AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #1 Skrevet 19. desember 2013 Sosialist regjeringen i Danmark har virkelig sluppet opp på asylpolitikken. Danmark har det største antallet innvilgede søknader på 19 år. http://www.nettavisen.no/nyheter/article3729814.ece De nordiske landene er de landene som tar i mot flest asylsøkere til tross for at vi også ligger lengst nord. Finnland regnes som strenge, men i europeisk samenheng er både Tyskland, Spania, Italia og de fleste andre europeiske land strengere. Skandinavia har et godt utbygd velferdssytem, men er det riktig at vi skal bære den største byrden? Anonymous poster hash: 10654...4c1 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 19. desember 2013 #2 Skrevet 19. desember 2013 Velferdssystemet fungerer bare så lenge befolkningen er liten og relativt rik. Jo større befolkningen blir, jo mer tærer det på ressursene og jo fattigere blir den, og velferdsstaten fordunster. Det er bare et spørsmål om tid før velferdsstaten blir borte. Vi ser allerede tegn på det. Pensjonsalderen økes, pensjonen kuttes. På sikt får vi lavere lønnsvekst og høyere arbeidsledighet. Det er ikke noe hokus pokus ved det, og kun de som virkelig er glad i Norge vil fortsette å bo her når vi igjen blir et fattig land. Så innvandring er jeg ikke redd for. De som fortsetter å bo her når det ikke er noe mer penger å suge ut av velferdsstaten, det er de som burde bo her - uansett farge eller etnisk bakgrunn. 6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Skandinavia har et godt utbygd velferdssytem, men er det riktig at vi skal bære den største byrden? Anonymous poster hash: 10654...4c1 Nei, det er ikke riktig. Velferdssystemet forsvinner ganske snart uansett, fordi det er ikke bærekraftig med dagens utvikling. Anonymous poster hash: 39af0...bd9 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Alle vil til Sverige, Norge eller Danmark. Verdens beste sted å bo. Dessverre er vi alle ganske små nasjoner og lite villige til å stramme inn. Før eller siden havarer det hele. Anonymous poster hash: e4d5a...6ba 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Tror Sverige kanskje har litt av skylden. I andre land er det ikke så lett å vite forskjellen på Norge, Sverige og Danmark. Sverige har jo alt et rykte på seg for å være det landet i verden det er lettest å få innvilget asyl. Det gjør at mange finner veien til Norden. Anonymous poster hash: 10654...4c1 1
Cuckold Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 (endret) Velferdssystemet fungerer bare så lenge befolkningen er liten og relativt rik. Jo større befolkningen blir, jo mer tærer det på ressursene og jo fattigere blir den, og velferdsstaten fordunster. Det er bare et spørsmål om tid før velferdsstaten blir borte. Vi ser allerede tegn på det. Pensjonsalderen økes, pensjonen kuttes. På sikt får vi lavere lønnsvekst og høyere arbeidsledighet. Det er ikke noe hokus pokus ved det, og kun de som virkelig er glad i Norge vil fortsette å bo her når vi igjen blir et fattig land. Så innvandring er jeg ikke redd for. De som fortsetter å bo her når det ikke er noe mer penger å suge ut av velferdsstaten, det er de som burde bo her - uansett farge eller etnisk bakgrunn. Vi to er ofte enige, og du er en av brukerne jeg setter størst pris på her på KG, du minner meg litt om en annen bruker jeg virkelig hadde sansen for, Skogkar (som dessverre slettet seg i sommer). Men selv om vi ofte er enige er jeg ikke helt enig med deg her. Selv om masseinnvandringen vil gjøre det umulig å opprettholde velferdsstaten på dagens nivå, vi har allerede sett begynnelsen på nedbyggingen (under påskudd av å være fremtvunget av den demografiske overgangen, det er jo mer politisk korrekt å snakke om kostnadene ved at vi blir eldre enn kostnadene ved at vi har blitt en million flere å dele oljeressursene på) tror jeg nedbyggingsprosessen vil ta såpass lang tid at etterkommerne av de som bodde i landet når masseinnvandringen tok til (rundt 1970) vil utgjøre en vesentlig mindre andel av befolkningen når vi kommer så langt at norsk levestandard ikke lenger virker attraktiv sammenliknet med levestandarden i mange av de fattige land innvandrerne kommer fra. Så innen velferdens endelige bortfall vil det allerede ha kommet enorme mengder nye innvandrere til landet. Og her kommer vi til et annet viktig punkt: Jeg tror heller ikke det er realistisk at alle eller et flertall av innvandrerne og deres etterkommere skal «vende hjem» om velferden skrumper inn. For riktignok har masseinnvandringen ført til enklavedannelse og gitt grobunn for at innvandrernes barn ikke blir integrert slik de ble frem til masseinnvandringens tid, masseinnvandring fører til at innvandrerne kan omgås sine egne, at deres barn kan finne partner fra egen nasjonalitet og dyrke foreldenes hjemlands nasjonale identitet i generasjon etter generasjon i det nye landet, men mennesker oppvokst i disse enklavene blir likevel ikke så rene i sin nasjonale tilknytning til foreldrenes opprinnelsesland at de uten videre kan forventes å «dra hjem» når velferden i Norge smuldrer opp. Jeg tror at de fleste innvandrerne og deres etterkommere har kommet for å bli og at det er urealistisk å forvente at etterkommerne av de som bodde i landet i 1970 noensinne vil komme i flertall i igjen når vi en gang i løpet av dette århundret har kommet i mindretall. Og det synes jeg er trist, like trist som når den opprinnelige befolkning i Amerika ble redusert til en liten minoritet i eget land. Og like trist som om de afrikanske folk skulle kommet i mindretall på eget kontinent som følge av massiv innvandring gjennom et knapt hundreår. De europeiske folk er ikke mindre verdt enn andre folk. Skal man åpne for en så dramatisk omveltning av befolkningen i et land burde det i det minste vært noe hele den opprinnelige befolkning fikk ta stilling til gjennom en grundig, åpen og redelig debatt med en påfølgende folkeavstemning før man åpnet for denne utviklingen. Endret 19. desember 2013 av Cuckold 3
Gjest FuturePrimitive Skrevet 20. desember 2013 #7 Skrevet 20. desember 2013 Vi to er ofte enige, og du er en av brukerne jeg setter størst pris på her på KG, du minner meg litt om en annen bruker jeg virkelig hadde sansen for, Skogkar (som dessverre slettet seg i sommer). Men selv om vi ofte er enige er jeg ikke helt enig med deg her. Selv om masseinnvandringen vil gjøre det umulig å opprettholde velferdsstaten på dagens nivå, vi har allerede sett begynnelsen på nedbyggingen (under påskudd av å være fremtvunget av den demografiske overgangen, det er jo mer politisk korrekt å snakke om kostnadene ved at vi blir eldre enn kostnadene ved at vi har blitt en million flere å dele oljeressursene på) tror jeg nedbyggingsprosessen vil ta såpass lang tid at etterkommerne av de som bodde i landet når masseinnvandringen tok til (rundt 1970) vil utgjøre en vesentlig mindre andel av befolkningen når vi kommer så langt at norsk levestandard ikke lenger virker attraktiv sammenliknet med levestandarden i mange av de fattige land innvandrerne kommer fra. Så innen velferdens endelige bortfall vil det allerede ha kommet enorme mengder nye innvandrere til landet. Og her kommer vi til et annet viktig punkt: Jeg tror heller ikke det er realistisk at alle eller et flertall av innvandrerne og deres etterkommere skal «vende hjem» om velferden skrumper inn. For riktignok har masseinnvandringen ført til enklavedannelse og gitt grobunn for at innvandrernes barn ikke blir integrert slik de ble frem til masseinnvandringens tid, masseinnvandring fører til at innvandrerne kan omgås sine egne, at deres barn kan finne partner fra egen nasjonalitet og dyrke foreldenes hjemlands nasjonale identitet i generasjon etter generasjon i det nye landet, men mennesker oppvokst i disse enklavene blir likevel ikke så rene i sin nasjonale tilknytning til foreldrenes opprinnelsesland at de uten videre kan forventes å «dra hjem» når velferden i Norge smuldrer opp. Jeg tror at de fleste innvandrerne og deres etterkommere har kommet for å bli og at det er urealistisk å forvente at etterkommerne av de som bodde i landet i 1970 noensinne vil komme i flertall i igjen når vi en gang i løpet av dette århundret har kommet i mindretall. Og det synes jeg er trist, like trist som når den opprinnelige befolkning i Amerika ble redusert til en liten minoritet i eget land. Og like trist som om de afrikanske folk skulle kommet i mindretall på eget kontinent som følge av massiv innvandring gjennom et knapt hundreår. De europeiske folk er ikke mindre verdt enn andre folk. Skal man åpne for en så dramatisk omveltning av befolkningen i et land burde det i det minste vært noe hele den opprinnelige befolkning fikk ta stilling til gjennom en grundig, åpen og redelig debatt med en påfølgende folkeavstemning før man åpnet for denne utviklingen. Takk for lovord, og takk det samme. Det kan godt hende du får rett i det. Men jeg har likevel et lite håp om at velferdsstaten kollapser raskt, og om innvandringen er på det nivået den er nå, så er den tålbar for samfunnet. I motsetning til Sverige, som spiller et mye farligere spill, så er utgjør vel arbeidsinnvandringen til Norge omlag 50% av den totale innvandringen. Primært østeuropeere hvor antakelig et fåtall vil utgjøre de som bosetter seg permanent over lang tid/generasjoner. Og kaller man en spade for en spade, så har vi ingen problemer med arbeidsomme polakker. Joda, i snitt så er de litt tøffere og litt gærnere enn nordmenn, men ikke noe vi ikke kan leve med. I Sverige så er imidlertid 70% asylsøkere/flyktninger og familiegjenforening (Irak, Somalia) Jeg er helt med på logikken i at vi IKKE kan fortsette i den hastigheten vi har nå. Men jeg tror, og er ganske sikker på at vi allerede ser sprekker i velferdsstaten, og at norsk økonomi vil begynne og gå baklengs innen 5-10 år. Samtidig har vi "foregangslandet" Sverige såpass nærme at vi lett kan følge med på hvordan det vil utspille seg der. Men det gjenstår å se..hvem vet 1
Gjest iMariuz Skrevet 20. desember 2013 #8 Skrevet 20. desember 2013 Selv om masseinnvandringen vil gjøre det umulig å opprettholde velferdsstaten på dagens nivå Dagens velferdsstat er ikke bærekraftig og vil måtte kuttes med eller uten innvandring ettersom gjennomsnittsnordmannen mottar mer i ytelser og tjenester enn han betaler i skatter og avgifter. Arbeidsinnvandringen fra Europa som utgjør 3/4 av innvandrerne som kommer hit er med på å sikre velferdsstaten siden de er netto bidragsytere til norsk økonomi, men selv det vil ikke være nok og kutt er uunngåelig
Cuckold Skrevet 20. desember 2013 #9 Skrevet 20. desember 2013 Dagens velferdsstat er ikke bærekraftig og vil måtte kuttes med eller uten innvandring ettersom gjennomsnittsnordmannen mottar mer i ytelser og tjenester enn han betaler i skatter og avgifter. Arbeidsinnvandringen fra Europa som utgjør 3/4 av innvandrerne som kommer hit er med på å sikre velferdsstaten siden de er netto bidragsytere til norsk økonomi, men selv det vil ikke være nok og kutt er uunngåelig Dette er misforstått. Det er ikke et problem at gjennomsnittsnordmannen får mer ut av staten enn han putter inn, tvert imot, dette er et tegn på at vi har et system som gjør at gjennomsnittsnordmannen faktisk får litt ut av vår felleseiendom, naturressursene på havbunnen. I et land som vårt vil gjennomsnittsinnbyggeren få litt mer ut av staten enn han putter inn, men jo flere det blir å dele naturrikdommen på, jo mindre blir det på hver. Naturlig nok. Det er også feil at 3/4 av innvandrerne kommer fra Europa. Før jeg satte deg på plass i en tidligere tråd kunne du unnskyldes med at du kanskje ikke visste bedre, det kan du ikke etter at jeg henviste deg til SSBs statitstikk som tydelig viser at den ikke-europeiske innvandrerbefolkning vokser eksplosivt og at den faktisk fortsatt utgjør ca halvparten av den samlede innvandrerbefolkning (noe den også gjorde for 10 år siden), til tross for den enorme tilstrømning av arbeidere fra fattige EU-land, ikke minst etter EU-utvidelsen i 2004. 1
Gjest iMariuz Skrevet 20. desember 2013 #10 Skrevet 20. desember 2013 (endret) Dette er misforstått. Det er ikke et problem at gjennomsnittsnordmannen får mer ut av staten enn han putter inn, tvert imot, dette er et tegn på at vi har et system som gjør at gjennomsnittsnordmannen faktisk får litt ut av vår felleseiendom, naturressursene på havbunnen. I et land som vårt vil gjennomsnittsinnbyggeren få litt mer ut av staten enn han putter inn, men jo flere det blir å dele naturrikdommen på, jo mindre blir det på hver. Naturlig nok. Det er også feil at 3/4 av innvandrerne kommer fra Europa. Før jeg satte deg på plass i en tidligere tråd kunne du unnskyldes med at du kanskje ikke visste bedre, det kan du ikke etter at jeg henviste deg til SSBs statitstikk som tydelig viser at den ikke-europeiske innvandrerbefolkning vokser eksplosivt og at den faktisk fortsatt utgjør ca halvparten av den samlede innvandrerbefolkning (noe den også gjorde for 10 år siden), til tross for den enorme tilstrømning av arbeidere fra fattige EU-land, ikke minst etter EU-utvidelsen i 2004. - Selvsagt er dette et problem, når gjennomsnittsnordmannen mottar mer enn han betaler i skatt er ikke velferdsstaten bærekraftig og må kuttes for å kunne overleve for oljen vil ikke vare evig. At det blir flere betyr ikke at det blir mindre på hver noe som også vises på statistikkene, BNP per innbyger har økt de siste årene tross rekordhøy innvandring, for innvandrerne er nemlig netto bidragsytere til norsk økonomi som øker bnp og dermed bnp per innbyger. - Den utgjør halvparten av totalen ja, mens av de nye som kommer hvert år er 3/4 europeiske arbeidsinnvandrere, skjønner du ikke forskjellen på dette? Endret 20. desember 2013 av iMariuz
Cuckold Skrevet 20. desember 2013 #11 Skrevet 20. desember 2013 (endret) - Selvsagt er dette et problem, når gjennomsnittsnordmannen mottar mer enn han betaler i skatt er ikke velferdsstaten bærekraftig og må kuttes for å kunne overleve for oljen vil ikke vare evig. At det blir flere betyr ikke at det blir mindre på hver noe som også vises på statistikkene, BNP per innbyger har økt de siste årene tross rekordhøy innvandring, for innvandrerne er nemlig netto bidragsytere til norsk økonomi som øker bnp og dermed bnp per innbyger. - Den utgjør halvparten av totalen ja, mens av de nye som kommer hvert år er 3/4 europeiske arbeidsinnvandrere, skjønner du ikke forskjellen på dette? At nordmenn får noe ut av oljen er ikke et problem, det er slik det skal være. At dette ikke vil vare er en annen sak, det gjelder å forberede seg på at petroleumsalderen ikke varer evig og investere i kunnskap og oljeuavhengig industri, der kunne man vært mye flinkere. Men at nordmenn får litt mer ut av staten enn man putter inn er altså ikke noe problem, men et sunnhetstegn, det betyr at det ikke bare er storkapitalen som har inntekter av oljeforekomstene. Når det gjelder din fremstilling av at 3/4 av innvandrerne kommer fra Europa ser man ganske klart av SSBs graf at veksten i den ikke-europeiske innvandrerbefolkningen er så enorm at den holder stand og fortsatt utgjør ca halvparten av den samlede innvandrerbefolkning slik den gjorde for 10-15 år siden, til tross for den enorme tilstrømning av billig arbeidskraft fra fattige EU-land etter EU-utvidelsen i 2004. Noe som selvsagt også kan ha å gjøre med at denne delen av innvandrerbefolkningen får en del barn slik at gruppen ikke bare vokser gjennom innvandring. http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef/_attachment/109836?_ts=13e3b453358 Endret 20. desember 2013 av Cuckold
Gjest iMariuz Skrevet 20. desember 2013 #12 Skrevet 20. desember 2013 At nordmenn får noe ut av oljen er ikke et problem, det er slik det skal være. At dette ikke vil vare er en annen sak, det gjelder å forberede seg på at petroleumsalderen ikke varer evig og investere i kunnskap og oljeuavhengig industri, der kunne man vært mye flinkere. Men at nordmenn får litt mer ut av staten enn man putter inn er altså ikke noe problem, men et sunnhetstegn, det betyr at det ikke bare er storkapitalen som har inntekter av oljeforekomstene. Når det gjelder din fremstilling av at 3/4 av innvandrerne kommer fra Europa ser man ganske klart av SSBs graf at veksten i den ikke-europeiske innvandrerbefolkningen er så enorm at den holder stand og fortsatt utgjør ca halvparten av den samlede innvandrerbefolkning slik den gjorde for 10-15 år siden, til tross for den enorme tilstrømning av billig arbeidskraft fra fattige EU-land etter EU-utvidelsen i 2004. Noe som selvsagt også kan ha å gjøre med at denne delen av innvandrerbefolkningen får en del barn slik at gruppen ikke bare vokser gjennom innvandring.http://www.ssb.no/befolkning/statistikker/innvbef/_attachment/109836?_ts=13e3b453358 Det er ikke et problem at de får noe, problemet er at de får mer enn hva som puttes inn noe som ikke er bærekraftig på sikt med eller uten innvandring og kutt i velferdsstaten er uungåelig Ja, og det er først de siste par årene at det har kommet flere europeere enn ikke-vestlige per år etter at man i tiårene før dette var veldig fokusert på asylsøkere og flyktninger og man tok inn mange av disse. Så det vil ta tid før man ser endringene i statistikkene over totalen.
Cuckold Skrevet 20. desember 2013 #13 Skrevet 20. desember 2013 (endret) Det er ikke et problem at de får noe, problemet er at de får mer enn hva som puttes inn noe som ikke er bærekraftig på sikt med eller uten innvandring og kutt i velferdsstaten er uungåelig Ja, og det er først de siste par årene at det har kommet flere europeere enn ikke-vestlige per år etter at man i tiårene før dette var veldig fokusert på asylsøkere og flyktninger og man tok inn mange av disse. Så det vil ta tid før man ser endringene i statistikkene over totalen. Nei, det er ikke et problem at noe av verdien av landets naturressurser tilfaller innbyggerne, tvert imot: Det er akkurat slik det skal være i et land der oljen ikke bare kommer de internasjonale oljeselskapene og en liten korrupt samfunnselite til gode, men fordeles på folket. Så lenge vi pumper opp olje og gass er det et sunnhetstegn at verdien av dette også drypper på innbyggerne. Hvor vanskelig kan dette være å forstå? Tenk deg at oljen ikke lå på havbunnen, men i stedet lå helt oppe i dagen på landjorden og var jevnt fordelt over hele landet slik at alle innbyggerne hadde hver sin lille oljebrønn i hagen. Og at vi like godt lot hver borger disponere inntektene fra sin egen brønn. Ville du fortsatt insistert på at det var et problem at vi fikk litt utbytte av denne virksomheten slik at dette kom i tillegg til de inntekter vi hadde av vårt eget arbeid? Slik at en baker ikke bare fikk inntekter av bakingen, men også noen kroner fra oljebrønnen i hagen? Når det gjelder innvandring er det de totale tallene som betyr noe, ikke hvor mange som reiser frem og tilbake over grensen på korte arbeidsoppdrag. Vi har hatt en eksplosjonsartet vekst i innvandringen fra fattige EU-land etter EU-utvidelsen i 2004, og når den ikke-europeiske innvandrerbefolkningen likevel har holdt stand og fortsatt utgjør ca halvparten av den samlede innvandrerbefolkning taler det sitt tydelige språk: Veksten i den fremmedkulturelle innvandrerbefolkning har vært tilsvarende eksplosjonsartet. Endret 20. desember 2013 av Cuckold 1
Gjest iMariuz Skrevet 20. desember 2013 #14 Skrevet 20. desember 2013 Nei, det er ikke et problem at noe av verdien av landets naturressurser tilfaller innbyggerne, tvert imot: Det er akkurat slik det skal være i et land der oljen ikke bare kommer de internasjonale oljeselskapene og en liten korrupt samfunnselite til gode, men fordeles på folket. Så lenge vi pumper opp olje og gass er det et sunnhetstegn at verdien av dette også drypper på innbyggerne. Neida er ikke problem at innbygerne nyter godt av dette, problemet er når innbygerne mottar mer i tjenester og ytelser enn de betaler i skatt, da er man på god vei mot Hollandske syken og greske tilstander når oljepengene til slutt går tomt og det vil skje med eller uten innvandring
Cuckold Skrevet 20. desember 2013 #15 Skrevet 20. desember 2013 (endret) Neida er ikke problem at innbygerne nyter godt av dette, problemet er når innbygerne mottar mer i tjenester og ytelser enn de betaler i skatt, da er man på god vei mot Hollandske syken og greske tilstander når oljepengene til slutt går tomt og det vil skje med eller uten innvandring At innbyggerne mottar mer i verdier av staten enn man selv bidrar med gjennom sitt arbeid er helt naturlig, ja uungåelig dersom innbyggerne overhodet skal få litt av overskuddet av oljevirksomheten. Med mindre man får mer igjen av staten enn man legger igjen av verdier får man jo ikke en krone i utbytte av oljen. En oljenasjon der gjennomsnittsborgeren ikke får mer igjen av verdier enn det han selv skaper gjennom sitt arbeid vil jo snyte sine borgere for hele overskuddet av oljevirksomheten. Hvor vanskelig kan det være å fatte dette? La oss tenke oss at vi bor sammen i et kollektiv vi kaller lille-Norge, du og jeg og et par til. Vi har et stort hus og en fiskedam på tomten, og turister som drar forbi er villige til å betale litt for å fiske i dammen. La oss tenke oss at vi alle er i jobb, men har valgt å ha en felles husholdning der en av oss handler inn mat til fellesskapet for penger vi alle legger i potten. Kollektivet har en del utgifter som vi alle må bidra til å dekke, f.eks mat, vedlikehold osv. Heldigvis har vi ikke bare utgifter, men også litt inntekter av fiskedammen. Derfor vil vi faktisk få dekket litt av våre utgifter derfra, og som følge av dette får hver og en av oss mer verdier igjen av fellesskapet enn vi putter inn. Endret 20. desember 2013 av Cuckold
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2013 #16 Skrevet 20. desember 2013 Bøyer meg i støvet for Cuckold og FuturePrimitive! Takk for fornuftig lesning Anonymous poster hash: 06a12...c3b
Gjest iMariuz Skrevet 21. desember 2013 #17 Skrevet 21. desember 2013 (endret) At innbyggerne mottar mer i verdier av staten enn man selv bidrar med gjennom sitt arbeid er helt naturlig, ja uungåelig dersom innbyggerne overhodet skal få litt av overskuddet av oljevirksomheten. Overforbruk er ikke noe problem nei, hehe har du prøvd å si det til Hellas, Spania italia osv.? Om gjennomsnittsnordmannen var netto bidragsyter ville verdiskapningen økt og alles velstand også økt, å dekke det inn enten gjennom økt gjeld slik de nevnte landene gjorde eller oljepenger er ingen varig løsning. Endret 21. desember 2013 av iMariuz
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå