Gå til innhold

Livredd for listeriose :(

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fant ut at jeg er gravid i går, er ca 7 uker på vei. På lille julaften spiste jeg både blåmuggost og en annen mykost (Chaumes- av pasteurisert melk), og nå er jeg livredd for å smitte det lille frøet med listeria så jeg spontanaborterer...

Vi har prøvd å bli gravide i over tre år, og egentlig fått beskjed om at vi ikke kommer til å greie det på egen hånd. Så nå når det endelig klaffet likevel, måtte selvsagt dette skje :(

Ser at for gravide kan inkubasjonstiden være så lang som tre måneder, og fosteret kan også smittes uten at mor selv har noen som helst symptomer på sykdommen...

Så stressa og bekymra nå, er det noen som kan komme med noen beroligende ord til meg??? :(

Anonymous poster hash: 3e1f6...403

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ta sjansen på den type mat når dere er prøvere? Og du sier du er syv uker på vei, da må du vel ha merket at mensen har vært borte en stund?

Anonymous poster hash: 652fa...84e

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ta sjansen på den type mat når dere er prøvere? Og du sier du er syv uker på vei, da må du vel ha merket at mensen har vært borte en stund?

Anonymous poster hash: 652fa...84e

Liten vits i å komme med pekefinger nå, jeg sier jo at dette stresser og bekymrer meg.

Som sagt har vi prøvd i over tre år, og fått beskjed om at vi neppe kommer til å få det til på egenhånd. For det andre har jeg veldig uregelmessige sykluser pga pco, det er derfor ikke spesielt uvanlig for meg med lange perioder uten mens. Tar derfor en test i ny og ne for sikkerhets skyld, selv om vi egentlig hadde slått fra oss muligheten for å bli gravide på naturlig vis.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke dette ekstremt sjelden da?

Da jeg var gravid var det ingen som tenkte på det, og det gikk sjelden galt for det. Når skaden først har skjedd nytter det lite å stresse og bekymre seg, du får fokusere på at det som regel går bra selv med en glipp eller to.

Anonymous poster hash: 91556...1cb

Skrevet

Gjort er gjort, og spist er spist. Husk at de offentlige rådene først og fremst er forholdsregler. De er Dr av en grunn, men sjansen er EKSTREMT liten for at akkurat det du har spist i jula hadde listeriabakterier. Ellers er det vel ikke annet å gjøre enn å vente, og håpe på det beste.

Jeg skjønner godt at du blir litt fortvila, når dere har prøvd så lenge. Gratulerer, forresten! Dette går nok bra :)

Anonymous poster hash: c6500...49b

• Liker 3
Skrevet

Sjansen er nesten lik null!;) her i Norge har vi de anbefalingene - andre land har dem ikke, så det sier kanskje noe om hvor sjeldent det er ....!?!;)

Gratulerer så mye med graviditeten!;)

• Liker 3
Skrevet

Det er så liten sjanse at det er større risiko for at du blir truffet av en meteor. Slapp av. Det går bra.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk til dere tre siste, føler meg litt roligere nå :)

Skjønner jo at sjansen er liten i Norge i utgangspunktet, men dette var altså franske oster (men kjøpt i Norge), derfor ble jeg litt ekstra stresset...

Men da skal jeg prøve å bare ta det helt med ro, får jo selvsagt heller ikke gjort noe fra eller til uansett!

Skrevet

Først og fremst, gratulerer med gravititeten! Så fantastisk at dere har klart det på egen hånd da! Skjønner godt at du blir stresset, men jeg råder deg til å prøve å slappe av. Den lille har ikke godt av en stresset mamma :) Jeg har vært gravid og født 3 barn, og under alle svangerskap har vi reist veldig mye, og jeg har vært bekymret for toxmo og listeria etter turene. Så jeg pleide å be om å bli testet (gjorde dette privat hvis noen har tenkt å begynne å snakke om misbruk av ressurser). Den ene gangen jeg ble testet, så fikk jeg høre av hun som tok blodprøve, at hun hadde jobbet der i over 20 år, og kun en gang vært borti toxmo (at noen som ikke er immun har blitt smittet) og aldri listeria. Så det jeg vil frem til er at det er veldig veldig sjeldent det skjer. Du kan bestille time hos legen og snakke om dine bekymringer, men jeg vil tro at dersom du mister tidlig så er det heller andre grunner til det.

Ønsker deg masse lykke til!

Anonymous poster hash: 4b098...a18
  • Liker 1
Skrevet

Hyggelig at folk vil trøste TS, men det er vel ingen grunn til å lyve? Om hun skal bli beroliges bør det vel være basert på fakta?

- Norge er langt fra det eneste landet som anbefaler gravide å holde seg unna mat som kan være smittekilde for listeria. Det gjør det ikke akkurat farligere heller - det bare tyder på at norske helsemyndigheter er enige med det internasjonale fagmiljøet.

- sjansen er ikke større for å bli truffet av en meteoritt, nei. Årlig er det mellom 10 og 50 rapporterte tilfeller av listeriasmitte i Norge - man regner med at det er mange tilfeller som ikke rapporteres. Og som gravid smittes man faktisk mye lettere. Antallet mennesker som gjennomsnittlig blir truffet av meteoritter i Norge i året er... 0 ;)

På den andre siden: sjansen er fortsatt bittebitteliten for at du faktisk har blitt smittet. Og OM du har blitt det så er det langt fra noen garanti for at du overfører det til fosteret. Og selv OM det skulle skje, så trenger ikke resultatet bli svært skadelig. Sjansen er tilstede. Men sannsynligheten for at dette går bra er så utrolig mye større enn det omvendte. Også går det an å få seg testet for dette, så om du tror det vil gi deg sjelefred så foreslår jeg at du kontakter legen :)

• Liker 1
Skrevet

Det er ekstremt liten sjanse for at du er smittet, men ta det opp med legen på første kontroll, så får du sikkert ta en blodprøve og slipper å bekymre deg.

Anonymous poster hash: d70ae...3e4

Skrevet

Hyggelig at folk vil trøste TS, men det er vel ingen grunn til å lyve? Om hun skal bli beroliges bør det vel være basert på fakta?

- Norge er langt fra det eneste landet som anbefaler gravide å holde seg unna mat som kan være smittekilde for listeria. Det gjør det ikke akkurat farligere heller - det bare tyder på at norske helsemyndigheter er enige med det internasjonale fagmiljøet.

- sjansen er ikke større for å bli truffet av en meteoritt, nei. Årlig er det mellom 10 og 50 rapporterte tilfeller av listeriasmitte i Norge - man regner med at det er mange tilfeller som ikke rapporteres. Og som gravid smittes man faktisk mye lettere. Antallet mennesker som gjennomsnittlig blir truffet av meteoritter i Norge i året er... 0 ;)

På den andre siden: sjansen er fortsatt bittebitteliten for at du faktisk har blitt smittet. Og OM du har blitt det så er det langt fra noen garanti for at du overfører det til fosteret. Og selv OM det skulle skje, så trenger ikke resultatet bli svært skadelig. Sjansen er tilstede. Men sannsynligheten for at dette går bra er så utrolig mye større enn det omvendte. Også går det an å få seg testet for dette, så om du tror det vil gi deg sjelefred så foreslår jeg at du kontakter legen :)

Jeg (TS) er faktisk klar over alt du skriver over her, har sittet oppe og lest om dette i flere timer i natt, så jeg føler jeg har lest det meste som finnes av info om dette. Jeg var egentlig bare ute etter litt trøstende ord om at det tross alt likevel er veldig liten risiko for at jeg og mitt foster skal rammes av dette.

Men du sier at man kan testes for dette hos legen? Er dette noe du tror, eller noe du vet? Såvidt jeg har greid å finne informasjon om, så er det veldig vanskelig å få en slik test hos legen, fordi det er komplisert å teste for, og man tester kun ved sterk indikasjon på listeriasmitte. (Problemet er jo bare at for gravide kan man jo være smittet, og skade fosteret, uten å merke noe som helst til det selv...)

Skrevet

Klart man blir redd selv om sjansen er liten! Det sier seg selv - du bryr deg jo om barnet ditt :)

Jeg vet selv hvor utrolig vanskelig det er å "ikke bekymre seg unødvendig" eller ikke tenke på det. Derfor foreslo jeg også en test hos legen, om du tror det kan hjelpe deg til å roe ned. Jeg har lest opptil flere steder at man kan ta dyrkningsprøver av livmorhals og avføring. Var det bl.a et svar på lommelegen, mon tro...? Det som stadig nevnes er ihvertfall at dette er metoder som KAN påvise en infeksjon. De er altså ikke 100% sikre. Så da er spørsmålet om du kanskje plager deg selv MER med enda et usikkert svar? En samtale med lege eller jordmor kan vel uansett være et godt utgangspunkt? :)

Skrevet

Når det dukker opp listeria smitte i mat, pleier det å bli funnet. Det ble blandt annet funnrt i rakfisk før jul. Jeg kjenner meg velidg igjen i bekymringene dine. Men du får ikke gjort noe. Prøv å tenk på noe annet :-)

Skrevet

Jeg (TS) er faktisk klar over alt du skriver over her, har sittet oppe og lest om dette i flere timer i natt, så jeg føler jeg har lest det meste som finnes av info om dette. Jeg var egentlig bare ute etter litt trøstende ord om at det tross alt likevel er veldig liten risiko for at jeg og mitt foster skal rammes av dette.

Men du sier at man kan testes for dette hos legen? Er dette noe du tror, eller noe du vet? Såvidt jeg har greid å finne informasjon om, så er det veldig vanskelig å få en slik test hos legen, fordi det er komplisert å teste for, og man tester kun ved sterk indikasjon på listeriasmitte. (Problemet er jo bare at for gravide kan man jo være smittet, og skade fosteret, uten å merke noe som helst til det selv...)

Jeg har fått samme informasjon som deg TS. Jeg spurte legen min fordi jeg var bekymret for dette selv, og han sa at laboratoriet vil ikke teste for listeria med mindre det har vært listeria-utbrudd, og man har spist den type mat som er mistenkt, og har symptomer. Det er tydeligvis vanskelig å teste for det ja.

Toxoplasma tester de for som rutine på første svangerskapskontroll, så det er tydligvis en enklere prøve.

Jeg tror du kan slappe helt av. Det er svært sjelden at noen blir smittet. Jeg spiste også litt mykost i begynnelsen av svangerskapet fordi jeg glemte meg. På 80-tallet tror jeg ikke myke oster var på nei-listen i det hele tatt.

Mange leger vil ikke ta inn gravide på kontroll før i uke 8. Jeg tror det er fordi hjertet har slått en stund, mye er utvilet, og at risikoen for spontanabort allerede har avtatt en del. Jeg tror det kommer til å gå bra med deg jeg. Gratulerer så mye!

Anonymous poster hash: a41ab...fd4

Skrevet

Toxoplasma tester de for som rutine på første svangerskapskontroll, så det er tydligvis en enklere prøve.

Anonymous poster hash: a41ab...fd4

Det er åresvis siden dette ble gjort som rutine. Jeg vet enkelte leger gjør det, men rutine er det ikke lenger.

Skrevet

Takk til alle som har svart i denne tråden, jeg er i det minste litt roligere nå enn hva jeg var da jeg leste om dette i natt :)

Prøver å fokusere på at sjansen er liten, og at det jo, som en annen her påpeker, som oftest oppdages, og blir informert om, når det finnes høyes forekomster av listeria i en bestemt matvare.

Puste med magen nå, så går det vel bra :fnise:

Skrevet

Hos mi jordmor blir alle testa for toxo samstundes som vi blir testa for blodtype, syfilis og HIV, det har alle mine venninner over det ganske land blitt og. Trur det er temmeleg vanleg. Listeria er veldig sjelden, og eg har ikkje reflektert over evt smitte nokon gong, sjølv om eg har ete det eg ville fram til eg testa pos. på graviditetstesten begge gongane. For meg betyr det upasteurisert mjølk og spekemat.

Eg forstår at du er bekymra sidan dette har vore vanskeleg for dykk, så kontakt lege eller jordmor, gjerne den du skal til kontroll hos vidare :) risikoen er bitteliten, og det vil helst gå godt:) eg forstår godt at du ikkje har hatt eit strengt kosthald i TRE ÅR! Og så kan du glede deg til å bli mamma, det e heilt sjef!

Skrevet

Jeg ble ikke testet for toxo, og har ingen venninner som har blitt det heller.

Skrevet

Rart at det er så ulikt! Her er det i alle fall rutine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...