Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2013 #21 Skrevet 26. desember 2013 Det er en ting som er bittelitt irriterende. Folk som skal gifte seg for stasen, festen og opphøyingen rundt seg selv, sin skyld. Og "opphøyingen" rundt parteren og, for den del. Ekteskapet er faktisk en religiøs instuttisjon, og jeg mener faktisk att er du ikke religiøs så skal du ikke gifte deg. Man kan da, " gifte" seg borgerligt, noe som ikke er å gifte seg egentlig, men å få papir på de samme rettighetene juridisk, som de gifte har. Da er det kansje like greit. Da viser man respekt for den del av befolkningen som faktisk tar ekteskapet seriøst og bidrar ikke til å dra ned, eller uthule respekten for instutisjonen. Jeg ble noe inspirert til å skrive dette som jeg alltid har ment, etter å ha sett en dame gå hvit brud og gifte seg, godt opp i årene, for 3.gang i kirken, enda jeg vet att hun ikke er kristen en gang. Det er tullete og tåpeligt. Kirken er ikke en statelig etat, selv om den langt på vei ble det i måten den utførte gherningen sin under halvkommunistene (AP) og Griske- Giske sitt regime. Ha litt respekt, og ikke vær en klovn fra Disneyland i prinsesselignende hvit kjole det lyser selvdigging og narssisisme av lang vei. Man får så ille i øynene av det, og så vondt i magen bare av å høre om det. Ja, det er rett og slett kvalmende. Mann og kvinne skal leve i hellig ekteskap står det i fasiten. "Hellig" heviser til den spirituelle delen, denne kontakten er mellom mann, kvinne og Gud. Det er ikke selvdiggerenes kveld først og fremst og det er i allefall ikke Disneyland. Tenk to ganger i det minste, og velg rett. Lykke til. Er du rett til å gifte deg???? Hva slags spørsmål er det egentlig???? 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #22 Skrevet 26. desember 2013 Det er nok feil. Da må du lese innholdet i disse innlegget en gang til. Det du beskriver er en borgerlig vielse. Ikke en kirkelig. Det er nok du som tar feil her. Du må sende inn nøyaktig de samme papirene ved en kirkelig vielse, som ved en borgerlig vielse, eller for den saks skyld for en vielse til sjøs, eller ved en ambassade. Og vielsen må forrettes av en med vigselsrett, og det må være minst to vitner tilstede. Den eneste forskjellen er at du i kirken får ekteskapet velsignet. Anonymous poster hash: 2d3dc...3e0 10
Tarsan97 Skrevet 26. desember 2013 Forfatter #23 Skrevet 26. desember 2013 Vi er over 18 år. Vi er ikke gift med andre. Vi er ikke nær slekt. Vi har lov til å oppholde oss i landet (norske statsborgere). Vi gjør det frivillig. Ergo kan vi gifte oss om det er i kirka eller borgelig.Anonymous poster hash: af83d...4bd Helt rett. Det er ingen som nekter deg å gifte deg i kirka. Jeg bare sier det er meningsløst og litt respektløst ovenfor de som er kristne og de som tar dette seriøst og ikke bare vil ha Disneyland. Og om biskoppen leser dette : du er en slappfisk for ikke å kreve litt mer av de som vil både konfirmere seg, og de som vil gifte seg.
Tarsan97 Skrevet 26. desember 2013 Forfatter #24 Skrevet 26. desember 2013 Om jeg gifter meg med min kjære kommer vi til å gjøre det i kirken fordi vi begge er medlemmer av kirken selv om han er agnostiker og at jeg tviler litt på en god del ting i Bibelen selv om jeg føler at den kristne guden er mest lik den guden jeg tror på. Og gjett hva: vi har til og med sex også til tross for at vi ikke er gift Så du får kose deg med å være irritert TS, for det er bare deg selv det går ut over Magesåret begynner å lage lyder... :-) Gift dere i kirken dere. Dere bestemmer selv hvilken respekt dere skal vise de som tar kirken på virkelig, eller om dere vil ha en meningsløst Disneyland fest.
Gjest Inggolf Skrevet 26. desember 2013 #25 Skrevet 26. desember 2013 hva er dette pisset ditt om Disneyland!?! 5
Gjest avocadoen Skrevet 26. desember 2013 #26 Skrevet 26. desember 2013 Magesåret begynner å lage lyder... :-) Gift dere i kirken dere. Dere bestemmer selv hvilken respekt dere skal vise de som tar kirken på virkelig, eller om dere vil ha en meningsløst Disneyland fest. På virkelig? Det heter vel på ekte 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #27 Skrevet 28. desember 2013 Vet du hva, hvis jeg skal gifte meg en dag, gifter jeg meg hvor jeg vil. Jeg må uansett sende inn akkurat de samme papirene som de som gifter seg i en krike. Om man så gifter seg på en strand i Hawaii, midt i en skog, på tinghuset er man uansett like godt gift som man blir i kirken. Og du, øv deg litt på rettskriving. Anonymous poster hash: f5163...315 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #28 Skrevet 28. desember 2013 Noen damer som vil gifte seg med meg? Helst anti-kristne kjerringer som liker hardcore lesbesex og som vil gifte seg i kirka, etterfulgt av et satanistisk rituale. TS er invitert. Anonymous poster hash: 067f7...a93 4
Gjest Inggolf Skrevet 28. desember 2013 #29 Skrevet 28. desember 2013 (endret) . Endret 28. desember 2013 av NozMonster
Ingoo Skrevet 29. desember 2013 #30 Skrevet 29. desember 2013 Jeg er kristen, og står selv for kristne verdier som å ikke ha sex før ekteskap, ta det rolig med alkohol osv (jeg er ingen engel på disse områdene, vi kan alle gå på en smell). Men jeg forstår hva du mener TS, jeg ser greia med at det blir veldig feil når du kommer for tredje gang i kirka osv.. Allikevel så syns jeg at det er en fin ting at folk som ikke er kristne kan gifte seg i kirka, så lenge man selvfølgelig viser respekt og ikke håner presten for det han sier, bare fordi de ikke tror på det. Dette regner jeg med vanligvis ikke er noe problem heller. Poenget er, jeg syns det er flott at folk kan få Guds velsignelse over ekteskapet, for det er ment til å vare livet ut, og da ser jeg ikke noe galt i at forholdet blir velsignet, kristne eller ei. Og hvem vet, kanskje et besøk i kirka kan sette i gang tanker om Gud, og kanskje noen vil komme til tro? Uansett om det er brudeparet eller gjester gjester så er vel det viktigste vi kristne kan gjøre å fortelle andre om Jesus, så det å dra med en god gjeng i kirka for å feire bryllup er da ingen dårlig idé? (Ja dere kan tro vi kristne er strategiske, tihi!) Jeg kan heller være enig i at det kan bli litt dumt hvis brudeparet får for mye "makt" ang. planleggingen av programmet i kirka, de kan ikke forvente at presten ikke skal snakke om Gud og Jesus, selv om de ikke er troende, da får de heller gifte seg et annet sted tenker jeg Men alt i alt føler jeg ikke at det bør være noe særlig problem med en kristen vielse uansett om de er troende eller ikke, jeg ser kun eventuelle problemer i svææært svæært spesielle situasjoner som sjeldent vil forekomme. 1
ashera Skrevet 30. desember 2013 #31 Skrevet 30. desember 2013 Det er nok du som tar feil her. Du må sende inn nøyaktig de samme papirene ved en kirkelig vielse, som ved en borgerlig vielse, eller for den saks skyld for en vielse til sjøs, eller ved en ambassade. Og vielsen må forrettes av en med vigselsrett, og det må være minst to vitner tilstede. Den eneste forskjellen er at du i kirken får ekteskapet velsignet. Anonymous poster hash: 2d3dc...3e0 Det stemmer. Og i luthersk teologi ses ekteskapet - samme om det inngås kirkelig eller borgerlig - som en borgerlig/sivilrettslig institusjon. I den katolske kirke, derimot, er ekteskapet et sakrament. TS må gjerne være kritisk til ekteskapet som institusjon og tredjegangsbruder som feirer storbryllup i hvit kjole, men bør basere argumentasjonen sin på fakta. 2
Tarsan97 Skrevet 11. januar 2014 Forfatter #32 Skrevet 11. januar 2014 Noen damer som vil gifte seg med meg? Helst anti-kristne kjerringer som liker hardcore lesbesex og som vil gifte seg i kirka, etterfulgt av et satanistisk rituale. TS er invitert. Anonymous poster hash: 067f7...a93 Kommer jeg. Men jeg er redd jeg blir den eneste.
våren14 Skrevet 11. januar 2014 #33 Skrevet 11. januar 2014 Ekteskap kan være religiøst med en religiøs vielse, men ellers er det en juridisk kontrakt. Men på sett og vis enig med TS - det er lurt å tenke over uansett, om man er villig til å stå for det man lover.
Gjest pluviophile Skrevet 13. januar 2014 #34 Skrevet 13. januar 2014 Tarsan97? Født i 1997 eller - etter meningene å dømme - 1897? 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #35 Skrevet 14. januar 2014 Vi er ikke personlig kristne slik at vi leser bibelen, ber og går i kirken. MEN vi er døpte, vi døper barna våre, vi er konfirmerte i kirken, og vi skal gifte oss i kirken. og når vi engang dør skal vi også begraves på kirkeplassen. Vi er for mye realister til å blindt tro på alle historiene i bibelen, men vi har ikke noe imot bibelen så sant det ikke kommer til ekstremister der logikken og fornuften forsvinner! (Jehovas som ikke kan redde sine familiemedlemmer etter en ulykke på grunn av forbud for blodoverføring, ekstreme kristne som er imot prevansjon og homofile ekteskap, osv) Jeg mener at man må få lov å vere den man er og bli godtatt! (Så sant det ikke går utover andre såklart, der kommer fornuften inn igjen.... seksualforbrytere eller mordere kan selvfølgelig ikke få lov å styre på som de vil...) Så lenge man oppfører seg bra mot andre, så er det meg likegyldig om man er hvit, gul, svart, rosa eller lilla, og det samma med hva man tror på - igjen - SÅ LENGE MAN OPPFØRER SEG BRA MOT ANDRE! Men kristen vil jeg alikevel si jeg er, selv om jeg ikke er personlig kristen Anonymous poster hash: 99e11...818 1
Druid Skrevet 14. januar 2014 #37 Skrevet 14. januar 2014 Ekteskapet er faktisk en religiøs instuttisjon, og jeg mener faktisk att er du ikke religiøs så skal du ikke gifte deg. Man kan da, " gifte" seg borgerligt, noe som ikke er å gifte seg egentlig, men å få papir på de samme rettighetene juridisk, som de gifte har. Da er det kansje like greit. Da viser man respekt for den del av befolkningen som faktisk tar ekteskapet seriøst og bidrar ikke til å dra ned, eller uthule respekten for instutisjonen. ... Nei, giftemål er ikke en religiøs instuttisjon, det er en gjenomgående verdslig en. Det ekte giftemålet skjer i den borgerlige delen, for det er her forpliktelsene tingslyses i forhold til statens krav og støtte. Velsigningen av de gifte, den religiøse handlingen er faktisk den minst betydningsfulle av dem alle, og relativt ny som fokuspunkt, og eneste grunn til at den er relativt gammel er at religionen er den orginale statsforfatning. Det var kombinasjonen mellom behovet for å skrive ned denne typen informasjon og kirkens infrastruktur for skriftkyndige som gjorde det naturlig å la kirken få ta vare på registreringen. 1
Pearl2.0 Skrevet 14. januar 2014 #38 Skrevet 14. januar 2014 Tror TS reagerer på at folk gifter seg i kirken uten å vise respekt for hva den står for. Ikke på at folk gifter seg uten å være kristne. Mulig jeg tar feil her altså, men? 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2014 #39 Skrevet 14. januar 2014 Det blir kanskje litt som å døpe barna sine pga av tradisjon, men som lover å oppdra barna i kristen tro uten å gjøre det.Anonymous poster hash: 3384d...e52 1
Pingting Skrevet 14. januar 2014 #40 Skrevet 14. januar 2014 Tror TS reagerer på at folk gifter seg i kirken uten å vise respekt for hva den står for. Ikke på at folk gifter seg uten å være kristne. Mulig jeg tar feil her altså, men? :klo:ertfall bør tenke seg om både to og tre ganger Ja, noe sånt. Tror jeg? Jeg synes ikke TS er fryktelig tydelig, i grunn. Altså - jeg kan til dels være enig i at man ihvertfall bør tenke seg om både to og tre ganger før man gifter seg i kirken når man ikke er kristen. Vi giftet oss i høst, er begge ateister og valgte følgelig å ha sermonien på et ikke-vigslet sted, i regi av en humanistisk organisasjon. Først og fremst fordi det føltes feil for oss personlig å skulle stå og love noe til en gud vi ikke tror på, å inkluderer tro og verdier vi ikke har og ikke alltid er enige i, og å generelt ha en religiøs ramme rundt sermonien som markerer at vi skal ha et liv sammen - et liv som etter all sannsynlighet blir uten religion. Med den bakgrunnen følte jeg også at det ville vært ekstremt respektløst ovenfor de troende og hyklersk av oss å skulle gifte oss i kirken. Det ville innebære å bruke noe som er veldig viktig og betydningsfullt for mange mennesker, som kun et middel for å oppnå målet vårt om å bli gift. Det blir for dumt. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå