Gå til innhold

Straffbar sex?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Å ha et intimt forhold eller annet kjæresteforhold mellom en "maktperson" og en "pasient ( har ikke andre ord for det -s-) er helt galt.. Hvorfor?

En person som kommer for å få hjelp, uansett om det er til lege, advokat, lærer e.l. kommer fordi det trenger hjelp til noe. Personen viser at det ikke takler det den har havnet opp i og vil ha assisanse fra andre.. Det betyr ikke at personen er svak, tvert imot. Personen legger sin tillit i maktpersonens hender.. Han åpner seg og gjør seg sårbar..

Hvis en slik maktperson ikke vet sitt ansvarsområde og hvilke makt han har, kan det lett føre til konflikter..

Den som søker hjelp, kan være i en slik tilstand at han tror at han må godta det som skjer, for å få hjelp. Hvis han ikke gjør det, så vil det slå tilbake til han.. Du må huske på at han gjør seg selv sårbar..

selv om det kan oppstå følelser for begge, skal dette ikke utføres med de har noe faglig og profersjonelt sammen.. Det gjelder lærere og elever.. psykolog og pasient, advokat og klient.. uansett der hvor maktforholdene er ubalansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Føniks

Hei Brekka Lill

Eg er veldig einig med deg når det er kvinner som kjem for å søkje hjelp hjå det du kallar "maktperson", og i visse tilfelle er ein lærar ein slik maktperson, t.d. dersom studenten oppsøkjer lærar for å få hjelp, sjølv om det er fagleg hjelp.

Men kva så om ein professor møter ein av sine kvinnelege studentar på ein fest, og dei har sex eller eit forhold? Er det også gale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei Brekka Lill

Men kva så om ein professor møter ein av sine kvinnelege studentar på ein fest, og dei har sex eller eit forhold? Er det også gale?

Det er et ømfintelig tema vi prater om her, for hva som er grensene for "ulovlig" handling er så ulike.. Jeg kan bare fortelle hva jeg personlig mener om dette, selv om jeg vet at mange mener det motsatte..

Jeg mener at det er galt om et forhold mellom lærer og student oppstår, uansett, så lenge det er et makforhold mellom dem.. Det betyr kort sagt at så lenge de er lærer og student på samme skolsted, da er det et stort problem... selv om det måtte være ekte kjærlighet mellom dem og de aldri har hatt det så bra i livet, som nå.. Hvis hun går på en annen skole enn der læreren jobber, er det ikke noe problem.. Hvis hun slutter som student eller han slutter som lærer, er det ikke et problem. Heller er det ikke et problem når hun er ferdig som student...

Hvis det er ekte kjærlighet mellom dem, så ser jeg ikke noe problem, MEN!!! man må se på sammenhengen og komplikajsonenen som tross alt finnes.. Alle ser ikke med blide øyne på et forhold mellom lærer og elev, derfor må man være forsiktig og varsom ved å tråkke over de moralske grensene som finnes i samfunnet. Om noen år er kanskje ikke dette noen problem lenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...