Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før påske (2014)

Elanore

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Veide meg igjen i dag. Jeg har pleid å veie meg på lørdagsmorgenen, ikke fredag, men jeg veide meg i går. Da veide jeg altså 52,4, men i dag veide jeg igjen 53,5. som jeg har veid de siste to veingene også.

Hvordan kan jeg ha gått opp 1,1kg på et døgn? Jeg spiste smågodt og sjokolade i går altså, men det var ikke store mengder. Middagen var sunn.

Ble litt demotivert nå.. Siden jeg var så fornøyd i går.

Hvorfor går det så mye opp og ned egentlig?

Anonymous poster hash: e09ba...bb3

Vekta går opp og ned innenfor hvert døgn og hver uke. Det er vann, avføring, hormoner. Ingen har en eksakt vekt, den ligger innenfor et spekter. Husk at en halvkilo er bare en prosent av kroppsvekten for en som veier femti kilo. Jeg har opplevd å plutselig ha samme vekt som ti dager tidligere, før den to dager etter var helt i rute igjen. Jeg hadde ikke gjort noe spesielt. Har man en god plan og spiser og mosjonerer etter planen, går man ned. Egentlig burde vi bare veid oss en gang i måneden. I grunnen er det ikke nødvendig å veie seg heller, for vi kjenner godt på kroppen og klærne hvordan det ligger an. Men vi liker det tallfestbare og nøyaktige. Som altså slett ikke er så nøyaktig.

Ja, vekten varierer hele tiden. Det vet vi som har for vane å veie oss daglig. Derfor er det kanskje en farlig strategi å veie seg sjeldent, siden vekten blir ikke mer nøyaktig da. Så veier du 1 kg mer på en uke, trenger det ikke å være annet enn tilfeldige fluktuasjoner, der du har truffet en "peak".

Etter min erfaring varierer ikke bare vekten, men også evnen til å tape vekt. Derfor er det lettere i noen perioder å slanke seg, og vanskeligere i andre.

Nå skal jeg ikke anbefale andre å veie seg daglig, for det sies at mange blir forstyrret av det, men hvis vektapet er fornuftig og rolig, kan veiedagen gi et ikke-representativt resultat.

SS

Anonymous poster hash: 50a6e...d8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Julle94

Startvekt fra tidligere: --

Høyde (valgfritt): --- cm

Startvekt for denne tråden: 63,5 kg

Mål til påske: 60 kg

Januar 2014

03. januar, uke 1: *

10. januar, uke 2: *

17. januar, uke 3: *

24. januar, uke 4: *

31. januar, uke 5: *

Februar 2014

07. februar, uke 6: *

14. februar, uke 7: *

21. februar, uke 8: 63,5 kg

28. februar, uke 9: 63 kg (-0,5 kg)

Mars 2014

07. mars, uke 10: 62,9 (-0,1 kg)

14. mars, uke 11: 62,7 (-0,2 kg)

21. mars, uke 12: --

28. mars, uke 13: --

Glemte å poste forrige uke, men har ført inn riktig tall. Veldig fornøyd med å se 62 tallet, men føler det går sakte nedover. Har hatt en bra treningsuke, så er nok inntaket som er for høyt. Prøver å ligge på 1400 kcal hver dag, men sprekker totalt i helgene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 0,5 kg... Har vert sunn.. Ikke skeiet ut og gjort alt riktig.. Men vekten min vil bare ikke nedover! Går på hormon tabletter nå, kanskje det binder mer vann ? Et eller annet må det være.. For ingenting tilsvarer at jeg skulle ha gått opp i vekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått opp 0,5 kg... Har vert sunn.. Ikke skeiet ut og gjort alt riktig.. Men vekten min vil bare ikke nedover! Går på hormon tabletter nå, kanskje det binder mer vann ? Et eller annet må det være.. For ingenting tilsvarer at jeg skulle ha gått opp i vekt..

Har du lest på pakningsvedlegget til medikamentet du tar?

Det er ikke utenklig at forklaringen ligger der.

SS

Anonymous poster hash: 50a6e...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte visst å legge inn tabellen min...

Startvekt fra tidligere: 76-78 kg (august 2013)
Høyde (valgfritt): 178 cm

Startvekt for denne tråden: 68 kg
Mål til påske: 60 kg

Januar 2014
03. januar, uke 1: 68 kg
10. januar, uke 2: 67 kg (-1 kg)
17. januar, uke 3: 66,9 kg (-0,1 kg)
24. januar, uke 4: 65,6 kg (-1,3 kg)
31. januar, uke 5: 65 kg (0,6 kg)

Februar 2014
07. februar, uke 6: 65 kg
14. februar, uke 7: 65 kg
21. februar, uke 8: 64,6 kg (-0,4 kg)
28. februar, uke 9: 63,8 kg (-0,8 kg)

Mars 2014
07. mars, uke 10: 63,3 kg (-0,5 kg)
14. mars, uke 11: 62,7 kg (-0,6 kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte visst å legge inn tabellen min...

Startvekt fra tidligere: 76-78 kg (august 2013)Høyde (valgfritt): 178 cm

Startvekt for denne tråden: 68 kgMål til påske: 60 kg

Januar 2014

03. januar, uke 1: 68 kg

10. januar, uke 2: 67 kg (-1 kg)

17. januar, uke 3: 66,9 kg (-0,1 kg)

24. januar, uke 4: 65,6 kg (-1,3 kg)

31. januar, uke 5: 65 kg (0,6 kg)

Februar 2014

07. februar, uke 6: 65 kg

14. februar, uke 7: 65 kg

21. februar, uke 8: 64,6 kg (-0,4 kg)

28. februar, uke 9: 63,8 kg (-0,8 kg)

Mars 2014

07. mars, uke 10: 63,3 kg (-0,5 kg)

14. mars, uke 11: 62,7 kg (-0,6 kg)

Skal si du har hatt flott nedgang etter perioden da du lå i ro på 65!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest på pakningsvedlegget til medikamentet du tar?Det er ikke utenklig at forklaringen ligger der. SS Anonymous poster hash: 50a6e...d8c

Ja... Har lest.. Og står ingenting om det.. Men uansett om det kanskje er en forklaring så er det rart jeg ikke går ned mer... Jeg er veldig flink til å holde meg til planen som jeg fulgte før (gikk ned masse ) ...Muligens jeg spiser litt for lite.. Kan dette også låse vektnedgangen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Har lest.. Og står ingenting om det.. Men uansett om det kanskje er en forklaring så er det rart jeg ikke går ned mer... Jeg er veldig flink til å holde meg til planen som jeg fulgte før (gikk ned masse ) ...Muligens jeg spiser litt for lite.. Kan dette også låse vektnedgangen ?

Å spise for lite kan bremse vektnedgang.

Jeg husker ikke alle innleggene dine. Veier du deg hver dag, eller bare en gang i uken? Forrige uke gikk du ned et helt kilo. Det kan hende at du da veide deg på en "bølgedal" og nå traff en "bølgetopp". Siden du gikk ned så mye forrige uke, vil jeg råde deg til å firtsette på samne måte, og så se hva du veier beste uke. Har du da fortsatt ikke gått ned, kan du prøve å forandre på noe. F.eks. spise mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips for å komme over en platåfase er avspenning. Om du har mulighet, ta deg tid tidlig på kvelden til å tøye både passivt og aktivt, øve på dyp pusting/pusteøvelser/pustemeditasjon, og massér deg selv! Spesielt på nakke, øverste del av rygg der du når, hodebunn, hofte og sete med tennisball, og under føttene. Når du har gjort dette grundig, så gå og legg deg så tidlig du kan, og sov helt til du vokner av deg selv, gjerne opp mot 12 timer. De gangene jeg har gjort dette føles kroppen fantastisk dagen etterpå, og det er ofte da jeg har de største droppene i vekt. Hadde vært artig å se om andre får samme resultat, noen som vil være prøvekanin og rapportere tilbake? :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips for å komme over en platåfase er avspenning. Om du har mulighet, ta deg tid tidlig på kvelden til å tøye både passivt og aktivt, øve på dyp pusting/pusteøvelser/pustemeditasjon, og massér deg selv! Spesielt på nakke, øverste del av rygg der du når, hodebunn, hofte og sete med tennisball, og under føttene. Når du har gjort dette grundig, så gå og legg deg så tidlig du kan, og sov helt til du vokner av deg selv, gjerne opp mot 12 timer. De gangene jeg har gjort dette føles kroppen fantastisk dagen etterpå, og det er ofte da jeg har de største droppene i vekt. Hadde vært artig å se om andre får samme resultat, noen som vil være prøvekanin og rapportere tilbake? :natti:

Takk for tips. Jeg skal prøve det neste gang jeg kommer til en platåfase, og da fortelle om det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å spise for lite kan bremse vektnedgang.

Jeg husker ikke alle innleggene dine. Veier du deg hver dag, eller bare en gang i uken? Forrige uke gikk du ned et helt kilo. Det kan hende at du da veide deg på en "bølgedal" og nå traff en "bølgetopp". Siden du gikk ned så mye forrige uke, vil jeg råde deg til å firtsette på samne måte, og så se hva du veier beste uke. Har du da fortsatt ikke gått ned, kan du prøve å forandre på noe. F.eks. spise mer.

Jeg veier meg en gang i uken..

Forje uke var et unntak vil jeg si. For vekten har så og si stått stille i maaaange uker nå dessverre.

Men takk for tips, jeg fortsetter som før denne uken, og vist jeg ikke har gått ned så øker jeg gradvis litt med kaloriene.. Fordi jeg ikke her særlig mer å kutte. Og prøver jeg å spise mindre en uke, så går jeg heller ikke ned i vekt, så det er ikke der problemet ligger.

Jeg lurer på om jeg muligens kan ha fucket forbrenningen min med tanke på kaloriunderskudd i flere år.. Vist det går Ann å fucke til forbrenningen da.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg skal prøve det neste gang jeg kommer til en platåfase, og da fortelle om det hjalp.

Kult! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal si du har hatt flott nedgang etter perioden da du lå i ro på 65!

Jeg er veldig fornøyd! :biggrin: Bare håper jeg klarer å holde vekten av, for dét blir vel den tunge biten...

Kult! :tommelsmil:

Jeg kan også prøve neste gang, for jeg får alltid disse platåene... :plystre: Koster meg lite med tanke på at greia bare var å slappe mer av... :fnise:

Min løsning på platået denne gangen, var å ta en uke med INTENSIV trening av kroppen på måter jeg aldri har prøvd før. Byttet om på alt av trening, gikk over matinntaket og "småspising", og til slutt var det det å rett og slett se hvor skoen trykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som allerede har gått ned en del i vekt, merker dere også vektnedgangen på rare steder?

Jeg har gått ned over 20 kg (før denne tråden), og jeg syns det er gøy å observere hvordan kroppen endrer seg. For eksempel merker jeg veldig forskjell på håndleddene mine - de ser så knoklete og tynne ut i forhold til hvordan de var før. Og armhulene, av alle ting - nå er det en mye mer markert "hule" der, som gjør det vanskeligere å barbere seg :P Dessuten har jeg visst ganske utstikkende ribbein jeg ikke har lagt særlig merke til før.

Jeg ser så klart forskjellen på kroppen generelt (og fjeset!) også, men det føles mindre synlig i det store bildet fordi jeg i stor grad har samme kroppsform som før, bare krympet.

Hvor merker dere vektnedgangen mest? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som allerede har gått ned en del i vekt, merker dere også vektnedgangen på rare steder?

Jeg har gått ned over 20 kg (før denne tråden), og jeg syns det er gøy å observere hvordan kroppen endrer seg. For eksempel merker jeg veldig forskjell på håndleddene mine - de ser så knoklete og tynne ut i forhold til hvordan de var før. Og armhulene, av alle ting - nå er det en mye mer markert "hule" der, som gjør det vanskeligere å barbere seg :P Dessuten har jeg visst ganske utstikkende ribbein jeg ikke har lagt særlig merke til før.

Jeg ser så klart forskjellen på kroppen generelt (og fjeset!) også, men det føles mindre synlig i det store bildet fordi jeg i stor grad har samme kroppsform som før, bare krympet.

Hvor merker dere vektnedgangen mest? :)

Av "rare" ting merker/ser jeg at jeg ikke har "frontrumpe" mer. Den er neimen ikke spesielt dypt savnet heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter jeg skrev innlegget mitt ble jeg nysjerrig på hvor mye håndleddene mine faktisk har endret seg. Fant gamle bilder og det er ganske stor forskjell, selv om etter-bildet også begynner å bli utdatert:

post-40103-0-79766300-1394987290_thumb.j

Funky Punk: Ja, hofteben og krageben har jeg anskaffet meg også :) Jeg liker spesielt kragebena.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er en frontrumpe? :P

Ignorance is bliss i dette tilfellet :laugh:

Vel, jeg kaller det frontrumpe når det ser ut som du står med rumpa mot speilet og så er det bare den nederste delen av magen din du ser :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...