Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før påske (2014)

Elanore

Anbefalte innlegg

Enkel oppskrift..

Styrketrening

Spise som en hest (proteiner)

Drikke masse vann

Sove godt om natten

Repeat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Hovedinnleggene er oppdatert(e?) til og med dette innlegget-

Jeg går for en kombinasjon av trening og kosthold, som jeg ser flere andre gjør. Men jeg er opptatt av at jeg skal kunne, og ønske, å holde på rutinene jeg opparbeider meg i løpet av denne tråden for alltid, så jeg velger å ikke kalle det for noen diett.

Jeg syns jeg spiser relativt sundt fra før, men har et mål om å øke inntak av frukt og grønt til fordel for kanskje litt for mye korn. Det blir ikke snakk om lavkarbo, men innser at korn gjerne har vært hovedingrediensen i to/tre av dagens tre/fire måltider, og at jeg er et stykke fra å få i meg de anbefalte fem om dagen hver dag. I tillegg prøver jeg å bli flinkere å spise til jeg ikke er sulten istedetfor å spise til jeg er (stapp)mett.

Når det gjelder trening blir målet i første omgang to joggeøkter og en time (30 min) slyngetrening med instruktør i uka. Hadde jeg kunnet ville jeg gjerne jogget tre økter i uka, men hver gang jeg prøver streiker ankler og legger. Noen råd mot dette, anyone? Tenker kanskje jeg skal prøve å innføre søndagstur (i skog og mark) for meg og kjæresten når været blir bedre og dagene lengre. Det er jo bra for både kropp og sjel :)

Ellers har jeg sammen med et par venninner satt som mål å løpe Jentebølgen (5 km) på under 30 min i mai/juni, noe jeg er ganske sikker på at skal gå helt fint. Og så har jeg et mål om å løpe halvmaraton i starten av november, og har veldig lyst til å klare det på under 2 timer - denne er jeg en smule mindre sikker på!

Ellers må jeg også bare stemme i at du er helt rå, Elanore, som styrer skuta her :)

B85

Anonymous poster hash: bda44...5e4

Takk, takk! :laugh: Høres ut som en god plan du har der. I forhold til det med plagene i bena, ser jeg at du har fått et godt svar over her, så går ikke inn på dette med belastningsskader. Det jeg derimot vil legge til, er at planen om å gå tur ute er svært fint for bena når man risikerer å ha leddplager eller belastningsskader. Så lenge du ikke har akutt skade på gang, vil det å gå (ikke løp enda) i ulent terreng styrke støttende muskulatur i tillegg til å være bra for knærne. Bedre trening får du også dersom det er mye endringer i underlaget. Det er hyggelig å påpeke det siden du selv foreslo det å gå turer ute, for det er ikke alle som er like begreistret for det, så dette var jo flaks! :danse:

Her spiser jeg sunt og lite, trener, men vekten går opp... Rart det der. Nå tviler jeg på om jeg kommer ned eller i allefall holder startvekta på fredag.

Har du vurdert å telle kalorier i noen få dager for å se om det er noe du har glemt å vurdere? Pleier å hjelpe meg når jeg må finne ut hvor skoen trykker. Selv blir jeg veldig påvirket av hormoner og salt, så kanskje det er litt sånn for deg også?

Jeg har nylig startet med kampsport trening en gang i uken og så er planen å jogge. Prøver å spise normalt, men holder meg unna alt søtt i uken og venter litt før jeg forsyner meg igjen. Orker ikke noe strengt regime, da trener jeg heller en god del mer, man skal jo kunne leve med dette også :) Hadde vel satt ut begge tvillingbabyene på trappa om jeg hadde fått for lavt blodsukker ;D

Sikkert en god løsning. :danse: Det å vente så jeg får kjent etter om jeg faktisk er sulten, må jeg bli flinkere til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri telt kalorier noen gang, så jeg aner ikke hvor mye jeg får i meg hver dag. Har noen et tips om tabeller som kan fortelle meg hvor mye kalorier det er i forskjellig mat?

Må alt veies, eller vet man at en brødskive f.eks. Inneholder så og så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri telt kalorier noen gang, så jeg aner ikke hvor mye jeg får i meg hver dag. Har noen et tips om tabeller som kan fortelle meg hvor mye kalorier det er i forskjellig mat?

Det beste er å bruke programmer som f.eks. Grete Roede eller mylog. Det er en del styr i begynnelsen, for alt må veies, men man kommer inn i det. Etterhvert husker man også hvor mye kalorier det er i ting, og man behøver ikke rapportere i like stor grad. Men det er veldig greit å i det minste ha prøvd i noen dager, for det er ofte man kan ta ekstremt feil! Da jeg gjorde det første gangen fikk jeg en del aha-opplevelser når det kom til porsjonsstørrelser (en porsjon pasta var for meg 2,5 vanlige porsjoner blant annet :P ).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Jeg gikk ned 3 kg lett når jeg begynte å føre opp alt i ShapeUp (Nå Lifesum) appen. Var som en sier her, litt styrete i begynnelsen, men etter hvert kjenner du vekt av de forskjellige matvarene, så da går det greit å føre inn.

Jeg trente fire-fem ganger i uken i sommer/høst også. Men november og desember var shit hva gjelder trening. Ble alt for mye fest og moro gitt. Så da må man ta seg selv i nakkeskinnet igjen.

Fått trent ganske variert hitill iår, men nå sliter jeg med vondt kne etter en strekk, så er litt frustrert her. Måtte droppe dagens trening. Håper uansett det roer seg ned, for har bestilt en PT-pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyde (valgfritt): 176 cm

Startvekt for denne tråden: 69,5 kg
Mål til påske: 63 kg

Januar 2014
03. januar, uke 1: 69,5 kg
10. januar, uke 2: --
17. januar, uke 3: --
24. januar, uke 4: --
31. januar, uke 5: --

Februar 2014
07. februar, uke 6: --
14. februar, uke 7: --
21. februar, uke 8: --
28. februar, uke 9: --

Mars 2014
07. mars, uke 10: --
14. mars, uke 11: --
21. mars, uke 12: --
28. mars, uke 13: --

April 2014
04. april, uke 14: --
11. april, uke 15: --
18. april, uke 16: --

Har lagt på meg en del i høst :-/

Jaja, nytt år, nye muligheter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for svar, begge to!

Det du skriver ang legger/ankler kan være begynnede beinhinnebetennelse eller bare feil belasting.. Vil virkelig anbefale deg og ta en footscreening å få sko tilpasset dine bein. Det har jeg selv fått erfare... Ellers er det viktig å gi seg med en gang du kjenner form for vondter i legger/ankler. Evt bytt ut tredemølle med andre aktiviteter som ikke er så belastende for legger/anklene. Selv har jeg begynt med spinning (kjempe gøyt) Men savnet etter tredemøllen sniker seg frem ofte. Gleder meg til å teste ut om et par uker hvordan det blir da.

Nå har ikke jeg noen fasit på hva som eventuelt kan gjør at du får vondt, men svarer nå utifra det jeg selv opplever samt hva jeg har fått fortalt av andre ved alternativ trening.

Tror nok du har rett der. Jeg har hatt beinhinnebetennelse før (ikke påvist hos lege, men rimelig sikker på at det var det det var), og vet altså av erfaring at det kommer snikende tilbake om jeg jogger mer enn to ganger i uka. Jeg har fått råd og vink om sko som passer meg (overpronerer, er plattfot og litt tung), og har flere forskjellige par jeg bytter på (to til utebruk og ett til innebruk). Jeg har jogget mer eller mindre jevnlig i flere år med sakte progresjon, så aktiviteten burde ikke være ny og uvant heller. Likevel tåler jeg altså ikke mer enn to økter i uka. Burde nok ha forelska meg i en annen treningsform, ja :P

Kjenner faktisk antydning til ubehag nå, og har som deg vurdert å bytte ut jogging med spinning for en periode. Og kjøpe nye sko til innebruk, for jeg innser at de kanskje har hatt sine turer etterhvert.

- Hovedinnleggene er oppdatert(e?) til og med dette innlegget-

Takk, takk! :laugh: Høres ut som en god plan du har der. I forhold til det med plagene i bena, ser jeg at du har fått et godt svar over her, så går ikke inn på dette med belastningsskader. Det jeg derimot vil legge til, er at planen om å gå tur ute er svært fint for bena når man risikerer å ha leddplager eller belastningsskader. Så lenge du ikke har akutt skade på gang, vil det å gå (ikke løp enda) i ulent terreng styrke støttende muskulatur i tillegg til å være bra for knærne. Bedre trening får du også dersom det er mye endringer i underlaget. Det er hyggelig å påpeke det siden du selv foreslo det å gå turer ute, for det er ikke alle som er like begreistret for det, så dette var jo flaks! :danse:

Elsker turer i skog og mark, så jeg venter bare på vååår :D

Anonymous poster hash: bda44...5e4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt hekta på majones!!! Av alle ting i hele verden. Gruer meg til veiing på fredag, kremt.

Hvis du spiser den vanlige majonesen og ikke en lett-varient, og spiser sunt og godt (og fett), og holder deg unna karbo, så kan du spise majones hver dag altså ;) det kalles.... lavkarbo :D

Anonymous poster hash: 1f0d9...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 dag igjen til veiing :D Både gruer og gleder meg... Har før gått på lavkarbo, med suksess. Denne gangen håper jeg på at trening og mindre porsjoner med mat, mer grønnsaker og mindre potet eller pasta gjør utslaget. Dersom ikke vet jeg at det er kostholdet som skal jobbes mer med. Treningen har gått bra denne uken. Gleder meg til svømming idag, på tirsdagen svømte jeg 1100 meter, så satser på det samme idag... Det er kjekt å trene når motivasjonen er som nå. Måtte den aldri stikke av :laugh:

Ellers har jeg avtale om å holde meg unna alt som har med snop, chips og sjokolade (med unntak av spesielle anledninger som bursdager o.l)

MEN min quilty pleasure er Cola Zero, ikke klar for å gi slipp på den helt enda, selv om den inneholder stoffer som ikke er bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bustyvel

Hvis du spiser den vanlige majonesen og ikke en lett-varient, og spiser sunt og godt (og fett), og holder deg unna karbo, så kan du spise majones hver dag altså ;) det kalles.... lavkarbo :D

Anonymous poster hash: 1f0d9...e3f

Lavkarbo er ikke noe for meg. :) Har attpåtil blitt syk, så nå gruer jeg meg ekstra til i morgen. Heldigvis er det lenge til påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en dag igjen til veiing. Jeg syns jeg har vært veldig flink denne uken, så er spent på morgendagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kjempespent på morgendagen :-) jeg bruker vektklubben til VG for å registrere maten, og jeg er ganske bevisst på å registrere stekeolje osv også, og har fulgt "planen" hele uka :-) jeg har også trent hver dag, enten løping eller ellipsemaskin, og bruker pulsklokke på ellipsemaskinen sånn at det blir "fatburn" og ikke kondisjon.. Så jeg skal både i praksis og i teori ha gjort alt riktig, så får vi se om kroppen responderer "etter boka" da :-p

Har meldt meg på KK-mila jeg og, og siden jeg er såpass stor så bruker jeg lang tid på å trene meg opp, men greier 5 km på 40 minutter da, så har et håp om at jeg skal greie å løpe 10km til sommeren, så skal jeg bruke sommeren på å perfeksjonere utetrening og få opp farta :-)

Har forresten bestilt meg personlig trener for å få hjelp til styrketreninga, der føler jeg meg helt grønn så tenkte jeg skulle få hjelp til å komme i gang :-) var i møte med hun treneren min denne uka og hun virka så allright og jeg gleder meg masse :-) første time er i kveld, så skal vi trene 2 ganger i uka hele våren :-) tok sånn måling av kroppsammensetningen min, jeg har fettprosent på 45,1% :-p det kan vel bare bli bedre?:-)

Hilsen Bella :-)

Anonymous poster hash: b6412...c0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare jeg som veier meg hver dag eller? :P

Jeg veier meg ikke hver dag, men har "snikveid" i løpet av uka, senest når jeg var med treneren, meeeen prøver å ikke tenke for mye på det i frykt for å bli skuffa i morra :-p det er bare fredagsresultatene som gjelder.

- Bella :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt, Bella. Vi har virkelig like mål for våren. Kk-mila og PT-timer all the way :fnise:

Jeg gruer meg forresten til veiing i morgen, for jeg tror jeg kan konstantere allerede nå at jeg neppe har gått ned noe enda. Det er dette med å endre de forbaska koserutinene som satte seg dønn fast i løpet av jula da :riste:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kjempespent på morgendagen :-) jeg bruker vektklubben til VG for å registrere maten, og jeg er ganske bevisst på å registrere stekeolje osv også, og har fulgt "planen" hele uka :-) jeg har også trent hver dag, enten løping eller ellipsemaskin, og bruker pulsklokke på ellipsemaskinen sånn at det blir "fatburn" og ikke kondisjon.. Så jeg skal både i praksis og i teori ha gjort alt riktig, så får vi se om kroppen responderer "etter boka" da :-p

Har meldt meg på KK-mila jeg og, og siden jeg er såpass stor så bruker jeg lang tid på å trene meg opp, men greier 5 km på 40 minutter da, så har et håp om at jeg skal greie å løpe 10km til sommeren, så skal jeg bruke sommeren på å perfeksjonere utetrening og få opp farta :-)

Har forresten bestilt meg personlig trener for å få hjelp til styrketreninga, der føler jeg meg helt grønn så tenkte jeg skulle få hjelp til å komme i gang :-) var i møte med hun treneren min denne uka og hun virka så allright og jeg gleder meg masse :-) første time er i kveld, så skal vi trene 2 ganger i uka hele våren :-) tok sånn måling av kroppsammensetningen min, jeg har fettprosent på 45,1% :-p det kan vel bare bli bedre?:-)

Hilsen Bella :-)

Hahaha, vi er helt like. Jeg registrerer maten i vektklubben, skal melde meg på 10km løp i år og har personlig trener:) Nå skal vekten ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så gøy at vi er flere med samme mål her, har noen av dere løpt 10k før? Synes det er veldig greit med KK-mila, føles ganske lavterskel med sprudlevin etter målgang liksom :-) så tenker det er en fin start :-)

Skal dere andre trene løping med PT'en eller er det styrke hovedsakelig? Det er jaggu dyrt, men ser på det som er investering i helsa og fremtiden, heldigvis har jeg støtte på hjemmebane, det er viktig, vi har 2 barn under 2 år, så det faller litt ekstra på samboeren min, men prøver å trene enten på dagtid med minstemann hos barnepasseren på treningssenteret, eller på kvelden etter barna har lagt seg :-) er heldig som ikke jobber enda, men skal begynne ganske snart så da må jeg legge opp et løp som er gjennomførbart, jeg har heldigvis fri på dagtid noen dager i uka så det skal nok gå bra :-)

Bella :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri løpt 10 km sammenhengende i hele mitt liv. Har mest sannsynlig hatt anstrengelsesastma siden jeg var liten, og det var først i høst jeg fikk medisiner mot det og fikk en positiv opplevelse med løping.

Jeg skal mest sannsynlig ha noe løpetrening også med PT, men hovedfokuset med PT er på styrketrening, selv om hun også skal sette opp løpeprogrammet mitt :)

Og du er jo knalltøff! Fullt kjør med to så små + trening! :hakeslepp:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har løpt 10km en gang i høst, men det var på tredemølle så ikke helt det samme. Det lengste jeg har løpt ute er 5km. Jeg prøver å få til en joggetur i uken, og et par ganger med intervalløping.

Med PT trener jeg hovedsakelig styrke. Det er såpass dyrt at jeg ikke gidder å betale noen for å stå å se på mens jeg løper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...