Gå til innhold

Hva er norges minst forståelig dialekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men skjønner du hva fiskeren i videoen sier?

Jeg er lengre sør fra, men forstår sånn 90% av det.

Anonymous poster hash: bb382...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg hadde problemer, noe av det var jo "fiskerspråk" også, var noe med en tamp og noe med røyk som kom ut av båten :fnise:

Jeg har forsåvidt en onkel som snakker veldig mumlende og fort også, mange må konse litt ekstra når han snakker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snåsadialekt!!! Hands down.

Anonymous poster hash: 3c830...990

Ikke vanskelig i det heila! Hahaha

Anonymous poster hash: 259c4...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lengre sør fra, men forstår sånn 90% av det.

Anonymous poster hash: bb382...e42

Samme her. Er fra bygda utenfor Bergen selv, en del gamle mennesker her snakker sånn.

Anonymous poster hash: aea5d...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier noe om stampen og båten og babord side og røyk, men det var veldig vanskelig å høre alle ord han sa. :fnise: Jeg har egentlig veldig godt språkøre, og forstår godt de fleste dialekter i Norge, men denne dialekten var vanskelig! Har heller ikke vært borti denne dialekten, så er nok derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Er fra bygda utenfor Bergen selv, en del gamle mennesker her snakker sånn.

Sånn som han på den båten? Men han er da ikke fra bygda utenfor Bergen, så da hører du nok feil.

Anonymous poster hash: 4734d...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte at fiskeren var et sted fra Nordvestlandet/Mørekysten da, men utover det så greidde jeg ikke plassere ham.. ;) (Ville bare at irrlys skulle røpe hvor hun kom fra, haha..)

Pleier ofte skjønne de fleste dialekter og vil påstå at jeg har såkalt språkøre, men som før sagt her, så er det noen eldre folk som har spesielle ord pluss at de snakker fort og kutter bokstaver/ endelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som han på den båten? Men han er da ikke fra bygda utenfor Bergen, så da hører du nok feil.

Anonymous poster hash: 4734d...ad0

Makan til bastant AB, da. Folk her snakker en jedna inngrodd strile-hardanger-blanding, og det er i samme stil som karen på båten. Gamle bydgafolk på Vestlandet snakker ofte ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt vestlandet, fra Møre og Romsdal til Stavanger. Gjerne med innslag fra småbygder :P

Anonymous poster hash: 8c5d6...7fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problemer med å forstå dialekta de årene jeg bodde i Sogndal…..gikk seg til etterhvert, men i begynnelsen skjønte jeg sånn ca ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sogndal og dialekten i noen av småbygdene i Vest-Telemark. Egentlig har alle dialekter enkeltord som utenforstående ikke forstår.

Anonymous poster hash: da747...b0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Songdal dialekt som snakkes fort er en av dialektene jeg forstår dårligst her til lands. Men generelt kan jeg slite med å forstå eldre mennesker fra "indre bygd" både vest, øst og midt i landet. Har bodd på Toten, i Tromsø og i Bergen så nord-norsk og mange vestlandsdialekter har jeg ikke noen problemer med. Er selv fra Telemark (og bor i Telemark pr idag), men snakker typisk "øst norsk" (har ingen spesifikk dialekt) men har jo hørt en del vest-Telemark dialekter så sliter ikke med de.

"ikkje stend bak fui på hesten", "let at dynni" eller "hotte e tan" (dette er ulike Telemarks dialekter) byr ikke problemer, heller ikke "lokt i haude" (Sunnmøre) eller skarre r'er og bløde konsonander (Stavanger omr).

Har heller ikke problemer med de aller fleste svensker eller dansker, da jeg synes svensk og dansk er like likt slik jeg snakker som mange norske dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo hvilke kriterier man setter, men vallemål går for å være det mest unike talemålet i Norge, da f.eks. med tanke på kasus og et spesielt system for diftonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...