AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Hei! Jeg er en jente på 19 som har kjøpt hus sammen med kjæresten min. Jeg er lærling for øyeblikket og tar fagbrev i kjemiprosess til våren. Samtidig tar jeg allmenn med fordypning i realfag. Det store dilemmaet mitt nå er om jeg skal gå videre på skole eller fortsette å jobbe.Det jeg egentlig har mest lyst til er å jobbe et år slik at jeg får en litt mer stabil økonomi og reist litt sammen med samboeren min, før vi får barn. For jeg er veldig babysyk!! Og jeg vet at økonomien vår holder til det, og samboeren min har enda mer lyst på barn enn meg. (Han er forøvrig 22 år) Men hvis jeg skal jobbe som prosessoperatør får jeg mest sannsynlig en skiftjobb, og jeg er redd for at jeg ikke kommer til å trives med å jobbe helkontinuerlig skift. Og jeg er redd for at det er vanskelig å kombinere skiftjobbing og familieliv. Samtidig har jeg veldig lite motivasjon til å gå på skole. Jeg har tenkt på å ta utdanning etter jeg har fått barn også, men jeg har hørt at det er veldig vanskelig. Er det noen som har erfaringer med skiftjobbing og barn eller skole og barn? Er jeg uansvarlig hvis jeg velger å få barn som 20/21-åring uten høyskoleutdanning? Anonymous poster hash: f2133...a83 Anonymous poster hash: 448d6...dfe
Teeny Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Du rekker sikkert å få en utdanning først siden du bare er 19 år. Jeg studerte i 9 år før det ble noe av meg og venter nå første barnet som 28 åring. Syns det er en ok alder egentlig. Man kan godt vente til man er sånn ca 25 før man får barn. Var i hvertfall ikke helt moden for det før det. Jobber selv skiftarbeid og det var tøft spesielt i begynnelsen av svangerskapet for var SÅ kvalm og dårlig...Tror det kommer til å bli litt tøft etter permisjon når jeg skal tilbake mtp barnepass med skiftarbeidet, men har heldigvis en mor som kan stille opp.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #3 Skrevet 19. desember 2013 Barn og skole går helt fint sammen hvis man lærer seg og jobbe strukturert og effektivt. Jeg har et barn på litt over 1 år, og holder på med siste året på master. Egentlig er det veldig behagelig å studere med baby, for du kan tilpasse dagene dine mye mer etter babys behov enn hvis du jobber (jeg har ikke obligatorisk oppmøte på skolen). Det er selvsagt tøffe tak innimellom, og eksamensperioder er slitsomme! Likevel tror jeg man lærer fort hvordan prioriteringene må være for at det skal fungere. Du er ung og tilpasningsdyktig det er en fordel tror jeg. Reis og kos deg med kjæresten din, og når dere føler at tiden er inne, så er det bare å prøve i vei! Lykke til! Anonymous poster hash: 502ae...505
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #4 Skrevet 19. desember 2013 Vel, siden du er lærling, er det vel ikke sååå lenge igjen til du har fagbrev, så jeg ville nok uansett anbefale deg å gå ferdig det løpet! Det er alltid en fordel men en fullført utdanning, selv om du evt. vil gå videre med noe annen senere. Jeg har jobbet mye turnus, og så lenge mannen min ikke gjør det, synes jeg faktsik et det er veldig deilig nå som jeg har barn. Da har vi noen fridager hvor barna kan være hjemme, jobber jeg kvelden har vi laaange morgener med god frokost og 0 stress før bhg, og jeg rekker å få ryddet og vasket huset uten forstyrrelser før jobb. Så hvis du trives med yrket, synes jeg du skal gi skiftarbeidet en sjanse... Når du er så ung, ville jeg anbefalt og fullføre, så reist litt, så jobbet litt også bli gravid:) Anonymous poster hash: 0c462...ba0
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #5 Skrevet 19. desember 2013 Man må jo ikke ha høyskoleutdanning da:) dere kommer nok til å greie det helt fint. Det viktigste uansett er jo at dere vil ha barn, er klare for å få barn og har et stabilt og trygt hjem til barnet. Om man da er 19 eller 30 har vel ikke så veldig mye å si. Anonymous poster hash: be90b...5d9
Jolene Skrevet 19. desember 2013 #6 Skrevet 19. desember 2013 Hvorfor så hastverk? Høgskoleutdannelse er ikke noe man må ha, men det kan være greit å ha. Grunnen til at jeg ville ventet er fordi det er mye som skjer mtp modning de neste årene, derfor kan det være lurt å vente. Hjernen er heller ikke ferdig utviklet før mellom 25-30 sånn forøvrig. Du skriver ikke hvor lenge dere har vært sammen? Det kan også spille litt inn.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #7 Skrevet 19. desember 2013 Du er alt for ung og umoden. Samboeren din og. Anonymous poster hash: 95685...e99
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2013 #8 Skrevet 19. desember 2013 Man vet aldri hva som venter en når man får barn Hvis du har lyst på denne høyskoleutdanningen så ta den før du får barn Det er ikke noe man bør forhaste seg med og både du og typen din er veldig unge.Anonymous poster hash: 836d5...ff9
hjärterdam Skrevet 19. desember 2013 #9 Skrevet 19. desember 2013 Du har mange år på deg enda, om du er 19 ville jeg defintiivt ventet. Fikk min første da jeg var 22, og det var tidlig nok. Når det er sagt, jeg har en på seks og en i magen og er halvveis i første semester på master. Det fungerer, men er til tider mer slitsomt enn jeg får inntrykk av at de jeg studerer med som ikke har barn synes det er. Handler om struktur og vilje.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Tusen takk for svar :-) Tror uansett jeg skal jobbe et år når jeg blir ferdig med fagbrevet, da er jeg jo 21, så får jeg se hva jeg/vi har lyst til da. Skulle nesten ønske jeg bare ble knocked ut, så hadde jeg sluppet å velge ;-) Anonymous poster hash: 448d6...dfe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå