tatt.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myumi
Synes egentlig det er litt bra at velfødde nordmenn får se hvordan det er å ikke ha 14 forskjellige versjoner av alle varer å velge mellom!

Det kan så være men når folk snart ikke får tak i verken ost eller stekemargarin/smør så begynner det å bli ganske så problematisk for mange.

Vaskepulver og andre hygieneartikler begynner også å forsvinne fra hyllene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Coop blir tatt ut fra tirsdag' date=' tror jeg...? [/quote']

Dette stemmer ikkje. Transportarbeidarane til Coop er under eit eige fagforbund, HK, eller noko - og har godtatt framlegga i lønnsforhandlingane. Altså, ingen fare for streik hos Coop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Foreløpig har jeg ikke merket noe til streiken i det hele tatt faktisk. Den nærmeste matbutikken er ikke rammet av streik og skulle de gå tom fordi folk hamstrer, er det bare noen hundre meter til Obs.

Har dessuten alltid et lager av toalettpapir, tørkeruller, såpe, shampo, vaskepulver etc. siden dette er ting jeg pleier å handle i større mengder når jeg først kjøper.

Vet at sykehusene, bl.a. Rikshospitalet, har gått over til å ta inn varer fra alternative leverandører. Faren ved å streike så vidt lenge er jo at både institusjoner/bedrifter og folk flest legger om handlemønsteret sitt og da har man jo laget ris til egen bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av mas om høyere lønninger i dette landet at jeg snart kreperer. Jeg kan godt leve på brød og melk i lange tider hvis det betyr en brems i lønnsveksten her til lands! Jeg skjønner litt at de vil ha høyere lønn for de organiserte - da får organisasjonen flere medlemmer og dermed skaffer seg mye mere makt og ved neste korsvei kan pushe enda hardere.. Hvor mye tjener transportarbeidere, og hvor mye vil de ha før de er fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to butikkene jeg har i gåavstand er rimi og rema.

Rimi er nesten tom. Frysediskene er skrapa og det er rett og slett veldig lite varer. Og nå er det jo ikke aviser engang heller.

Rema får en del varer fra andre leverandører og ser ikke så tom ut. Men den halve frysedisken som pleier å være full av forskjellige varianter av frossenpizza er nå full med halalpizza. Så tydelig at de har mulighet til å få alternative varer i motsetning til rimi.

Var på smart club ved alnabru på lørdag og der var det lang bilkø for å komme inn, nesten umulig å få parkert og kaos inne i butikken. Men fikk tak i det meste jeg skulle ha der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg er så lei av mas om høyere lønninger i dette landet at jeg snart kreperer. Jeg kan godt leve på brød og melk i lange tider hvis det betyr en brems i lønnsveksten her til lands! Jeg skjønner litt at de vil ha høyere lønn for de organiserte - da får organisasjonen flere medlemmer og dermed skaffer seg mye mere makt og ved neste korsvei kan pushe enda hardere.. Hvor mye tjener transportarbeidere' date=' og hvor mye vil de ha før de er fornøyd?[/quote']

Transportarbeidere tjener generelt bra her i landet. Opptil 400 000 er ikke uvanlig (avhengig av når på døgnet de jobber).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...