karrie Skrevet 14. mai 2004 #1 Skrevet 14. mai 2004 Jeg var på gynekologisk undersøkelse for en liten stund siden, og har nå fått brev hvor det står de registrerte en liten celleforandring på prøvene mine. Jeg har blitt innkalt til ny time om 6 måneder. Celleforandringer er vel ikke så veldig unormalt kanskje? Men jeg ble ganske engstelig... :-( Det er mye kreft i familien, så det er noe jeg alltid har bekymra meg litt for. Er det normalt å ikke skulle undersøkes noe mer før et halvt år etter forandringen er registrert?(hadde føltes tryggere å få vite noe mer med en gang...) Hvis jeg får kraftigere celelforandringer, er det da det kan være aktuelt å fjerne noe av livmorhalsen/livmoren? Huff vet så lite om d her... Noen erfaringer?
ZIBRA Skrevet 14. mai 2004 #2 Skrevet 14. mai 2004 Høres rart ut at du ikke fått ny tid først om 6 mån!! Antagligvis var det da en meget liten forandring. En venninna av meg måtte operere bort en liten del av livmodern, men nå er allt helt fint, og hun kan fortsatt bli gravid! ( ikke ment til å skremme deg, men du spurte etter erfaringer..)
karrie Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2004 Neida skremmer ikke du sier d, godt å høre hun fortsatt kan bli gravid da, selv om de fjernet en liten del av livmoren. Jeg er ikke 20 engang, og vil jo gjerne ha barn når jeg blir eldre. Kanskje jeg kunne ha ringt ned og hørt hos legen om de er sikre på at jeg ikke bør komme før...
Gjest gjesta Skrevet 14. mai 2004 #4 Skrevet 14. mai 2004 Kanskje jeg kunne ha ringt ned og hørt hos legen om de er sikre på at jeg ikke bør komme før... Jeg syntes absolutt du skal få komme til hos legen før - om ikke for annet så for at legen på skikkelig vis skal forklare deg hva endringene vil si, og hvorfor det skal gå seks mnd til det skal undersøkes igjen. Du skal ikke gå i uvisshet i seks mnd uten å ha fått skikkelig informasjon.
Imax Skrevet 14. mai 2004 #5 Skrevet 14. mai 2004 Tror ikke 6 mnd er veldig lenge, det hele er en vurderingssak legen må gjøre. Men jeg hadde celleforandringer selv og var inne hver 3. mnd en stund, og så hver 6. mnd og VIPS så var det borte! Så ikke fortvil, det er bra du blir fulgt opp. Var jeg deg hadde jeg ringt til legen din for mer informasjon. Synes hele brev-greiene er overvurdert, fikk selv brev om celleforandring i posten selv etter at jeg fortalte at søsteren min bare få måneder i forveien hadde fått påvist kreft i livmorhalsen... De er ganske ufølsomme innimellom disse legene. Ring og få svar - da vil du bli tryggere.
Gjest Anki Skrevet 14. mai 2004 #6 Skrevet 14. mai 2004 Det er nok ikke mye siden du ikke skal tilbake så fort. Jeg hadde det en gang, i ca. et halvt år. Det gikk bort da jeg ble gravid etter det jeg kan huske. Hvis de har mistanke om at det kan utvikle seg til kreft hadde de nok tatt det inn mye fortere, legen kjenner vel også til at det har vært kreft i familien din også?
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #7 Skrevet 14. mai 2004 Har selv fått et slikt brev, og venter nå på å få innkalling til kontroll snart, da mine seks måneder er gått i løpet av juni. Jeg tror vel årsaken til at de venter 6 mnd er at det er både veldig lette celleforandringer, og at det rett og slett må gies litt tid og mulighet til å kanskje forsvinne... (eller dessverre, utvikle seg mer) Har sakset litt info som kanskje kan være nyttig: Celleforandringer i livmorhalsens overflate er ikke kreft, men kan være forstadier til kreft. Forandringene kan også komme av betennelse forårsaket av for eksempel sopp. I mange tilfeller vil dette ikke utvikle kreft, selv uten behandling, men det er allikevel fornuftig med kontroll. Forskerne vet ennå ikke hvilke typer forstadier som gir grunnlag for utvikling av kreft. Derfor blir mange kvinner tilbudt behandling – for sikkerhets skyld. Ved lett celleforandring kan det være tilstrekkelig å se tiden an og ta en ny prøve etter tre måneder eller cirka et halvt år. Ofte forsvinner disse celleforandringene av seg selv.
Diva Skrevet 14. mai 2004 #8 Skrevet 14. mai 2004 Jeg skjønner at du er bekymret og ikke vil vente så lenge. Vi hadde flere pasienter som var i samme situasjon som du er på legekontoret jeg jobbet hos (gynekolog). Legen svarte forespørslene om tidligere prøve med at det faktisk ikke "var noen vits" i å ta en til så kort etterpå. Det er rett og slett fordi man etter all sannsynlighet ikke ser forandring så fort. Men om du ikke klarer å vente og fortsetter å bekymre deg, så synes jeg du skal ringe legen din og spørre og få mer info om disse rutinene med celleprøver. Lykke til :D Det er mange som får celleforandringer som ikke utvikler seg mer, eller går tilbake, og ikke dermed har kreft
karrie Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #9 Skrevet 14. mai 2004 Takk for svar dere Det stemmer nok sånn som dere sier ja, at en må vente 6 måneder for at en skal kunne se noe mer forandring. Men tror jeg ringer til legen til uken likevel, sånn for helt sikkerhets skyld, som noen sa. Han kjenner ikke til det med kreft i familien heller (har ikke vært aktuelt å ta d opp i forbindelse med d i utgangspunktet var der for), så da kjennes det nok godt bare å få sagt det
Gjest Anonymous Skrevet 26. mai 2004 #10 Skrevet 26. mai 2004 Hei !! Jeg hadde også celleforandringer da jeg var 20. De ble etterhvert så voldsomme at jeg måtte fjerne nedre del av livmorhalsen (konisering) Har i ettertid ikke hatt noen som helst problemer og er i dag mor til to skjønne unger. Hadde ikke problemer m å bli gravid noen av gangene, men som trolig konsekvens av inngrepet hadde jeg veldig raske fødsler (ca 1 time) Håper du slipper operasjon, men må du, er det ikke noe skummelt. Lykke til!!
Gjest Turi Skrevet 26. mai 2004 #11 Skrevet 26. mai 2004 Hei! Ville bare fortelle om mammaen min. Hun fikk påvist celleforandringer på livmorhalsen for lenge siden, og ble operert. Poenget mitt er at de opererer bort celleforandringene lenge før de evt. utvikler seg til kreft så lenge de har det hele under overvåking. For unge jenter som muligens skal få barn, opereres med laser, og man blir utskrevet samme dag som operasjonen - det er ikke noen stor greie altså. Du er helt sikkert i trygge hender, og dette er ikke uvanlig, så de vet nok hva de gjør når de ber deg vente i 6 måneder. Håper alt er borte til da :-)
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2004 #12 Skrevet 27. mai 2004 Jeg hadde celleforandringer i underlivet i flere år... Jeg tror ikke jeg måte gå til kontroll oftere enn en gang i året. Det er ganske vanlig å observere celleforandringer. Legen trodde kanskje det var fordi jeg hadde tatt celleprøve helt i slutten av mensen etc, så senere fikk jeg utbrudd av kjønnsvorter. Det viste seg at det må ha vært vorteviruset som jeg har hatt i kroppen en stund som har vært årsaken til celleforandringen, og legen mener jeg ikke bør frykte kreft!!
Gjest eggstokkbetennelse Skrevet 25. september 2008 #13 Skrevet 25. september 2008 hei.. jeg har gått i 3 veker no med betennelse i begge eggstokkene, og er ennå ikkje frisk.. men i går fikk eg svar på noken celleprøver som ble tatt då eg først var hjå legen for 3 uker siden, og han sa at eg har celleendring i underlivet. så han videresender meg til gynekolog, trodde eg får komme inn om max 2 uker.. og han sa også at eg måtte komme inn å ta ny celleprøve om 6 mnd'er.. så er fleire leger som seier det.. hehe.. men han sa at det var så liten endring at eg ikkje måtte være urolig, og det var funnet tidlig i prossesen, så då kan de ordne det. så jeg tror det er håp for oss begge at dette skal gå fint =D men du kan jo høre om du kan bli videresendt til gynekolog, veit ikkje om eg ble videresendt pga eggstokkene og celleprøven eller berre eggstokkene.. men lykke til ihvertfall =)
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2011 #14 Skrevet 22. mars 2011 Hva kan celleforandring komme av? Jeg ser det står infeksjon noen plasser, hvilke infeksjon kan det være snakk om? Kan det være kjønnsykdommer?
Gjest Jay Skrevet 22. mars 2011 #15 Skrevet 22. mars 2011 (endret) Hei! Du kan jo be om time for å få forklart litt mer om diagnosen, men det er ikke vits i forhold til nærmere undersøkelser. Tar man en ny undersøkelse raskt etter en annen vet man ikke om forandringene man ser skyldes sykdom eller den forrige prøven. (NB: dette betyr ikke at man kan få kreft av en undersøkelse. Se for deg et skrubbsår som er på en plass du ikke kan se selv. Har du skrubbet det opp selv er det sjans for at det gror etter en stund, og da kan du se arret, men om det aldri gror så vet du at det er pga sykdom. ) Jeg hadde en venninne som var i din situasjon (men med sannsynligvis litt mer markant celleforandring.) Det var snakk om conisering, men hun lot det vente. Sist uke fikk hun svar på nye prøver etter å ha ventet et halvår og uten behandling, og de viste at celleforandringene var gått tilbake og hun er frisk! Infeksjon som gir slike forandringer kan være HPV, human papilloma virus, som man kan ta vaksine mot. Den smitter som en kjønnssykdom, men faller allikevel ikke inn under kategorien kjønnssykdommer. edit: skrivefeil Endret 22. mars 2011 av Jay
Lista Skrevet 22. mars 2011 #16 Skrevet 22. mars 2011 Forhåpentligvis har hun allerede vært på kontrollen etter 6 mnd, da denne tråden er fra 2008..
Gjest Yvonne93 Skrevet 24. september 2011 #18 Skrevet 24. september 2011 Hei, samme skjedde med meg. Grunnen til at de venter 6mnd. er fordi at det kan være at de har forsvunnet innen den tid. Mange kvinner får celleforandringer, men i det er i små tilfeller det utvikles til kreft. Jeg har nettopp vært å sjekket etter å ha ventet 6mnd. å venter på resultat nå faktisk. Jeg ble også helt satt ut når jeg leste at jeg hadde celleforandringer og måtte vente hele 6 månder før jeg fikk vite noe nytt. Og jeg fikk heller ingen informasjon om hva det var. Men les om det på nettet, så kan du sikkert føle deg litt tryggere
Gjest MarieK Skrevet 26. oktober 2012 #19 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg ser at innleggene her går tilbake så langt som til 2004, men dette gjelder ALLE jenter/kvinner, og hører dere om andre med celleforandringer på livmormunn/hals må dere fortelle dette: IKKE OPERER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg er ei jente på 23 år, og jeg fikk påvist celleforandringer i fjor (2011) høst at jeg hadde ''lette'' forandringer. 6 mnd etter kom jeg tilbake for nye prøver, og da viste det seg at celleforandringen hadde blitt verre. Jeg ble da fortalt at jeg måtte ha en operasjon, hvor jeg fjernet det, ''konisering''. Jeg fjernet den i april i år (2012). Siden jeg ikke viste bedre eller fikk noen alternativer, tenkte jeg ikke noe mer over det, men at det skulle bli bra å få fjernet ''problemet''. SÅ FEIL KAN MAN TA........ I høst flyttet jeg til Oslo, som er et stykke unna sykehuset jeg opererte i, så når jeg fikk et brev om ettersjekk (nye celleprøver), tok jeg kontakt med en gyn. her i Oslo. Jeg var hos en enestående flink dame ved navn Dr. Nahid Heydarpanah, som er spesialist i kvinnesykdom og fødselshjelp, og en utrolig bra gynekolog. Nahid fortalte meg da at man skal IKKE operere bort livmorhalsen/munn, og at det finnes en alternativ behandling som er SIKKER, EFFEKTIV og SMERTEFRI!!!!!! Hun skriver på hjemmesiden til praksisen sin: ''Når det gjelder utredning og behandling av celleforandringer/forstadier til livmorhalskreft, tilbyr hun varmebehandling (Portio Coagulation) av forandrete celler. Metoden er smertefri, trygg og meget skånsom og man trenger ikke fjerne livmorhalstappen, da dette kan være risikabel ,dvs. vanskelig å bli gravide senere ,risiko for sene abort eller tidlig fødsel.'' Ikke nok med det fikk jeg beskjed om at jeg nå kommer til å slite med å bli gravid, den dagen jeg måtte ønske å bli mor, pga at ''såret'' ikke har grodd som det skal og at jeg har fått veldig mye arrvev slik at det er tett. Jeg har ingen barn, så denne beskjeden var på ingen måte gledelig..... Med denne operasjonen er det også større sjangser for spontanabort og for tidlig fødsler. Det kommer INGENTING godt ut av denne operasjonen, og når man har andre ALTERNATIVER: Bruk heller den!!! ALTSÅ: Konisering (fjerne livmorhals): Ufatterlig vondt, blødninger i 3 uker, ingen sex på 4 uker, ''bivirkninger'' som å slite med å bli gravid, apontanabort og for tidlig fødsler. Portio Coagulation (varmebehandling): Smertefri, skånsom, ingen blodninger, ingen etterbehandling, ingen ''bivirkninger'' (!!). Dette har gått veldig inn på meg. Jeg går rundt å er lei meg hele tiden. Og tanken på at alt dette kunne vært unngått gjør meg så rasende!!! SPRE DETTE VIDERE!!!!!!!! INGEN OPERASJON!!!!!!!!!!!! Legger ved hjemmesiden til Nahid: http://baerumgynekolog.no/ og http://www.oslomedis...er.no/gynekolog
LindaR Skrevet 29. mai 2018 #20 Skrevet 29. mai 2018 Martine K På 26.10.2012 den 22.03, Gjest MarieK skrev: Jeg ser at innleggene her går tilbake så langt som til 2004, men dette gjelder ALLE jenter/kvinner, og hører dere om andre med celleforandringer på livmormunn/hals må dere fortelle dette: IKKE OPERER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg er ei jente på 23 år, og jeg fikk påvist celleforandringer i fjor (2011) høst at jeg hadde ''lette'' forandringer. 6 mnd etter kom jeg tilbake for nye prøver, og da viste det seg at celleforandringen hadde blitt verre. Jeg ble da fortalt at jeg måtte ha en operasjon, hvor jeg fjernet det, ''konisering''. Jeg fjernet den i april i år (2012). Siden jeg ikke viste bedre eller fikk noen alternativer, tenkte jeg ikke noe mer over det, men at det skulle bli bra å få fjernet ''problemet''. SÅ FEIL KAN MAN TA........ I høst flyttet jeg til Oslo, som er et stykke unna sykehuset jeg opererte i, så når jeg fikk et brev om ettersjekk (nye celleprøver), tok jeg kontakt med en gyn. her i Oslo. Jeg var hos en enestående flink dame ved navn Dr. Nahid Heydarpanah, som er spesialist i kvinnesykdom og fødselshjelp, og en utrolig bra gynekolog. Nahid fortalte meg da at man skal IKKE operere bort livmorhalsen/munn, og at det finnes en alternativ behandling som er SIKKER, EFFEKTIV og SMERTEFRI!!!!!! Hun skriver på hjemmesiden til praksisen sin: ''Når det gjelder utredning og behandling av celleforandringer/forstadier til livmorhalskreft, tilbyr hun varmebehandling (Portio Coagulation) av forandrete celler. Metoden er smertefri, trygg og meget skånsom og man trenger ikke fjerne livmorhalstappen, da dette kan være risikabel ,dvs. vanskelig å bli gravide senere ,risiko for sene abort eller tidlig fødsel.'' Ikke nok med det fikk jeg beskjed om at jeg nå kommer til å slite med å bli gravid, den dagen jeg måtte ønske å bli mor, pga at ''såret'' ikke har grodd som det skal og at jeg har fått veldig mye arrvev slik at det er tett. Jeg har ingen barn, så denne beskjeden var på ingen måte gledelig..... Med denne operasjonen er det også større sjangser for spontanabort og for tidlig fødsler. Det kommer INGENTING godt ut av denne operasjonen, og når man har andre ALTERNATIVER: Bruk heller den!!! ALTSÅ: Konisering (fjerne livmorhals): Ufatterlig vondt, blødninger i 3 uker, ingen sex på 4 uker, ''bivirkninger'' som å slite med å bli gravid, apontanabort og for tidlig fødsler. Portio Coagulation (varmebehandling): Smertefri, skånsom, ingen blodninger, ingen etterbehandling, ingen ''bivirkninger'' (!!). Dette har gått veldig inn på meg. Jeg går rundt å er lei meg hele tiden. Og tanken på at alt dette kunne vært unngått gjør meg så rasende!!! SPRE DETTE VIDERE!!!!!!!! INGEN OPERASJON!!!!!!!!!!!! Legger ved hjemmesiden til Nahid: http://baerumgynekolog.no/ og http://www.oslomedis...er.no/gynekolog Dette er gammel tråd men jeg skriver her allikevel da jeg har nylig vært til varmebehandling hos dr Nahid. Men celleforandringene som er sett hos meg er der fortsatt og har fått streng beskjed fra sykehuset om at jeg MÅ konisere. De vet ikke noe om varmebehandling så det kunne de ikke si noe om. Men siden forandringene er der fortsatt (CIN 3) så lurer jeg på om varmebehandling egentlig er tilstrekkelig. Vurderer derfor konisering siden jeg har gått med dette en stund nå... takker for svar
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå