Gå til innhold

Kastet ut

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette med å ikke ha samvittighet til å kreve bidrag skal du ikke tenke på. Om hun har for dårlig økonomi til det mener jeg at NAV dekker bidraget(?).......ja- hør uansett.

Når du bor i Oslo, med de leieprisene som er, så har du ikke noe valg. Du trenger all inntekt du kan få.

Ellers, siden du har vært koplet til barnevernet før ville jeg tatt kontakt med dem og hørt om du kvalifiserer til ettervern - der kan det også ligge noe økonomisk å hente ifht bosituasjon osv dersom du hører inn under vilkårene deres for de som er 18 og over.

NAV har vel oppe imorgen frem til 12 tror jeg, iallefall på telefon. Og på telefon har de ofte bedre innsikt i de mange ulike tiltak enn de som sitter på kontorene(de har langt mer opplæring i alt av hva NAV tilbyr av tjenester).

Det blir nok fort 3. juledag før du kan få gjort så mye praktisk.

Kan du bo hos denne vennen din hele jula?

Føler virkelig med deg :hug:

Anonymous poster hash: 93d0f...968

Jeg tenkte det ville være bedre å dra til personlig, da jeg ikke er så veldig flink til å forklare alt under en telefonsamtale. Tenkte først å å dra til NAV, også ringe barnevernet etter som hva de nede på kontoret sier. Vet det er litt rart å si at jeg har dårlig samvittighet, men det er jo økonomisk + tror hun kommer til å veldig sur om de så skal kreve bidrag fra henne. For min egen del vil jeg gjøre alt jeg kan for å få dette til å funke og jeg vil helst slippe å se og høre fra henne igjen, og vet at hun føler det samme.

Ja, får heldigvis være her så lenge jeg trenger, men vil jo selvfølgelig ikke trenge meg på eller bli her ALT for lenge. Er jo greit å komme meg videre, samtidig lære å ta vare på meg selv :)

Takk for svar, du får ha en herlig jul :klemmer:

Anonymous poster hash: fb51e...332

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte det ville være bedre å dra til personlig, da jeg ikke er så veldig flink til å forklare alt under en telefonsamtale. Tenkte først å å dra til NAV, også ringe barnevernet etter som hva de nede på kontoret sier. Vet det er litt rart å si at jeg har dårlig samvittighet, men det er jo økonomisk + tror hun kommer til å veldig sur om de så skal kreve bidrag fra henne. For min egen del vil jeg gjøre alt jeg kan for å få dette til å funke og jeg vil helst slippe å se og høre fra henne igjen, og vet at hun føler det samme.

Ja, får heldigvis være her så lenge jeg trenger, men vil jo selvfølgelig ikke trenge meg på eller bli her ALT for lenge. Er jo greit å komme meg videre, samtidig lære å ta vare på meg selv :)

Takk for svar, du får ha en herlig jul :klemmer:

Ja, jeg ser den.

Jeg ville uansett vurdert det når du har fått satt sammen et budsjett og sett om du kan klare deg uten det bidraget.

Igjen så kan det hende NAV dekker den kostnaden, og om hun faktisk har råd så krever det ingen kontakt med henne - det er NAV som er innkreveren. Hun har faktisk plikt til det, og du må jo ha et sted å bo, mat osv.

Jeg ville ikke slått det helt fra meg ennå.

Husker selv hvor "koselig" det var når jeg og i jula fikk beskjed om "jeg ikke kunne flytte ut, jeg var ikke annet enn en belastning på husholdningsbudsjettet".......... :glare:

Så når jeg da fikk deltidsjobb og klarte meg selv økonomisk, da var alt "glemt" og "jeg kunne jo bare flytte hjem igjen...og ja forresten, betale en sum for å bo hjemme".

Ble visst mer populær når jeg hadde penger - men jeg flyttet selvsagt ikke hjem igjen - det var jo fantastisk å slippe å bo med henne da.

Ble mye jobb/skole, trang økonomi(og selvsagt sårt å ikke ha en normal familiesituasjon) - men akk så ufattelig deilig å slippe hjemmeforholdene.

Det ordner seg nok på sikt dette her, men du må bare ikke være dumsnill og la økonomisk drahjelp gå fra deg. Deltidsjobb er nokså garantert at du må ha, så her ville jeg kastet meg rundt raskt - både det og å finne bolig kan ta tid. Bokollektiv blir nok det billigste for deg, da deler man jo alt av utgifter.

Om BV er aktuelt så kan det være at endel ordnes enklere der ifht bolig/utgifter.

Når det gjelder eventuelt lån i tillegg til stipend fra Lånekassen så må du tenke på at dette går inn i den totale summen på belåning om du tenker ta høyere utdannelse - og sjekk med dem hvordan dette påvirker eksempelvis dersom du ønsker ta en mastergrad(da trenger du jo lån lenge).

For meg holdt det som sagt med den deltidsjobben og stipendet, men bolig/leieprisene var jo helt annerledes på den tiden.

Anonymous poster hash: 93d0f...968

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde fått vite om dette tidligere så du kunne feiret jul med oss. Det var vel egentlig ikke før i dag at jeg skjønte at noe var galt, og da var det for sent. Kom deg på NAV og forhør deg om hva du kan ha rett på om hjelp. Ring meg når du ser dette, jeg får jo ikke tak i deg! Du kan flytte til byen min når du har fullført vgs, så skal vi hjelpe deg så godt vi kan. Du vet jeg stiller opp :)

Hilsen søster

Anonymous poster hash: 4be55...9a4
  • Liker 6
Skrevet

Imorgen tar jeg turen til NAV, for å prøve å sette igang en sak. Jeg trenger litt hjelp til å finne ut av hva jeg kan spørre/si til dem for at de skal forstå at dette er alvorlig og at jeg faktisk trenger hjelp. Både barnevernet å politiet har vært blandet inn før - pga vold, det er noe jeg vet jeg skal si.

Hva annet? Som sagt så trenger jeg virkelig å bli tatt alvorlig, da jeg faktisk er en student uten inntekt og uten et sted å bo. Jeg har søkt på masse jobber uten å få noe, og jeg kommer fortsatt til å søke videre. Men nå trenger jeg akutt hjelp.

Noen tips?

Skrevet

Jeg håper du flytter ut fra moren din for godt denne gangen. Har dessverre Ingen andre gode råd, men ser du får en del av dem her. Lykke til videre, ønsker deg alt godt som du ikke har hatt i livet ditt tidligere

Skrevet

Jeg håper du flytter ut fra moren din for godt denne gangen. Har dessverre Ingen andre gode råd, men ser du får en del av dem her. Lykke til videre, ønsker deg alt godt som du ikke har hatt i livet ditt tidligere

Det er det jeg jobber for nå. Jeg kommer aldri til å vende tilbake etter alt det hun har utsatt oss for igjennom årene. Tusen takk for fine ord :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...