nat26 Skrevet 13. mai 2004 #1 Del Skrevet 13. mai 2004 om man kan få barn når man er 25 år?Jeg har tenkt på det at jeg aldri sier"hvis" jeg får barn,men "når"jeg får barn.Men ikke alle kan få barn.Da tenkte jeg at jeg kanskje skulle bestille time hos legen for å få sjekket det.Er det tidlig,eller er det vanlig at jenter gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 13. mai 2004 #2 Del Skrevet 13. mai 2004 Det er vel ikke vanlig å sjekke om man kan få barn før man faktisk har prøvd en stund? Og hvilke tester hadde du i så fall tenkt legen skulle ta? Om du går til en gynekolog til vanlig gynekologisk undersøkelse kan jo hun/han se på eggstokker og livmor på ultralyd for å se etter cyster osv. som kan nedsette sjansene for å bli gravid, men så mye mer er det vel ikke å se etter før man faktisk har prøvd en stund. Tror jeg, da. (Men jeg er ingen lege...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderjenta Skrevet 13. mai 2004 #3 Del Skrevet 13. mai 2004 Jeg ser ingen poeng i undersøke det bare for å undersøke det. Når du en gang bestemmer deg for å få barn og starter prøvingen, vil du sannsynligvis bli gravid innen et år, 90% av alle kvinner som lever prevansjonsløst blir det. Dersom du ikke er gravid eter et års prøving, er det naturlig å ta det opp med lege og starte på en utredningsprosess. Ville lagt fra meg usikkerheten fram til det blir aktuelt å få barn! :klem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nightgrl Skrevet 13. mai 2004 #4 Del Skrevet 13. mai 2004 Jepp, enig med de to andre over her. :enig_animasjon: Ikke noe poeng i å sjekke bare for å sjekke. Dersom det blir aktuelt for deg å få barn, og du ikke får det til i løpet av et år, kan du ta kontakt med lege og begynne en utredning. Når det gjelder aldersmessig har ikke det noe å si i forhold til at man bør iallefall ha forsøkt før man tar skrittet til utredning hos lege... Men det er klart, det blir vanskeligere å bli gravid etterhvert som årene går... Hilsen Nightgrl (24 år og forsøkt i 2 1/2 år - vært igjennom full utredning) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2004 #5 Del Skrevet 14. mai 2004 De fleste leger vil ikke begynne med noen utredning før dere har prøvd å få barn bortimot 1 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hanni Skrevet 14. mai 2004 #6 Del Skrevet 14. mai 2004 Ja.... jeg må innrømme at jeg gikk til legen og spurte da vi ikke hadde direkte prøvd, men heller ikke brukt prevansjon på et halvt år. Det var fordi jeg alltid har hatt en følelse av at jeg kom til å slite med å bli gravid. Legen ville selvsagt ikke sette i gang utredning, også fordi vi skulle gifte oss 2 mnd senere, og hun så ikke noe poeng i å stresse det da (var da nesten 27 år). Likevel tok hun en vanlig GU med celleprøver og sånt for a sjekke at alt så bra ut. Vi satte i gang utredning et år etter at vi slutta med prevensjon. Og da blei jeg gravid i forbindelse med selve utredningen (tror jeg da - HSG-røntgen). Jeg tror det for meg var litt sånn selvoppfyllende profeti/psykisk det at jeg trodde jeg ikke kunne få barn. Ikke tenk for mye på det, er mitt råd. Eventuelt be legen ta en gynekologisk undersøkelse på deg hvis du er engstelig. Og så må dere prøve en stund og være tålmodige og ikke stresse med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 14. mai 2004 Det er nok psykisk ja,jeg har i det siste hatt på følelse at jeg kommer til å slite med det,men det er nok en del som lurer på om de kan få barn eller ikke,ihvertfall hvis man har sååå lyst på barn.Men det var godt å høre at jeg ikke trenger å stresse og at jeg faktisk må prøve før jeg eventuelt går til legen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 14. mai 2004 #8 Del Skrevet 14. mai 2004 ...For problemet trenger heller ikke nødvendigvis ligge hos deg... Det kan være at dere ikke "matcher" hverandre, det kan være hans svømmere det er noe galt med etc... Jeg anbefaler deg å vente med å undersøke dette. Ingen vits i å bekymre seg unødvendig. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nat26 Skrevet 14. mai 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 14. mai 2004 Jepp.Takk skal du ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå