Gå til innhold

Dokumentaren med Kronprinsesse Mary


Smila

Anbefalte innlegg

Var det noen som så gårdagens dokumentar om Kronprinsesse Mary?

Jeg synes den var kjempebra, og et fint intiativ til å presentere Mary i Danmark og verden for øvrig.

Hadde hvert kult med en lignende dokumentar om Mette Marit før bryllupet. Men de hadde vel ikke så mye å prate om...

Men kanskje det kunne gjort slik at det norske folk fikk et bedre inntrykk av Mette Marit. For nå er det jo desverre sånn at hun er mislikt av det norske folk. Det er foesåvidt kjempesynd. Hun er nå engang Norges kronprinsesse, og vi liker det eller ikke spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte akkurat det samme - hvorfor gjorde de ikke noe sånt med Mette-Marit her hjemme. Synes det var et fint program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MM har da så lite vokabular, sier bare veldig bra og veldig bra og veldig hyggelig om alt. Lite reflektert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vel..

Vel, jeg synes man må gjøre seg "fortjent" til respekt og beundring.

Mary av Danmark er så yndig, grei, ikke kunstig, naturlig og det virker veldig som om hun har "funnet seg selv" og er voksen, seriøs og verdig.

Mary virker som en person som er tydelig, klar og harmonisk. I tillegg er hun velutdannet og kommer fra en normal og vanlig familie (uten at det er avgjørende). En sunn jente som liker å være aktiv med div. aktiviteter, og i tillegg er kulturell.

Mette Marit derimot...hun har etter min mening ikke gjort noe spesielt for å vinne folket..Jeg synes ikke det virker som om MM har gitt noe av seg selv, bydd på seg selv osv..det virker ikke so mom blikket og ansiktet hennes er det verdige royale uttrykket slik Mary og Alexandra i Danmark har. Den utenlandske stilen og elegansen vil aldri komme til Norge uansett da..vi kan ikke forlange det her...vi er da et planke-land hvor det meste går litt på halv-tolv. Haakon selv er jo ikk et fruktfat eller like mye mann som ange andre prinser..hvordan kan vi forvente at han da skal finne seg av Marys kaliber?

Nei, vi får vel være fornøyde med det vi har her...Lotto-landet fortjener sine "kongelige" akkurat som de andre "ekte" landene fortjener sine spennende MENNESKENE som sine kongelige.

Mary virker som om hun er et utrolig flott menneske. Rett og slett. Hun er seg selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at MM ikke gir noe av seg selv eller byr på seg selv, det virker mest som at hele rollen er en pest og plage for henne. Hun vil helst leve et liv i fred for presse og folk hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

JEg tror også det hadde vært bra med en dokumentar om MM.

At hun kunne gi noe av seg selv, og vise hva hun står for og hvem hun er og hvor hun kommer fra. Da hadde vi kanskje fått ett annet inntrykk av henne og skjønt litt mer hvorfor Haakon var villig til å gå gjennom ild og vann for å få henne.

Likevel vil hun nok aldri komme i samme kategori som Mary. Mary viste i dokmentaren igår at hun var reflektert,veltalende, jordnær, usnobbete, sporty, uhøytidelig, smart og ambisiøs på samme tid. Familien hennes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JEg tror også det hadde vært bra med en dokumentar om MM.  

At hun kunne gi noe av seg selv, og vise hva hun står for og hvem hun er og hvor hun kommer fra. Da hadde vi kanskje fått ett annet inntrykk av henne og skjønt litt mer hvorfor Haakon var villig til å gå gjennom ild og vann for å få henne.  

Likevel vil hun nok aldri komme i samme kategori som Mary. Mary viste i dokmentaren igår at hun var reflektert,veltalende, jordnær, usnobbete, sporty, uhøytidelig, smart og ambisiøs på samme tid. Familien hennes også.

Det var meg som skrev dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Hva skulle MM liksom vist frem?

Kristiansand vet vi hvordan ser ut, jobber har hun hatt lite av, universitet har hun ikke gått på osv. Dessuten vet vi mer om henne siden hun er vokst opp i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MM unnskyldt?

Og hva mener du med det Poirot?

At MM er unnskyldt for å mangle stil, eleganse, jordnærhet, klarhet, fordi hun er fra Norge?

Skal hun slippe å "ha noe fornuftig å komme med" fordi hun er herfra?

På den annen side er det ikke en eneste jordnær person i kongefamilien i Norge på linje med de danske (f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Jeg er helt enig med Veslebråka - vi har en Kronprisesse her i landet som ser på sin oppgave som pest og plage ...

Det er her vi må gi Dronning Margrethe støtte for måte hun har taklet tidligere venninner av Fredrik. Jeg leste et sted at Mary er den første av hans venninner som hun har villet hilse på ...

Man bør ha lov til å kreve litt av et lands framtidige konge - hva er ellers vitsen med monarki ?

Danmark har fått en kronprinsesse som de har all grunn til å være stolte over ... en verdig representant for landet. Og i Danmark har monarkiet en mye større oppslutning enn i Norge ... er det rart ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle MM liksom vist frem?

Kristiansand vet vi hvordan ser ut, jobber har hun hatt lite av, universitet har hun ikke gått på osv. Dessuten vet vi mer om henne siden hun er vokst opp i landet.

Vist noe av seg selv? En litt mer privat side. Hatt ett kamerateam som hadde fulgt henne litt intenst noen dager, mens hun rusler gatelangs i Kristiansand og forteller om barndomsminner, hva vet jeg?

Slik det er nå er hun og Haakon så busy om å verne om sitt privatliv at det er nesten litt latterlig. Tror mange hadde fått større respekt for henne hvis hun hadde vist sine kvaliteter. For noen må det jo være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Og hva mener du med det Poirot?  

At MM er unnskyldt for å mangle stil, eleganse, jordnærhet, klarhet, fordi hun er fra Norge?  

Skal hun slippe å "ha noe fornuftig å komme med" fordi hun er herfra?  

På den annen side er det ikke en eneste jordnær person i kongefamilien i Norge på linje med de danske (f.eks.).

Det jeg mener er at Mary er vokst opp langt vekk, man trengte kanskje derfor å bli presentert for henne på en annen måte enn med MM. Dessuten liker ikke MM kameraer. Forøvrig var Haakon og MM mer offentlige sammen i forkant enn hva Mary har vært.

men for all del, for min del må man gjerne ha laget et ptogram om henne, jeg er som sagt skeptisk til hva for noe nytt vi ikke visste fra før ville kommet frem. SPESIELT når hun ikke er bekvem med intervjuer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vi kan ikke forvente mer

Se på Haakon da...vi kan ikke forvente noe bedre enn MM da..

Haakon selv har jo ikke blitt oppdratt med samme kriterier som de danske prinsene. Margrete har mer kustus på barna sin enn Harald og Sonja noen gang har gitt uttrykk for. I likhets-Norge er det sosialdemokratiet som setter sine spor også HER.

Haakon virker jo knapp og stiv selv..jeg har ikke fått et inntrykk av "hvem han er". For meg virker han innadvendt og fremmed. Jeg føler nesten en større nærhet til de danske, fordi de er seg selv og virker ikke kunstige.

Når Haakon er på den måten, (litt umoden) kan vi ikke forvente at han finner seg noe bedre enn MM heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Vist noe av seg selv? En litt mer privat side. Hatt ett kamerateam som hadde fulgt henne litt intenst noen dager, mens hun rusler gatelangs i Kristiansand og forteller om barndomsminner, hva vet jeg?

Slik det er nå er hun og Haakon så busy om å verne om sitt privatliv at det er nesten litt latterlig. Tror mange hadde fått større respekt for henne hvis hun hadde vist sine kvaliteter. For noen må det jo være?

Man får ikke sett mye av den private siden når hun har så kameraskrekk at hun nesten ikke kan snakke. Jeg har vært tilstede ved intervjuer av MM og sett hvor forskjellig hun blir med en gang kameraet skrus på og hvordan hun friskner til når det skrus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke sett mye av den private siden når hun har så kameraskrekk at hun nesten ikke kan snakke. Jeg har vært tilstede ved intervjuer av MM og sett hvor forskjellig hun blir med en gang kameraet skrus på og hvordan hun friskner til når det skrus av.

Så har hun jo ihvertfall havnet på feil hylle her i livet, dersom hun ikke takler ett offentlig liv. Kongefamilien har en eneste oppgave, og det er og være ett offentlig lim som binder nasjonen sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Det er nettopp derfor det er så viktig at en tronarving velger riktig ledsager - da nytter det ikke å gjøre sine valg for å trosse sine foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Poirot

Så har hun jo ihvertfall havnet på feil hylle her i livet, dersom hun ikke takler ett offentlig liv. Kongefamilien har en eneste oppgave, og det er og være ett offentlig lim som binder nasjonen sammen.

Ja, og det er jeg enig med deg i. Det kan jo hende det bedrer seg etterhvert. Hun har jo ikke giftet seg FOR å bli dronning, hun giftet seg for å bli gift med personen Haakon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er jeg enig med deg i. Det kan jo hende det bedrer seg etterhvert. Hun har jo ikke giftet seg FOR å bli dronning, hun giftet seg for å bli gift med personen Haakon.

Jepp. Men da må hun akseptere resten av pakken som følger med, og lære seg å leve med det, og gi nasjonen det vi krever og forventer seg av henne. Det er det samme som hvis du gifter deg med en odelsgutt som skal ta over en gård. Da er du nødt til å lære deg å leve med lukten av fjøs, og kanskje gi kyrne en gresstust en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jepp. Men da må hun akseptere resten av pakken som følger med, og lære seg å leve med det, og gi nasjonen det vi krever og forventer seg av henne.

Det er vel strengt tatt det hun prøver på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de har sagt her i DK om de to intervjuene Mary har gitt, er at det gir henne og kongehuset en unik måte å styre informasjonen om Mary og hennes liv. Man vet stort sett bare det hun selv forteller i disse intervjuene, og ellers er det ingen "venner" som har fortalt noe om henne e.l.

Denne muligheten ville man jo ikke ha, hvis Fredrik hadde giftet seg med en dansk jente, eller i forhold til MM. Det tror jeg er en av de store fordelene med å finne sin kone langt borte, som begge prinsen i DK har gjort. Det betyr ikke at det ikke hadde vært interesant med et tilsvarende intervju med MM, men jeg trodde hun og Haakon ga et intervju til NRK for bryllupet?

En siste ting: Du som sier at den danske droningen har hatt mye mere styr på sine barn. Det tror jeg også har hatt sin bakside. De to prinsene så stort sett ikke foreldrene sine da de var små og fikk f.eks. ikke lov til å spise sammen med dem. Begge prinsene har gitt uttrykk for at de følte seg ensomme, og ikke minst hadde Fredrik store problemer med å tilpasse seg til sin rolle. Når man ser bilder fra hans "yngre" dager, ser man virkelig at han lider og synes det er ubehagelig...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...