AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #1 Skrevet 23. desember 2013 Jepp, da ble jeg kastet ut av moren min dagen før julaften, veldig hyggelig må jeg si. For å gjøre en lang historie kort - Jeg har aldri hatt et bra forhold til moren min. Jeg har blitt kastet ut flere ganger, vært under barnevernet pga hun banket meg for noen år siden, kom hjem, ble kastet ut, flyttet til søsteren min, så hjem og nå er jeg kastet ut igjen da. Søsteren min bor i en annen by, så selvfølgelig kan jeg ikke dra dit og jeg vil heller ikke være byrde for henne på en noen som helst måte. Moren min skrek at jeg har ødelagt hennes liv (for å ha blitt født) og truet med å slå meg igjen om jeg ikke kom meg ut. ( har tidligere anmeldt henne for vold ) Så hun skrek så mye om hvor forferdelig jeg er, hvor stygg jeg er og at jeg er et stort problem på grunn av det stygge ansiktet mitt. Hun var veldig innstilt på å kritisere utseendet mitt denne gangen. Før har hun bare sagt at hun angrer på at jeg har blitt født, at jeg er jævlig pga faren min mannen som hjalp med å produsere meg er som sendt fra helvete. Ivertfall, jeg pakket tingene mine, hun tok telefonen min og nå sitter jeg hos en kompis uten å ane noen om hva jeg skal gjøre videre. Jeg vet at jeg får bodd her en liten stund, frem til jeg får fikset litt ting. Planen er å dra til nav selvfølgelig, men det jeg lurer på er hvordan skal jeg gå frem? Jeg er 18 år, går fortsatt på skolen (videregående) og jeg er så og si uviten om hva jeg burde gjøre eller hvilke rettigheter jeg har. Jeg er fast bestemt på å klare å fullføre skolen, men jeg har en lang vei foran meg. Er det noen her som har noen tips til meg? Hvordan jeg evt, skal gå frem for hjelp? Har vært under barnevernet før om det har noe å si, men har ikke vært i kontakt med dem på flere år. Skal jeg bare troppe opp NAV for å si at jeg trenger noen å snakke med? Siden jeg fortsatt går på skole, har jeg krav på noe som helst egentlig? Tusen takk for svar Anonymous poster hash: fb51e...332 1
Adhara Skrevet 23. desember 2013 #2 Skrevet 23. desember 2013 Jeg er litt usikker på om du har krav på noe fra NAV når du går på skole. Mener å ha hørt at NAV mener at eventuelt stipend/lån skal være nok å greie seg på. Har du søkt om stipend/lån? Om ikke så kan du jo høre med dem, bedre å høre en gang for mye enn en gang for lite. Håper du greier å få en fin jul uavhengig av hva moren din har gjort mot deg. Stor klem! 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #3 Skrevet 23. desember 2013 Selv om du er 18, har du krav på at foreldrene støtter deg økonomisk til du er ferdig med vgs. Snakk med studieveileder på skolen først, for jeg tror kanskje du kan få borteboerstipend på særskilt grunnlag(en kompis fikk det av lignende grunner som deg), så får du fult grunnstipend og så kan moren din rett og slett bli tvungen til å støtte deg med x-antall kroner, vet ikke om det dømmes ut fra inntekt eller hva. Du kan jo også be om samtale på NAV for å høre hvilke muligheter du har. Kjedelig at det har endt sånn TS, men det beste er kanskje å kutte kontakten. Håper det ordner seg Anonymous poster hash: afff0...982 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #4 Skrevet 23. desember 2013 Les dette før du går til nav. Men nav vil undersøke om du kan flytte hjem igjen også. http://www.side2.no/drommefabrikken/article3544586.ece Anonymous poster hash: 94ad6...423
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #5 Skrevet 23. desember 2013 Du er en av de med god samvittighet kan kreve at moren din betaler for deg mens du er under vgs, for det er en plikt hun har. Anonymous poster hash: 5db8f...c2b 13
sol87 Skrevet 23. desember 2013 #6 Skrevet 23. desember 2013 Stakkars deg, dette høres forferdelig vondt ut. Moren din framstår ikke slik en mor skal være. Javisst er du 18 år, men du trenger fortsatt kjærlighet og trygghet. Jeg ville snakket med helsesøster på din videregående skole. De har peiling på nødvendig hjelpeapparat som kan hjelpe deg. Klem! 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #7 Skrevet 23. desember 2013 Mora di har forsørgerplikt ovenfor deg så lenge du går på skole (til du er 21 tror jeg det er). Anonymous poster hash: 2fa4b...9ee 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #8 Skrevet 23. desember 2013 Jeg ville igjen kontaktet BVT hvis jeg var deg, de kan eventuelt hjelpe deg både økonomisk og med bolig! Anonymous poster hash: fcaf5...e30 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #9 Skrevet 23. desember 2013 Først, en STOR klem til deg Moren din har åpenbart store psykiske og emosjonelle problemer av dimensjoner, og selv om det er veldig kjip timing av henne så er det nok til det beste for deg i lengden. Hva rettighetene dine hos NAV er vet jeg dessverre ikke, men jeg vet du kan søke om tilrettelagt borteboerstipend hos Lånekassen for å få dekket noe utgifter. Da trenger du en erklæring fra lege eller helsesøster på skolen som forklarer at du har en vanskelig hjemmesituasjon - og dermed får rett på å omgå regelverket om X antall kilometer fra hjemsted. Du har nok rett på noe hos NAV, og de har åpent imorgen frem til 12.00 tror jeg - ta en telefon til dem og hør om hva du har rett på i din situasjon og hvordan du går frem. Med tanke på at du regnes som student er det nok Lånekassen som blir din hoved"inntekt", men mannen min som jobber i NAV sier at sålenge du går på skole(altså vgs) så kan du også søke om å få bidrag fra mor og far. Som sagt; Ring NAV imorgen og hør om økonomisk nødhjelp fra sosialen, samt bidrag fra NAV. Jeg havnet i noe samme situasjon som deg når jeg var på samme alder, og klarte meg økonomisk på borteboerstipend og deltidsjobb. Jeg undersøkte aldri mulighetene for dette med bidrag, så det anbefaler jeg deg sterkt å gjøre. Dette blir en kjip jul for deg - men prøv å holde ut Anonymous poster hash: 93d0f...968 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #10 Skrevet 23. desember 2013 Ring 116 111, nødtelefon for barn og unge. De kan hjelpe. Anonymous poster hash: 89782...bfd 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #12 Skrevet 23. desember 2013 Håper du får en fin jul uansett! Anonymous poster hash: 3faea...f7f 1
fruBeist Skrevet 23. desember 2013 #13 Skrevet 23. desember 2013 (endret) Hvor i landet holder du til? Endret 23. desember 2013 av fruBeist
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #14 Skrevet 23. desember 2013 Ts, her! Tusen takk for alle svarene, setter utrolig stor pris på det Nå har jeg jo ikke skole før i januar, så håpet egentlig på å få noe svar om hva jeg evt. kan gjøre før det da. Tenkte å ta meg en tur ned til NAV når det er åpent, for å forhøre meg litt. Det å kreve penger vet jeg faktisk om jeg har samvittighet til, selvom hun fortjener det. Jeg vil helst ikke ha noe med henne å gjøre, jeg vil ikke at hun skal vite hvor jeg er engang. Hun tok jo telefonen fra meg for at jeg ikke skal kunne ta kontakt med noen. Jeg flytter ikke ut fordi jeg er lei henne og pga vanlig tenåringshormoner - men fordi jeg kan virkelig ikke bo hos henne. Det er kjipt at jeg ikke skal få hjelp pga det har vært et vanlig problem tidligere med andre ungdommer. Jeg har anmeldt henne for vold, var under barnevernet i 2 år, så jeg har en viss dokumentasjon på at vi har problemer i hjemmet. Har også vært i kontakt med BUP og psykolog. Det beste er vel nok om jeg tar turen ned til NAV, hører litt der også ta kontakt med rådgiveren/helesøsteren på skolen min, når den starter. Igjen tusen takk for svar! Hvorfor kastet hun deg ut da? Fordi hun mener at jeg ødela livet hennes når jeg ble født. At hun er drittlei meg og trynet mitt fordi jeg i det hele tatt eksisterer. Det hele startet med en enkel kommentar som var ment som en spøk. Hun har nå kastet meg ut flere ganger, hun gjør jo det hver gang hun blir sur. Hvor i landet holder du til? Oslo Anonymous poster hash: fb51e...332
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #15 Skrevet 23. desember 2013 Først vil jeg bare si at jeg føler med deg. Ble selv kastet ut første juledag da jeg var 16 år. Men du kan kreve peng av hun fram til du er ferdig på vgs. Dette hjelper NAV deg med. Jeg trengte ikke dette siden jeg hadde pappa, men fikk brev om at jeg kunne kreve dette av hun fram til jeg gikk ut av vgs. Anonymous poster hash: 3961e...e01
ablaze Skrevet 23. desember 2013 #16 Skrevet 23. desember 2013 Huff.. Hadde du vært på vestlandet hadde jeg invitert deg til middag i morgen.. Håper du får en ok jul selv om forholdene er slik de er.. 1
Gjest Vevila Skrevet 23. desember 2013 #17 Skrevet 23. desember 2013 Ville gått ned på Nav ja, de kan hjelpe deg. Jeg fikk selv hjelp av dem når jeg ikke kunne bo hjemme selv om jeg gikk på skole. Håper du får en grei jul allikevel
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #19 Skrevet 23. desember 2013 Først vil jeg bare si at jeg føler med deg. Ble selv kastet ut første juledag da jeg var 16 år. Men du kan kreve peng av hun fram til du er ferdig på vgs. Dette hjelper NAV deg med. Jeg trengte ikke dette siden jeg hadde pappa, men fikk brev om at jeg kunne kreve dette av hun fram til jeg gikk ut av vgs. Anonymous poster hash: 3961e...e01 Huff.. Hadde du vært på vestlandet hadde jeg invitert deg til middag i morgen.. Håper du får en ok jul selv om forholdene er slik de er.. Ville gått ned på Nav ja, de kan hjelpe deg. Jeg fikk selv hjelp av dem når jeg ikke kunne bo hjemme selv om jeg gikk på skole. Håper du får en grei jul allikevel Jeg finner nok ut av det, tusen takk! Ha en herlig jul Anonymous poster hash: fb51e...332
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #20 Skrevet 23. desember 2013 Dette med å ikke ha samvittighet til å kreve bidrag skal du ikke tenke på. Om hun har for dårlig økonomi til det mener jeg at NAV dekker bidraget(?).......ja- hør uansett. Når du bor i Oslo, med de leieprisene som er, så har du ikke noe valg. Du trenger all inntekt du kan få. Ellers, siden du har vært koplet til barnevernet før ville jeg tatt kontakt med dem og hørt om du kvalifiserer til ettervern - der kan det også ligge noe økonomisk å hente ifht bosituasjon osv dersom du hører inn under vilkårene deres for de som er 18 og over. NAV har vel oppe imorgen frem til 12 tror jeg, iallefall på telefon. Og på telefon har de ofte bedre innsikt i de mange ulike tiltak enn de som sitter på kontorene(de har langt mer opplæring i alt av hva NAV tilbyr av tjenester). Det blir nok fort 3. juledag før du kan få gjort så mye praktisk. Kan du bo hos denne vennen din hele jula? Føler virkelig med deg Anonymous poster hash: 93d0f...968 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå