Knekt1 Skrevet 17. desember 2013 #1 Skrevet 17. desember 2013 En spasertur i hovedstaden forteller meg at byens befolkning, i særlig grad jenter og kvinner, må slite med for god råd-syndrom. Omtrent annenhver jente mellom 25-12 er ikledd enten Sko fra 1500,- og 2800,-ellerJakke fra 5.000,- til 8.000,-ellerVeske fra 1800,- til 5000,-ellerSkjerf fra 800,- til 1200,- ..eller alt på en gang. Og dette er bare for vintersesongen! Mitt spørsmål lyder: Har folk for mye penger, eller prioriterer de/dere bare annerledes enn det andre ville gjort? 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #2 Skrevet 17. desember 2013 Det er nok en del som har for mye penger. Og en stor del av de under 20 "tjener" på at foreldrene har for mye penger. En annen del av de under 20 har ikke foreldre som har for mye penger, men har foreldre som likevel bruker det lille de har på slike klær slik at barna ikke skal føle seg utenfor. En del prioriterer annerledes, spiser havregryn hver dag for å ha råd til jakken. De om det. En del prioriterer feil og har faktisk egentlig ikke råd. Anonymous poster hash: e1c38...f3f 3
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #3 Skrevet 17. desember 2013 Hvordan er alderen på disse jentene/kvinnene? Tror kanskje at sånt roer seg ned når man må tjene sine egne penger og betale for å bo. Jeg tror enkelte har (for) mye penger og da er det forsåvidt greit. Men om det prioriteres på denne måten i en husholdning med normal inntekt, så tror jeg kanskje at det må være enten andre ting det spares veldig inn på (fint skal det være, selv om halve rumpa henger utenfor) eller snakk om kreditt. Det som jeg synes er litt rart er at disse plaggene eies av så mange at det ikke er unikt på noen som helst måte og samtidig burde de være for dyre til at hvermannsen har råd til å skaffe dem som uniform. Så de som har masse penger og/eller er veldig interessert i mote/trend burde vel strengt tatt ikke være i gruppen som kjøper dem.. og det burde heller ikke de som har normalt med penger/eller lite.
ToveM Skrevet 17. desember 2013 #5 Skrevet 17. desember 2013 Verken datteren min eller jeg har noen slike dyre klær/ting, selv om vi sikkert kunne hatt råd til det. Prioriterer andre ting å bruke penger på. Har riktignok en skinnjakke til rundt 7.000,- (dyreste plagget jeg har eid, utenom en bunad som jeg solgte for 15 år siden) som jeg fikk av min mann i vår, men regner med den holder i en god del år fremover..
Anglofil Skrevet 17. desember 2013 #6 Skrevet 17. desember 2013 Tja, det er mye man ikke ser. Jeg føler jeg har god økonomi, men jeg er lagt fra rik. Jeg har f.eks Michael Kors-veske, som jeg har kjøpt brukt. Faktisk har jeg to. Alt jeg har av merker (jeg bryr meg lite om merker, men jeg kjøper ofte enkelte merker pga deres kvalitet) er faktisk kjøpt brukt eller på salg. Med andre ord: det trenger ikke å være slik det ser ut. Det er nok noen som bruker over evne, uten tvil, men jeg tror ikke det nødvendigvis er flertallet av alle de jentene du ser. Mvh Yvonne
Gjest Marmot Skrevet 17. desember 2013 #7 Skrevet 17. desember 2013 Er sko til 1500,- så veldig dyrt da? Jeg har absolutt ikke god råd, men jeg prioriterer godt utetøy. Derfor har jeg bare ett skopar for hvert bruk (et par vintersko, et par fjellstøvler osv). Veske til 1200,- synes jeg heller ikke er så ille, selv om jeg ikke har det selv. 3
Anglofil Skrevet 17. desember 2013 #8 Skrevet 17. desember 2013 Jo, jeg synes sko til 1500 kr er veldig dyrt. Jeg vil også ha kvalitet, derfor kjøper jeg heller skoene på salg eller outlet. På den måten får jeg gode sko til en billig penge. Mvh Yvonne 1
Neket Skrevet 17. desember 2013 #9 Skrevet 17. desember 2013 Uggs kan vel knapt kalles sko, men tøfler...? 10
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #10 Skrevet 17. desember 2013 Tror nok de prioriterer annerledes og/eller bruker penger de egentlig ikke har. Men jeg synes også folk skal få velge selv, jeg velger oppleverlser og egentkapital over dyre klær og ting, men det er min prioritering. Men det er ikke vanskelig for meg heller da, siden jeg svært sjeldent synes noen av disse trend-klærene er noe flotte:P Og å gå i dem for syns skyld så jeg skal oppnå status... eh. Anonymous poster hash: b5786...832 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #11 Skrevet 17. desember 2013 Jeg er langt i fra rik, men jeg har UGG's (kjøpt i USA for 700 kr), og en Michael Kors veske jeg har fått i gave. Så føler ikke den beskrivelsen passet til meg Anonymous poster hash: a40c5...9bc
Lea2 Skrevet 17. desember 2013 #12 Skrevet 17. desember 2013 Nå er jo 1500 minsteprisen som er oppgitt for skoene. Jeg kan til nød strekke meg til den prisen for sko jeg bruker mye, men da skal se være praktiske, gode og bra for føttene. Er usikker på hvor slike Uggs havner mot sånt. Jeg svir gjerne av en tusenlapp på de årlige Ecco-skandalene mine, som brukes 200 dager i året, men da kjøper jeg stort sett ikke andre sko heller. Om man kjøper EN veske til 1800 som man bruker i flere år, så er det ok også.. Selv liker jeg å kjøpe flere til forskjellig bruk og gjerne bytte ut jevnlig også. Det er summen av alt dette som er forskrekkelig.. Og jeg regner med at det ikke er H&M / Cubus jeans eller en rimelig genser som brukes i tillegg til disse tingene. Dermed har man en person som bærer klær til kanskje 10-15.000, uten å regne med smykker. Helt vilt... Det er klesbudsjettet mitt for et år eller mer! 1
hjärterdam Skrevet 17. desember 2013 #13 Skrevet 17. desember 2013 Jeg synes også 1500,- er mye å bruke på sko. eg har et par sko som kostet 1600,- , da hadde jeg gått og sett på dem i over et år, og ikke funnet noen andre som jeg likte like godt. Bruker de fortsatt og de er nå 8 år gamle og holder seg godt (Bjørn Borg støvletter). Veska mi kosta 300,- for fem år siden og fungerer også helt fint Dvs, jeg veksler mellom to, den andre kostet 250,- på et marked for to år siden. Jakke til 8000,- hadde aldri skjedd her i heimen, ei heller et skjerf til tusenlappen. Takke meg til mammas hjemmestrikkede halser i kunststrikk da Jeg legger noe penger i klær, men ikke ekstreme summer. Kjøper som fler nevner ting på salg, men prioriterer også klær til guttungen på seks før nytt til meg selv. Er viktigere for meg at han har f.eks to par vintersko (Cherrox og et annet) enn at jeg har designerklær.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #14 Skrevet 17. desember 2013 TS: Hva bryr det deg hva andre bruker pengene sine på? Anonymous poster hash: 20672...569 1
Gjest Marmot Skrevet 17. desember 2013 #15 Skrevet 17. desember 2013 Jeg tror ikke jeg eier sko som koster noe særlig mindre enn 1500,- Da er det i så fall snakk om pensko og andre sko som knapt blir brukt. Sko jeg skal gå i, legger jeg penger i. Skoene til sønnen min betaler jeg gjerne opp mot 1000,- kr for, og han kan bare bruke dem én sessong garantert.
Anglofil Skrevet 17. desember 2013 #16 Skrevet 17. desember 2013 Jeg også er opptatt av kvalitet på skoene, allikevel er det ikke noe problem å finne sko som koster under 1500 kr. Mine vintersko koster vel egentlig nesten 1800 kr, men fikk dem for 700 kr på salg. Ser ikke vitsen med å betale mer enn jeg absolutt må. Og selv det synes jeg nesten var mye. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #17 Skrevet 17. desember 2013 Jeg også prioritrer gode sko, men finner sjelden noen til under tusenlappen. Selv om jeg er på salg-jakt hele året. Det er ikke enkelt å finne sko i størrelse 38 eller 39 som passer min foten og er fine på salg. Anonymous poster hash: 9b955...0f3 1
Lady Skrevet 17. desember 2013 #18 Skrevet 17. desember 2013 Jaa, litt sliten av å alltid ha for god råd .. 2
Gjest Marmot Skrevet 17. desember 2013 #19 Skrevet 17. desember 2013 Jeg også er opptatt av kvalitet på skoene, allikevel er det ikke noe problem å finne sko som koster under 1500 kr. Mine vintersko koster vel egentlig nesten 1800 kr, men fikk dem for 700 kr på salg. Ser ikke vitsen med å betale mer enn jeg absolutt må. Og selv det synes jeg nesten var mye. Mvh Yvonne Jeg synes ikke det er så veldig relevant hva du betaler for dem på salg, det vi snakker her er jo om fullprisverdien av skoene. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #20 Skrevet 17. desember 2013 Disse tingene er også gjerne "invisteringer" da. Jeg har Mulberry veske til 12.000 kr, som med riktig behandling kommer til å være fin hele livet mitt. Vinterjakken min er ikke parajumpers, men noe tilsvarende, og den har jeg hatt i fire år. Uggs har jeg kjøpt meg to par nye av i år, fordi de andre jeg hadde begynte å bli veldig slitne, de har jeg hatt i 5 år Acne skjerf har jeg flere av, der har jeg ingen unnskyldning. Men 800kr å avse på et par lønninger tilsvarer f eks mindre enn det andre på min alder drikker for og drar ut på byen. Jeg bruker heller mine penger på klær og sminke, enn alkohol, røyk, snus, dyr mat. Jeg sløser heller ikke penger på å kjøpe mye av ting, men heller sparer penger så jeg kan kjøpe meg noe jeg virkelig ønsker meg, som da en Mulberry veske -jente22. Anonymous poster hash: bcd30...ba1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå