AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #1 Skrevet 18. desember 2013 Har ikke leid ut før, men skal leie ut til en familie med NAV-garanti nå. Er det noe jeg bør være obs på og som bør være med i kontrakten? Anonymous poster hash: 9b4de...846
Lea2 Skrevet 18. desember 2013 #2 Skrevet 18. desember 2013 Tror det er ganske standard kontrakt om NAV ikke stiller noen krav. Mye har helt sikkert forandret seg og det meste er sikkert bare rykter, men vi ble advart mht at det var vanskeligere å få utbetalt om noe ble ødelagt. I tillegg var det snakk om at det var vanskeligere å "bli kvitt" leieboere som fikk støtte, men tror egentlig at det dreide seg om folk som ikke hadde korrekte kontrakter og ble stoppet av NAV (som hadde greie på rettigheter). Magefølelse, på samme måte som hvilken som helst leieboer, og en standard/lovlig kontrakt burde være nok. 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #4 Skrevet 18. desember 2013 Ha tidsbestemt kontrakt sånn for sikkerhets skyld. Leier du ut til leieboere fra helvete som har saksbehandlere fra samme sted kan det fort gå galt. VELDIG galt. http://www.h-avis.no/nyheter/makteslose-mot-leieboer-1.6205641 Anonymous poster hash: ec20b...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #5 Skrevet 18. desember 2013 Jeg leier ut til en som hadde NAV garanti. Jeg har lært nå at garantien tydeligvis ikke varer evig for den har plutselig gått ut, og det er mitt/vårt ansvar å følge med på. Limer inn svaret jeg fikk fra NAV her forleden: "Garantien vil ikke være gyldig før gjeldsbrevet er undertegnet av leietager, først da vil garantien bli oversendt huseier. Huseier må selv passe på garantiens gyldighetsdato og sørge for at leietager søker om fornyelse av garanti, i god tid før den utløper." I mitt tilfelle har jeg gått på liten smell, for leietaker har ikke betalt husleien på to måneder og skylder bare på NAV... Anonymous poster hash: 5dd36...539 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #6 Skrevet 18. desember 2013 Jeg hadde aldri leid ut til noen med NAV garanti, min farmor gjorde det, og hun fikk ikke en krone av nav selv om leietakeren herpet hele leiligheten, satt igjen mat som råtnet og mugnet ned i treverket på kjøkkenet slik at deler av kjøkkenet måtte byttes ut, ikke vakset og tok inn katt selv om husdyr ikke var tilltatt. Nav garantien er ikke verdt papiret den er skrevet på. I tillegg er det vanskelig å kaste ut en barnefamilie, fordi barnet har så sterkt vern. Har du ikke skrevet kontrakt så trekk deg, og finn heller andre leietakere. Anonymous poster hash: d0ae0...df0 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #7 Skrevet 18. desember 2013 Hvorfor leier dere ut til noen med NAV-garanti i utgangspunktet? Anonymous poster hash: 2db0e...81d 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #8 Skrevet 18. desember 2013 Hvorfor leier dere ut til noen med NAV-garanti i utgangspunktet? Anonymous poster hash: 2db0e...81d For en teit ting å si. Det er MANGE som aldri opplever problemer og har leietakere med garanti fra NAV. Men som med alt annet, så finnes det også de som har problemer. Anonymous poster hash: 5dd36...539 13
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #9 Skrevet 18. desember 2013 Pga den siste kommentaren over her, den om hvorfor leie ut til navklienter, føler jeg at jeg vil svare. Jeg har vært i navsystemet tidligere, under attføring, og dengang måtte jeg ha nav garanti på depositum. Husleie og alt annet sørget jeg selv for å betale til riktig tid. Når jeg så flyttet pga jobben min, måtte min tidligere husvert leie ut til andre, og det ble en annen navklient etter meg, og utleier fikk dessverre et sabla problem fordi den klienten hadde diverse problemer og laget trøbbel. Som du kan se, er det ikke alle navklienter som er vanskelige og lager problemer. Det kan være vanskelig å se hvem som er noenlunde oppegående og hvem som ikke har kontroll på livet sitt. Jeg vil anbefale deg å forhøre deg litt rundt om noen kjenner til vedkommende som du tenker å leie ut til. Enkelte personer kan det gå rykter om og mange rykter kan være løgner satt ut av diverse årsaker, men dersom du kjenner til noen som har oversikt, og er til å stole på, spør denne personen. De fleste som søker bolig pleier å ha noen som referanse, og pr idag har jeg en bolig takket være referanse fra min tidligere utleier (nevnt lenger oppe) og hadde jeg visst at min tidligere utleier kom til å leie ut til den navklienten, så hadde jeg gitt beskjed om det jeg visste om vedkommende til utleieren. Så prøv å se om du kan finne ut noe om de som du vurderer å leie ut til, be om referanser, be om navn/telefonnummer på attføringsbedriften der de jobber, be om navn/telefonnummer til familie. Dersom det er mulig. Hvis du har en følelse av at du ikke stoler på vedkommende, så finn den neste på lista. Håper dette kan være til litt hjelp i vurderingsprosessen. Anonymous poster hash: 2690c...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #10 Skrevet 18. desember 2013 Spar deg selv for en masse trøbbel, og ikke lei ut til en som har nav som pengebokAnonymous poster hash: 57b7b...d1f 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #11 Skrevet 18. desember 2013 Spar deg selv for en masse trøbbel, og ikke lei ut til en som har nav som pengebokAnonymous poster hash: 57b7b...d1f Hva prøver du egentlig å si med dette? Hva slags personer tenker du er en med nav som pengebok? Anonymous poster hash: 2690c...c7f 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #12 Skrevet 18. desember 2013 Vær obs på følgende: - LES GARANTIEN FRA NAV NØYE OG MERK DEG VILKÅRENE. Gjør du dette er en NAV-garanti like god som penger på depositumskonto. - Garanti for depositum er først gyldig når leietaker har signert papirene hos NAV. Ingen signatur - ingen garanti. - Pass på at du får garantien tilsendt fra NAV før leietaker flytter inn. Flytter leietaker inn uten at papirene er i orden vil ikke NAV gi garanti for depositum. - Ved utflytting: Kravet må først rettes til leietaker. Dersom dette ikke fører frem kan kravet rettes til NAV. Dette må gjøres innen en hvis tid, vanligvis innen 2 måneder etter utflytting. LES GARANTEN NØYE - ALLE VILKÅR VIL FREMGÅ AV DEN. - Krav om utbetaling av depositum må dokumenteres, f.eks ved kontoutskrifter som viser at huseier ikke har mottatt husleiebetaling, bilder av skader el. - Husk at husleieloven må følges og at NAV er påpasselig med at leietakers rettigheter ivaretas. For eksempel må utkastelse foregå på riktig måte via Namsmannen. - Huseier må selv vurdere hvem en vil leie ut til, personer med NAV -garanti kan være like gode leietakere som andre. Kjenn på magefølelsen. - NAV er ikke en part i leieforholdet og all kontakt skal gå via leietaker. - NAV har taushetsplikt ovenfor huseier, ikke forvent at saksbehandler i NAV vil gi deg opplysninger med mindre det foreligger samtykke fra leietaker. Anonymous poster hash: b345a...245 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #13 Skrevet 18. desember 2013 Jeg har jobbet i NAV og veldig mange raserte leiligheten (mye rus i den kommunen). Greia med vår garanti for depositum var at den gjaldt kun for skyldig husleie, ikke for skader. Og da var det opp til utleier å godkjenne det eller ikke. Noen få sa nei. Når flere utleiere fikk leilighetene sine rasert så dro de på NAV og ville ha pengene, men dro rasende der i fra. De har jo signert at de godkjenner depositumet så det var deres problem. Man kan jo mene at det var teit av oss å ikke dekke annet en husleie, siden leieboeren uansett må betale tilbake depositumet om de raserer, men det var jo nettopp poenget. Å få leieboer til å ikke rassere fordi de ikke får de forskutert fra NAV. Og mange rusmisbrukere betaler aldri NAV tilbake. Dessuten var garantien på 10.000kr, og det kommer man ikke langt med når det er store skader. Jeg hadde bedt om referanser fra tidligere utleier, uten det hadde jeg ikke leid til en NAV-kunde. Anonymous poster hash: da9a0...c96 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #14 Skrevet 18. desember 2013 Det kan være lurt å bruke standard husleiekontrak fra f.eks forbrukerrådet eller den blå husleieboken. Disse er basert på husleieloven og sikrer at du leier ut på lovlig måte. En sikkerhet også for deg som utleier dersom det skulle oppstå problemer med leieforholdet. Anonymous poster hash: b345a...245
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #15 Skrevet 18. desember 2013 Husk at du maksimalt vil få tilbake det beløpet som er gitt i garantien. Er det utestående husleie eller skader for mer må resten av kravet rettes til leietaker, NAV vil ikke dekke dette. Anonymous poster hash: b345a...245 1
Gjest Badabing Skrevet 18. desember 2013 #16 Skrevet 18. desember 2013 Hvorfor leier dere ut til noen med NAV-garanti i utgangspunktet? Anonymous poster hash: 2db0e...81d Fordi de ikke finner seg noe annet sted å bo. Det er veldig vanskelig å finne noe med NAV-garanti visstnok. Jeg skal ikke tjene på utleie, men jeg vil ikke gå i tap heller. 2
Lea2 Skrevet 18. desember 2013 #17 Skrevet 18. desember 2013 Vår siste leieboer hadde NAV-garanti og det var null problemer. Familie med barn som bare hadde hatt litt uflaks den siste tiden. De bodde i leiligheten i flere år, betalte alltid i tide og leiligheten var nesten som ny da de flyttet ut. Men det er nok lurt å sjekke med NAV ang hva denne garantien inkluderer og hva dere evt kan gjøre om det blir problemer. Pluss å følge magefølelsen mht leieboere. Man kan ta feil, men det er er godt sted å starte. 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #18 Skrevet 22. desember 2013 Kjenner jeg blir litt oppgitt her. Er ikke alle som bruker nav som "pengebok" fordi de har lyst, men fordi de ikke har noe annet valg pga helse. Slutt å ta alle under én kam og les heller heller nøye hva som står i papira man får forran seg!Anonymous poster hash: 83d30...289 6
Gjest Blomst83 Skrevet 22. desember 2013 #19 Skrevet 22. desember 2013 Fordi de ikke finner seg noe annet sted å bo. Det er veldig vanskelig å finne noe med NAV-garanti visstnok. Jeg skal ikke tjene på utleie, men jeg vil ikke gå i tap heller. Samfunnet skulle hatt flere sånne som deg
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2013 #20 Skrevet 22. desember 2013 Ikke lei ut til folk som får penga sine av andre! Jeg leide ut til en Aetat-klient som bæsjet i skapet. Anonymous poster hash: 94469...21f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå