Gå til innhold

Er du rett til å gifte deg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting som er bittelitt irriterende.
Folk som skal gifte seg for stasen, festen og opphøyingen rundt seg selv, sin skyld. Og "opphøyingen" rundt parteren og, for den del.

Ekteskapet er faktisk en religiøs instuttisjon, og jeg mener faktisk att er du ikke religiøs så skal du ikke gifte deg.

Man kan da, " gifte" seg borgerligt, noe som ikke er å gifte seg egentlig, men å få papir på de samme rettighetene juridisk, som de gifte har. Da er det kansje like greit.
Da viser man respekt for den del av befolkningen som faktisk tar ekteskapet seriøst og bidrar ikke til å dra ned, eller uthule respekten for instutisjonen.

Jeg ble noe inspirert til å skrive dette som jeg alltid har ment, etter å ha sett en dame gå hvit brud og gifte seg, godt opp i årene, for 3.gang i kirken, enda jeg vet att hun ikke er kristen en gang. Det er tullete og tåpeligt.
Kirken er ikke en statelig etat, selv om den langt på vei ble det i måten den utførte gherningen sin under halvkommunistene (AP) og Griske- Giske sitt regime.

Ha litt respekt, og ikke vær en klovn fra Disneyland i prinsesselignende hvit kjole det lyser selvdigging og narssisisme av lang vei. Man får så ille i øynene av det, og så vondt i magen bare av å høre om det. Ja, det er rett og slett kvalmende. Mann og kvinne skal leve i hellig ekteskap står det i fasiten. "Hellig" heviser til den spirituelle delen, denne kontakten er mellom mann, kvinne og Gud. Det er ikke selvdiggerenes kveld først og fremst og det er i allefall ikke Disneyland.

Tenk to ganger i det minste, og velg rett. Lykke til.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at du venter med sex til ekteskapet, da, ettersom tidene aldri forandrer seg.

Anonymous poster hash: 067f7...a93
  • Liker 15
Skrevet (endret)

Mannen min og jeg er ikke religiøse men valgte å gifte oss for å feire kjærligheten. Og det er det ekteskap betyr for meg - en feiring av dyp kjærlighet mellom to parter. Giftermål er heldigvis ikke forbeholdt de kristne eller andre religiøse selv om du mener det ts. Heldigvis sitter ikke du med fasiten.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 19
Skrevet

"Tenk to ganger i det minste!" ??

Tenkte du deg om før du hamret bittert ivei på tastene dine?

Innlegget lyser av sur megge.

• Liker 11
Skrevet

"Tenk to ganger i det minste!" ??

Tenkte du deg om før du hamret bittert ivei på tastene dine?

Innlegget lyser av sur megge.

Jeg kan ikke være megge, jeg er mann. Magge ?

Når jeg skriver ett sånt innlegg, så venter jeg sure reaksjoner tilbake. Grunnen er att det jeg skriver er fakta som ikke passer det folk vil det skal være. Og folk vil det skal være lettkjøpte sukkersaker de kan grabbe til seg uten å gjøre noe for det, ikke betale og helst ikke måtte leve opp til noen som helst standarer. Sånn er mange. Landet blir stadig mere ryggradsløst og den Norske kirken er og ryggradsløs og har måttet betale en pris for det. Ingen har mye respekt for en, eller noe, som er ryggradsløst og ikke står for det de skal.

Skrevet (endret)

Mannen min og jeg er ikke religiøse men valgte å gifte oss for å feire kjærligheten. Og det er det ekteskap betyr for meg - en feiring av dyp kjærlighet mellom to parter. Giftermål er heldigvis ikke forbeholdt de kristne eller andre religiøse selv om du mener det ts. Heldigvis sitter ikke du med fasiten.

Yvonne, jeg vet jo att det er det vanlige og jeg ønsker deg og mannen din det aller beste fremover :-)

Som du sier sitter kansje ikke jeg med fasitten, må gi deg rett der. Men kirken gjør det, og den fasiten heter bibelen. Noe annet har ikke kirken å rette seg etter min venn, og noe annet skal heller ikke kirken drive med.

Endret av Tarsan97
Skrevet

Ekteskap er en institusjon som har eksistert i alle religioner og samfunn gjennom tusenvis av år.

Den relativt unge religionen kristendom, har ikke og har aldri hatt monopol på konseptet ekteskap.

Du skriver om narsissisme. Jeg syntes det er svært så narsissistisk å tro at sitt livssyn er det eneste ene. Spesielt når du helt lukker øynene for all historie.

• Liker 26
Skrevet (endret)

Yvonne, jeg vet jo att det er det vanlige og jeg ønsker deg og mannen din det aller beste fremover :-)

Som du sier sitter kansje ikke jeg med fasitten, må gi deg rett der. Men kirken gjør det, og den fasiten heter bibelen. Noe annet har ikke kirken å rette seg etter min venn, og noe annet skal heller ikke kirken drive med.

Hvordan kan Bibelen være fasit hvis man da ikke er religiøs? Jeg er enig med Alice123 her, er det ikke like narsissistisk å tro at Bibelen har den ene fasit eller Kristendommen som sådan?

Og er det virkelig meningen at man skal tolke Biblen bokstavelig? Jeg har selv en gang i tiden definert meg som kristen, derfor har jeg også lest den fra perm til perm. Hvis man skal tolke alt såpass bokstavelig som du velger å gjøre det så må jeg si det er intet annet enn meget, vel, spesielt. Det er mye i Bibelen ihvertfall jeg aldri ville ha fulgt, det til tross for at jeg kan vedkjenne at det også står mye fint i den (rent moralsk/etisk). For meg er det merkelig å mene Bibelen har fasiten.

Så lenge jeg heller ikke tror på den så trenger jeg heller ikke å følge den, heldigvis.

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Skrevet

Eh. Folk giftet seg her i landet lenge før kristendommen kom. Folk i hele verden har giftet seg før kristendommen oppstod, og har fortsatt å gjøre det. Jøder. Muslimer. Hinduer. Buddhister. Naturreligioner. Åsatruere. New Åge-folk. Ateister. Og kristne. Hvorfor er det akkurat DIN religion som har enerett på en samlivsform den ikke en gang oppfant? :klo:

Anonymous poster hash: 2bb19...22e

• Liker 13
Skrevet

Ops. Det var meg som var AB kl 18:56 over her. Kløna litt da jeg skulle poste.

• Liker 7
Skrevet (endret)

.

Endret av NozMonster
Skrevet

Jeg får en følelse av at du er muslim TS, stemmer det?

Haha, dagens fine. Nei, jeg er ikke muslim deseverre. Og jeg pusher heller ikke kristendom. Jeg bare peker på att om du gifter deg i kirken er det meningsløst om ikke du er kristen. Da er det bare Disneyland igjen.

Men til tross for jeg sier det, så mener jeg ikke att ekteskap som Yvonne snakker om, og som det er mange av, er dårligere eller noe slikt, det kan ikke jeg dømme over. Det er hva Yvonne og mannen gjør det til. Hva jeg sier er kun att kirken har ingen andre regler å forholde seg til enn bibelen. Og Norsk lov da, sånn til daglig av praktiske grunner.

Ja, det ble inngått ekteskap før kristen tid og alle de andre religionene har sine varianter, men med mindre du gifter deg i en muslimsk moske ( da blir du gift enlig Islam), eller kansje i skogen med en norrøn Tor og Odin seremoni hos Tore i den der ny nazist organisasjonen jeg har glemt navnet på, ja da får du en kristen vigsling er du i en Norsk kirke. Så da....da er det meningsløst om ikke det betyr noe for deg, for da bør du ta en borgerlig vigsling som er ikke en vigsling som sagt, men en juridisk likestilling med papir og det hele. Om ikke annet så i all fall av hensyn til Norges kristne og kirken. Ikke uthul den mer, den har nok problemer som det er.

Skrevet

Du har misforstått hva ekteskapet er, trådstarter. Ekteskapet er juridisk avtale mellom to parter.

Når man gifter seg i kirken hjelper "kirken" til med de juridiske/praktiske gjøremålene i forbindelse med ekteskapet, og velsigner ekteskapet, men ut over det har sermonien ingen praktisk betydning.

Anonymous poster hash: 2d3dc...3e0
  • Liker 14
Skrevet

Tror du har misforstått. Hvis du leser om historien til ekteskap så vil du se at det ikke bare er en kristen tradisjon.

• Liker 1
Skrevet

Du har misforstått hva ekteskapet er, trådstarter. Ekteskapet er juridisk avtale mellom to parter.

Når man gifter seg i kirken hjelper "kirken" til med de juridiske/praktiske gjøremålene i forbindelse med ekteskapet, og velsigner ekteskapet, men ut over det har sermonien ingen praktisk betydning.

Anonymous poster hash: 2d3dc...3e0

Det er nok feil. Da må du lese innholdet i disse innlegget en gang til. Det du beskriver er en borgerlig vielse. Ikke en kirkelig.

Skrevet

Tror du har misforstått. Hvis du leser om historien til ekteskap så vil du se at det ikke bare er en kristen tradisjon.

Les tråden en gang til.

Skrevet

Javel. Jeg kommer til å gifte meg uansett

• Liker 2
Skrevet

Vi er over 18 år. Vi er ikke gift med andre. Vi er ikke nær slekt. Vi har lov til å oppholde oss i landet (norske statsborgere). Vi gjør det frivillig. Ergo kan vi gifte oss om det er i kirka eller borgelig.

Anonymous poster hash: af83d...4bd

• Liker 2
Gjest avocadoen
Skrevet

Om jeg gifter meg med min kjære kommer vi til å gjøre det i kirken fordi vi begge er medlemmer av kirken selv om han er agnostiker og at jeg tviler litt på en god del ting i Bibelen selv om jeg føler at den kristne guden er mest lik den guden jeg tror på.

Og gjett hva: vi har til og med sex også til tross for at vi ikke er gift :sjokkert:

Så du får kose deg med å være irritert TS, for det er bare deg selv det går ut over :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...